Ik ben benieuwd hoe jij het ziet Stef.
Als je determinist bent gebeurt alles zoals het gebeurt en heeft het geen zin dingen als goed of fout te beschrijven.
Determinist is dan een ander woord voor passief ?
Wel kun je dan de totaliteit als goed of fout beschrijven.
Maar dan ook alleen vanuit de eye of the beholder ?
En wellicht als je een hart hebt en deel uitmaakt van deze totaliteit dat je het als goed bestempeld.
Waar doel je precies op ?
Maar waar je (quest) misschien op doelt is dat hoewel liefde subjectief is, het op een bepaalde manier ook objectief is, want het bestaat. (Zoals Jung schrijft in zijn promotie van een empirische psychologie, dat iedere gedachte werkelijkheid is, simpelweg omdat deze bestaat. "Cognito ergo sum")
Ik heb het niet over Liefde, maar over het begrip Goed. Als Ware Liefde ( Oprecht en vrij van voorkeur geven om ) daar voor nodig is dan wel.Imo
En ook al bestaat deze liefde in zoveel varianten als er mensen op aarde zijn, (En wellicht ook in bepaalde mate bij sociale zoogdieren) zou je misschien toch een soort ideaal kunnen abstraheren.
Liefde zou universeel kunnen zijn, dus zonder voorkeur voor een bepaald iets. Daar zou het heen moeten gaan. Imo
Over het algemeen verlangt bijna iedereen naar zijn eigen (genetische) voortbestaan. En wellicht doet al het leven dat.
Wat wil je hiermee aangeven ? in relatie tot je verhaal.
(Ik kom dan weer tot de gedachte dat je dat niet los kunt zien van al het andere. Het milieu, beschaving, zuurstof, atmosferische druk, zonlicht etc. )
Inderdaad, alles is verweven in het hele bestaan en zou zo, in het geval van mensen beredeneerd moeten worden, we zouden alles eens holistisch moeten benaderen en daar naar beste inzicht naar moeten kijken en handelen. Imo