Kaze schreef:
Dat slaat als een drol op een drumstel. Kleuren zijn ook ooit gebaseerd op taal (want dat is het middel waarmee de mens communiceert). Toch blijkt er na eeuwen een mooie overlap met de frequentie van lichtgolven te zijn. Dat zou in principe net zo goed voor persoonlijkheidskenmerken zo kunnen zijn. Ik zeg niet dat dat ook daadwerkelijk zo is (ik zie de big five meer als abstracties). Het is gewoon geen argument dat omdat iets een sociaal (of taalkundig of wetenschappelijk of of cultureel of wat dan ook voor) construct is, er geen goede overlap met biohuishuiding te verwachten is.
Nou Kaze, je hoeft geen groot licht te zijn om het verschil te zien tussen het ervaren van kleuren en het ervaren van soortgenoten in een sociale context, dit argument loopt eerder als diarree van het drumstel af

Kleuren en EM straling zijn niet zo chaotisch als menselijk gedrag en de beschrijving van kleuren is bijgevolg gebaseerd op een gering aantal adjectieven waarvan de meeste bij wetenschappelijke beschrijvingen dan nog genegeerd worden. In tegenstelling tot woorden die persoonlijkheid beschrijven in Big-5 termen, daar werden wel degelijk zo goed als alle vindbare termen geclusterd in groepen. Je vergelijkt een van de meest objectieve waarnemingen (kleur) met hoogst waarschijnlijk de meest subjectieve (hoe neem ik een 'soortgenoot' waar)
Stel je voor dat je aangename, decoratieve, saaie, speelse etc... kleuren gaat verzamelen en dan gaat verwachten dat die clusters een fysische basis hebben in golflengten, dat je 'cottage green' en 'cottage brown' in dezelfde cluster gaat onderbrengen.
Big five zijn dus idd abstracties, nogal wiedes, en de statistische interpretatie er van (factor analyse) is eigenlijk een wiskundige abstractie van een talige abstractie van een sociale abstractie (een gedeeltelijke dus) van het menselijke 'zijn'...