Ik zie geen relatie met andere testen, volgens mij kun je de behaalde score ook niet omrekenen. Toch is inhoud/zwaarte van deze test redelijk constant en zou je deze test/quiz/meting gewoon ieder jaar kunnen doen om te checken 'hoe je er voor staat'. - Ik ben zelfs via deze quiz nog bij Narviq/HIQ terechtgekomen. Ik zat in een burn-out/bore-out situatie en werd geterroriseerd door allerlei instanties en kwam maar niet verder in gesprekken met lieden (Hbo-niveau) van het Arbeidsbureau, Uitzendbureaus en/of Sociale Zaken en ik dacht zo langzamerhand dat ik gek geworden was. Ik was al aan het googelen op 'Schizofrenie' en 'Borderline' geweest, toen ik stampvoetend in de kamer rondliep en luidop uitriep: "Of zij zijn allemaal knettergek of ik ben een complete randdebiel!", toen ik bedacht dat de tv me misschien wat zou afleiden en ontdekte dat er binnen 20 min. een IQ-quiz van BNN op zou komen. Ik was zó pissig dat ik nog weet dat ik zei:"Vanavond ga ik aantonen dat ik een complete randdebiel ben." Ik heb die test toen gedaan en had toen, onder die (boze) omstandigheden, net 1 punt minder dan de winnaar Rob Oudkerk, de 'whore-wisperer' noem ik 'm altijd. Hij behaalde een score van 137 en ik had 136 en volgens de commentaren bij hun uitslagenlijstje was dit 'hoogbegaafd'. (
https://nl.wikipedia.org/wiki/De_Nation ... derland%29) - Nou, daar geloofde ik natuurlijk helemaal geen fluit van (nog steeds niet, het gaat mij er alleen om hoe ik van die 'verwondingen' af kom).
Maar sindsdien ben ik gaan zoeken op '(Hoog-)begaafd', heb ook die thuistest van de Mensa gedaan, "U hebt gescoord boven het 98e percentiel" was de omschrijving, heb nog wat andere testen gedaan, 123, intermediar etc.etc. en allemaal waren ze zeer ruim binnen de tijd en altijd tussen de 120-140. Later ook nog eens de thuistest van de Vlaamse Mensa gedaan en ook daar weer binnen 12 van de 20 min. of zo, maar wel meer fouten. Daar kreeg ik een getal van 150 ipv een percentiel. Dat getal was meende ik omgerekend nèt 130-132...? Kan ik me niet meer goed herinneren. Ik weet alleen dat ik 8 fouten had, van de 25 of zo...veel te veel. - Maar ik heb daarna wel zo'n 10 jaar achtereen die BNN-test gedaan om mezelf te checken.
O ja, ook noteerde ik iedere keer, wanneer ik die BNN-IQ test/quiz deed, de omstandigheden, veel of weinig stress gehad, voldoende slaap, hoeveelheid alcohol, geen Hbo-ers of zo om me heen die me meeslepen naar hun denk/redeneer niveau, al dat soort zaken. (Vanwege burn-out blijft alles heel lang hangen, ik was soms 3 weken van slag ((agressie/haat/slapeloosheid)) van de kaart) En zo werd voor mij ook zichtbaar dat de score soms wel meer dan 20 punten kan schelen. Bij die 137 was ik gefrustreerd en kwaad, bij een ernstige depressie scoorde ik zelfs
119 en als ik gedurende langere tijd op mezelf ben geweest, gewoon lekker slapen, goed eten, leuke muziek draaien, heerlijk veel lezingen volgen over alles wat me maar boeit op dat moment, geen kranten, geen journaal/actualiteiten (ik kijk eigenlijk alleen QI, Only Connect en Jools), geen familie, geen buren of collega's dan kruipt de score over de 140 richting 150.
Zodra ik op tussen de 152-156 ben aanbeland (bij déze IQ-quiz), weet ik dat ik weer redelijk 'mijn ouwe zelf' aan het worden ben. Als de 'kwaliteit' van de quiz tenminste hetzelfde blijft. Misschien zit ik er wel helemaal naast met m'n verhaal, maar zo heb ik deze zelftest gebruikt. Een jaar of 4-5 heb ik 'm niet gedaan, ik was helemaal uitgetest, ik wilde niet meer....ik kon geen test meer zien. Nog steeds niet trouwens, maar afgelopen zaterdag verveelde ik me, had er geen zin aan, maar dacht:"Vooruit....laten we es even kijken hoe 't met me gaat..." .....redelijk dus....'t sterfbed geeft waarschijnlijk de meest ideale omstandigheden
....en inderdaad....ik (her)ken ook niet veel BN-ers....ook dit kan op een hoog IQ duiden naar mijn mening, in mijn geval was het de leeftijd, ik ben van 1962 (dementie/slecht zicht)

....Ik herkende alleen Henk Schiffmacher. - Maar zo'n 'test' helpt mensen wel op weg naar 'het echte werk' en geeft ook wat meer bekendheid aan het fenomeen 'hoge intelligentie'. Dat nichtje van Sylvana Simons, die Dolores Leeuwin heeft ook alleen maar havo/hbo gedaan en scoorde 159 en heeft 'ons' soort meer bekendheid gegeven. Zij kwam toch ook via deze quiz tot de ontdekking dat ze HB was en heeft zelfs nog de finale Mensa SlimmerIQuiz 2015 voor de leerlingen van groep 7-8, meende ik, gepresenteerd in de aula van de UvA. Had ze anders misschien nooit ontdekt of gedaan.