Het is alweer een tijdje geleden en ik heb de iq test en de uitslag ervan gehad.
Het is een ingewikkeld verhaal geworden... maar ach ik begrijp het en dat zullen jullie waarschijnlijk ook wel doen
Bij de iq test (WAIS IV) meten ze 4 onderdelen. Gemiddeld zou ik uitkomen op een IQ van 120, maar dat is niet representatief omdat de uitslagen daarvoor te veel uiteen liggen. Op de onderdelen werkgeheugen en werksnelheid scoor ik het minst, maar dit heeft waarschijnlijk te maken met mijn burn out en dus het feit dat ik niet helemaal lekker in mijn vel zit. Dit zijn variabele onderdelen.
Dan scoor ik op het verbale onderdeel 113. Maar hierbij wordt gezegd dat dit een aangeleerde vaardigheid is.
Op het onderdeel Analytisch denkvermogen/ probleem oplossen scoor ik 131 en praat je dus inderdaad over hb. Dit is een aangeboren vaardigheid en kun je dus niet aanleren. Wel vertelde ze mij er bij dat ik van dit onderdeel wel heel veel vragen goed had (kwam ze eigenlijk nooit tegen) maar dan was ik net iets te langzaam waardoor ze mij er net de punt niet voor mocht geven.
Als ik iets ga doen met mijn intelligentie komt er zeer waarschijnlijk een veel hogere score uit als ik over een paar jaar weer getest zou worden.
Simpel gezegd: In mijn leven heb ik te weinig gedaan met mijn intelligentie en heb ik van mijn omgeving te weinig motivatie en uitdaging gekregen.
Ik denk dus wel op een andere manier. En dit besef doet mij erg goed, want ik merk nu al dat ik dingen anders kan en mag zien.
Ik ben mij waarschijnlijk op hele jonge leeftijd (voor de basisschool is mijn vermoeden zelfs) al aan gaan passen, waardoor niemand het ooit opgemerkt heeft.
Ik verander zelf niet, maar mijn inzichten wel. En ik kan jullie vertellen, er is een hele grote last van mijn schouders afgevallen.
Nu alleen nog de vraag, hoe verder, maar gelukkig krijg ik alle ruimte van de mensen op mijn werk. De directrice en bedrijfsarts heb ik het verteld en zij zijn gelukkig heel begripvol en meedenkend.
Mijn man heeft ook erg goed gereageerd en het maakt ook onze communicatie een stuk makkelijker
Mijn moeder heeft een stuk minder positief gereageerd, ontkenning en onbegrip lijkt het op.
Voor mijn gevoel sta ik echt nog aan het begin van mijn ontdekkingsreis, maar de vele puzzelstukjes die nu al op hun plek gevallen zijn... dat doet mij zo goed!