Ben ik weer
Nou, ik wilde ook met een verhaal over Renzulli/Mönks komen (had ik vanmiddag al gedaan in een ander draadje), maar Arjan is me op voor (sja, dat eten ook

).
Zelf herken ik me merendeels in de linkerkolom. En bij sommige stellingen nergens in.
Nu vraag ik me af... terug refererend naar Renzulli/Mönks... zal je omgeving e.d. ermee te maken hebben dat je je meer links of rechts in het rijjte thuis voelt?
In mijn tijd was er nog weinig bekend over HB (voor zo ver ik weet, maar ik leef niet altijd mee

). Mijn ouders wisten er ook niets vanaf. Op de BS had ik wel het gevoel dat ik meer kon. Ik vroeg er ook om. Maar de leerkracht zei: "dat kan jij niet".
Daarnaast had ik nog een opa die mij seksueel probeerde te misbruiken. Toen dit niet lukte begon hij mij geestelijk te mishandelen. Volgens hem kon ik ook niets en was ik een waardeloos persoon.
Niet écht stimulerende factoren voor je motivatie en eigenwaarde...
Peers? Goh, als je niet eens weet dat HB bestaat, dan zoek je ook niet naar peers. Vriendschappen heb ik toch altijd al moeilijk gevonden. Echte vriendschappen heb ik eigenlijk nooit gekend. Ik vind vriendschappen altijd erg moeilijk.
En op school ging het niet echt lekker. Eindcito wees HAVO/MAVO uit, maar de leerkracht adviseerde MAVO, want de HAVO zou ik never nooit niet halen. Mijn ouders, zich van geen kwaad bewust en schijnbaar ook niet van mijn capaciteiten, gingen mee in dat advies.
Vijf jaar MAVO, vervolgens tóch in 2 jaar de HAVO gehaald, toen 3 jaar HEAO en daar... lukt het niet meer. Ik liep vast, vond het moeilijk. Ben gestopt. En nu heb ik spijt omdat ik vast zit in een baan met zeer weinig uitdagingen. En ben ik bang om een nieuwe studie op te pakken omdat ik denk dat ik het toch niet kan.
Wat nu als mijn omgevingsfactoren vroeger anders waren geweest? Als mijn ouders wisten wat HB was? Mijn capaciteiten hadden gezien? Ik niet had meegemaakt wat ik heb meegemaakt binnen de familie en op school? Als ik peers had gehad en mijn ouders mij hadden kunnen geven wat ik mijn dochter nu geef?
Zou ik me dan meer kunnen identificeren met het rechter rijtje?
Of heeft het juist meer met karaktertrekken te maken?
Als je Renzulli/Mönks moet geloven niet! Het zou leuk zijn als men dit eens gedegen gingen onderzoeken, nietwaar Rianne?
Groeten, Poppetje