Freek Verkerk schreef:Het is een definitiekwestie.
ja
De meest gebruikte definitie voor hoogbegaafdheid is een IQ van 130 of hoger.
Dat is de meest simpele
Daarnaast circuleren er meerdere persoonlijke definities. Ik vind er zelf ook veel voor te zeggen om de voetballer Johan Cruyff hoogbegaafd te noemen.
Voorm ijn gevoel ben je hoogbegaafd als je bij de top behoord op een bepaald gebied. Zo kun je hoogbegaafde voetballes hebben, kunstenaars wetenschappers en kinderen op een Leonardoschool.
Het moet dus ergensuit blijken, dat er sprake is van hoogbegaafdheid
Met de 3 begrippen Intelligent, creatief en motivatie krijg je een sterk geheel. Als iemand misschien wel intelligent is en creatief, maar geen motivatie en dus doorzettingsvermogen, zal deze persoon snel iets opgeven en zal het resultaat niet zo hoog zijn. Zonder creativiteit heb je moeite om oplossingen te vinden en krijg je het beeld van de domme hardloper. Zonder intelligentie mis je de motor van het geheel.
Helaas is mijn IQ niet heel hoog, maar ik sterke interne doelstellingen, en mijn creativiteit, daar zal ik het ook niet aan liggen. Maar ik faal op 1 punt. En dat is het probleem met de 3 ring concept, het sluit een hoop mensen uit die potentieel HB zijn.
Als je alle op alle 3 goed scoort, dan is succes het logisch vervolg, en dan is HB een non-issue. Het blijkt...