Volgens mij is beelddenken enkel een populaire term in de Nederlanden om beperkingen met spreektaal te kunnen verklaren met een eufemisme en heeft het geen werkelijke betekenis als een tweedeling, bij mensen, in het denken tussen beeld en spreektaal. Je hebt misschien wel mensen met een heel goed grafisch geheugen en mensen die heel snel beelden kunnen zien of verbanden leggen, maar dat maakt nog geen sterk bewijs voor een begrip als beelddenken. Ik denk dat de hollanders hier te makkelijk een paradigma in elkaar zetten met weinig onderbouwing en toetsbaarheid.
Dat het een populaire term is moge duidelijk zijn. Ik ben het met je eens dat het begrip al snel zwart/wit wordt benaderd. Alsof je of beelddenker of taaldenker bent. Zo zwart wit is het vrijwel nooit.
Dat gedachten nonverbaal zijn ben ik vol van overtuigd. Je kunt gerust sneller denken dan je kunt verbaliseren.
In hoeverre is dit beelddenken dus werkelijk en is het misschien niet zoiets vaags en compleet on-onderbouwd als sonjabakkeren?
Als je beelddenken zou definieren als 'creatief denken met een groot voorstellingsvermogen waarbij in de hersenen een duidelijk plaatje ontstaat hoe een bepaald idee zich in de prakijk zou kunnen manifesteren' kom je al een stuk dichter bij de werkelijkheid geloof ik. Door een rijke fantasie en een groot voorstellingsvermogen kun je weleens enorm afgeleid raken van het veel eenvoudiger laagdrempelig leerdoel van de aangeboden stof in het regulier onderwijs. Het heeft alles te maken met creativiteit en het daarbij behorend concreet voorstellingsvermogen.
In de berichtgeving over beelddenken wordt vaak gemeld dat ze tekort worden gedaan en dat taaldenken onterecht domineert. Ik denk dat men de verkeerde vooronderstelling maakt dat een beelddenker in zijn of haar beelden hetzelfde doet als wat er in taal gebeurt. Het zou zoiets zijn alsof een muzikant meld dat hij tekort wordt gedaan omdat de docenten op school de lessen geschiedenis niet doormiddel van muziek brengen of dat de balletdanser vindt dat de scholen niet goed met hem omgaan omdat zijn lessen biologie veel beter in danspassen en een gevoel in de spieren moet worden omgezet. Er zijn zoveel talen, visueel, woorden, muziek, symbolen, gevoelens, geuren, enzovoorts. We kunnen daar meer of beter in zijn en het is mogelijk wel van belang om een talent in het een als een talent te erkennen, en niet alleen maar te beoordelen op de kennis die we met woorden structureren, maar het lijkt mij een stap te ver om te zeggen dat beelddenken in de plaats komt van een taaldenken, als dat zo is dan is het een gebrek.
Ik ben het met je eens dat beelddenken niet 'in de plaats van' komt. Het gaat altijd samen met taal. Tenzij je te maken hebt met iemand die niet kan spreken of schrijven. Communiceren kan op allerlei vlakken. Maar er is een groot verschil tussen iets 'oplezen' en iets 'opschrijven'. Zoals ik het zie zijn typische 'beelddenkers' beter dan typische 'taaldenkers' in staat om zich een werkelijke voorstelling te maken van iets zonder het ooit in de praktijk te hebben gezien. Creatievelingen dus.
Een mooi voorbeeld nog even als laatste. Je noemt ook muziek. Zelf produceer ik al jaren muziek. Het begon ooit met algemene muzikale vorming. Toen ik later piano ging spelen (heb ong. 6 jaar les gehad) leerde ik de bladmuziek lezen en dat vervolgens te spelen. Dat was een beetje alsof je een boek leest, en de letters omvormt in woorden (en voor de beelddenkers, daar is 'ie weer) plaatjes.
Veel mensen zijn er goed in om bladmuziek na te spelen. Maar weinigen zijn in staat om op hoog niveau zelf iets te componeren. Voor het componeren heb je geen bladmuziek nodig. Eventueel kun je een compositie uiteindelijk uitschrijven mocht je dat willen, maar feit blijft dat de werkelijk uitgevoerde muziek iets nieuws is.
Totaal niet te vergelijken met een uitvoering.
Muziek uitvoeren is iets wezenlijks anders als muziek componeren. Net zo goed als een oorspronkelijke creatieve beelddenker vaak veel verder gaat dan een minder creatief ingesteld persoon. Voor die laatste is het reguliere onderwijs veel beter geschikt. Al wordt meer en meer benadrukt hoe belangrijk het aanbieden van creatieve leerstof is. Juist muziek, kunst, cultuur, filosofie etc. zijn vakken waarin een creatieveling zich kan uiten en ontwikkelen. Nou, ga voor jezelf dan eens na in welke mate je daar op je eigen opleiding ooit in bent geschoold. Ik kan alleen voor mezelf spreken, maar voor mij geldt, 'zo goed als niet'.
Dus daar valt winst te behalen.
Hoi Nielsje,
Ik ben nu wel heel nieuwsgierig naar jouw schoolverhaal. ik hoop dat je het hier wel durft te vertellen! Er lopen hier wel meer mensen rond met onwaarschijnlijke loopbanen (ik trouwens niet, ik ben tot nu toe overal onopvallend doorheen gerold...)
Een test lijkt me voor jou niet direct nuttig, maar misschien wel een coach met hb-expertise? Om weer wat richting te krijgen in je leven? Nog (of weer?) bij je ouders wonen op jouw leeftijd lijkt me niet echt fijn, niet weten wat je wilt is ook niet fijn. (Daar ben ik nu ook, maar een prettiger uitgangspositie dus met mij komt het wel goed.)
Hoi Casanne
Een coach denk ik zelf ook aan. Ik zie alleen enorm op tegen de kosten, en bovendien ben ik zelf ook nog heel veel aan het lezen en onderzoeken. Wie weet aankomend jaar, als volgende stap op weg naar een nieuwe toekomst.
M'n verhaal zal ik nog wel vertellen in het voorstelhoekje van het forum. Wie weet lukt het vandaag al wel. Al zal het wel even pittig zijn.
Enne je zegt 'met mij komt het wel goed'. Nou, met mij ook. Zonder hoop is het leven weinig zinvol. Er is altijd hoop. Doet me denken aan een prachtige jongen. Nick Vuijic. Staan leuke filmpjes van op youtube. Dan stelt hij ook de vraag 'do you think you have hope?'
Groetjes aan iedereen