Ten eerste: it takes one to know one. Echt. Iedere hb-er die ik ken herkent 'het' gelijk, en bij dezelfde mensen. Dat is op zich geen probleem natuurlijk, het probleem is om dit vervolgens uit te (moeten) leggen aan niet-hb-ers, omdat het lijkt op een kleur beschrijven die niet iedereen ziet. HI-ers geloven vaak dat die kleur bestaat, want zij kunnen hem niet zien,
Ja precies......het is net als met muziek maken........als jijzelf bepaalde klanken hoort......kun je de hele wereld erbij halen ,maar als die het niet horen.Hoe moet je dat dan uit gaan leggen ? Dit kom je vaak tegen in jazz.
En volgens mij is dat een verdieping.
Vervolgens komt daar nog bij......en ik spreek uit mijzelf ,mijn eigen ervaring, dat (ik ga maar even met mijn muziek voorbeeld verder)als je zelf die klanken wilt leren....het razend moeilijk is om iemand te vinden die jou dat uit kan leggen.De theorie dan.
Zelf zeg ik, gooi alle boeken maar neer ....ik haal er zelf wel uit wat ik belangrijk vind. Maar daar loop ik gelijk tegen een aantal problemen aan en dat zijn meestal basis vaardigheden. Saaie vaardigheden. Ik ben super gemotiveerd en heel creatief om daar een mooi muziekstuk van te maken. Maar loop als het ware in een donker bos. Het zijn stukjes en beetjes die je bij elkaar verzameld....soms heel breed soms heel diep....om het complete plaatje te krijgen. Ik kijk zelf ook heel erg tegen mensen op die dat beheersen......en als ik dan weer een stukje ontdekt heb.......zie ik pas hoe simpel het is.