Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Intervisie HB op het werk

Veel hoogbegaafden hebben behoefte aan het bespreken van specifieke situaties op hun werk.
Vanuit mijn coachpraktijk organiseer ik eens in de 6 tot 8 weken intervisiebijeenkomsten.
Deze vinden plaats in de regio Utrecht.

De voorgestelde data voor 2010 zijn:
16 mei
27 juni
12 september
24 oktober
19 december

Aanmelden kan via PB of e-mail (info@riannevdven.nl)
Deze bijeenkomsten zijn gratis. Edit: ik probeer het echt gratis te houden, omdat ik vind dat het laagdrempelig moet zijn. Voor intervisie is een geschikte ruimte belangrijk. Maar een gratis locatie vinden die met OV goed bereikbaar is en centraal ligt lastig. (Tips van harte welkom!)

Mocht me dat niet lukken, dan zal ik alleen kostprijs voor de locatiehuur vragen.

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Re: Intervisie HB op het werk

Omdat ik geen goedkope locatie gevonden heb in Utrecht, heb ik besloten de bijeenkomsten bij mij thuis in Wageningen te houden. Daarmee blijft de intentie van gratis bijeenkomsten dus staan.
Meerdere mensen hebben me gevraagd hoe zo'n intervisiemiddag eruit gaat zien. Dat zal ik hier aangeven.

Agenda:

• introductierondje en kennismaking
• gezamenlijk vaststellen regels
• intervisie volgens aanpak, zie hieronder
• afsluiting

Intervisie aanpak:

Stap 0: Voorbereiding
Iedereen krijgt voorafgaand aan de bijeenkomst de volgende opdracht: Bedenk een gebeurtenis die je met je mede HB’ers wilt bespreken. Bijvoorbeeld waarin je niet goed wist hoe te reageren of waarover je achteraf niet gelukkig was met je reactie Bereid je voor zodat je deze casus tijdens de bijeenkomst in ongeveer 5 minuten kunt toelichten.

Stap 1: Introductie en keuze van een casus
Alle groepsleden vertellen over hun casus. De groep kiest één vraagstuk dat zal worden besproken.

Stap 2: Verkenning
Iedere deelnemer stelt (open) vragen om duidelijkheid te krijgen over het 'probleem' en de context waarin het zich afspeelt. Vragen kunnen gericht zijn op:
• de context
• de overtuigingen, normen en waarden die meespelen
• gevoelens
• houding

Stap 3: Reflectie en waarneming

De inbrenger kiest zelf welke vragen hij wil beantwoorden, de deelnemers vragen door als het antwoord niet helder is.

Stap 4: Analyse
Iedere deelnemer geeft in eigen woorden weer wat volgens hem/haar de analyse van de leersituatie is (alsof hijzelf inbrenger is). Als laatste geeft de casusbrenger zijn/haar reactie op deze analyses en maakt een operationele probleemstelling.

Stap 5: Oplossingsrichtingen

De deelnemers geven de inbrenger tips over hoe het doel gerealiseerd kan worden.

Stap 6: Keuze voor oplossingsrichtingen
Checken: is hetgeen tot nu toe is gezegd voldoende, wat ontbreekt er eventueel nog, wat houdt je tegen, wat heb je nodig, klopt de eerder geformuleerde doelstelling nog?

Stap 7: Afspraken maken en afronden casus van de inbrenger
De inbrenger geeft concreet aan hoe hij/zij van plan is zijn/haar doel te verwezenlijken of welke stap in de richting wordt gezet.

Stap 8: Wat hebben de andere leden geleerd?
Alle deelnemers geven in maximaal 5 minuten aan wat zij geleerd hebben tijdens het bespreken van de casus en wat zij mee kunnen nemen naar hun dagelijkse praktijk.

Is je interesse gewekt en wil je ook meedoen? Meldt je aan per PB of email: info@riannevdven.nl

Rianne
Eigenaar
Eigenaar

Re: Intervisie HB op het werk

Ik heb besloten te stoppen met de intervisie-sessies.
Op zich sta ik nog steeds achter het idee van laagdrempelige sessies voor hoogbegaafden om met elkaar over hun werksituatie van gedachten te wisselen, maar ik wil dit anders gaan inrichten.
Sowieso niet op een zondag (ook ik moet wel eens uitrusten, schijnt ;) ) en een steeds wisselende samenstelling van de groep werkt toch niet helemaal lekker.

Het restant aan sessies in 2010 is derhalve hierbij geannuleerd. Inschrijvers, dank! Ik informeer jullie ook nog per e-mail.

Terug naar “Rianne van de Ven Coaching & Training en Hoogbegaafd in Bedrijf”