M_M
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ga ik echt spijbelen??

Groot dilemma!!
School gaat super en de cijfers die ik tot nu toe terug heb zijn super. (7.5 en hoger)
Maar........
Er is 1 docente die me vreselijk op mijn zenuwen werkt, heb ik zelden of nooit met iemand, maar zij lijkt alle knopjes bij mij in te drukken die er zijn.
Ze geeft stigmatiserend les (Russen die je niet kent, geef je gewoon geen hand!! :crazy: :shock:
Chinezen praten niet over hun problemen en zijn daardoor zielig :flaming: [wacko] ), vervolgens noemt ze mijn feiten in mijn essay stigmatiserend.
(terwijl dit feiten zijn die uit onderzoek naar voren zijn gekomen.
Maar als ik de bronnen na de beoordeling toestuur krijg ik geen antwoord, maar wel een chagrijnige blik in de klas :unhappy: :shocked2: )
Ze snapt de materie, naar mijn gevoel en die van een andere HB klasgenoot, absoluut niet.
Inmiddels erger ik mij dermate aan deze docente dat ik me niet alleen in haar les mezelf opfok, maar dit ben ik in de lessen erna ook nog niet kwijt..
Wat enorm ten koste van alle andere lessen erna gaat.
("Geen idee wat de invloed van het IQ op de werking van de linker en rechter hersenhelft zijn eigenlijk...... " :doh: :boos:
En dan ben je afgestudeerd psycholoog!!!! [banghead] )
Op zich zijn haar lessen niet verplicht, maar zal ik de toets wel zo moeten maken zoals mevrouw de materie snapt. (meerkeuze, 2 studiepunten)
Ga ik deze materie aan de hand van de boeken en haar proeftentamens mezelf eigen maken zonder ergernis of ga ik proberen hierboven te staan en hoe??
Want zelfs nu ik dit schrijf, fok ik mezelf op over haar domme uitspraken...... :stumm: :doh:
Wat is wijsheid, want spijbelen hoort niet, maar volwassen afwegingen zijn er ook??
I rather tried and failed then wonder all my life what could have...

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Ga ik echt spijbelen??

Als de lessen niet verplicht zijn en je er vrij zeker van bent dat het met alleen boek en oefenexamens ook moet lukken, zou ik gewoon de lessen overslaan. Dan is er geen enkele meerwaarde voor het volgen van die lessen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

M_M
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Bedankt!! Die conclusie had ik gisteravond ook getrokken, er moet alleen een knop om dat op spijbelen geen straf staat. :wink:

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Misschien is het tijd voor een andere definitie van spijbelen. Als een les op de universiteit (of HBO) niet verplicht is, is het naar mijn idee geen spijbelen om niet naar de les te gaan. De universiteit gaat naar mijn idee uit van eigen verantwoordelijkheid dat jij dat doet wat jij nodig hebt om het vak te halen.

M_M
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Dat is een mooie, want de lessen saboteren mij juist om de tentamen te halen.
Ik heb het nodig om uit de lessen te gaan om de les te halen.
Mijn verantwoordelijkheid. :rolleyes:
OMDENKEN, thanks! :knuffel:

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

You're welcome! Succes met het vak, klinkt niet gemakkelijk met zo'n dame.

M_M
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nee!!! Nu komt het mens opdagen in een andere les die wel verplicht is!!!! :crazy: :crazy: :crazy:

M_M
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Gelukkig bleef mijn eigen docente ook en kon ik haar negeren. Toch niet prettig.... :roll:
Hopelijk de laatste keer geweest. :mrgreen:

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Want zelfs nu ik dit schrijf, fok ik mezelf op over haar domme uitspraken...... :stumm: :doh:
Wat is wijsheid, want spijbelen hoort niet, maar volwassen afwegingen zijn er ook??
Geen idee of ik de wijsheid in pacht heb... Gelukkig studeer ik aan de OU...
Maar je zou kunnen proberen je zelf wat minder op te fokken over haar domme uitspraken. Ik probeer in zo'n geval altijd te bedenken of er misschien toch iets in zit als ik het van eens van een andere kant bekijk. Je zo erg zitten opfokken dat je daar de volgende lessen nog last van hebt lijkt me niet slim. Contraproductief.
Als jij er niet van overtuigd bent dat je het tentamen met behulp van boek en oefen tentamen wel op eigen kracht zult halen.. is het misschien verstandig gewoon naar de lessen te gaan. Je zelf en je gedachten met iets bezig te houden waar je je zelf wat minder mee opfokt en net op die momenten dat zij dingen verteld die je nodig hebt om het tentamen te halen je oor weer even te luisteren te leggen...
Op die manier heb ik op de middelbare school heel schriften vol getekend en truien gebreid onder de les.
("Geen idee wat de invloed van het IQ op de werking van de linker en rechter hersenhelft zijn eigenlijk...... " :doh: :boos:

Als student psychologie ( gelukkig nog niet afgestudeerd) ben ik gewoon even heel nieuwsgierig wat je hier nu precies mee bedoelt?
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

nemo
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik zou voor mezelf bedenken wat ik nodig heb om het vak te halen. Als dat is dat je de lessen niet volgt, dan zou ik dat vooral doen.

Op de universiteit had ik ooit een vak waarbij ik tijdens het college precies wist wat de docent zou gaan zeggen, zo voorspelbaar was het. Na een aantal keer was ik het zo zat dat ik besloot om niet meer te gaan en me via zelfstudie voor te bereiden op het tentamen, dat ik haalde met een acht. Bij mij speelde ook nog mee dat ik een lange reistijd had en dat dit vak het enige was die dag en ik dus speciaal voor dat vak naar de universiteit moest. Voor mij was de afweging vooral tussen het nut van het volgen van de colleges en het besparen van tijd die ik naar eigen inzicht kon besteden aan zelfstudie.

M_M
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Inmiddels zijn we twee lessen verder en niet naar de lessen gaan bevalt mij prima.
Het schuldgevoel is weg en de stof voelt niet als erg moeilijk, het eerste oefententamen ging best goed online. :rolleyes:
Ook mijn studiebegeleider vond het een goede (volwassen) beslissing. :blush:
Er zijn nu ook meerdere klasgenoten die het als een goede optie gaan zien bij andere docenten die zij niet liggen.
En zo wordt langzaam onze klas volwassen. :rolleyes:

Nickname schreef:

Als student psychologie ( gelukkig nog niet afgestudeerd) ben ik gewoon even heel nieuwsgierig wat je hier nu precies mee bedoelt?
Je linker en rechter hersenhelft hebben beide een andere functie.
Dit werd niet zo uitgebreid uitgelegd, maar eigenlijk alleen het stukje over automatiseren en het toepassen van kennis.
Toen vroeg een klasgenoot wat de invloed van het IQ was op deze verschillende functies.
Bovenstaande was toen haar antwoord.
Dit ergerde mij om meerdere redenen, maar de hoofdreden: dit soort psychologen (mis)diagnosticeren hb kinderen.......
Gelukkig misdiagnosticeert zij alleen mijn Essay, wel met een voldoende, maar niet met de beoordeling die bij mijn Essay hoort.

Ano23
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Misschien kan je dit soort confrontaties beter aangaan om je voor te bereiden op de werkwereld. Daar ga je ook mensen tegenkomen waar je compleet horendol van wordt, maar daar kan je helaas niet zo makkelijk aan ontsnappen. Anderzijds: nu kan je nog foert zeggen en lekker je eigen ding doen. Dus ben ik ook geneigd om te zeggen: geniet ervan nu het nog kan :P

M_M
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Die laatste is mijn plan, al kan ik mediation krijgen zodra ik het aangeef.
(En zoals ik al zei, dit is bijna uniek voor mij. :blush: Ik kan normaal zo'n allergie altijd relativeren en naast me neerleggen)
Inmiddels ben ik erachter dat ik niet naar school ga voor school, maar voor een eigen plekje.
Dat doet me vreselijk goed en daar hoort zware mediation niet bij en ook dit soort geneuzel niet.
En blijkbaar ligt daar de oorsprong van de allergie ook, ze past niet in mijn plaatje van "zalig naar school"
Dus geniet ik lekker van mijn tussenuurtje, soms met serieus studeren, soms met lekkere muziek op de bank.
Zalig.... Extra me time! :mrgreen:

(Nog even een nieuwtje voor de liefhebber; Eerste blok met een gemiddelde van 7.7 volledig gehaald. :biggrin: )

marialuisa
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Haha herkenbaar, ik had ook echt kapot lang zo'n docent: ze gaf mij vaak kritiek op bepaalde dingen: ze vond dat ik me nooit aan opdrachten hield, als ik ze op mijn eigen manier had uitgewerkt, of maakte fouten en wilde hen vervolgens niet toegeven: 'wie heeft hier Engels gestudeerd?'. Verder kon ze mijn vragen nooit beantwoorden en dan werd ze boos op me dat ik die vragen stelde. Ik heb haar ooit gevraagd of het beantwoorden van vragen niet is waarvoor ze betaald wordt, maar dat vond ze niet echt chill. Ik heb echt kapot veel uitstuurbrieven bij haar gekregen.

Anyway. Het is lastig om je te concentreren op vakken als de docent voor jou gevoel niet weet wat ze aan het uitleggen is. Dan wordt het minder interessant. Ik heb dat zelf bij meerdere vakken en het kan me zo erg irriteren dat ik niet naar die lessen wil komen. Natuurlijk is dat niet het antwoord. Hoewel ik iedereen aanraad om zo nu en dan het eerste lesuur of gym te skippen, kan ik met zekerheid zeggen dat weglopen van bepaalde lessen niet de oplossing is.

Probeer je op de stof zelf te concentreren: misschien zegt het lesboek iets interessants. En volg het advies van die lerares op, hoe vervelend het ook is. Ik haat het zelf ook, dus ik weet hoe het is, maar je komt er niet onderuit, denk ik.

M_M
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het spijbelen heeft mij tot nu toe wel gered in het HBO. :wink:
Na dit incident heb ik het nog veel vaker gedaan met als resultaat dat ik inmiddels het derde jaar alweer heb afgerond.
Nog een stage opdracht en mijn afstudeeronderzoek en ik heb mijn diploma op zak. blsh1:
Het is dus zeker aan te raden in het HBO om lessen te skippen en te vertrouwen op je mogelijkheden voor zelf studie om een vak te halen.
Wel heb ik altijd de laatste les bijgewoond om te weten hoe de docent de antwoorden verwoord wil hebben op de tentamens.
Dit is wel van belang om de eindstreep te halen, waar hoer verschillen docenten nog al eens in. :wink:

Camiel
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Toen ik op het HBO informatica studeerde, 25 jaar geleden, hadden we een kwartaalsysteem. Ik volgde altijd alle vakken die ik had de eerste week, om te kijken wat het inhield. Vervolgens volgde ik alle vakken de laatste (achtste) week om te horen wat er op de tentamens werd gevraagd. Tussendoor volgde ik alleen de leukste vakken - ongeveer een kwart. maar ik studeerde wel heel erg hard. Iedere dag op school van half acht tot half zes. Daarom heb de vierjarige opleiding met twee vingers in de neus in drie jaar kunnen afronden, met super-cijfers. En tussendoor nog tijd genoeg om te hobbyen.
Dus het niet hoeven volgen van de vakken was voor mij echt een uitkomst!
so long, and thanks for all the fish <hitchhiker's guide to the galaxy>
what I told you was true, from a certain point of view <obi wan kenobi>
the future ain't what it used to be <yogi berra>
I suffer from occhiolism

Gebande gebruiker
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Goede oplossingen.

Perfect gedaan, Camiel! :yay:

Zo is je brein en psyche optimaal fit gebleven en kon je in feite veel leuker en beter studeren dan met een verveeld brein. Fantastisch!

Terug naar “HB en studie”