Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Re: Over de Mensa-test en andere IQ-testen

Ik zou als ik jou was vooraf even contact zoeken met de national supervisory psychologist (nsp) van mensa omtrent je medicatie.
De NSP beoordeelt de resultaten en mogelijk speelt dit in haar beoordeling een rol.

te bereiken via nsp@mensa.nl

zie ook: http://mensa.nl/informatiecentrum/veelgesteldevragen

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Rianne schreef:Ik zou als ik jou was vooraf even contact zoeken met de national supervisory psychologist (nsp) van mensa omtrent je medicatie.
De NSP beoordeelt de resultaten en mogelijk speelt dit in haar beoordeling een rol.

Huh? Wat bedoel je?
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.
(Virginia Woolf ~ The Waves)

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Was voor Kaart bedoeld, had ik erbij moeten zetten.

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Re: Dingen die je niet begrijpt

Ik zit met zo'n enorme afschuw de nationale "iq test" te kijken. Dat ze nog het lef hebben om telkens te zeggen "..kijk hoe hoog je iq is...je slimmer bent dan je huisgenoot"
Wat een walgelijke tentoonstelling. Het ergste is nog wel dat mensen werkelijk geloven dat dit een iq test betreft. En dat terwijl er gewoon wordt gezegd dat je diverse onderdelen kunt oefenen.

Waanzin!
~ veranderlijk als de wind ~

Redbad
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb 'm gezien...wilde eerst niet meedoen met deze 'quiz' maar heb 't toch gedaan omdat ik me wat verveelde en kreeg 146 punten als beloning. Jammer dat ik twee keer verdwaalde op wat weggetjes en in een steegje, anders had ik misschien 150 punten gehad en ze kunnen inleveren bij de Blokker voor een paar D.E. koffiekopjes. :biggrin:
Dispar Vulgo

N_91
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik heb voor de fun meegedaan aan de 'iq-test' op rtl4.
Ik weet dat het niet echt zegt hoe hoog iemands iq is.
Ik vond hem ook vrij hoog uitvallen bij aantal mensen daar.
Dan zou het gemiddelde iq ineens een stuk hoger liggen dan 100 (bij zowel bekende Nederlanders als de publieksvakken bij elkaar opgeteld)
Al met al vond ik het wel leuk om te doen.
Nu mijn vraag: Er kwam iq van 134 uit. Hoeveel punten zou ik deze score naar beneden bij moeten stellen voor een wat realistisch beeld of valt dat niet te zeggen.
Groetjes

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik kijk hier geen NL TV, dus weet niet hoe of wat dat programma was. Maar mijn reactie is eigenlijk welke test er dan wel gebruikt. Is er een relatie met de testen van Mensa? Ik bedoel...welke test vergelijken met welk test af wat dan ook ?
don't hide what you have !

N_91
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Ik heb alleen een online test gedaan van Mensa, maar nog nooit een 'officiële', maar ik denk niet dat het te vergelijken valt.
Maar ik dacht sowieso dat de Wais het betrouwbaarste instrument was om een iq te testen.
Misschien weet iemand anders mijn vraag :-)

De categorieën van de iq-test op tv waren taal (goede spelling vinden antoniemen, synoniemen en uitdrukkingen), logica (o.a. dat je verschillende stellingen moest lezen en dan tussen vier antwoorden kon kiezen wat de juiste conclusie was), rekenen (o.a. verhaalsommen en reeks getallen afmaken), ruimtelijk inzicht (o.a. kiezen welke kubussen het juiste was, op een plattegrondje een weg afleggen), geheugen (korte- en langetermijngeheugen)

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik heb maar de laatste 10 min gezien alvorens ze met de antwoorden begonnen,dus ik maakte al geen kans om iets te scoren. Bij de lange termijn vroegen ze oa Welke bn'er stond op XYZ. Ik ken die clowns geen van alle. Hoe heeft dat met iq te maken?
Ook met dingen als begrijpend lezen zie ik niet in hoe dat relateert tot het meten van iq...
~ veranderlijk als de wind ~

Redbad
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik zie geen relatie met andere testen, volgens mij kun je de behaalde score ook niet omrekenen. Toch is inhoud/zwaarte van deze test redelijk constant en zou je deze test/quiz/meting gewoon ieder jaar kunnen doen om te checken 'hoe je er voor staat'. - Ik ben zelfs via deze quiz nog bij Narviq/HIQ terechtgekomen. Ik zat in een burn-out/bore-out situatie en werd geterroriseerd door allerlei instanties en kwam maar niet verder in gesprekken met lieden (Hbo-niveau) van het Arbeidsbureau, Uitzendbureaus en/of Sociale Zaken en ik dacht zo langzamerhand dat ik gek geworden was. Ik was al aan het googelen op 'Schizofrenie' en 'Borderline' geweest, toen ik stampvoetend in de kamer rondliep en luidop uitriep: "Of zij zijn allemaal knettergek of ik ben een complete randdebiel!", toen ik bedacht dat de tv me misschien wat zou afleiden en ontdekte dat er binnen 20 min. een IQ-quiz van BNN op zou komen. Ik was zó pissig dat ik nog weet dat ik zei:"Vanavond ga ik aantonen dat ik een complete randdebiel ben." Ik heb die test toen gedaan en had toen, onder die (boze) omstandigheden, net 1 punt minder dan de winnaar Rob Oudkerk, de 'whore-wisperer' noem ik 'm altijd. Hij behaalde een score van 137 en ik had 136 en volgens de commentaren bij hun uitslagenlijstje was dit 'hoogbegaafd'. (https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Nation ... derland%29) - Nou, daar geloofde ik natuurlijk helemaal geen fluit van (nog steeds niet, het gaat mij er alleen om hoe ik van die 'verwondingen' af kom).

Maar sindsdien ben ik gaan zoeken op '(Hoog-)begaafd', heb ook die thuistest van de Mensa gedaan, "U hebt gescoord boven het 98e percentiel" was de omschrijving, heb nog wat andere testen gedaan, 123, intermediar etc.etc. en allemaal waren ze zeer ruim binnen de tijd en altijd tussen de 120-140. Later ook nog eens de thuistest van de Vlaamse Mensa gedaan en ook daar weer binnen 12 van de 20 min. of zo, maar wel meer fouten. Daar kreeg ik een getal van 150 ipv een percentiel. Dat getal was meende ik omgerekend nèt 130-132...? Kan ik me niet meer goed herinneren. Ik weet alleen dat ik 8 fouten had, van de 25 of zo...veel te veel. - Maar ik heb daarna wel zo'n 10 jaar achtereen die BNN-test gedaan om mezelf te checken.

O ja, ook noteerde ik iedere keer, wanneer ik die BNN-IQ test/quiz deed, de omstandigheden, veel of weinig stress gehad, voldoende slaap, hoeveelheid alcohol, geen Hbo-ers of zo om me heen die me meeslepen naar hun denk/redeneer niveau, al dat soort zaken. (Vanwege burn-out blijft alles heel lang hangen, ik was soms 3 weken van slag ((agressie/haat/slapeloosheid)) van de kaart) En zo werd voor mij ook zichtbaar dat de score soms wel meer dan 20 punten kan schelen. Bij die 137 was ik gefrustreerd en kwaad, bij een ernstige depressie scoorde ik zelfs 119 en als ik gedurende langere tijd op mezelf ben geweest, gewoon lekker slapen, goed eten, leuke muziek draaien, heerlijk veel lezingen volgen over alles wat me maar boeit op dat moment, geen kranten, geen journaal/actualiteiten (ik kijk eigenlijk alleen QI, Only Connect en Jools), geen familie, geen buren of collega's dan kruipt de score over de 140 richting 150.

Zodra ik op tussen de 152-156 ben aanbeland (bij déze IQ-quiz), weet ik dat ik weer redelijk 'mijn ouwe zelf' aan het worden ben. Als de 'kwaliteit' van de quiz tenminste hetzelfde blijft. Misschien zit ik er wel helemaal naast met m'n verhaal, maar zo heb ik deze zelftest gebruikt. Een jaar of 4-5 heb ik 'm niet gedaan, ik was helemaal uitgetest, ik wilde niet meer....ik kon geen test meer zien. Nog steeds niet trouwens, maar afgelopen zaterdag verveelde ik me, had er geen zin aan, maar dacht:"Vooruit....laten we es even kijken hoe 't met me gaat..." .....redelijk dus....'t sterfbed geeft waarschijnlijk de meest ideale omstandigheden :|

....en inderdaad....ik (her)ken ook niet veel BN-ers....ook dit kan op een hoog IQ duiden naar mijn mening, in mijn geval was het de leeftijd, ik ben van 1962 (dementie/slecht zicht) :laugh: ....Ik herkende alleen Henk Schiffmacher. - Maar zo'n 'test' helpt mensen wel op weg naar 'het echte werk' en geeft ook wat meer bekendheid aan het fenomeen 'hoge intelligentie'. Dat nichtje van Sylvana Simons, die Dolores Leeuwin heeft ook alleen maar havo/hbo gedaan en scoorde 159 en heeft 'ons' soort meer bekendheid gegeven. Zij kwam toch ook via deze quiz tot de ontdekking dat ze HB was en heeft zelfs nog de finale Mensa SlimmerIQuiz 2015 voor de leerlingen van groep 7-8, meende ik, gepresenteerd in de aula van de UvA. Had ze anders misschien nooit ontdekt of gedaan.
Dispar Vulgo

Kaart
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

plato schreef:
Kaart schreef:Bedankt voor de tip Plato! Ik had eerlijk gezegd nog niet van SQ gehoord, maar inmiddels weet ik ook wat FQ is. :wink:

Wil je me met deze tip wijzen op de wisselwerking tussen IQ, EQ en SQ, waardoor de hoogte van het IQ op zich dus niet zoveel hoeft te zeggen?

Ik kan me daar wel iets bij voorstellen, maar toch ben je op zoek naar die 'officiële' bevestiging.

Nou ja, misschien stip ik hiermee een onderwerp aan dat al uitvoerig is besproken en niet zozeer in deze lijn past.
Ik zou niet zozeer een waarde geven aan dat wat belangrijker is maar wat het beste bij je past als mens binnen je levenshouding.

Maar wat is FQ dan ?
FQ is eigenlijk bewust leven, gezond eten en drinken, sporten en bewegen.

Kaart
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Nalle schreef:
Kaart schreef:Hallo Nalle,

Ik heb wat berichtjes van je gezien en herken me volledig in je verhaal. Ook ik heb een paar maanden geleden de diagnose ADD gekregen en voel me nu een stuk beter met medicatie. Kort geleden leerde ik echter iemand kennen die me meevroeg naar een borrel van Mensa omdat ze het gevoel had dat ik net als zij hoogbegaafd zou kunnen zijn. Het klikte bijzonder goed met de mensen daar en ik herkende me erg in hun problemen en uitdagingen. Daarnaast kwam ik erachter dat mijn ex-vriendin ook hoogbegaafd bleek te zijn, ze behoort tot het 99e percentiel. En ik herken me in 99 procent van de kenmerken voor HB, maar veel kenmerken komen ook overeen met ADD zoals je vast ook wel hebt gezien.

Net als jij heb ik een online IQ-test gedaan en kwam ik uit op 125, niet hoogbegaafd dus. Dan vraag je je toch af of de minder goed werkend executieve functies vanwege de ADD voor de kenmerken van HB zorgen, of dat ik misschien toch HB ben en slechter presteer vanwege de ADD.

Ik vind het echt heel dapper dat je voor de test bij Mensa gaat, ik zit er zelf ook aan te denken om het te doen. Maar omdat ik me zo in jou herken ben ik echt heel erg benieuwd hoe jouw test verloopt. Als je het niet hier in het forum wilt delen dan mag het ook in een privé bericht.

Veel succes!!
Hoi Kaart!

Tja dat zijn inderdaad precies de vragen die ik ook heb! Het enige wat ik weet is dat ik in elk geval niet gemiddelde hersenen heb en dat ik me meer thuis voel bij ADD'ers en hb'ers, en dat ik in elk geval dromerig en slim ben en mijn concentratie zonder medicijnen moeilijker kan sturen en me veel meer geaard en rustig voel met medicijnen, maar hoe het verder precies zit... ik probeer het enigszins los te laten maar ga dus wel die test nog doen. Ik zal je zeker op de hoogte houden en als ik het vergeet moet je me er maar aan herinneren!

Waarschijnlijk ga ik voor eind januari maar dat ligt dus even aan mijn pms en of die binnenkort minder wordt of niet.

Nalle
Hoi Nalle,

Inmiddels ben ik naar een paar bijeenkomsten van hoogbegaafde mensen geweest en ik voelde me eindelijk weer een 'normaal' mens. Heel veel herkenning, iets wat ik al heel erg lang niet heb gevoeld. Dus qua gevoel klopt het bij mij zeker. Ik heb ook wat ADD bijeenkomsten bezocht, maar daar had ik niet dezelfde herkenning. Ik ben erg benieuwd hoe jouw test verloopt, inmiddels weet ik wel dat ik de Mensa test zelf ook ga doen. Door mijn onderzoek en fijne ervaringen tijdens bijeenkomsten weet ik dat ik me goed voel in een bepaalde groep mensen, of ik nou officieel hoogbegaafd ben of niet. Die test gaat daar voor mij niets aan veranderen. Daarvoor had ik nogal de neiging om mijn zelfbeeld teveel af te laten hangen van de uitkomst van die test, dat is niet gezond. Ik weet nu dat ik goed ben zoals ik ben, niets meer of minder dan iemand anders. Mede dankzij de herkenning tijdens die bijeenkomsten. Dat is voor mij een mooie stabiele basis voor verder onderzoek. ;)

Nogmaals succes voor wanneer je de test gaat doen!

Kaart
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Rianne schreef:Ik zou als ik jou was vooraf even contact zoeken met de national supervisory psychologist (nsp) van mensa omtrent je medicatie.

Oh, bedankt voor je advies Rianne! Ik stuur een mailtje om te vragen of en hoe ze de medicatie meenemen in hun beoordeling.

Lebowski
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Dingen die je niet begrijpt

seenoevil schreef:En dat terwijl er gewoon wordt gezegd dat je diverse onderdelen kunt oefenen.
Waarom zou je niet kunnen oefenen voor een iq-test?

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Ja hoor, oefenen op IQ-testen kan heel goed. Je vergroot daarmee de kans dat je gescoorde IQ-getal dichter bij je werkelijke intelligentie komt. Overpresteren (lees: een score halen die hoger is dan je daadwerkelijke intelligentie) is op een IQ-test zo goed als niet mogelijk (binnen het zekerheidspercentage) Daarvoor zijn ze goed dichtgetimmerd. Onderpresteren daarentegen kan wel hel gemakkelijk.

Lebowski
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Mwa, een IQ-test meet natuurlijk ook niet echt je IQ.

Een IQ-test meet hoe goed je bent in het maken van een IQ-test :snkers:

Leo71
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ja.

En een lasergun meet ook niet hoe hard een auto KAN, maar hoe hard ie GAAT.

En toch zul je een Lada niet snel klokken op 287 km/h...

Hetgeen dus tóch iets wil zeggen als je een 287-meting hebt.
Alleen al dat ik me weer stoot aan dezelfde steen, bewijst dat ik geen ezel ben ;-)

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Lebowski schreef:Mwa, een IQ-test meet natuurlijk ook niet echt je IQ.
Jawel, dat is exact wat het meet. IQ is niet hetzelfde als intelligentie.
IQ is gemeten intelligentie.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik ga morgen in Utrecht de test doen. Alleen ben ik verdorie ziek :( :( :( Ik weet eigenlijk niet of het dan wel veel zin heeft maar ik kan het niet meer afzeggen of verzetten, dus ga toch maar.
I have no face. Other people have faces; they are here. Their world is the real world. The things they lift are heavy. They say Yes, they say No; whereas I shift and change and am seen through in a second.

Nalle
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Hm ik geloof dat ik maar gewoon niet ga. Ik ben de afgelopen dagen ziek thuis geweest (griep) en heb niet eens de concentratie om een boek te lezen, dus kan me niet voorstellen dat een iq-test dan veel zin heeft. Jammer van het geld maar ja....

Terug naar “HB in het dagelijks leven”