Omdat ik geen goedkope locatie gevonden heb in Utrecht, heb ik besloten de bijeenkomsten bij mij thuis in Wageningen te houden. Daarmee blijft de intentie van gratis bijeenkomsten dus staan.
Meerdere mensen hebben me gevraagd hoe zo'n intervisiemiddag eruit gaat zien. Dat zal ik hier aangeven.
Agenda:
• introductierondje en kennismaking
• gezamenlijk vaststellen regels
• intervisie volgens aanpak, zie hieronder
• afsluiting
Intervisie aanpak:
Stap 0: Voorbereiding
Iedereen krijgt voorafgaand aan de bijeenkomst de volgende opdracht: Bedenk een gebeurtenis die je met je mede HB’ers wilt bespreken. Bijvoorbeeld waarin je niet goed wist hoe te reageren of waarover je achteraf niet gelukkig was met je reactie Bereid je voor zodat je deze casus tijdens de bijeenkomst in ongeveer 5 minuten kunt toelichten.
Stap 1: Introductie en keuze van een casus
Alle groepsleden vertellen over hun casus. De groep kiest één vraagstuk dat zal worden besproken.
Stap 2: Verkenning
Iedere deelnemer stelt (open) vragen om duidelijkheid te krijgen over het 'probleem' en de context waarin het zich afspeelt. Vragen kunnen gericht zijn op:
• de context
• de overtuigingen, normen en waarden die meespelen
• gevoelens
• houding
Stap 3: Reflectie en waarneming
De inbrenger kiest zelf welke vragen hij wil beantwoorden, de deelnemers vragen door als het antwoord niet helder is.
Stap 4: Analyse
Iedere deelnemer geeft in eigen woorden weer wat volgens hem/haar de analyse van de leersituatie is (alsof hijzelf inbrenger is). Als laatste geeft de casusbrenger zijn/haar reactie op deze analyses en maakt een operationele probleemstelling.
Stap 5: Oplossingsrichtingen
De deelnemers geven de inbrenger tips over hoe het doel gerealiseerd kan worden.
Stap 6: Keuze voor oplossingsrichtingen
Checken: is hetgeen tot nu toe is gezegd voldoende, wat ontbreekt er eventueel nog, wat houdt je tegen, wat heb je nodig, klopt de eerder geformuleerde doelstelling nog?
Stap 7: Afspraken maken en afronden casus van de inbrenger
De inbrenger geeft concreet aan hoe hij/zij van plan is zijn/haar doel te verwezenlijken of welke stap in de richting wordt gezet.
Stap 8: Wat hebben de andere leden geleerd?
Alle deelnemers geven in maximaal 5 minuten aan wat zij geleerd hebben tijdens het bespreken van de casus en wat zij mee kunnen nemen naar hun dagelijkse praktijk.
Is je interesse gewekt en wil je ook meedoen? Meldt je aan per PB of email:
info@riannevdven.nl