Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Werkeloosheid

Ik ben vorig jaar een aantal keer naar dergelijke 'events' geweest. Qua aanwezige bedrijven is het voor mij vaak niet interessant om te netwerken. Bij de overheid-beurs kon ik nog het meest. Die CV-check heb ik nooit gedaan, omdat er een ellenlange wachtrij voor is. Ik ging er vooral heen voor de workshops. Die waren vaak wel leuk. Maar na een paar keer hebben die workshops ook niet veel nieuws meer te vertellen. Programma van workshop is vaak van te voren in te zien op de website, waarmee je dan zelf kan bepalen of je het de moeite vind om erheen te gaan. Soms waren workshops niet zozeer nieuw, maar kon ik er wel inspiratie uit halen.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Weten jullie waar je een overzicht hebt van dergelijke evenementen?

Ik heb wat gegoogled maar kom uit bij aankondigingen van dingen van jaren terug. Heel raar.
En startpagina staat vol rommel.

Er zal vast een site zijn met een duidelijk overzicht, maar ik heb m nog niet gevonden. :?
Always remember to live
Never forget to give

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Volgens mij ben ik ooit in mailbestand van Nobiles gekomen na mijn studie en krijg ik sindsdien automatisch mailtjes van al dat soort beurzen.
Wel een link gevonden met overzicht:
http://www.jobnet.nl/carrierebeurzen.html

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Oké, handige link, dank je!
Always remember to live
Never forget to give

marc83
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Ik heb al regelmatig zitten twijfelen of zo'n evenement iets voor mij is. mijn laatste baan is geen succes geworden omdat ik ieder detail wilde weten en de mentaliteit van mijn collega's was altijd "gewoon doen" mij werd verteld dat ik teveel nadacht en dat was niet goed volgens hun.
Nu zit ik wel met de vraag wat goed voor mij zou zijn, en dat antwoord hoop ik toch ergens te kunnen vinden.

Phileine2
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Morgen staan de carrieredagen op de planning.
Ik twijfel nog een klein beetje, maar heb me wel aangemeld om te gaan. Ik weet niet zo goed waar te beginnen op zo'n beurs, maar kan in ieder geval wat workshops doen.

Het valt me op dat de carrieredagen erg gericht zijn op starters en/of mensen die aan de top willen komen. Daar zijn het natuurlijk ook carrieredagen voor.... Maar ik zie bijv niets op gebied van re-integratie of jobcoaching. (Althans, dit is mijn indruk als ik de website bekijk)
Ik ben (zoals ik schreef) ook op een UWV-banenmarkt geweest en dat was wat mij betreft het andere uiterste.

Zouden er ook beurzen zijn die er een beetje tussenin zitten? Waar ook wat aandacht is voor mensen die een switch overwegen of op zoek zijn naar wat ze kunnen, naast de diploma's die ze (al dan niet) hebben. Ook gericht op re-integreerders.
Of is dat iets wat te weinig opbrengt om er een hele beurs voor op te zetten?

Ik ben helemaal niet thuis in de banenbeurzen dus heb ook geen idee van de verschillen tussen career event / carrieredagen en hoe die andere evenementen ook mogen heten.
Always remember to live
Never forget to give

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik vind het ook heel lastig om steeds weer teleurgesteld te zijn.. Het zal wel weer anders gaan dan de manier waarop ik het verwacht dat het zal gaan... Zoiets als "doelen laten varen om er te komen.."

Ik heb altijd van die periodes waarin ik vertrouwen heb en dan weer een tijdje teneergeslagen niets probeer.
de zon schijnt altijd

vedet
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik zou eigenlijk een oproep willen doen aan een ieder op dit forum die werkeloos is of gek dreigt te worden van zijn huidge baan.
Wat ik graag zou willen om een ontmoeting te regelen waar we met elkaar praten over onze ervaringen van werkeloosheid, wat je hebt gedaan om aan het werk te komen, hoe een switch te maken naar iets anders dan je gedaan hebt omdat dat je heel ongelukkig of ziek maakte enz.
En of we met elkaar iets kunnen opzetten, gezamenlijk belang hebben we al. Nu vorm geven met elkaar en ik denk dat het zeer inspirerend kan gaan werken.
Want onder ons, waaronder ook ik, ben al te lang werkeloos. Velen van ons voelen zich daardoor niet goed (ook ik niet). Dit moet echt anders kunnen worden toch?
Ik wil dit wel organiseren en het lijkt me dan een idee om het centraal in nederland te houden zodat iedereen kan komen. Dus Utrecht lijkt me een goed idee.
Ik hoor graag jullie reacties op dit initiatief.

Rithmomachia
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Vind ik een goed plan. Naast de ervaringen heb ik ook een idee dat misschien zou kunnen werken en waar mogelijk ondersteuning voor te vinden is.
Utrecht als locatie is goed.

Misschien een nieuw onderwerp aanmaken in 'HB in het wild'? met een aantal mogelijke dagen in December of Januari?
Everybody understands Mickey Mouse. Few understand Hermann Hesse. Only a handful understood Albert Einstein.
Nobody understood Emperor Norton.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

hmm..

ik zit liever vanachter mijn computer te werken aan oplossingen.

Niet dat ik niemand wil ontmoeten, maar het verre reizen staat me tegen om naar zoiets toe te gaan...

Ik vind het wel opvallend hoeveel hb mensen zoekende zijn naar een passende wijze om een inkomen te genereren.
de zon schijnt altijd

vedet
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Zie topic HB int'Wild: Bijeenkomst voor werkelozen en voor diegene die een switch willen maken

JJW
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

In 2008 zat ik ineens zonder werk (zal de details besparen)...en destijds heb ik me dan ook "gekgesolliciteerd". Ik heb diverse sollicitatiegesprekken gehad en werd constant afgewezen (erg goed voor het zelfvertrouwen ... :shock: _). Ik kampte er destijds erg mee, omdat ik nogal introvert ben en niet goed uit de verf kwam tijdens een sollicitatiegesprek / ontmoeting die gerelateerd is aan werk...Meestal heb je zo’n ontmoeting met een “hippe” vlotte extravert..en in de meeste gevallen botst dat met mijn karakter. Tja en ik kreeg ook vaak te horen dat ik wat vlotter en meer commercieel / “mooier” moest overkomen.

Ik ben ook wel eens naar carrièredagen geweest, maar om nu te zeggen of het voor mij persoonlijk nuttig was…ik vond het persoonlijk een hoop gedoe en destijds had ik zoiets van; goh; kan ik weer mijn geweldige kwaliteiten laten zien voor een of andere shit-bedrijf en een hippe modieuze “kolere-manager” die me helemaal uitmelkt en me vervolgens op straat gooit, bij gebrek aan hielenlikgedrag.

In het ergste geval mag ik ook nog eens een testje doen, waaruit blijkt dat ik uitmuntende bovengoddelijke capaciteiten heb, doch toch ongeschikt wordt geacht, vanwege een autistisch voorkomen.

Ik hoorde het die manager nog zeggen: “Sorry meneer JJW, u past niet in ons superintelligente systeem dat speciaal is bedacht voor de klant. Dit systeem gaat uit van toewijzing van alle projecten aan hippe medewerkers, die altijd hun woordje klaar hebben en die niets en dan ook totaal niets kunnen, behalve de klant lekker uitmelken met zijn of haar mooie ogen”.

Ik ben na lang wikken en wegen een eigen bedrijf begonnen (zzp'er) en "verhuurde" mezelf destijds via een tussenbureau aan overheden. De laatste anderhalf jaar richt ik me ook op particulieren (vaarwel gulzige tussenbureaus! / heb het voorrecht dat er ook vraag is naar mijn diensten bij particulieren) en tot mijn verbazing, besta ik nog steeds. Ik probeer vooral mezelf te blijven tegen klanten en ik merk dat klanten (in combinatie met “eerlijke” communicatie, zeer goede kwaliteit, betrouwbaarheid en een goed resultaat) dat waarderen. Ter illustratie: ik zeg gerust tegen een klant dat het beter is om te stoppen met een bepaald project en geen geld te gooien in een bodemloze put. Dit is overigens geen zelfpromotie…

Wellicht iets voor de mede-Hb’er en “sociaal gestoorde” vakidioten: begin een bedrijf, waarin je je ziel en zaligheid in kunt stoppen, probeer in te schatten of de vraag naar je dienst en/of product goed is, hanteer een concurrerend tarief is en deins er niet terug om echt door te zetten.

Ik kan je alvast vertellen dat het hard werken is. Ik kwam daar vooral achter toen ik besloot om me ook te richten op particulieren. Ze stonden namelijk niet meteen voor mijn deur te kwijlen voor mijn diensten. Echter, het geef zeer veel voldoening als die eerste opdrachten komen en een goed resultaat voor de klant boekt <- klinkt wel netjes volgens het boekje, vinden jullie niet…

Het enige wat me niet bevalt is de administratie (Leve: boekhouden voor dummies! (reclame)) en de warme acquisitie. Ik vind het maken van folders / de website / onderzoeken naar de locatie van potentiele klanten wel leuk om te doen. Hiervoor gebruik ik dan ook mijn HB-mastermind ;-). Soms is het ook handig om HB te zijn….Ik ben alleen een enorme perfectionist, dus die flyer moet dan ook helemaal foutloos zijn, argh….en toch een soort “inhoud” hebben die de meeste meeste mensen kunnen begrijpen.

Ik moet toegeven dat het helaas geen vetpot is (de rekeningen zijn overigens wel betaald J), maar het is echt heerlijk om zelf te bepalen hoe de koers wordt gezet! Dat eindeloze geklapper en gedraai van managers en collega’s op de werkvloer mis ik in ieder geval niet. Ik krijg nog buikpijn als ik terugdenk aan die vreselijke ratten. Contact met klanten over inhoudelijke zaken en een goed resultaat voor de klant boeken geeft pas voldoening! Hoera, ik heb het licht gezien..

Ik ben een beetje afgedwaald en wil eigenlijk zeggen dat ik nooit op een werkvloer heb thuisgehoord….zielig heh ;-)

Rithmomachia
Veelgebruiker
Veelgebruiker

vedet schreef:Zie topic HB int'Wild: Bijeenkomst voor werkelozen en voor diegene die een switch willen maken
Ja, had 'm reeds gevonden :wink:.
Everybody understands Mickey Mouse. Few understand Hermann Hesse. Only a handful understood Albert Einstein.
Nobody understood Emperor Norton.

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ben geen werkeloze, maar voel me momenteel een werkeloser.
denk niet dat ik kan komen bij de wilde in Utrecht, want ik ben niet zo'n held die iets nieuws zou durven, zonder het ouwe op het spel te zetten.
maar denk er wel eens overna.
t !!!@#$???

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Net als JJW maar voor me zelf aan het beginnen omdat op mijn leeftijd en met mijn werkervaringsgat een betaalde baan er toch niet meer in zit. Tot nu toe bevalt het goed. Behalve de administratie en het maken van die ellendige website (kleine frustratie omdat mijn ultimatum nu toch wel erg dicht bij komt)

Ik vind het wel opvallend hoeveel hb mensen zoekende zijn naar een passende wijze om een inkomen te genereren.
Zou dat meer zijn dan bij niet hb-ers?
En dan hb-mensen in het algemeen of hier op het forum?
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Vanuit de originele posting zou ik o.b.v mijn ervaring van 10 jaar geleden willen reageren op een specifiek element
Esther schreef:Aangezien er verschillende mensen in hetzelfde schuitje zitten: Hoe gaan jullie om met werkeloosheid? ........ het gemis aan een duidelijke invulling in je leven
In de 18 maanden dat ik thuis was heb ik een vaste dagindeling aangehouden. Op tijd opstaan. Beginnen met sporten (4 dagen sportschool en woensdag thuis cardio) waardoor ik fysiek bezig was en mijn hoofd ietsje ruimte gaf. Dan einde ochtend kranten en internet op banenjacht. Gemiddeld een keer per week een brief en veelal ook een gesprek (dat voorbereiden en uitvoeren kost uiteraard ook tijd). Andere vaste actviteiten in de middag: bibliotheek (tijdschriften), boodschappen en aan het einde van de middag koken. Door de week geen of matig gebruik van alcohol. Tevens door de week weinig sociale activiteiten met anderen....die aan het werk waren (heb nooit lotgenoten gezocht, zegt ook iets over mij).

Deze invulling is uiteraard persoonlijk. Mij heeft het geholpen om structuur in mijn leven te houden en in goede conditie de strijd met de arbeidsmarkt aan te gaan. Succes was uiteindelijk mijn deel....... :)

Mijn werkeloosheid ontstond voor mijn Hbpositief-ontdekking. Achteraf is er wel een relatie, maar of dat representatief is vraag ik me af. Feit is wel dat een conflict op mijn huidige werk geleid heeft tot het Hb-onderzoek en de conclusie dat ik positief scoor 8). Gelukkig heb ik nu een werkgever waar ruimte bestaat voor vallen en opstaan, want betreffende situatie speelde 3,5 jaar geleden en ik werk er nog steeds (in een nieuwe voor mij leukere functie).

Voor een ieder die zoekt: succes en hou vol :wink:
Bekijk het eens HBPositief!

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

het valt mij op dat er heel veel hb ers zijn die niet lekker functioneren, vaak dan ook op het werk.
En natuurlijk zijn er ook veel niet-hb-ers die geen werk hebben...

Ik ben geen statistisch bureau en heb geen cijfers paraat.. het valt me gewoon op.

En daarbij komt.. wanneer mensen het zeer druk hebben, komen ze vast minder vaak op een forum...

Misschien valt er veel winst te behalen bij hb-ers door beter in balans te komen en wat meer zelfvertrouwen te krijgen.. waardoor een sollicitatie vaker positief uit zal vallen. Want aan de capaciteit ligt het vaak niet. Zoals bij JJW beschreven staat.
Overigens wou ik daar nog over kwijt dat eerlijk het langst duurt en de tijd van de mooie praatjes wat mij betreft nu voorbij is. Het gaat om de inhoud! Maar dan kom ik aardig bij dat andere topic, over de crediet crisis terecht..
de zon schijnt altijd

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

En daarbij komt.. wanneer mensen het zeer druk hebben, komen ze vast minder vaak op een forum...
Precies...En daarom zul je op dit forum waarschijnlijk minder hb-ers treffen die een leuke baan hebben en goed functioneren.
Vandaar mijn vragen. (Ik neem tenminste aan dat je reactie een antwoord op mijn vraag is.)

Ik verwacht ook niet dat je een statisch bureau bent, maar ik ben wel gewoon benieuwd als je zoiets beweert waar je dat op baseert.
Als ik namelijk in mijn eigen omgeving kijk herken ik dat beeld niet. Misschien alleen bij de hb-ers hier op het forum (waarvan je dan ook nog niet weet of ze ook daadwerkelijk hb zijn, iedere gek kan dat wel beweren). Dan zou het dus ook zo kunnen zijn dat mensen die vaak op fora posten meer problemen hebben met werk, of zoekende zijn naar een passende wijze om een inkomen te generen. (Voor mij gaat dat in ieder geval wel op.) Of dat de negatieve ervaringen meer opvallen of meer gemeld worden dan de positieve ervaringen daar valt immers veel minder over te vragen en te mopperen.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

klopt helemaal..

en ik ben idd ook geen statisch bureau.. eerder dynamisch.. maar zonder het bureau.. hihi
de zon schijnt altijd

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

inge mulder schreef:klopt helemaal..

en ik ben idd ook geen statisch bureau.. eerder dynamisch.. maar zonder het bureau.. hihi
:lol: Ik lees mijn berichten altijd nog door op spel en typefouten maar als de spellingcontroller (schrijf je dat werkelijk zo?) geen rode kriebels geeft ben ik eigenlijk hopeloos verloren.

Terug naar “HB en werk”