Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

toch weer faalangst?

ma 24 nov 2014, 12:08

Ik word gek van mijn eigen gedachten en wil daarom graag meningen en ideeën van anderen horen over hoe ik hier mee om moet gaan.
Ik ben al maanden niet gelukkig met mijn huidige baan. Ik mis uitdaging en de kansen om zaken procesmatig op te pakken. Ik ben dus hard op zoek naar iets anders. En nu ben ik benaderd door een leuke organisatie met een concrete functie waar ze mij op willen hebben. Eindelijk een organisatie die mijn kwaliteiten ziet en luistert naar wat ik zou willen. Veel uitdaging, coördinerende rol, procesmatig bezig zijn. En dat is waar ik naar op zoek ben. Nu wel eerst een tijdelijk contract voor één project, maar met uitzicht op een vaste plek en diversiteit in projecten.
Afgelopen weekend heb ik goed nagedacht en besloten dit te gaan doen.
En vandaag slaat de twijfel toe. Kan ik dit wel? Is de uitdaging niet te groot? (Het is nogal een stap: vanuit de inhoud naar het proces.) Verwachten ze niet te veel van me? Maar de twijfel zit vooral ook in 'Wil ik dit wel?'. Wil ik wel uit de inhoud? Wil ik wel die communicatieve kant doen die ook bij deze functie hoort? De functie is dus niet 100% wat ik wil, maar biedt bij deze organisatie wel uitzicht op wat ik zou willen. Moet ik deze stap zetten om daar binnen te komen of moet ik dichter bij mezelf blijven en iets zoeken wat meer bij me past? En zijn er eigenlijk wel banen die beter bij me passen? Elke baan heeft toch mindere kanten? En uitdaging is toch juist wat ik zoek? Stel ik niet te hoge eisen aan een baan? En aan mezelf? Heb ik gewoon toch ineens weer last van faalangst en moet ik gewoon die drempel over? Of is mijn angst terecht en een waarschuwer voor domme keuzes? Ik weet het even niet. :?
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Assepoester
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: toch weer faalangst?

ma 24 nov 2014, 15:11

Hoi Sawi,

Ik was er nog niet aan toegekomen te reageren op je andere post in 'HB en werk', maar zag nu dit bericht. terugkomend op dat andere bericht: Ik ben het helemaal eens met je post over dat 'zingeving' in werk de motor is voor alles en daarmee iets om bij voorkeur na te streven, als het even kan en de gelegenheid zich voordoet... maar dat ontkende ik ook niet.

Over jouw vraag: Irritant hé, twijfel... Word je toch helemaal dol van...? Als je je twijfel benadert vanuit het zingevingsvraagstuk ( zie boven) 'wat wil ik maatschappelijk bijdragen' , helpt dat je dan om een gevoelsvoorkeur voor een van beiden te krijgen?

Wat mij in mijn eeuwige twijfel vaak helpt:
- te tellen hoe vaak intuïtieve keuzes uiteindelijk de juiste waren
- dit af te zetten tegen hoe vaak rationele keuzes de beste bleken
- na te gaan hoeveel daadwerkelijke mislukkingen ik heb begaan en of ik daar dan ook echt spijt van heb, of het gewoon zo had moeten lopen (maw: risicocalculatie)
- je gevoel te volgen dat je hebt over het dilemma hebt in de eerste 10 seconden na ontwaken..

Mooi boek over omgaan met de risico's van het leven is van Brene Brown 'de kracht van kwetsbaarheid'. Dat boek heeft mij net een beetje extra moed gegeven om in dilemma's wat vaker mijn gevoel boven ratio te plaatsen, ook als het moeilijk is.

Succes met je keuze! Groet, iefje
Be someones *Sunshine*, everyday...

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 nov 2014, 15:41

Iefje, dank voor je reactie.
Het meest lastige is juist dat ik niet weet of mijn twijfel nu veroorzaakt wordt door faalangst of een intuitief nee. Die eerste moet ik namelijk overwinnen en dus de uitdaging aangaan. Die tweede moet me behoeden voor een foute keuze waarbij mijn twijfel inderdaad is gebaseerd op het maatschappelijke nut van dit project, hoewel die zeer duidelijk wel aanwezig is, maar niet op de manier waarop ik het zou willen. Bovendien biedt de baan me wel een toekomst waarin die zingeving wel meer verweven is met het werk. En hopelijk ook nog wat financiële verbetering, waardoor het in de toekomst makkelijker wordt om keuzes te maken om maatschappelijk meer bij te dragen, welke die nu onhaalbaar zijn. Misschien is het wel een combinatie van beide.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Assepoester
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 24 nov 2014, 16:00

Hoi Sawi,
Je hebt hem wel lekker scherp je dilemma. Da's inderdaad een lastig verschil. Heb je nog een paar dagen de tijd om de beslissing definitief te maken? Zou mooi zijn, misschien dat de komende dagen het kwartje zomaar valt. Ik hoop het voor je!

Groetjes iefje

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 nov 2014, 16:56

Ja, mijn dilemma is wel helder. Maar ik word gek van het getwijfel. Het gedachtencirkeltje van mijn eerste post gaat al de hele dag door mijn hoofd. Als mijn gevoel niet helder is, vind ik dat ik een rationele beslissing moet nemen en dat is gewoon doen, die functie, want die biedt mij de uitdaging die ik zoek. Maar dan ben ik weer bang dat ik spijt krijg van mijn keuze, omdat die niet op mijn gevoel gebaseerd is. En als ik het niet doe, krijg ik spijt, omdat ik dan nog steeds diezelfde oersaaie functie heb waarin ik steeds ongelukkiger wordt. Pfff... ik maak het wel ingewikkeld.

Heeft iemand een hamer om mezelf voor m'n kop te slaan? Misschien dat dat piekeren dan ophoudt.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

ma 24 nov 2014, 20:05

Nog een kleine update: het gepieker is weer over. Ik heb de organisatie nog eens gebeld voor wat extra details over de functie en afspraken over het vervolg van de procedure. Spontaan verdween het gevoel van twijfel. Ik wil die baan gewoon.
Misschien ook wel even goed dat ik twijfelde. Het is gewoon een bepalende stap in mijn carrière.

Assepoester
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

ma 24 nov 2014, 20:12

COOL! Gefeliciteerd!

TA71
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

za 29 nov 2014, 12:16

Gefeliciteerd. Je hebt je keuze al gemaakt, maar ik wil toch even zeggen dat ik je dilemma wel herken. Ik vind het stoer dat je de stap toch waagt. Ik ben niet zo stoer.
Klaag niet over duisternis, maar steek een kaars aan.

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

za 29 nov 2014, 13:16

Het is nog niet rond. Ik heb komende week nog een arbeidsvoorwaardengesprek. Spannend.
De twijfel is niet meer overheersend maar zal er altijd enigzins blijven. Maar als ik meer wil bereiken dan nu dan moet ik deze stap zetten. Zou ik dit niet willen doen dan mag ik van mijzelf daarna niet meer klagen over mijn huidige functie. Er is namelijk niets mis met mijn huidige functie, behalve dat ik dat werk niet leuk vind om te doen en ik niet achter de keuzes van de manier van werken van de organisatie sta (wel achter de doelen trouwens). Dat is een luxeprobleem, dus ik moet me niet aanstellen.

En ik moet niet meer zo veel denken, maar af en toe ook gewoon doen.

anile
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 02 dec 2014, 20:53

Toch nog een vraagje Sawi:
Wat heb jij nodig een baan, wanneer daagt een baan je uit?
Dat komt niet naar voren uit je twijfel.
Waar word jij echt blij van.

Ik stel mij zelf ook vaak de vraag pas ik wel bij de organisatie of ga ik voorbij aan het gevoel dat ze mij graag willen...

Hoe is je gesprek verlopen?

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 02 dec 2014, 21:14

Vanmiddag heb ik het gesprek gehad. Even onderhandeld over salaris enzo. Niet helemaal wat ik in mijn hoofd had, maar zoals ik eerder al aangaf zal ik ook enigzins risico's (tijdelijk contract ipv vast; salaris ongeveer gelijk) moeten nemen als ik iets anders wil en anders moet ik vooral niet zeuren. Mijn huidige functie geeft me namelijk een prima salaris en veel zekerheid. Maar van het werk op zich word ik gewoon ongelukkig en dat schiet dus niet op. Ik heb voor mijzelf dus de keuze gemaakt dat ik dit wil doen.

Wat ik zoek zijn veel afwisseling, combinatie van inhoud en proces, ruimte voor eigen inbreng en ideeën, een leuke open sfeer, gelijkgestemden/sparring partners en regelmatig een schop onder mijn kont (in de vorm van veel werk, moeilijk werk of collega's die iets van me eisen, etc.). Daarbij ook nog graag iets waarbij ik een bijdrage lever aan een duurzame en sociale samenleving. Kortom, ik ben veeleisend. :mrgreen:
En met zoveel eisen zal ik op andere vlakken (salaris, werktijden) enige concessies moeten doen.

anile
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

di 02 dec 2014, 21:29

Ik vind je niet veeleisend hoor, precies wat ik ook nodig ben. Vooral veel autonomie, projecten die mij uitdagen waarin ik in THE lead ben....sorry,,, en daarbij met name top-down wordt gedacht in plaats van stap voor stap......

Hen je in huidige baan ook aangeven wat je zoekt en vooral nodig bent? Of is de huidige organisatie niet wat jij zoekt, naast je boring job?

Wat helpt is om dit ook uite dragen in je omgeving wat je nodig hebt om te floreren. Misschien heb ik het geluk een werkgever te hebben gevonden die mij wel het nodige kan en of wil bieden, zelfs mijn coach traject financiert :roflma: :roflma:

Werk wat je leuk vindt te doen is beter dan te werken voor je geld

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

di 02 dec 2014, 21:40

Ik heb vorig jaar zeker de ruimte gehad om me te ontwikkelen naar een andere functie/rol. Maar toen kwam er een reorganisatie.
Ik loop nu keer op keer tegen procedureregels aan waardoor ik niet door kan groeien. Iedereen is het er over eens dat ik niet op de juiste plek zit en dat ik zo goed weet waar de verbeteringen in het proces zitten en hoe we dat op kunnen pakken, maar geen afdelingshoofd kan mij een passende functie aanbieden. En ondertussen ga ik met tegenzin naar mijn werk omdat mijn huidige functie de ruimte voor ontwikkeling niet biedt.
Ik heb besloten niet langer te willen wachten en heb een paar weken terug een aanbieding gehad van een andere organisatie (waar ik al eerder gesprekken had gevoerd).

anile
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

wo 03 dec 2014, 21:48

Dan moet je R vooral voorgaan.

Ben jet niet bang dat je in je toekomstige baan hetzelfde gaat ervaren? Want je neemt jezelf tenslotte wel zelf mee, waar ga jij verandering in aanbrengen, dat trigger mij wel een beetje....

Groet,
Anile

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

wo 03 dec 2014, 22:46

Anile, daar ben ik zeker wel bang voor. Sterker nog, dat besefte ik me vanavond ook ineens dat mijn huidige werkgever gewoon op zoek is naar mensen die hun werk doen naar behoren en dat ik gewoon niet in dat gemiddelde plaatje pas (en dat vind ik dan weer arrogant van mezelf maar zo voelt het wel). Het ligt aan mij, ík zal me moeten aanpassen. En dat vind ik eigenlijk best moeilijk om me zo ineens te beseffen.

Voor die nieuwe functie heb ik trouwens duidelijk aangegeven wat ik zoek in een baan, qua werkzaamheden, uitdaging, verantwoordelijkheden enzo. En dat is ook zeker wel duidelijk voor hen en volgens mij de reden dat ze mij zo interessant vinden om binnen te halen. Ik hoop dan ook dat het echt gaat klikken daar. Maar goed dat je me wijst op dat ik zelf ook misschien nog iets moet veranderen om het te laten werken. Daar ga ik over nadenken.

Het is trouwens vanavond zelfs door mijn hoofd gegaan om me toch maar eens te laten testen, zodat ik ook bij anderen (en mijn toekomstige werkgever) gewoon aan kan geven waarom ik niet in het plaatje pas waar de meesten zo tevreden mee zijn. Maar de kans om te 'falen' voor een test is voor mij te groot. Faalangst, want wat als ik toch niet hb ben? Dan stel ik me dus gewoon aan?
En dat terwijl ik hier altijd heel hard roep dat een test toch niet alles zegt en dat je ook zonder test je problemen kunt aanpakken.

Genoeg stof tot nadenken dus nog.

Terug naar “HB en werk”