Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Voordeel van HB zijn.

Ik merk dat men wel eens wil vergeten om de positieve zaken te belichten die met HB zijn te maken hebben, ik wil dan ook vragen of jullie (uiteraard ik ook) wellicht voorbeelden willen geven van de positieve punten van hoogbegaafd zijn. Ik denk dat er niets mis mee is om een vorm van trots te hebben soms, we mogen best wel eens blij zijn met onze "gave".

---

Mijn Hongaarse bovenbuurvrouw kwam vandaag aan de deur in paniek omdat ze ziek is, ze kon zelf niet goed uitleggen aan de huisartsenpost wat er speelde door communicatie problemen. Ik heb gebeld voor haar en gewacht om een deel te vertalen waar nodig. Helaas is de communicatie niet alleen op taal zwak maar ook op geestelijk niveau waardoor vragen ook niet goed doorkomen van een huisarts waardoor diagnose erg lastig is.

Omdat ikzelf al jaren ervaring heb met verzorging/verpleging en daar graag over lees en met regelmaat dingen uitzoek, weet ik ongeveer welke vragen gesteld moeten worden en kon daardoor de huisarts helpen. Op het moment dat alles besproken is en ik weer naar huis ga vraagt de huisarts mij of ik verpleegkundige ben, ik zie dat als een mooi compliment omdat ik dan weet dat ik mijn "werk" goed heb gedaan en mijn kennis kon inzetten om mee te helpen met de diagnose door gericht de juiste vragen weten te stellen. Ik ben blij op dat moment dat ik de kennis heb en snel genoeg kan overzien welke vragen gesteld moeten worden.

De grap is ook wel dat ik extreem vaak de vraag heb gekregen of ik in de zorg werk op welke manier dan ook, en bij het antwoord "nee" de vraag of het niet iets voor mij is.

---

Wie wil ook een mooie positieve ervaring delen?
"Knowledge comes, but Wisdom lingers" -Alfred Lord Tennyson

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Voordeel van HB zijn.

Vorige week heb ik mijn buurman geholpen met een nieuw gasfornuis op zijn plaats te tillen en de vloer begaf het onder die plek (verrot). Na een telefoontje (huurwoning) kwam duidelijk naar voren dat ze slechts een paar draagbalken zouden vervangen en de verrotte planken. Aangezien ik niet snel genoegen neem met half werk heb ik eens nagedacht over de kennis die ik heb en dat gebruikt toen een adviseur langskwam om een opname te maken van de situatie.

Inmiddels zijn alle draagbalken en de gehele vloer vervangen, vandaag nog geregeld dat er een volledig nieuwe keuken inkomt. Dit was alles geregeld in drie gesprekken tot nu toe. Ik ben dankbaar dat ik net alles heb uitgezocht van draaglast en puntlast, dus die opgedane kennis komt direct van toepassing en met mijn SE skills krijg ik het voor elkaar om er voor te zorgen dat ze iets goeds krijgen.

HB zijn geeft echt wel heel veel voordelen als je deze weet te gebruiken op een positieve manier. Dus ik weet steeds beter dat mijn verleden ook best wel heel erg mooi is geweest en zie steeds beter in hoe dankbaar ik mag zijn... Ik heb een meisje laten lopen, fietsen, RBW en etc. die volgens artsen (na meer dan een ruim half jaar revalidatie) nooit meer zou kunnen lopen of goed haar armen zou kunnen gebruiken. Het gaat niet om hun geluk nu, ik besef dat ik nu gelukkig ben doordat ik dat kan doen.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vandaag heb ik een puist op mijn kin en dat klinkt dom, maar dat is het niet, omdat ik weet dat ik iets goeds heb gedaan met mijn lichaam. Door mijn voeding, rust, los laten van stress en doen wat mij gelukkig maakt zijn mijn hormonen zich flink aan het herstellen op een gecontroleerde manier.

Doordat ik een puist heb weet ik dat ik geestelijk dus echt sterk vooruitgang boek, ik ben dus gelukkig dat ik alle verborgen kennis steeds beter voor mijzelf kan gebruiken en voel mij ook echt beter dan ooit (niet als een manie). Ik zie echt in dat ik mijn HB zijn ook voor mijzelf kan gebruiken en het maakt mij echt veel gelukkiger.

Hoe meer ik toegeef en het accepteer, des te gelukkiger ik begin te worden.

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het goeie geheugen is vooral erg gunstig :laugh:
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Het goede geheugen en snel kunnen denken is voor mij een voordeel.
Wel heb ik vooral aan dat geheugen (en concentratie) flink ingeboet door de burn-outs en dergelijke. Maar mijn geheugen is nog altijd zeker gemiddeld.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vandaag weer een mooie dag door een heel erg hardnekkig oplichters bedrijf aan te pakken.

Iemand in mijn omgeving zat vast aan een abonnement die aan de deur is getekend en waardoor het bedrijf kan eisen dat het ook schriftelijk opgezegd moet worden. Elk jaar moet er een fors bedrag betaald worden en nadat de mensen schriftelijk tot twee keer toe hebben opgezegd komt er geen reactie. Nadat ik in april heb gebeld kwam het onzin verhaal dat niets was binnen gekomen en dat men het aangetekend moest versturen, zo gezegd en zo gedaan. Tot op vandaag geen reactie en de personen zijn niet mondig genoeg om het aan te pakken.

Aangestuurde brief met bewijs gepakt, contract gepakt en gebeld. Ik neem waar voor x en vraag omtrent de aangetekende opzegging, of, en wanneer deze is verwerkt. Binnen een minuut werd verteld dat deze was verwerkt en er al een brief was verstuurd (nooit aangekomen), men zou direct een nieuwe brief sturen en er stond geen rekening meer open en daarmee was het probleem opgelost. Maar voor mij was het probleem niet opgelost en heb aangegeven dat ik ook een restitutie vraag gezien er geen gebruik is gemaakt van de dienst en via de wettelijke regels daar recht op is. Meneer heeft aangegeven dat hij dat niet kon regelen en de afdeling die daar over gaat om 15.00 niet meer aanwezig is en dat men later contact opneemt.

Ik heb aangegeven dat nu duidelijk is (en bij de opname van het telefoongesprek) overeen is gekomen dat ik het voor x waarneem waardoor ik morgen op mijn telefoon nummer gebeld wil worden over de afhandeling van de restitutie. Meneer was een beetje beduusd maar garandeerde dat het morgen opgelost zou zijn (en dit is dan de versimpelde versie).

Moraal van het verhaal: Kort, duidelijk, zonder twijfel en met assertief gedrag inclusief een vleugje kennis is soms nodig om iets onder druk te zetten zodat dit soort bedrijven mee werken binnen no time.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

De afgelopen dagen ben ik bezig geweest met het punten systeem voor huurders en ben er achter gekomen dat ik al jaren teveel betaal. Een extern bedrijf zou mijn zaak willen waarnemen op basis van no cure no pay, het verdien model bestaat op basis van commissie. Ik heb mijn verhuurder voorgesteld om buiten de klachten regeling (moeten openbare gegevens verstrekken van klachten) te werken om geen verdere ruchtbaarheid te geven aan de situatie.

Indien zij niet komen met een redelijk voorstel voor huurverlaging (ik neem dan afstand van restitutie) zet ik met een extern bedrijf een massa claim in waarbij ik een percentage van de winst aanneem.

Ik heb mij voorgenomen om niet meer met mij te laten sollen en mijn kennis te gebruiken voor mijzelf i.p.v mij altijd weg te cijferen voor een ander en niet mijzelf te helpen.

---

Telefonisch contact opgenomen en ben direct afgescheept dat het niet klopt wat ik denk, ik uitgelegd wat ik heb opgezocht en men is direct intern gaan overleggen. Men heeft aangegeven om via de klachten commissie een procedure te starten en heb aangegeven dat ik daar geen bezwaar tegen heb. De reactie was duidelijk dat men bewust is dat ik dit ook doe waarbij hoorbaar een angst ontstond. De persoon in kwestie heeft ook aangegeven bewust te zijn dat deze bedrijven tot het laatste dubbeltje gaan en hiervan bewust zijn. Ik heb mij dus sterk gemaakt zodat ik deze zet durf te doen.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dit topic leest toch meer als een dagboek dan dat het over het 'voordeel van HB zijn' gaat.
Misschien de titel (laten) aanpassen?

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Truus schreef:
wo 07 sep 2022, 11:28
Wel heb ik vooral aan dat geheugen (en concentratie) flink ingeboet door de burn-outs en dergelijke. Maar mijn geheugen is nog altijd zeker gemiddeld.
Is dat lang geleden? Bij mij is het na een paar jaar teruggekomen. Ik ben op sommige vlakken ook veel sterker geworden door die moeilijke jaren.

Nog een heel groot voordeel: De motivatie in combinatie met het creatief vinden van oplossingen. Eigenlijk gewoon twee van de drie kernwaarden. Uit bescheidenheid laat ik de intelligentie erbuiten. ;)
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Truus schreef:
do 08 sep 2022, 17:53
Dit topic leest toch meer als een dagboek dan dat het over het 'voordeel van HB zijn' gaat.
Misschien de titel (laten) aanpassen?
Jij wilt dit lezen als een dagboek zodat je in een ander onderwerp voor jouw gevoel sterker staat. Wat je doet is het positieve er uit slaan wat voor nieuwe bezoekers een domper is wat ik juist probeer te voorkomen. Helaas straal jij met jouw reactie dus een negativiteit uit om in een geheel afzijdig ander onderwerp deze positiviteit te misbruiken.

Je gaat voor schaamteloos gewin om maar je stempel te zetten en niet door te hebben hoe kortzichtig je reactie is in deze. Gelukkig ben ik mij bewust van de pitty party en kan jouw negativiteit met gemak te weerleggen naar het positieve. Je hebt dus nu opzettelijk een onderwerp gebruikt die voor anderen positief bedoelt is om een eigen winst te halen.

Het mooie van HB zijn is dus ook dat je dit soort onzin met gemak kunt verslaan.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Truus schreef:
wo 07 sep 2022, 11:28
Ik heb ook een goed geheugen wat echt super prettig is en kan prima alles in 3D verwerken, of muziek, of geuren en etc. Ik boet ook niets meer in nu ik acceptatie heb in mijn leven en HB zijn kan gebruiken, en ook mijn volle geheugen kan gebruiken wat niet gemiddeld is. Maakt ook dat ik geen gevoelens van burn-out heb of depressie, ben dan ook niet prikkelbaar of iets en geniet veel meer zonder mij te laten bevangen door mensen die negatieve energie hebben.

Ik lees hier op het forum ook dat mensen boeken gebruiken om hun staat van bewustzijn en etc in levels te verbeteren die daar voordeel aan hebben. Zelf ben ik dat niet nodig omdat het mij ook prima afgaat zonder dat soort dingen. Toch is het wel mooi om te lezen hoe mensen zichzelf met zelfhulp boeken verder ontwikkelen als het om HB zijn gaat.

Welzijn1
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Dit spreekt mij flink aan!
Juist omdat ik in deze tijd mijn ‘beperkingen’ richting instanties zo duidelijk in kaart moet brengen.

Het positieve aan hb! Voor mij.
Het intense beleven van………. ‘Alles’.
De helicopterview waardoor ik vaak situaties die door anderen als complex of lastig worden ervaren zo overzie dat ik het binnen korte tijd heel prettig heb opgelost. Easy peasy.
M’n ijzersterke geheugen.
Het supersnel kunnen schakelen tussen taken.
De turbospeed waarmee ik vreemde talen oppik.
De leerhonger die ik koester en waardoor ik van zoveel zaken wel ‘iets’ af weet.
Hoe makkelijk ik omga met alle nieuwe technologie.
Het anders zijn dan anderen wat ik steeds meer ga zien als iets wat echt ok is. Ik voel/zie/ruik/hoor/proef/ervaar dat nou eenmaal anders. Niet beter of slechter. Gewoon anders.
Dingen simpelweg snappen. Zien hoe ze echt zijn.

Als leerkracht kon ik voor vrijwel ieder kind ‘het verschil’ maken. Makkelijk verder kijken dan het gedrag wat een kind liet zien. Ik kon ze echt zien en dat zagen en voelden zij ook. De grootste raddraaier, het meest gesloten boek, de mafste clown, het slimste professortje… met allemaal kon ik wel iets en andersom waardoor zij verder konden groeien.
Die kinderen die op de gang zaten of de school uit stierden kreeg ik weer terug bij zichzelf. Gewoon door te zijn en te zien.
“Eindelijk een leerkracht die mij echt begrijpt”. Dat vind ik echt positief aan het hb zijn.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Welzijn1 schreef:
za 10 sep 2022, 15:47
Juist omdat ik in deze tijd mijn ‘beperkingen’ richting instanties zo duidelijk in kaart moet brengen.

De helicopterview waardoor ik vaak situaties die door anderen als complex of lastig worden ervaren zo overzie dat ik het binnen korte tijd heel prettig heb opgelost. Easy peasy.
De leerhonger die ik koester en waardoor ik van zoveel zaken wel ‘iets’ af weet.
Het anders zijn dan anderen wat ik steeds meer ga zien als iets wat echt ok is. Ik voel/zie/ruik/hoor/proef/ervaar dat nou eenmaal anders. Niet beter of slechter. Gewoon anders.

Als leerkracht kon ik voor vrijwel ieder kind ‘het verschil’ maken. Makkelijk verder kijken dan het gedrag wat een kind liet zien. Ik kon ze echt zien en dat zagen en voelden zij ook. De grootste raddraaier, het meest gesloten boek, de mafste clown, het slimste professortje… met allemaal kon ik wel iets en andersom waardoor zij verder konden groeien.
Die kinderen die op de gang zaten of de school uit stierden kreeg ik weer terug bij zichzelf. Gewoon door te zijn en te zien.
“Eindelijk een leerkracht die mij echt begrijpt”. Dat vind ik echt positief aan het hb zijn.

Dit is een van de mooiste posts die ik ooit heb gelezen.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Mercurious schreef:
zo 11 sep 2022, 00:58
Welzijn1 schreef:

Jammer dat je geen 'like' kan geven. Want het is inderdaad een mooie post.

Truus
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

David schreef:
di 13 sep 2022, 16:52
Mercurious schreef:
zo 11 sep 2022, 00:58
Welzijn1 schreef:

Jammer dat je geen 'like' kan geven. Want het is inderdaad een mooie post.
Dat wilde ik eigenlijk ook doen en zeggen.
Een dikke duim.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Welzijn1 schreef:

Het is een absurde post van super ego/ID... Paard van Freud is wel leuk om te lezen om je eigen valkuilen te ontdekken in deze; Even in het spoor brengen.

---

Pakt een stapel Tarot kaarten en schrijft ondertussen een astrologie bericht... Serieus! Letterlijk niet doorhebben hoe achterlijk eenvoudig dit is? Het is letterlijk wat jullie willen horen... Als deze persoon mij vroeger les moest geven op school kon ik dit met gemak aanvoelen en slachtte ze dan voor de lol af.

Broca draait zich om in het graf door gebrek aan spontaniteit in tekst en Brodmann vraagt zich af hoe zich boven benoemde eigenschappen betrekking hebben tot HB zijn (sensorische verwerking).

6-10-2022 Mod edit:
Vanwege oa dit bericht heeft Nebula L.a.b. een formele waarschuwing gekregen

Welzijn1
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Tot zover het gevoel onder gelijkgestemden te zijn.
Ik ben weg.
Succes met jouw ego.

Nebula L.a.b.
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Wie zegt dat jouw beleving overeen moet komen met anderen (Gebrek aan pluriformiteit?), HB zijn heeft geen bevooroordeelde gelijk zinde eigenschap. Zou jij al deze eigenschappen hebben om een kind te doorgronden die geestelijk nog niet volledig ontwikkeld zijn, dan zou je een volwassen persoon met gemak kunnen "lezen" en aanspreken met de ervaring en kennis die je zou bezitten.

Wellicht heb je niet door dat jouw ego de dwingende gedachte kan overbrengen naar een kind hoe deze zou kunnen zijn of kan verbeteren. Kinderen zijn makkelijk te manipuleren en de valkuil kan dan ook een self fulfilling prophecy kunnen zijn.

Je laat een bekrompen gedachte zien op deze manier; niet met jouw eens zijn doet je dus gewoon afdruipen.

Tjeempie
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@Welzijn1, niet weggaan! De waardering die je hier krijgt weegt toch zeker zwaarder dan één keer onbegrip? Ik snap je schrikreactie, ik zou me ook heel rot voelen. Maar ik denk dat je jezelf te kort doet als je nu vertrekt. Je kunt je weerwoord geven of je schouders ophalen. Als je Nebula zat bent kun je altijd nog voor de functie 'vijand' kiezen, zodat je haar berichten niet meer kunt lezen.

@Nebula, boor anderen niet de grond in als hun post je niet aanstaat!! En dat terwijl je milde kritiek van Truus niet kunt verdragen!
Ik zie aan jouw posts dat je de wereld zeker iets te bieden hebt, maar soms sla je de plank ook mis, door kort door de bocht te reageren en je niet open te stellen voor anderen. Je reactie op Welzijn vind ik in elk geval ongepast.

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Eerst Plato en nu deze Nebula. Al langere tijd zie ik dat autisme (op een negatieve manier) een rode draad begint te worden op dit forum, wat mensen wegjaagt.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”