Op dit moment zit er een korenveld om mijn huis heen, ik zie dus even geen herten of ander lopend wild. De bosrand is iets van 100 meter vanaf mijn huis. Daar zitten reeën in, die wonen daar al jaren. Ik wil na de oogst pal voor mijn huis een voederplek aanleggen om het wild zo dicht mogelijk voor mijn huis te hebben. Meestal lopen ze nu iets van 50-100 mtr voor het huis langs.
Daar waar rondom het pand(en) grind lag, heb ik in de loop der jaren geregeld graszaad gestrooid, over dat grind. Nu is rondom alle panden de boel mooi groen geworden en is alles ook berijdbaar en beloopbaar.
Mooi, dat korenveld, Plato!
Volgens mij zijn er zoveel mensen die van de natuur genieten, omdat iedereen op zijn eigen manier iets ontdekt en er van geniet. Je gebruikt al je zintuigen en er is enorm veel diversiteit aan vogels, planten, bloemen, insecten enz. Voor elk wat wils. Je kunt de details bekijken, maar ook het grote geheel en er gebeurt bijna altijd wat. Of het is juist stil en rustig, waardoor je zelf ook rust krijgt.
Heb dit jaar voor het eerst sinds jaren weer een nest van 2 boerenzwaluwen in de schuur. 4 eieren, nu maar hopen dat ze niet verstoord worden door een ekster…. Hoe blij kun je zijn met een klein nestje van modder en hooisprieten!
Onder de dakgoot en aan de noordkant van het pand. Ik vroeg mij af of die noordkant een bewust keuze is geweest van de vogel, om daarmee de warmte/hitte van de zon te vermijden. Hoeveel vogels er in zitten weet ik niet. Ik zie alleen maar 1 staartje.
Ja, die noordkant is zeker een bewuste keuze van de zwaluwen. Al kan het ook het oosten zijn. Vogels houden niet van gekookte eitjes.
Vuistregel voor het ophangen van nestkasten:
Noord: uilen
Oost: zangvogels
Zuid: insecten
West: vleermuizen
Ah leuk...wist ik allemaal niet. Wel heb ik een aantal nesten en rondvliegende zwaluwen in de stal en boven op de hooizolder. Ook wel in de buitengarage.