Allereerst, ik beschouwde je post niet als een aanval. Mijn antwoord typte ik snel uit op m'n telefoon, dus daarom klonk het misschien wat kortaf. Ik ben iemand met een zeer open geest en ik kan reacties als die van jou alleen maar toejuichen. Op sommige vlakken beschouw ik mezelf ook nog als heel onvolwassen, maar daar hou ik eigenlijk wel van. Het leven is al serieus genoeg. Ook het feit dat ik nog weinig van Dabrowski heb gelezen, laat dat ik open sta voor nadere uitleg.
Maar even terugkomend op wat ik zei over het boeddhisme; ik heb vaker citaten gehoord van een vriend die ietwat praktiserend boeddhist is, en de meeste uitspraken waren wat ik noem 'zelf uitgedokterde logica'. Ik wist al lang dat ik hogere normen en waarden heb dan de meerderheid van de maatschappij, maar ik wijdde dat altijd aan mijn opvoeding en religieuze achtergrond. Ik ben behoorlijk zelfverzekerd, vooral over die normen en waarden en ik laat me zelden overtuigen van van andere denkwijzen. Het enige waar ik erg onzeker ben is de romantiek. Veel vrouwen hebben me al afgewezen, niet vanwege mijn looks, maar meer vanwege mijn veel te snelle benadering. Dat vind ik nog steeds ontzettend moeilijk, maar is niet echt een vereiste om een goed persoon te zijn. Ook op werkgebied ben ik nogal onzeker, omdat je anders denkt en vaak niet begrepen wordt, is het moeilijk om te aarden in een team.
Maar voor de rest leid ik mijn leven met redelijk groot gemak. Ik leg heel makkelijk contact met nieuwe mensen en mijn vrienden zien me graag komen. Ik las iets over EQ en ergens link ik dat ook aan sociale contacten. Normaliter hebben hb'ers daar moeite mee en ik herken dat, maar ik heb een manier gevonden om sociaal contact te scheiden en daar bekwaam in te worden.
Nogmaals, ik ben nog maar beperkt bekend met Dabrowski's werk en ik wil wel boeken van hem gaan lezen. Misschien heb ik dan een beter beeld van de fases en leer ik mezelf nog beter kennen. En natuurlijk hoop ik hier ook af en toe tegen de schenen geschopt te worden, want ik kan dat wel waarderen.