plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: genieten van de natuur

HolleBolle schreef:
ma 13 aug 2018, 23:59
Haha! De herders blijven toch jagen. Zo had de logeer herder bij mij een keer, terwijl ik met m'n vriendin stond te praten, zo een schaap in de naastgelegen wei te pakken. Terwijl ze het liefste beest ooit was en nooit onrustig werd van andere dieren. Opeens kreeg ze de geest en was ze weg.

Wat leuk dat je zo lekker autonoom bezig kunt zijn met wat je leuk vindt. En hier een platform hebt om te delen;) . Ik ben niet zo creatief. Misschien ooit, als ik tijd heb om zelf wat te bedenken ipv achter m'n allerliefste kinderen aan te rennen.
Iedere hond heeft een jachtinstinct in zich. Als deze herder hier wild ziet of ruikt dan gaat ie. Maar hij kan reuze goed overweg met zijn vriendjes, de schapen, geitjes, konijnen en de kippen. Ik stop hem wel eens in de ren en dan spelen ze letterlijk met elkaar. Het enige wat hem boos maakt is dat een geitje zijn brood wil pakken. Die wordt dan even aangepakt door hem, bijten in de nek gedrag.

Een tijd geleden las ik een artikel van een Zuid Afrikaanse psycholoog die beweerde dat als veel of teveel mensen bij elkaar wonen, dat leidt tot agressief gedrag bij deze mensen, emotioneel als wel rationeel. Ik had het daar over met een A&O/sociaal psychologe die dat geheel allemaal onzin vond.

Hier wonende en ook in NL gewoond te hebben ervaar ik een -groot- mentaal verschil in de bevolking. (beide landen zijn even groot, maar NL heeft 17.5M inwoners en DK heeft 5.5M inwoners.) in de -sociale- omgang met elkaar alsmede onderling zakelijk contact hebben met elkaar. Lang verhaal kort en maar even geen voorbeelden gevend, deze ZA psycholoog geef ik gelijk.

Leven in vrijheid geeft meer voldoening en activiteiten in je, dan het uitvoeren van een gewenst gedrag.
don't hide what you have !

HolleBolle
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dat zijn tafereeltjes om van te genieten lijkt me zo. Dieren zijn ook zo lekker puur.

Daar zou zomaar eens wat in kunnen zitten. Het leven op het platteland is ook al heel anders dan in het stadse. Deels zelf opgelegd denk ik.

Misschien ben je daar in DK ook meer afhankelijk van elkaar dan, zeg, op een flatje in Amsterdam?

Zit er ook een verschil in maatschappelijke druk tussen NL en DK?

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

HolleBolle schreef:
wo 15 aug 2018, 00:18
Dat zijn tafereeltjes om van te genieten lijkt me zo. Dieren zijn ook zo lekker puur.

Daar zou zomaar eens wat in kunnen zitten. Het leven op het platteland is ook al heel anders dan in het stadse. Deels zelf opgelegd denk ik.

Misschien ben je daar in DK ook meer afhankelijk van elkaar dan, zeg, op een flatje in Amsterdam?

Zit er ook een verschil in maatschappelijke druk tussen NL en DK?
Je laatste vraag. Ik herhaal even een eerder geplaatste gedachte, mogelijke geeft dit wat inzicht. De vraag is nogal breed namelijk.

Denemarken is niet zozeer verrechtst. het Deense links is, na aarzeling en verzet, met de burger meegegaan. De ervaringen met immigranten uit de islamitische wereld leidde bij de Denen tot een herbezinning en heropleving van hun eigen cultuur.

In tegenstelling tot Nederland is het cultuursysteem in Denemarken niet gebroken. En het wordt ook niet gebroken gehouden, zoals in Nederland.
Concreet betekent dat de Denen meer samenhorig zijn, meer staan voor elkaar en dat ook zo willen houden.
Dus: zodra zij bemerkten dat het door de politieke geformuleerde en uit het buitenland overgewaaide multiculturalisme door migranten werd misbruikt, om louter te nemen en niets te geven, kwam de tegenbeweging op gang. En de tegenbeweging is succesvol geweest.

Dat kun je rechts noemen.
Maar dan omschrijf je rechtse politiek als politiek die grenzen stelt aan mensen en aan overheidsbeambten. En die de nationale identiteit begrensd acht door de landsgrenzen, die eveneens in acht worden genomen.

Linkse, multiculturele politiek omschrijf je dan als politiek die geen grenzen stelt aan mensen, aan overheidsbeambten en die landsgrenzen een hindernis acht die de rijke bourgeois in de weg wordt gelegd aan de armen. Zodat de armen hun gelijke deel niet kunnen claimen en halen.
Deze laatste visie is inderdaad populair bij Nederlandse politieke partijen, -ook de linker vleugel van CDA en VVD -, bij hoogleraren (voorbeeld bij uitstek Leo Lukassen) , bij de pers en uiteraard bij de organisaties voor immigratie en integratie.

In Denemarken is de ontwikkeling van de politiek en samenleving sinds 20 jaar een andere kant op gegaan. Met een stabieler land dan Nederland als resultaat.

Niet dat de Denen geen problemen kennen.
De belastingen zijn hoog. Al zijn de kosten voor gezondheidszorg inbegrepen.
Bij hoge lastendruk nemen mensen minder kinderen, wat vergrijzing in de hand werkt.
De private schulden, met name hypotheekschulden, zijn evenals in Nederland hoog.
De banken zijn niet sterk. Na 2008 is een aantal bankjes ten onder gegaan.
Wat de Deense regering overigens wel bewust heeft laten gebeuren.

Wat wel weer gunstig is aan Denemarken:
1. Denen kunnen gemakkelijker worden ontslagen, maar bijscholing en opnieuw een baan vinden lukt ook gemakkelijker dan in Nederland.
2. Corruptie wordt bestraft. Ook van overheidsfunctionarissen en bestuurders.
Een burgemeester die illegaal geld doorsluist naar een voetbalclub kan een jaar gevangenisstraf verwachten.
In Nederland is het bestraft krijgen van corrupte overheidsfunctionarissen of partij-coryfeeën slechts mogelijk, indien de zaak omvangrijk is en uit de doofpot scheurt. Vaak is het hebben van een stevige smet op je blazoen juist een voorwaarde om tot hogere functies geroepen te worden.Degenen die jou benoemen weten dan zeker dat je binnen de door hen gewenste paden blijft. Anders zijn ze zo weer van je af.

NB. Het 'gelukkigste volk ter wereld' is een jaarlijks onderzoek van ik meen Unesco. Denemarken staat geregeld op plaats 1. Nederland op plm plaats 7. Misschien is dit een indicatie voor je.

HolleBolle
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Dat is een hele uiteenzetting. En wel interessant dat het zo anders gaat dan in Nederland.
Over het algemeen vind ik wel; hier vind je wat, daar laat je wat.

Mijn vraag was inderdaad vrij breed. Ik bedoelde meer het jachtige leven, de maatschappelijke druk die wordt opgelegd in de zin van wonen, werken, eisen die gesteld worden aan succesvol zijn, en de stress die daarbij komt kijken. Misschien dat dat daar anders is dan in Nederland?

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

HolleBolle schreef:
za 18 aug 2018, 19:24
Dat is een hele uiteenzetting. En wel interessant dat het zo anders gaat dan in Nederland.
Over het algemeen vind ik wel; hier vind je wat, daar laat je wat.

Mijn vraag was inderdaad vrij breed. Ik bedoelde meer het jachtige leven, de maatschappelijke druk die wordt opgelegd in de zin van wonen, werken, eisen die gesteld worden aan succesvol zijn, en de stress die daarbij komt kijken. Misschien dat dat daar anders is dan in Nederland?
Ik denk dat een en ander te maken heeft met het omgaan en het toepassen van de eigen verantwoordelijkheid. In Nederland barst het van de wetten met bijbehorende voorschriften en regels e.d. In 2015 waren er dat 63.000. De NL boer vertrekt uit NL en gaat bijvoorbeeld naar DK om deze redenen.

DK heeft een veel hogere saamhorigheid die niet politiek gekleurd is maar een cultuur is die al zeer lang dezelfde is. Ik verwijs je gemakshalve even naar de Wet van Jante, zie Google. Ik was vanmorgen even in Århus, een ritje van 120 km. Alles is op de weg rustiger, het verkeer maar ook het gedrag van het verkeer. Niets is opgefokt zoals dat in NL is. De mensen hebben hier interesse in elkaar. Hier is nieuwe mensen ontmoeten leuk, dit weekend heb ik -zakelijk- 4 nieuwe contacten gemaakt, altijd relaxed en redelijke joviaal. Ik doe hier zaken op basis van mondelinge afspraken, waar ik in NL het liefst 'drie' handtekeningen wil hebben.

Het werken loont hier aanzienlijk beter dan in NL, waarbij ik ook en vooral weer verwijs naar de regelgeving rondom het begrip werken. In DK kan de werkgever zelf jou ontslaan als dat nodig is. Ook dat heeft weer te maken met het nemen met je eigen verantwoordelijkheid ipv werken naar een vast patroon van prestaties. Ik heb hier zelf gewerkt bij een aantal bedrijven, dat wilde ik ook. Je ziet hier ook een veel hogere wisseling van personeel en dat heeft te maken met het maken van je keuzes zoals je wilt werken. Mensen ontslaan is in NL een ramp voor zowel de werkgever als wel de werknemer, er moeten juridisch allerlei protocollen worden bedacht ic gemaakt. Dat leidt tot frustratie en spanningen op je werk. In DK heb je zo weer een baan, in NL is dat minder het geval, de NL werkgever heeft te maken met opgelegde wetten. (die niet werken of contra productief zijn). De NL werknemer blijft vaak hangen bij een werkgever met eigenlijk een te hoge tegenzin. Iets van 'als ik mijn baantje maar kan houden, dan is het goed.' Dat is dus wat anders dan oprecht tevreden zijn, met alle persoonlijke gevolgen van dien.

Al met al geeft het geheel hier een aanzienlijk lagere werkloosheid % dan in NL, in het algemeen genomen de helft minder. Klik maar even links en rechts op dit kaartje.
Tot en met juni 2018 bijgewerkt. https://www.dst.dk/da/Statistik/kommune ... uttoledige

Kortom, de mens staat hier centraal en niet een gewenst -geconditioneerd- gedrag.

Tot zover maar even.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

En nog maar even een actuele update, de DK werkgevers willen geen hogere pensioenleeftijd meer.

https://jyllands-posten.dk/#ia10810995;finans

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

schoenmaat 45 ...

Afbeelding

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

plato schreef:
di 21 aug 2018, 12:52
schoenmaat 45 ...

Afbeelding
Gaaf. :)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Gezocht: een stagaire...

Afbeelding

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

plato schreef:
do 23 aug 2018, 09:31
Gezocht: een stagaire...

Afbeelding
Succes!
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Smorgens druiven - smiddags pruimen - savonds druiven en pruimen...zo gezond nu als een Deense boer op Nederlandse klompen.

Afbeelding
Afbeelding

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wow, wat een prachtige foto's. Heb je in de winter last van een winterdepressie of daaraan verwante klachten omdat er zo weinig licht is, of ben je daar niet gevoelig voor?

Verstuurd vanaf mijn SM-N910F met Tapatalk

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hier is tov NL zo ongeveer hetzelfde weer en bijbehorende tijdsintervallen. Ik ben stabiel van karakter en vreugdevol van geest en gedachten. Ken geen depressies oid.

Leefstimulans is hier beter dan in NL als het gaat om leefruimte en menselijke omgang. Nooit files en geen opgefokte mensen. Kijk hier rondom mij heen met een vrij uitzicht, vanuit mijn werkruimte en woonhuis iets van 3 kilometer. Geregeld herten en reeën zichtbaar, vossen ook zo nu en dan.

Mijn Duitse Herder meldt zich al...savonds altijd samen even de bossen in...

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Dit programma is niet geschikt voor namaakmannen en echte vrouwen...

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zeg nou zelf...

Afbeelding

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Afbeelding
Afbeelding

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Vanmorgen vroeg...

dubbele regenboog: https://wetenschap.infonu.nl/weer/14279 ... nboog.html

Afbeelding

Lorem ipsum dolor
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Mooi!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het mooie van dit plaatje en dus de werkelijkheid is het dominante lichtspel dat zich overal verspreidde...weergaloos mooi.

10 minuten later was alles grijsgrauw.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Even wat anders maar te mooi en uniek om niet te delen, Deense melkbus...3 generaties oud.

Afbeelding

Terug naar “HB hobby's, projecten en interesses”