Ik denk ook niet dat je de ubermensch als een eindproduct moet zien, maar meer als een staat van zijn en wording. En dan gaat het er nog om hoe je de metafoor gaat zien, de mens blijft toch mens, met al zijn gebreken en talenten. Alleen is de vraag of de mens er beter van zou worden, zouden we de ontwikkeling wensen ?-edit na gedachtenflard:
PS van mij mogen die mensen er overigens ook zijn hoor ... stel je voor: na een bloeding aldaar ben je opeens geen 'übermensch' meer; of als je begint te dementeren, of als je zuurstoftekort hebt gehad bij de geboorte, of ..., of ... -> hm. nee laat het übermensch idee maar helemaal schieten. Ik houd geloof ik teveel van de mens met zijn talenten én gebreken. Ik houd niet van saaie statische perfectie.
De hele serie is overigens goed, lees deze boekjes per filosoof altijd eerst voordat ik me in het echte werk ga verdiepen.Diana schreef:Gewoon beginnen met iets simpels zoals: kopstukken filosofie: Nietzsche. Simpel, maar geeft een 'outline' van zijn werk. Vond dat zelf verhelderend.
Daar komt het dan op neer als het aangenomen is als doel. Mijn inziens komt het daar allemaal op neer als je de verschillende stromingen distilleert naar de essentie.Zarathustra schreef:Zelfrealisatie misschien?
Zarathustra schreef:Het doel lijkt me hetzelfde (simpelweg geluk), de weg er naar toe verschilt. Om 2 uitersten te noemen in deze context; de nederigheid van de mens of de mens in dienst van god, en de mens die zelf als god is.
Ik lees niet graag boeken. Mijn kennis van filosofie gaat niet verder dan een paar handboekjes, waarvan ik maar een klein gedeelte kan onthouden. Ik heb geprobeerd om wat boeken te lezen, om beter in de ideeen van een bepaalde filosoof te komen, maar ik kan het niet volgen. Dat heb ik trouwens ook met zoiets als de bijbel, ik lees het als een verhaal en krijg niet de diepere mening te pakken, tenzij expliciet uitgelegd.
Vooral het onderstreepteDefinitie.
filosoof
denker, wijsgeer, wijze wijsneus
Nietzsche's Antichrist legt je die diepere mening haarfijn uit.Zarathustra schreef: Dat heb ik trouwens ook met zoiets als de bijbel, ik lees het als een verhaal en krijg niet de diepere mening te pakken, tenzij expliciet uitgelegd.
Legt hij in dat boek zijn interpretatie van de Bijbel als geheel uit, of probeert Nietzche de werkelijke ?? bedoeling van het geschrevene uit te leggen ? Ik vraag dit omdat ik ergens wel denk dat deze personen en gebeurtenissen zijn gepasseerd en hebben geleefd. Met de algehele opzet van de hele leer, en de interpretatie en uitleg ervan ben ik het niet eens, maar ik ga er wel vanuit dat de personen echt zo hebben geleefd en hun boodschap hebben verspreid. Enkel de uitwerking ervan laat te wensen over in mijn opinie.Hermes schreef:Nietzsche's Antichrist legt je die diepere mening haarfijn uit.Zarathustra schreef: Dat heb ik trouwens ook met zoiets als de bijbel, ik lees het als een verhaal en krijg niet de diepere mening te pakken, tenzij expliciet uitgelegd.
Wat bedoel je precies met de mens die zelf als god is ? hier ben ik erg benieuwd naar.Het doel lijkt me hetzelfde (simpelweg geluk), de weg er naar toe verschilt. Om 2 uitersten te noemen in deze context; de nederigheid van de mens of de mens in dienst van god, en de mens die zelf als god is.
Uiteraard is het zijn interpretatie, net zoals de bijbel zelf een interpretatie is van ik weet niet hoeveel mensen door de geschiedenis heen. Ook redeneert hij vanuit het standpunt van de apostelen die het evangelie hebben verspreid, wat volgens Nietzsche de grootste misinterpretatie van het echte evangelie is geweest en het dysangelie noemt. De manier waarop hij verder over het geloof en de kerk schrijft is op dezelfde wijze als het er hier aan toe gaat in de ronde arena. Je kan merken dat hij de waanzin al nabij is.quest schreef:Legt hij in dat boek zijn interpretatie van de Bijbel als geheel uit, of probeert Nietzche de werkelijke ?? bedoeling van het geschrevene uit te leggen ? Ik vraag dit omdat ik ergens wel denk dat deze personen en gebeurtenissen zijn gepasseerd en hebben geleefd. Met de algehele opzet van de hele leer, en de interpretatie en uitleg ervan ben ik het niet eens, maar ik ga er wel vanuit dat de personen echt zo hebben geleefd en hun boodschap hebben verspreid. Enkel de uitwerking ervan laat te wensen over in mijn opinie.Hermes schreef:Nietzsche's Antichrist legt je die diepere mening haarfijn uit.Zarathustra schreef: Dat heb ik trouwens ook met zoiets als de bijbel, ik lees het als een verhaal en krijg niet de diepere mening te pakken, tenzij expliciet uitgelegd.
Wat bedoelt hij precies met het standpunt van de apostelen ? en wat is er misgegaan volgens hem, in het kort dan heHermes schreef:Uiteraard is het zijn interpretatie, net zoals de bijbel zelf een interpretatie is van ik weet niet hoeveel mensen door de geschiedenis heen. Ook redeneert hij vanuit het standpunt van de apostelen die het evangelie hebben verspreid, wat volgens Nietzsche de grootste misinterpretatie van het echte evangelie is geweest en het dysangelie noemt. De manier waarop hij verder over het geloof en de kerk schrijft is op dezelfde wijze als het er hier aan toe gaat in de ronde arena. Je kan merken dat hij de waanzin al nabij is.quest schreef:Legt hij in dat boek zijn interpretatie van de Bijbel als geheel uit, of probeert Nietzche de werkelijke ?? bedoeling van het geschrevene uit te leggen ? Ik vraag dit omdat ik ergens wel denk dat deze personen en gebeurtenissen zijn gepasseerd en hebben geleefd. Met de algehele opzet van de hele leer, en de interpretatie en uitleg ervan ben ik het niet eens, maar ik ga er wel vanuit dat de personen echt zo hebben geleefd en hun boodschap hebben verspreid. Enkel de uitwerking ervan laat te wensen over in mijn opinie.Hermes schreef:
Nietzsche's Antichrist legt je die diepere mening haarfijn uit.
Zie als extreem voorbeeld transhumanisme. Of dat we letterlijk uit de sterren geboren zijn. Nietschze's belangrijkste bijdrage is de verwerping van god is (wat tegenwoordig heel normaal is), en daarna gingen 'we' (existientiele filosofie) ons afvragen wat we deze vrijheid aan moeten.quest schreef:Wat bedoel je precies met de mens die zelf als god is ? hier ben ik erg benieuwd naar.Het doel lijkt me hetzelfde (simpelweg geluk), de weg er naar toe verschilt. Om 2 uitersten te noemen in deze context; de nederigheid van de mens of de mens in dienst van god, en de mens die zelf als god is.
Niet meer nodig, heb het inmiddels bekeken, zeer sterke argumentatie overigens !quest schreef:Wat bedoelt hij precies met het standpunt van de apostelen ? en wat is er misgegaan volgens hem, in het kort dan heHermes schreef:Uiteraard is het zijn interpretatie, net zoals de bijbel zelf een interpretatie is van ik weet niet hoeveel mensen door de geschiedenis heen. Ook redeneert hij vanuit het standpunt van de apostelen die het evangelie hebben verspreid, wat volgens Nietzsche de grootste misinterpretatie van het echte evangelie is geweest en het dysangelie noemt. De manier waarop hij verder over het geloof en de kerk schrijft is op dezelfde wijze als het er hier aan toe gaat in de ronde arena. Je kan merken dat hij de waanzin al nabij is.quest schreef:
Legt hij in dat boek zijn interpretatie van de Bijbel als geheel uit, of probeert Nietzche de werkelijke ?? bedoeling van het geschrevene uit te leggen ? Ik vraag dit omdat ik ergens wel denk dat deze personen en gebeurtenissen zijn gepasseerd en hebben geleefd. Met de algehele opzet van de hele leer, en de interpretatie en uitleg ervan ben ik het niet eens, maar ik ga er wel vanuit dat de personen echt zo hebben geleefd en hun boodschap hebben verspreid. Enkel de uitwerking ervan laat te wensen over in mijn opinie.als je het wilt uitleggen graag.
Ik denk dat Nietzsche niet God verwerpt, maar het instituut eromheen, en deze mening deel ik overigens ook.Zarathustra schreef:Zie als extreem voorbeeld transhumanisme. Of dat we letterlijk uit de sterren geboren zijn. Nietschze's belangrijkste bijdrage is de verwerping van god is (wat tegenwoordig heel normaal is), en daarna gingen 'we' (existientiele filosofie) ons afvragen wat we deze vrijheid aan moeten.quest schreef:Wat bedoel je precies met de mens die zelf als god is ? hier ben ik erg benieuwd naar.Het doel lijkt me hetzelfde (simpelweg geluk), de weg er naar toe verschilt. Om 2 uitersten te noemen in deze context; de nederigheid van de mens of de mens in dienst van god, en de mens die zelf als god is.
http://Nietzsche Hier de volledige versie van de Antichrist voor de liefhebbers.Hermes schreef:Nietzsche's Antichrist legt je die diepere mening haarfijn uit.Zarathustra schreef: Dat heb ik trouwens ook met zoiets als de bijbel, ik lees het als een verhaal en krijg niet de diepere mening te pakken, tenzij expliciet uitgelegd.
Wat het ook is, vandaag leven we in andere tijd.Ik denk dat Nietzsche niet God verwerpt, maar het instituut eromheen, en deze mening deel ik overigens ook.