Zarathustra schreef:Als je je niet weet aan te passen, dan kan je je intelligentie niet zo goed benutten (omdat het contact met mensen een belangrijk onderdeel van ons bestaan is). En dat is het euvel van HB´ers.
Het euvel van HB'ers in deze context is volgens mij niet dat ze zich niet weten aan te passen. Au contraire!
Het euvel is volgens mij dat veel HB'ers zich óf veel te veel aanpassen en dat onbewust doen (ingesleten patronen). Óf dat ze uit een soort van principieel gevoel (vaak: onrechtvaardigheid) hun kont tegen de krib gooien en dan vrij fel reageren (rechtstreeks vanuit de emotie en ook vaak onbewust).
Wat ik in mijn coachpraktijk veel tegen kom, is dat HB'ers juist moeten leren wanneer ze zich wel en wanneer ze zich niet
willen aanpassen. En dat vervolgens als een bewuste keuze wel of juist niet doen.
Het gaat om een interne afweging (na een innerlijke, constructieve dialoog) waarbij vragen de revue kunnen passeren als:
- hé, waar komt dit vervelende gevoel vandaan?
- Ah, er wordt een appel op <een principe/ een sterk gevoel> bij me gedaan
- Ga ik hier tegenin of niet?
- Hmm, is het onderwerp belangrijk genoeg om eventueel de relatie te verstoren? Als ik hier tegenin ga, wat bereik ik dan bij de ander? Wat kan ik eventueel aan vervelende dingen veroorzaken? Is het onderwerp belangrijk genoeg om mijn mond open te trekken? Of houd ik nu bewust mijn mond?
- Als ik mijn mond open trek, hoeveel van het sentiment dat ik voel laat ik dan blijken? Is er een manier om het op een zorgvuldige, niet té emotionele manier te brengen?
En dan afhankelijk van de antwoorden op deze vragen besluiten wel of niet te reageren en met name ook hoe!
Bovenstaande interne dialoog neemt heel wat regels in om te typen, maar in je hoofd speelt zich dit natuurlijk in een rap tempo af. Het gedrag - waarvoor je dan bewust kiest - kan dan nog steeds non-conformistisch zijn! Maar is is dan wel een bewuste keuze waarbij je gedrag afgestemd is op je gevoel en gewogen is naar context en gewicht.
Dit is een van de basisvaardigheden die hoort bij emotionele intelligentie en naar mijn ervaring een aspect waar veel hb'ers nog wat in te leren hebben.
Wat je voelt en wat je denkt is van jou; wat je ermee doet mbt je gedrag raakt je omgeving en hun reactie raakt jou vervolgens weer. En hierin kun je keuzes maken.
HB'ers non-conformistisch? Jazeker, van aard. Maar dat betekent nog niet dat je dat in je gedrag ook altijd moet laten blijken. Volgens mij is dit een veel belangrijker aspect in "het succesvol zijn"