Het "geneuzel" over oppervlakkige dingen, is voor mij ook altijd een struikelblok. En wanneer iemand dergelijke praat lang aanhoud, ben ik soms, wanneer de persoon me vanwege andere kwaliteiten (uiterlijk bijvoorbeeld; ja, dat is oppervlakkig, maar ik wil niet iemand zijn die iemand gelijk keihard afschrijft omdat iemand niet precies past...) weet te interesseren, wel iemand die probeert te hinten "vertel eens iets interessants" zonder gelijk ontzettend ongeïnteresseerd uit de hoek te komen.
Al moet ik wel bekennen, dat mijn "interessegebied" voor een hoop mensen te beperkt is, en al op voorhand niet onder de "algemene" onderwerpen valt. Iemand die mij vraagt over m'n favoriete vakantieland, krijgt wellicht het antwoord "Nederland", bij een uitleg waarschijnlijk "ik hou niet van reizen, ik ga/ging nooit op vakantie". Tot zover een hoop "standaard" onderwerpen, die jammerlijke falen. Want 1. ik kan er geen gesprek over voeren omdat het buiten m'n interessegebied, danwel ervaringsgebied ligt 2. ik heb er zo'n, naar het schijnt, niet-normatieve belangstelling in.
Soms denk ik bij dit soort kwesties "moet je elkaar dan tegemoet komen?" maar dan zou ik stellen dat ik "maar iets moet doen"... tegen m'n wil in, en dan ook nog acteren dat ik het tof vind, en vervolgens, stel je hebt prima contact, dat verder gaat, samen lekker, bijvoorbeeld op vakantie, terwijl je er eigenlijk toch de pest in hebt. Ik klink wellicht ontzettend pessimistisch op deze manier, maar ik ben bekend met dit soort voorvallen... eerste rang

Wanneer ik dan ook nog kijk naar het huidige internetdating waar iedereen lijsten neerzet over "dit is tof" en "dit is niet leuk", dan word zo'n datingwereldje wel een stuk kleiner naar mijn idee, omdat mensen te snel gaan strepen, en heel snel roepen. Leg de interesses naast elkaar en streep maar weg. Als er al dingen overblijven die niet overeenkomen valt men al af. "vroeger" (althans, toen zelfs ik nog een puber was, +/- 12 jaar geleden) had je blijkbaar meer eigen interesses, maar werd je er niet op afgerekend en leerde je elkaar kennen via-via. Nu ben ik ook echt niet de oude man die roept "vroeger was alles beter", al ben ik wel iemand die soms denkt "we halen tegenwoordig de essentie van sommige dingen eruit door alles te versimpelen" (Voor zover je van simpel kunt spreken).
Maar om even terug te komen op "interesses"... ik lees zojuist "als mensen neuzelen over dingen die jou niet interesseren passen ze dus niet bij je". Op die manier voorzie ik vooral veel irritaties en weinig sociale contacten, laat staan andere relaties. Ergens pas ik het wel toe op m'n sociale kring... daarom is deze ook gereduceerd tot <1. Soms ben ik blij dat ik de enige ben die dit zo toepast en dat de wereld niet zo in elkaar steekt, anders had niemand vriendjes, vriendinnetjes of wat dan ook. Want zo sluit men elkaar wel heel erg uit.