ik fiets al jaren naar het werk. ik ben ook bewust binnen een straal van 10 km van het centrum gaan wonen, zodat ik met de fiets naar de stad zou kunnen rijden.
ik kan me niets anders voorstellen.
en nee, het regent heus niet zoveel. de laatste twee maand (al is het wel uitzonderlijk weer geweest) heb ik waarschijnlijk maar één keer regenkledij moeten aandoen.
het is pas een tijd geleden dat ik ook gaan begrijpen ben waarom ik zo graag fiets: niet alleen heb ik zo een frisse kop en hou ik zo veel prikkels tegen (in de auto: het verkeer, op openbaar vervoer: "l'enfer, c'est les autres"), maar ik sjees overal tussendoor op mijn eigen tempo, ben helemaal niet zo afhankelijk van de rest van het verkeer om mijn weg af te leggen. staat er een kruispunt strop: tussendoor laveren. file? langsrijden. onnozelaar op de baan? laten rijden. ik ben op de fiets als het ware "alleen op de wereld". en zelfs al moet je in een stedelijke omgeving die hier bovendien helemaal niet fietsvriendelijk is serieus rekening houden met het verkeer, je bent niet afhankelijk van de verkeersstroom om vooruit te komen.
en na herhaaldelijk en begrijpelijk protest tegen mijn woede-uitbarstingen als ik dan eens met de auto rijd, heb ik ook leren meer relaxt in de auto te zitten. ik rijd nog altijd even gedisciplineerd, mijn rijstijl was nooit agressief, maar ik vloog verbaal echt continu uit naar wegpiraten, stommerikken etc. nu laat ik ze gewoon rijden of wuif het weg met een kwinkslag. mijn medereizigers zijn er dankbaar om, en ik ben niet meer opgefokt als ik op de bestemming aankom... Om anderen te helpen kan ik niet echt uitleggen hoe ik het zover gekregen heb, maar ik denk dat het vooral het besef is dat ik weet waarom ik altijd zo uitvloog, dat me een knop heeft doen omdraaien.