Ha Tjeempie,
Die methode klinkt als heel interessant om dingen over jezelf te ontdekken, dingen bevestigd dan wel ontkracht te krijgen! Hopelijk komt hieruit duidelijk naar voren waar je energie van krijgt, dat lijkt me een prima leidraad om toekomstige keuzes op te baseren.
(En hiermee ook in reactie op jou, Blauwe Regen:)
Ik merk dat het voor mij heel belangrijk wordt om na te gaan hoe ik met dingen omga, zoals tegenslagen, onbegrip, mijn eigen gevoeligheid. Nu zit ik daarin nog heel erg in de beginfase. Toen ik bij mezelf nogmaals bevestigd kreeg dat hoogbegaafdheid een heel relevant thema is, ben ik mijn eigen rol binnen en gevoelens over mijn werk bij de organisatie in één klap totaal anders gaan ervaren. Alsof ik bij mezelf een soort cruciale bevestiging heb gekregen dat ik mij óók daar een bepaalde (kameleon)rol heb toebedeeld, en tot me doorgedrongen is dat ik dat niet langer wil. En als dan ook nog het plezier in het werk in no time verdween, zoals bij mij het geval was, dan is het heel lastig om aan te blijven. Ik heb daarom besloten om deze week mijn ontslag in te dienen. Het is ook behoorlijk pijnlijk geweest om bij mezelf te zien hoe met het verdwijnen van het plezier ook mijn eigen functioneren in rap tempo verslechterde. En eerlijk is eerlijk: als ik naar mijzelf kijk, met wat voor idealen ik in de wereld sta, dan is de werking van de politieke dynamiek daar een regelrechte aanval op. Daar kan ik heel slecht tegen, en dan is het goed dat ik zo'n wereld niet al te hard tot me laat komen.
Voor nu heb ik me voorgenomen om eerst te proberen mijn teleurstelling te verwerken. Dat gaat tot nu toe erg goed, gelukkig kan ik het allemaal aardig relativeren, maar het is ook erg jammer. De inhoud van het werk dat ik deed was super leuk en maatschappelijk relevant, dus het voelt ook als een roeping die een beetje weggegaan is. Gelukkig heb ik ook veel ideetjes over wat ik de komende tijd kan gaan doen. De hoogbegaafdheidszoektocht, om maar iets te noemen. Onlangs heb ik naar een instituut uit de regio een mailtje gestuurd met mijn hulpvraag, maar zij gaven aan een wachttijd van een half jaar te hebben. En op andere websites zag ik ook al zo'n signaal staan... Dat is wel even balen, maar goed, dat is nu eenmaal de situatie. Ik kijk er ook naar uit om meer over het onderwerp te gaan lezen en ik denk er ook over na om een keer naar iets als een HB-café te gaan. Er is voor mij nu ook weer ruimte om mijn studie - mijn werk was een onderbreking van dat traject - op te gaan pakken. En buiten dat: lekker veel sporten, veel tijd met vrienden en familie doorbrengen, en kijken wat ik nog meer aan mooie uitdagingen kan nemen. Het lijkt me bijvoorbeeld leuk om naast mijn studie een paar extracurriculaire vakken/minoren te gaan doen, die ook niet met mijn vakgebied (Rechten) te maken hebben, misschien zelfs wel iets totaal anders (technisch, medisch, sociaalwetenschappelijk, etc.). En buiten mijn studie om wil ik vooral maatschappelijk werk doen: iets voor medestudenten, misschien vluchtelingen taalles geven, zoiets, zeg maar. Genoeg te doen, het is vooral de uitdaging voor mij om dat allemaal een beetje gestroomlijnd te laten verlopen.
En om dat succesvol te laten verlopen is het voor mij nuttig om mijn eigen toolboxje goed bijgewerkt te hebben. Verveling zal denk ik wel buiten de deur blijven...!