Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: eenzaamheid en vriendschap

Het Festival van Talent is heel laagdrempelig. Er is voor elk wat wils. Daarna gaan er een heleboel wokken (incl. kids aan een aparte tafel :D ) zie ook http://www.hb-forum.nl/viewtopic.php?f=15&t=1703. Een goede gelegenheid om nieuwe mensen te leren kennen. Ook dat is lang niet zo eng als je je misschien voorstelt. Tenslotte waren wij er ook eens voor de eerste keer.

Jouw van de hak op de tak springen is heel herkenbaar. Meer HBers praten zo, doordat ze voortdurend associaties hebben. Overigens komen ze meestal wel weer terug bij het onderwerp waarmee ze begonnen zijn (is mijn ervaring).

In ieder geval welkom op het forum en misschien tot zondag.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Rudy Dakota
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Voor mijn gevoel is dat wel een indicatie: als ik met iemand kan praten, af kan dwalen, en na drie kwartier naadloos weer verder kan gaan waar we afdwaalden. Dan zal m'n gesprekspartner ook wel slim zijn :wink:

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

De stap om andere mensen op te zoeken en het te proberen, is inmiddels heel erg groot geworden. Telkens weer beland ik in situaties waarin ik mij een vreemde eend voel. Ik begrijp niet goed waar dit van komt. Denk ik echt zo anders? Ik word er zo nu en dan echt moedeloos van. Ik was bijvoorbeeld van plan om door te studeren, maar wat heb ik eraan als ik nu al naar mijn hoofd geslingerd krijg dat ik perfectionistisch ben als ik gewoon mijn werk doe? Ik snap er echt niets van.

chabeli
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

even over een studie en perfectionisme. Wat let je om een studie te doen? Wat maakt het uit dat anderen je perfectionistisch vinden? Ga je daardoor aan jezelf twijfelen?

Ik ben recent met dit verschil in kijk op wat perfectionisme is gestuit doordat ik -even- bij een psycholoog ben geweest. Hij bleef er op hameren dat ik perfectionistisch ben, ik vind van niet. Wat is er nou mis met meer willen, jezelf willen blijven ontwikkelen, streven naar beter? Ik zie het probleem niet en is het dus geen probleem. Dat hij (of een ander) dat zou wil benoemen, tja...Ze doen maar. Ik begrijp het ook niet als anderen zeggen dat ik de lat hoog danwel te hoog leg. Te hoog ken ik niet. Hoog? VOlgens wie? Als je weet dat het haalbaar is, kan het toch nooit te hoog zijn?

Ik zou me, als ik jou was, me proberen minder aan te trekken van wat anderen hierin vinden. Het is, in mijn ervaring, een kwestie van verschil in beleving en perspectief. Er is niet één waarheid. Zolang jij er zelf geen last van hebt, is het toch ook geen probleem? Ga die studie doen en maak je niet druk over vage begrippen als perfectionisme :wink:

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Josien, heb je al eens andere HB'ers opgezocht? Dan ben je ineens niet zo anders denkend meer. Is je perfectionisme, je gedrevenheid ed niet meer bijzonder, raar of afwijkend. Dat herkennen we! En dat maakt het zo leuk andere mensen hier te ontmoeten. Spannend ja, maar zeker de moeite waard. Succes!

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Hier ook iemand die in zijn leven heel veel commentaar heeft gekregen op zijn manier van communiceren en vaak niet begrepen wordt.
Meestal wordt het volgende gezegd:
- Je praat heel (te) snel
- Je springt van de hak op de tak (of: je communiceert extreem associatief)
- Als je enthousiast wordt ga je steeds harder en sneller praten
- Je gebruikt teveel moeilijke woorden
- Ik wordt heel moe van je als ik naar je luister
- Je praat heel veel
- Soms ben je niet te stoppen

Mijn advies aan jou is: zoek mensen die je manier van communiceren wel kunnen volgen en waarderen. Ik durf te wedden dat er hier heel wat zijn, die dat ook graag met je willen doen. Ik vind het vooral prettig om te praten met mensen die een soortgelijke manier van communiceren hebben. Ik vind het zelf weer heel vermoeiend om een gesprek te voeren met mensen te die heel langzaam praten.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Jeetje Sig, klinkt als......mijnhele leven! :lol: (behalve de moeilijke woorden dan).
maar zelfs Hbers worden ook wel moe van mij,(ik eerlijk gezegt ook vaak van mezelf) maar als het echte vrienden zijn, zeggen ze dat wel, of merk je dat je al minder hoefd te zeggen(lees:doorratelen) omdat je elkaar al begrijpt.
t !!!@#$???

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Sig schreef:Hier ook iemand die in zijn leven heel veel commentaar heeft gekregen op zijn manier van communiceren en vaak niet begrepen wordt.
Meestal wordt het volgende gezegd:
- Je praat heel (te) snel
- Je springt van de hak op de tak (of: je communiceert extreem associatief)
- Als je enthousiast wordt ga je steeds harder en sneller praten
- Je gebruikt teveel moeilijke woorden
- Ik wordt heel moe van je als ik naar je luister
- Je praat heel veel
- Soms ben je niet te stoppen

Mijn advies aan jou is: zoek mensen die je manier van communiceren wel kunnen volgen en waarderen. Ik durf te wedden dat er hier heel wat zijn, die dat ook graag met je willen doen. Ik vind het vooral prettig om te praten met mensen die een soortgelijke manier van communiceren hebben. Ik vind het zelf weer heel vermoeiend om een gesprek te voeren met mensen te die heel langzaam praten.
Exact hetzelfde hier. Ik word soms gewoon duizelig als ik eenmaal goed op dreef ben...
-Under Construction-

Birdman
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik word altijd gek van mensen die hun uitleg op drie verschillende manieren doen. Dus feitelijk in herhaling vallen. Mijn schoonvader heeft dat trekje nogal. Doet er gemiddeld 10 keer zo lang over als ik om iets uit leggen. Man man, wat moet ik dan op mijn tong bijten.

En o ja, van de hak op de tak en uit enthousiasme hard praten en helemaal opgewonden als ik iets interessant vind. Dat herken ik ook. (helaas) heb ik mezelf dat afgeleerd. Soms denk ik wel eens dat ik naar een mediterraan land moet verhuizen om mezelf te kunnen zijn.

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Birdman schreef:Ik word altijd gek van mensen die hun uitleg op drie verschillende manieren doen. Doet er gemiddeld 10 keer zo lang over als ik om iets uit leggen. Man man, wat moet ik dan op mijn tong bijten.
Mijn ex werd altijd boos als ik zei dat ze beter de samenvatting kon geven.
Soms denk ik wel eens dat ik naar een mediterraan land moet verhuizen om mezelf te kunnen zijn.
Kan het je om meerdere redenen van harte aanraden.

gr [propeller]
Hay que ser duros

Alexandra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Spinner schreef:
Birdman schreef:Ik word altijd gek van mensen die hun uitleg op drie verschillende manieren doen. Doet er gemiddeld 10 keer zo lang over als ik om iets uit leggen. Man man, wat moet ik dan op mijn tong bijten.
Mijn ex werd altijd boos als ik zei dat ze beter de samenvatting kon geven.
Soms denk ik wel eens dat ik naar een mediterraan land moet verhuizen om mezelf te kunnen zijn.
Kan het je om meerdere redenen van harte aanraden.

gr [propeller]
@Spinner en Birdman:
Treffend geschreven, dit soort voorbeelden. :lol:

Ik merk dat ik tegenwoordig steeds meer accepteer dat ik gewoon moe word van irrelevant geleuter en mezelf meer de ruimte geef om in mijn eigen tempo te blijven denken. Soms houdt dat in dat ik me ten aanzien van bepaalde mensen wel gereserveerder opstel of gewoon bijvoorbaat een beetje afstand houd. Regelmatig lekker iets ondernemen ter verdieping doet de batterij weer opladen. Dat moet ik ook blijven doen.

Wat betreft HBérs: Ik merk dat praten inderdaad sneller, spontaner en associatiever en vaak ook nog gedrevener gaat. Heerlijk om in zo'n flow terecht te komen. :D Bijzonder om dan te ervaren dat je dan opeens een aantal uren verder bent, zonder moe te zijn geworden.
Het besef dat je moe kunt worden van het jezelf steeds afremmen, is eigenlijk recentelijk tot mij doorgedrongen. Ik geloof er in dat het daarom ook gewoon goed is om regelmatig gelijkgestemden op te zoeken.

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

perfectionismeper·fec·ti·o·nis·me/pɛrfɛkʃonɪsmə/, /pɛrfɛksjonɪsmə/zelfstandig naamwoord; het 1. godsdienstig en zedelijk systeem, voornamelijk gangbaar in de VS, volgens hetwelk de gelovige op aarde reeds een zekere toestand van volmaaktheid kan bereiken 2. het streven naar volmaaktheid bij het uitvoeren van een taak, een werk enz. 3. het stellen van te hoge eisen doordat men het relatieve in de waarde van het object niet kan inzien (Van Dale)

Volmaakt (zonder gebrek of tekortkoming) bestaat volgens mij niet. Het gaat om betekenis 3.

Inderdaad. Het probleem zit in het relatieve van het begrip. Voor de een is de lat te hoog, terwijl voor de ander de lat bereikbaar is. Als ik moet hoogspringen, dan haal ik niet dezelfde hoogte als een hoogspringer. Sommigen gaan op basis daarvan verwijten maken. Als ik de lat voor mijzelf hoger leg dan zij voor zichzelf, moet ik mij dan aanpassen aan de hoogte van hun lat? Dat vind ik geen wederzijds respect en geen samenwerken.
Ik pas mij vaak aan in mijn communicatie naar anderen. Misschien kunnen zij zich niet aanpassen aan mij. Maar op die manier moet ik mij dus voortdurend inhouden en word ik moe en gedemotiveerd. Ik vind dat zij mij ook ruimte moeten laten zonder gelijk te oordelen. Maar wellicht is dat te makkelijk gedacht?

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Enthousiasme en hard praten... autsj... daar heb ik ook last van ja. Nou ja, mijn omgeving heeft er last van. 'Ssjjttt, niet iedereen hoeft het te horen!' Terwijl ik dan enkel enthousiast en flink op dreef ben. Dat voelt echt zoooo vervelend om dan afgeremd te worden. Net of ik dan niet mag zijn wie ik ben.

En Josien, die eenzijdige aanpassing kan erg vermoeiend zijn ja. Dan moet je ook constant maar de wijzere zijn en weten dat je gelijk hebt zonder dat iemand het je ooit zal geven. Daarom is contact met 'gelijken' juist zo fijn!
Laatst gewijzigd door Esther op ma 21 nov 2011, 21:11, 1 keer totaal gewijzigd.

josien2
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Esther schreef:Net of ik dan niet mag zijn wie ik ben.
Precies!

En of ik gelijk heb, maakt me niet eens uit.

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

En daarom verspil ik mijn tijd niet meer met mensen bij wie ik niet mezelf kan zijn.
Dat kan ik wel bij HB mensen.

gr [propeller]
Hay que ser duros

Sig
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Leuk om zoveel herkenning te zien :D .
Wat ik nog vergeten was:
- meerdere gesprekken tegelijk voeren
- tegelijkertijd luisteren en praten en je geprekspartner ook (dat heb ik met een paar vrienden).

Ik moet zeggen dat ik me al heel erg aangepast heb en een stuk rustiger praat, maar ik krijg nog steeds commentaar :cry: .

@nouk
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Sig schreef: - tegelijkertijd luisteren en praten en je geprekspartner ook
Lijkt me hilarisch... met z'n tweeën tegelijk aan het praten tegen elkaar èn tegelijkertijd ook luisteren zodat je gewoon up-to-date door kunt blijven praten? Zie het helemaal voor me... :mrgreen:
-Under Construction-

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Spinner schreef:En daarom verspil ik mijn tijd niet meer met mensen bij wie ik niet mezelf kan zijn.
Dat kan ik wel bij HB mensen.

gr [propeller]
Nu daarbij is naar mijn idee enige nuance wel op zijn plaats. Ik val je op geen enkele manier aan op je opmerking hoor, begrijp me goed. Maar in de praktijk is het zo dat de meeste HB'ers slechts met een smaldeel van hun mede-HB'ers een èchte, persoonlijke, klik ervaren. Volkomen logisch ook omdat er daarbij zoveel meer factoren een rol spelen naast het HB zijn.

Zoals in de analogie van verder uit het midden verwijderd zijn waarbij de dichtheid van mensen afneemt met het kwadraat van de afstand tot de kern. Hoe verder uit het midden hoe minder mensen er in de buurt zijn. Qua beeld accurater dan het allemaal 'op het zelfde smalle stuk van de curve en dus congruent' denken wat soms verondersteld wordt.

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik beperk het niet tot alleen Hb mensen, en er zijn er ook hier genoeg met wie het niet klikt. Niet iedereen met een vergelijkbare intelligentie is je beste vriend.

Maar mensen die het lef en vermogen hebben om te accepteren dat mensen verschillen en we het niet over alles eens hoeven te zijn, daar voel ik me prettig en dat zijn vaak ook Hbers.

Voel me overigens niet aangevallen, vind het wel een mooie nuancering en verduidelijking van iets dat voor mezelf wel duidelijk is.
Ook duidelijk is dat ik geen energie meer wil verspillen aan mensen met wie ik nooit een betekenisvol contact kan onderhouden, en dat ook niet meer doe.

gr [propeller]
Hay que ser duros

ItsI
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Spinner schreef:Ook duidelijk is dat ik geen energie meer wil verspillen aan mensen met wie ik nooit een betekenisvol contact kan onderhouden, en dat ook niet meer doe.
Dit besluit heb ik een paar jaar geleden (na veel getwijfel) uiteindelijk ook genomen. En het heeft voor veel rust in mijn leven gezorgd. Vroeger kon ik eenzaam zijn in gezelschap. Nu ben ik wel regelmatig alleen, maar niet meer eenzaam.

Verder ben ik ook perfectionistisch, de buitenwereld vertelde me regelmatig dat dat 'niet goed' is. Dat heb ik uiteindelijk naast me neergelegd. Ik heb besloten dat er niets mis mee is zolang ik mijn eigen lat nog haalbaar vind. Voor anderen leg ik 'm wel eens wat lager :wink: .

Terug naar “HB in het dagelijks leven”