iris155
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Afstudeer onderzoek

do 09 okt 2014, 17:25

Hallo allemaal!

Ik ben Iris. Ik studeer Toegepaste Psychologie en ben bezig met mijn afstudeer project. Mijn project gaat over meer begaafde individuen. Hierin onderzoek ik de vraag: Wat is de “best practice”, binnen de basisschool, ten aanzien van preventie van onder presterende meer begaafde kinderen? Ik zou graag jullie mening willen over dit onderwerp. Daarnaast wil ik een beter beeld kunnen schetsen van een begaafde volwassener. Ik zou u daarom een aantal vragen willen stellen. Nadat u deze vragen heeft ingevuld is er de mogelijkheid om nog aanvullingen of opmerkingen in te vullen bij de laatste vraag. Tips en opmerkingen zijn altijd welkom!
Mijn email is irisv91@hotmail.com . Als u mij een mailtje stuurt dan stuur ik u een vragenlijst.

iris155
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Re: Afstudeer onderzoek

di 14 okt 2014, 13:30

Ik heb helaas nog niet zoveel reacties gehad, dus als iemand mij nog wil helpen, mail alstublieft!! blsh1: haha

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 15 okt 2014, 11:06

Plaats de vragenlijst online, dat verlaagd de drempel.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

llynxs
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 15 okt 2014, 12:35

Beste iris

Ik denk dat de beste preventie is om meer aandacht te besteden aan de onder presterende kinderen,en dat het beter is om die hoogbegaafde kinderen bij elkaar te plaatsen,want meestal gaan hoogbegaafde kinderen onder presteren doordat ze zichzelf willen aanpassen aan de anderen..Als kind wil je nooit een buiten beentje zijn,en dan wil je graag bij een groep horen waar je eigenlijk niet thuis hoort.

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 15 okt 2014, 20:10

Ik kan met mijn neus hebben gekeken hoor, maar volgens mij heb je je oproep nog niet op hb-kind-forum geplaatst. De kans op bruikbare respons is daar veel groter dan hier.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

vr 17 okt 2014, 07:16

tja en er zijn tig groepen op facebook rondom meer en hoogbegaafdheid en onderwijs enzo. inderdaad een surveymonkey vragenlijst maken en die link overal delen!

iris155
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 21 okt 2014, 20:09

Ja ben ook al actief op facebook en hb-kind forum. Ik zal eens kijken naar die surveymonkey. Bedankt voor de tips alvast!

iris155
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 21 okt 2014, 20:39

Surveymoney lukte helaas niet! Maar toch een andere manier gevonden.
Bedankt voor de tip!!
Hopelijk valt dit beter in de smaak haha
Help mij! haha

http://enquetemaken.nu/r/1m8cp

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

wo 22 okt 2014, 16:41

IMHO:
Een enquête voor hb'ers, met extreem persoonlijke vragen (waarop men enorm moet uitwijden), zonder enige vorm van paginering en met tal van taalfouten, slaat volledig de plank mis.
Het is niet alleen ondoorgrondelijk, maar het wekt voor de testees enkel afkeer.

ook psychologie.
~ veranderlijk als de wind ~

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

wo 22 okt 2014, 21:34

Ik heb moeite om mij te motiveren je onderzoekje in te vullen. Bij veel van de vragen kan ik pagina's vol schrijven en nog heb ik dan geen duidelijk antwoord gegeven.

In je vragen zit echter wel iets waarmee je een leuke structuur kunt vormen als je er gesloten vragen van maakt. Het is veel makkelijker antwoorden te verzamelen en je kunt de scores met elkaar vergelijken.

Bijvoorbeeld hoe minder goed de ervaring dat men erachter kwam begaafd te zijn (die mate moet je dan wel met een opgelegde schaalverdeling ondervragen), hoe meer (of minder dat moet je onderzoek laten zien welk het is) men denkt dat het onderwijs beter kan.

En dan zou je mogelijk een enkele open vraag kunnen stellen, over ideeen hoe het beter kan, waarvan de antwoorden mogelijk een verband hebben met de scores op de gesloten vragen (bij voldoende antwoorden zul je daarin groepen kunnen herkennen). Om de open vraag af te dwingen zou je kunnnen vragen of men de drie belangrijkste aandachtspunten kan opgeven waarmee men verbeteringen zou willen zien. Je kunt deze dan ook nog goed klassificeren (wat wel enigzins subjectief is). Mogelijk is er al in de literatuur een groep termen die je hier zou kunnen gebruiken en dan kun je er ook een gesloten vraag van maken (of het kan je helpen bij die classificatie), mogelijk deels open waarbij je dan kunt analyseren welke groep het meest creatief is in het verzinnen van extra opties.

geen psycholoog, wel (hobby) statisticus
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 23 okt 2014, 12:27

Iris, ik vind het heel dapper van je dat je bij deze doelgroep onderzoek wilt doen. Ik sluit me bij bovenstaande opmerkingen aan, je vragenlijst is niet erg uitnodigend. Welk jaar van de opleiding zit je? Vraag eens aan iemand in de statistiekafdeling hoe je het beste vragen op kunt stellen en met welk type vragen je de antwoorden krijgt, waar je iets mee kunt. Wil je een kwantitatieve of kwalitatieve analyse maken?

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 23 okt 2014, 13:56

Toegepaste psychologie is HBO en meer praktijkgericht onderzoek. Statistisch en methodisch waarschijnlijk minder streng dan wat de academici geleerd hebben.
Maar ook ik ervaar de vragenlijst niet uitnodigend.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

do 23 okt 2014, 14:10

Barbara schreef:Iris, ik vind het heel dapper van je dat je bij deze doelgroep onderzoek wilt doen. Ik sluit me bij bovenstaande opmerkingen aan, je vragenlijst is niet erg uitnodigend. Welk jaar van de opleiding zit je? Vraag eens aan iemand in de statistiekafdeling hoe je het beste vragen op kunt stellen en met welk type vragen je de antwoorden krijgt, waar je iets mee kunt. Wil je een kwantitatieve of kwalitatieve analyse maken?
Ik sluit mij hierbij aan :) ... en inderdaad dapper! Wij zijn als doelgroep niet de gemakkelijkste. Hoge eisen stellend en erg kritisch :? . Maar laat dat je zeker niet ontmoedigen!

@Iris: Naast een keuze tussen kwalitatief of kwantitatief onderzoek, zul je ook moeten weten wat voor 'soort' onderzoek het wordt. Definiërend, evaluerend, verklarend, verkennend of ontwerpend etc.

Twee beginnende linkjes die je misschien wat verder kunnen helpen?:
1. Onderzoeksmethoden - Media & Creativiteit
2. Vragen en antwoorden onderzoeksmethoden

Succes/sterkte ermee.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

do 23 okt 2014, 14:45

... Excuses, ik ben ziek en daarom blijkbaar een beetje duf in mn hoofd. Je zit natuurlijk in het laatste jaar, want dit is je afstudeer onderzoek. Sorry! :doh:

Terug naar “HB en studie”