Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: HB Boekenlijst

Ik had nog niet gezien dat zowel Polare als Bol het boek heeft! Op de site waar het boek werd gepresenteerd, leek het alsof het pas kortgeleden gepubliceerd was. Volgens mij heb ik nog korting bij Polare.

De vondst van de presentatie is opmerkelijk. Nu heb ik nog niet alle hits van Google nageplozen...
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb het boek "Ik ben hoogbegaafd: Had je er wat tegen?" van Emma Brouwer geleend van de bieb. Ik was bang dat het klagerig zou zijn vanwege de titel, maar het is een geweldig boek.
De schrijfster heeft pas op volwassen leeftijd en na talloze banen ontdekt dat ze hb is en kijkt met veel humor en inzicht terug op haar leven.

Ik herken niet alles, maar wel veel. B.v. als je ouderlijk gezin met een andere familie op vakantie ging waarvan de kinderen het raar vonden dat jij de hele dag wou lezen. En teleurstelling in vriendinnen op school die je ineens inruilden voor een andere vriendin. Of hoe je makkelijke vragen in een toets verkeerd beantwoordt omdat de vraag op 2 manieren uit te leggen is.

Ik denk dat de onderpresteerders onder ons er nog wel meer in herkennen, de schrijfster is uit verveling op het vmbo beland en vervolgens uit administratieve baantjes weer verder omhoog geklommen (alwaar men het dan wel weer minder op prijs stelde dat ze zich binnen de kortste keer verveelde).

/edit/ Ik lees nu dat ze op het HIQ forum zat, zou ze hier ook rondhangen? Verder is haar verhaal deels herkenbaar maar deels ook weer niet, wat de twijfel bij mij dan weer doet toeslaan. Maar niet iedere hb'er heeft zoals zij een IQ van 150 en twijfel schijnt erbij te horen...
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Unity
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Nalle schreef:Ik heb het boek "Ik ben hoogbegaafd: Had je er wat tegen?" van Emma Brouwer geleend van de bieb (.....)

Ik lees nu dat ze op het HIQ forum zat, zou ze hier ook rondhangen?
Ik denk dat je hier antwoord krijgt op die vraag, Nalle ;)
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *
*Love* is the most powerful weapon in this universe
* * * * * * * * * * * * * * * * * * * *

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Thom schreef:Van de schrijver van "Misdiagnosis and Dual Diagnoses of Gifted Children and Adults" James T. Webb, nu een nieuw boek Searching for Meaning: Idealism, Bright Minds, Disillusionment, and Hope.
Heeft iemand dit boek inmiddels gelezen? Is het wat?

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb een bestelling openstaan, die moet volgende week komen. Maar ook ongelezen kan ik het iedereen al aanraden.
Het boek is overigens inmiddels voor €23,95 bij alle boekhandels in NL te bestellen, en voor twee tientjes bij Bol.com.
In fact, it could be the best book ever written for understanding the emotional life and issues of children that are bright, gifted and talented. This book is not just for any select audience- but really serves many, and I would like to elucidate and clarify.

First, this book should be read by those who have been identified as gifted, and know that they are dealing with a great many exasperating, problematic and frustrating things in the world. This book will help them understand that yes, they are different, but there is a good different, and a different that is searching for meaning, hoping for hope and coping with disillusionment.

...

Any human being would benefit from this book. We live in an age fraught with peril, with changing cultural values, with things that shock us, with events that make no sense, and with happenings that would ” try men’s souls “. Dr. Webb provides us with some solace, and some guidelines and barriers for those who are engaged in any kind of self reflection.

The book should be read several times, and even studied. Yes, I say ” studied ” and I use the word ” studied ” intentionally because all too often, we skim through things, and aim for the gist. This book should be studied. It should be studied for the wisdom in it and it should also be studied for the beauty of language that is utilized. The book should be studied as Dr. Webb has congealed and accumulated the wisdom of many prior therapists and integrated them with the research of Dabrowski and Piechowski and their work on the elements of those labeled as gifted and overexcitable. Those in the field will recognize these terms and gain an even greater understanding of the process and problems eminent in this realm.
Uit deze review: http://www.educationviews.org/book-revi ... ment-hope/

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Dank je.

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb Searching for meaning inmiddels uit. En eerlijk gezegd heb ik weinig nieuwe dingen gelezen.

De eerste 100 pagina's zijn voor het overgrote deel een laagdrempelige mix van het werk van Mary-Elaine Jacobsen en Dabrowski. Ongetwijfeld een indrukwekkende eye-opener voor mensen die hun werk nog niet kennen, maar als je het wel kent, voegt het boek bitter weinig toe.

De tweede helft van het boek is een verzameling methodiekjes. Even bot gezegd: Dat deel kwam op mij over als het zoveelste zelfhulpboekje. Wil niet zeggen dat het niet nuttig kan zijn, maar ik had meer verwacht van een boek dat gericht is op HB-ers. De link met HB vond ik in dit tweede deel van het boek ook flinterdun. Als je Jacobsen leest, dan heb je het gevoel dat zij écht begrijpt wat HB is. Als je dit boek leest, dan bekruipt je (zeker in de tweede helft) het gevoel dat hij voor de vorm af en toe het HB woord laat vallen om zo de indruk te wekken dat "het snapt".

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Arjan schreef:Ik heb een bestelling openstaan, die moet volgende week komen. Maar ook ongelezen kan ik het iedereen al aanraden.
Het boek is overigens inmiddels voor €23,95 bij alle boekhandels in NL te bestellen, en voor twee tientjes bij Bol.com.
Die trekt mij ook enorm! Ben nu al helemaal blij dat ik nog een Bol-bon heb die ik een tijdje terug heb gekregen. Weet nu waar ik 'm voor ga inzetten. :mrgreen: Thanx voor deze tip Arjan! Ben heel benieuwd wat ik er van ga vinden.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

<3
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik heb hiermee een soortgelijke ervaring als Eva. Het lijkt soms of het boek zowel HB als niet-HB aan wil spreken, door dingen in het algemeen te vermelden en dan het HB-woord nog even te laten vallen. Het laatste stuk, met ook echt het advies :D, had ik nog niet bereikt en het ligt nu stof te verzamelen.. blsh1:

Maar Girafje, laat je niet ontmoedigen, ik ben benieuwd naar je ervaring!
Don't forget to smile

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Iemand dit boek gelezen? En is het wat?

Afbeelding

De titel zet je wat op het verkeerde been, want als je de inhoudsopgave bekijkt (zie link hiervoor) dan gaat het boek vooral over de 5 excitabilities van Dabrowski en hoe daarmee om te gaan.

Sofie
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Interessant Eva. Ben ook benieuwd naar meningen over het boek.
Op m'n 'to read' lijstje :)

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb "the ADD myth" net uit (en heb de neiging om meteen weer vooraan te beginnen). Ik vind het een absolute aanrader.

Het boek gaat - in tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden - helemaal niet over ADD. In het eerste hoofdstuk houdt ze een pleidooi dat ADD niets anders is dan intensiteit. In de 15 hoofdstukken die daar op volgen gaat het over die intensiteiten. Het zijn de vijf overexitabilities uit de theorie van Dabrowski. Toen ik daar voor het eerst van hoorde had ik niet het idee dat die nou echt op mij van toepassing waren. Inmiddels weet ik beter... Ik heb ze wel, ik heb ze alle vijf en ik heb ze niet te zuinig ook. :shock:

Het boek begint met deze tekst:
This is a place where you are welcomed,
where people big and small who save insects from the pool are cherished,
where your next big idea is taken seriously and supported with a whole heart,
and where the curiosity that leads you to obsess on something for hours or days on end is understood and no one will mention the stack of mail on the desk.

Welcome to a world where dancing, pacing, and chattering are to be expected,
where it's understood that the great next project is all consuming, as it should be,
where even your quickness to anger is met with understanding of the frustration behind it,
and the underlying dissatisfaction with all that is wrong in the world, which strikes your moral outrage and sometimes leaves you feeling powerless, can be set aside for a short while.

Here the strength and beauty of your spirit is valued,
deep frustrations that keep you awake at night are soothed,
and you are free to share your naturally sensitive, creative, gifted and unique soul in a safe place.

Those that would say you are too sensitive, too emotional, too active, or too different are banned.
'
Welcome to a place where you can finally relax and be yourself, where the weight of matters beyond your control is lifted, and you can play again.

You are my people and I am honored to have you here.
Ik kan niet anders zeggen dan "she gets it!". Waar ik bij "Searching for meaning" het idee had dat er een HB sausje overheen gegoten was, heb ik dat bij dit boek totaal niet. Het woord "gifted" komt er nauwelijks in voor zelfs, maar toch gaat het daar wel over. Ik realiseerde me door dit boek hoeveel invloed deze intensiteiten eigenlijk hebben op wie ik ben en hoe ik in het leven sta. Ik realiseerde me ook hoe slecht ik eigenlijk voor ze gezorgd heb en hoeveel stress dat heeft opgeleverd.

Bij elke intensiteit geeft ze een aantal oefeningen, variërend van meditatie achtige oefeningen en oefeningen gebaseerd op visualisatie tot oefeningen in het herdefiniëren van je eigen belemmerende overtuigingen. Waar ik bij "Searching for meaning" jeuk kreeg van de oefeningen die er in stonden, maken deze me juist enthousiast. Hier kan ik wat mee.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Wow, dat klinkt echt super, Eva! Wat een prachtige inleiding ook. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen en DAT MAG :D Ik word er nieuwsgierig van. Misschien ook maar bestellen :)
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Fien
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Pasgeleden heb ik een m.i. geweldig en confronterend boek doorgeworsteld (emotioneel): 'Het drama van het begaafde kind'.
Heeft het met HB te maken? Misschien niet direct maar ik vermoed dat velen die emotioneel (zijn) vast(ge)lopen enige herkenning zullen vinden in dit boek van Alice Miller.
Het gaat in het boek met name om krenkingen waar intelligente kinderen gevoelig voor zijn, tijdens hun jeugd. (Hooggevoeligheid: aanpassen aan anderen, de krenkingen van je ouders al zo jong aanvoelen dat je alles doet om er voor hen te zijn (vaak onbewust), waarbij je jezelf kwijtraakt).

Stukje van de achterkant van het boek: 'Uit je hoofd en in je gevoel'.
Alice Miller houdt zich bezig met de gevolgen van verdringing op persoonlijk en sociaal gebied, met de oorzaken van krenkingen in de kindertijd en het voorkomen daarvan. Verdringing haalt mensen uit hun gevoel en dat doet pijn. Ze gaan leven vanuit hun hoofd. Leven wordt overleven. Dit boek schudt je wakker en leert je dat voelen en dus emoties hebben, bij het leven hoort. Het lezen van dit boek kan pijn doen maar door de pijn ontstaat groei. Als therapeut heb ik dagelijks met deze problematiek te maken en zie ik wat het voor mensen kan betekenen om eindelijk hun problematiek serieus te nemen en deze te verwerken, om hun eigen weg te vinden in hun leven zonder de hinder van hun traumatisch verleden.'

danser
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

ja, mooi en bijzonder boek. Ik heb een tip over het vervolg hierop (niet van haar, maar wel in de geest). Moet ik ff opzoeken.

<3
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Eva schreef:Ik heb "the ADD myth" net uit (en heb de neiging om meteen weer vooraan te beginnen). Ik vind het een absolute aanrader.
[...]
Deze had ik helemaal over het hoofd gezien. Kunnen we zo'n plek die hierin beschreven wordt niet even in het echt maken? Ik zou er niet meer weggaan ;)
Don't forget to smile

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mee too x 4
t !!!@#$???

johnz
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker
Contacteer: Website

Fien schreef:Pasgeleden heb ik een m.i. geweldig en confronterend boek doorgeworsteld (emotioneel): 'Het drama van het begaafde kind'.
Heeft het met HB te maken? Misschien niet direct maar ik vermoed dat velen die emotioneel (zijn) vast(ge)lopen enige herkenning zullen vinden in dit boek van Alice Miller.
Het gaat in het boek met name om krenkingen waar intelligente kinderen gevoelig voor zijn, tijdens hun jeugd. (Hooggevoeligheid: aanpassen aan anderen, de krenkingen van je ouders al zo jong aanvoelen dat je alles doet om er voor hen te zijn (vaak onbewust), waarbij je jezelf kwijtraakt).

Stukje van de achterkant van het boek: 'Uit je hoofd en in je gevoel'.
Alice Miller houdt zich bezig met de gevolgen van verdringing op persoonlijk en sociaal gebied, met de oorzaken van krenkingen in de kindertijd en het voorkomen daarvan. Verdringing haalt mensen uit hun gevoel en dat doet pijn. Ze gaan leven vanuit hun hoofd. Leven wordt overleven. Dit boek schudt je wakker en leert je dat voelen en dus emoties hebben, bij het leven hoort. Het lezen van dit boek kan pijn doen maar door de pijn ontstaat groei. Als therapeut heb ik dagelijks met deze problematiek te maken en zie ik wat het voor mensen kan betekenen om eindelijk hun problematiek serieus te nemen en deze te verwerken, om hun eigen weg te vinden in hun leven zonder de hinder van hun traumatisch verleden.'
Hoi Fien,

ik ben 54 en weet pas een maand van mijn hb-heid. Maar dit boek heb ik rond mijn twintigste gelezen en ik zag zoveel herkenning dat ik een afspraak met een psycholoog gemaakt heb. Jammer genoeg leerde ik vlak daarna een vriendinnetje kennen die peda/psycho/....ogen allemaal oplichters vond, en ik ben gestopt.
Ik heb het eergisteren weer gepakt (we hebben 2 exemplaren thuis) en kijk of het nog steeds zo herkenbaar is, en of ik er nu wel aan toe ben / intelligent genoeg voor ben om er iets mee te (kunnen) doen. :-)
Ik verwacht er wel iets van.....
"There are only 10 kinds of people: those who understand binary math, and those who don't."

Madelief
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

[quote

This is a place where you are welcomed,
where people big and small who save insects from the pool are cherished,
where your next big idea is taken seriously and supported with a whole heart,
and where the curiosity that leads you to obsess on something for hours or days on end is understood and no one will mention the stack of mail on the desk.

Welcome to a world where dancing, pacing, and chattering are to be expected,
where it's understood that the great next project is all consuming, as it should be,
where even your quickness to anger is met with understanding of the frustration behind it,
and the underlying dissatisfaction with all that is wrong in the world, which strikes your moral outrage and sometimes leaves you feeling powerless, can be set aside for a short while.

Here the strength and beauty of your spirit is valued,
deep frustrations that keep you awake at night are soothed,
and you are free to share your naturally sensitive, creative, gifted and unique soul in a safe place.

Those that would say you are too sensitive, too emotional, too active, or too different are banned.
'
Welcome to a place where you can finally relax and be yourself, where the weight of matters beyond your control is lifted, and you can play again.

You are my people and I am honored to have you here][/quote]

:inlv1: :inlv1:

dit is mijn dochter. Dit is mijn zoon. dit zijn mijn man en ik...zoooo mooi!

Noks
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Mag ik hier alvast melden dat er morgen vanuit het IHBV een nieuw boek verschijnt voor en over hoogbegaafde volwassenen:

https://www.ihbv.nl/nieuw-boek-hoogbega ... -positief/

We hopen op reacties van lezers.
Die kun je bijvoorbeeld posten in het topic links en recensies.

Terug naar “HB links en recensies”