Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Re: het hoofd te vol

Het lijkt voor jou slaapverwekkend geneuzel, omdat jij dingen opschrijft die voor jou normaal zijn.
Maar de rest van ons is niet jou en beschouwen het waarschijnlijk als interessant, of herkenning. :)

Geleerd van een HB scenarioschrijfster die mij op school begeleidde.
Look where you're going.

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Iedereen bedankt voor de reakties. En ik ben blij dat ik niet de enige ben met dit 'probleem'. Speelt ook mee, dat ik vaak denk dat het 'wel weer aan mij zal liggen'. Dus mijn onzekerheid speelt me dan ook parten.
De tip van IQBeNnut (schrijf ik het goed??) heb ik wellicht wel wat aan. Eerst voor mezelf wat opschrijven, en dan wat gaan wegstrepen e.d.
Achteraf gezien ben ik dus ook blij (alweer) dat ik dit topic geopend heb. :D
ik ben ik, ik leef nu

Rietje
Veelgebruiker
Veelgebruiker

northern lady schreef:
IQBeNnut (schrijf ik het goed??)
Who cares?
Ik kan het lezen en begrijp je. :wink:

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

northern lady schreef: Achteraf gezien ben ik dus ook blij (alweer) dat ik dit topic geopend heb. :D
Informatie om op te slaan.
En vaker meeposten en/of topics openen! :)
Look where you're going.

Poppetje
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Hier ook herkenning hoor!
Het belemmerd mij niet heel erg om evengoed te schrijven. Maar ik heb dan wel regelmatig dat ik denk (als iemand anders ná mij reageert): chips! Zó had ik het moeten verwoorden, want dat komt véél beter over!

Ik vraag me af: zal dit ook te maken kunnen hebben met een verschil tussen je performale en verbale vermogens (een kloof, groot of klein)?

Ook merk ik dat bepaald taalgebruik me onzeker kan maken. Ik heb wel eens dat ik een super interessant onderwerp tegen kom, maar dan niet durf te reageren omdat ik die dure woorden niet ken/machtig ben of bang ben dat ik dommig over zal komen. Puur onzekerheid van mezelf :?

Nu draai ik al een tijdje mee op het forum (hiervoor bij HiQ) en ik heb gelukkig nog niet ervaren dat iemand je neerhaalt oid.
Wat dat betref, N.L., kun je hier naar hartenlust oefenen :mrgreen:

Groetjes, Poppetje
Eerst zullen ze je negeren, dan zullen ze om je lachen
Vervolgens zullen ze je bestrijden, tenslotte zal je winnen
(Mahatma Ghandhi)

pyro
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Oef, wat herkenbaar. Niet uit je woorden kunnen komen, lappen commentaar schrijven om het vervolgens weer te verwijderen. En dan als je eens commentaar post, bloedt de hele discussie dood. Kennelijk kon niemand mij dan volgen (niet-HB gerelateerde fora). Dus dan reageer ik helemaal maar niet meer. Dus, please please please, geef commentaar op mijn reactie, anders durf ik niet meer (welke smiley past hier nou bij).

Het klein voelen bij andere, meer dominantere mensen en dan helemaal dichtklappen, ik had het geschreven kunnen hebben. Hoe pak je dat het beste aan?

dapper zijn...

quest
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Herkenbaar, blijven discussieren is altijd goed :) Ik herken het doodbloeden ook van andere fora erg goed.
Nil volentibus arduum .................Quest to perpetual motion of being complete in the quest.

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Je beseffen dat deze dominantere mensen misschien iets overschreeuwen en van binnen klein en onzeker zijn... Ik weet dat ik nogal eh flamboyant over kan komen, maar dat is voor een groot gedeelte een masker. Of misschien ook niet, misschien ben ik wel juist zo en doe ik alsof ik dat niet ben en het dan overschreeuw dat ik het wel doe... kan iemand het nog volgen?

quest
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Prima zelfs, niet meer dan menselijk lijkt mij, maar jezelf laten zien maakt je ook kwetsbaar en dat is het um nou juist.
Nil volentibus arduum .................Quest to perpetual motion of being complete in the quest.

Wilko
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het is moeilijk om jezelf te laten zien als je weet dat er mensen zijn die daar misbruik van gaan maken.
Alleen bij die mensen die je 100 procent vertrouwt kun je jezelf zijn, omdat je weet dat je gerespecteerd en geaccepteerd wordt.
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik vertrouw mezelf niet eens 100% man....

Wilko
Veelgebruiker
Veelgebruiker

doe ik het wel goed, hebben ze het niet over me, waarom kijkt diegene me zo aan... klinkt bekend?
Echte mannen eten geen honing, die kauwen op bijen.

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Barbara schreef:Je beseffen dat deze dominantere mensen misschien iets overschreeuwen en van binnen klein en onzeker zijn... Ik weet dat ik nogal eh flamboyant over kan komen, maar dat is voor een groot gedeelte een masker. Of misschien ook niet, misschien ben ik wel juist zo en doe ik alsof ik dat niet ben en het dan overschreeuw dat ik het wel doe... kan iemand het nog volgen?
yep, herkenbaar
flamboyant is een mooi woord :)

Ik noem mezelf in die situaties 'clownesk'
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

pyro
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Wilko schreef:doe ik het wel goed, hebben ze het niet over me, waarom kijkt diegene me zo aan... klinkt bekend?
Niet helemaal (meer), behalve het eerste stukje. Ze moeten toch ergens over roddelen? Dan ben je kennelijk belangrijk genoeg dat ze hun tijd aan jou willen verdoen.

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Klinkt vooral erg negatief. En dat is een mindset die je prima kun aanpassen.

Alleen onzekerheid is moeilijker te veranderen.

Ik weet dat ik heel dominant kan overkomen, zeker via fora. Voor mij is het geen masker (of een van de vele). Gewoon een deel van wie ik ben. Naast onzeker,
kwetsbaar, vrolijk en giegelich. Ik vind het wel jammer dat mijn posts
anderen zouden kunnen intimideren of hen het gevoel geven dat ze
het nooit zo goed kunnen uitleggen, dus waarom proberen. Herkenbaar
probleem op ander fora. Waardoor ik daar mijn mond probeer te
houden. Jammer dat het hier ook zo is. Geen idee wat
ik er dan mee moet. Ik discussieer graag. En vurig. Ik vond het heerlijk dat ik me niet in moest inhouden. En nu blijkt dat wel te moeten, wil ik rekening houden met anderen (en dat
wil ik). Dus wat nu?
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@ Falijn
gek zeg... ik vind jou juist leuk overkomen :)
Maar ik houd van direct dus.

Ik denk wat je er aan kan doen is goed uitleggen wat je bedoelt. Met name een one-liner of kort bericht kan geloof ik harder overkomen dan je bedoelt dan iets wat zorgvuldig toegelicht is.
c'est le ton .. en zo
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Moira
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Goeie tip! Eigenlijk logisch, maar... Ja... :) (en ik klink leuk, hihi)
Ambrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John Cage

northern lady
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

pyro schreef:Oef, wat herkenbaar. Niet uit je woorden kunnen komen, lappen commentaar schrijven om het vervolgens weer te verwijderen. En dan als je eens commentaar post, bloedt de hele discussie dood. Kennelijk kon niemand mij dan volgen (niet-HB gerelateerde fora). Dus dan reageer ik helemaal maar niet meer. Dus, please please please, geef commentaar op mijn reactie, anders durf ik niet meer (welke smiley past hier nou bij).
Het klein voelen bij andere, meer dominantere mensen en dan helemaal dichtklappen, ik had het geschreven kunnen hebben. Hoe pak je dat het beste aan?
dapper zijn...
Alsjeblieft, hierbij je commentaar :wink:
En toen viel ik al weer stil, omdat ik teveel wil schrijven, heb je het weer.....
In eerste instantie zat ik op het hiq-forum, en vooral daar heb ik ook in het begin hele stukken tekst maar weer verwijderd...En momenteel begin ik er maar niet eens meer aan. Maar dan baal ik zo, want ik wil zoveel zeggen, maar het komt er niet uit. Heb op het hiq-forum ook wel eens gesproken over 'het muurtje in mijn hoofd' . Het grappige is dat ik daar al over sprak, toen ik mij nog niet eens bewust was van het hb zijn. (en dat weet ik nu ook nog niet zeker....).
Vwb klein voelen, en dichtklappen bij dominante mensen, daar zou ik een boek over kunnen schrijven. Maar dat komt ook uit mijn jeugd voort. Moet wel zeggen dat ik mij tegenwoordig wel iets minder klein begin te voelen, er zit 'groei' in zeg maar....
Ik heb je introductie trouwens nog even weer gelezen, en kan alleen maar zeggen wat anderen ook tegen mij hebben gezegd...gewoon posten!!! Succes :knuffel:
ik ben ik, ik leef nu

san
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

uhh..
ik ben én te snel voor mijn vingers
én soms verlegen door de mooie woorden van anderen
én bij vlagen en tien zijpaadjes bewandelende ouwehoer
én zelf op momenten rap en scherp van tong
én ik kan onzeker worden als niemand reageert op een post
én dat flamboyante, clowneske hoort bij me
én ik kan verlegen zijn
én doorgaans kom ik heel duidelijk over :mrgreen: ECHT
nieuwe ronde, nieuwe kansen

Jo Pipopi
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

northern lady schreef:Ok, eng om een topic te openen, zat al te worstelen met de titel. Maar ik betrap mijzelf er vaak op dat ik topics lees, en wel wil reageren, maar dat de antwoorden dan door mijn hoofd buitelen. Soms geef ik dan antwoord, maar dan komt er totaal niet uit wat ik bedoel, of wat ik in mijn hoofd heb.
Er zijn hier mensen die zo mooi kunnen verwoorden wat er in zichzelf omgaat, ik kan dat niet. Al sprekende beter, maar niet op papier, of zoals hier. En ik vind dat jammer, want ik ben dan ook bang dat ik niet goed uit de verf kom :wink:
Zelfs terwijl ik dit typ, zit ik te denken, en gooi ik er maar weer een kwinkslag uit.
Mijn vraag is eigenlijk, zijn er mensen die dit herkennen, en zo ja, heeft iemand tips hoe ik dit kan verbeteren?
Het gaat mij er eigenlijk meer om of mensen dit herkennen....

veegt zweetdruppels weg...
gewoon jezelf de tijd gunnen om eerst goed na te denken, dan te gaan schrijven, nog eens nalezen, inkorten, aanpassen, overbodige details weghalen etc. het is gewoon iets heel moeilijks om een complexe gedachtegang op te schrijven zodanig dat een ander het begrijpt en vooral niet verkeerd begrijpt. dus wat jij hebt is echt niet zo raar. neem de tijd en veel oefenen zou ik zeggen...

Terug naar “HB in het dagelijks leven”