In 2008 zat ik ineens zonder werk (zal de details besparen)...en destijds heb ik me dan ook "gekgesolliciteerd". Ik heb diverse sollicitatiegesprekken gehad en werd constant afgewezen (erg goed voor het zelfvertrouwen ...

_). Ik kampte er destijds erg mee, omdat ik nogal introvert ben en niet goed uit de verf kwam tijdens een sollicitatiegesprek / ontmoeting die gerelateerd is aan werk...Meestal heb je zo’n ontmoeting met een “hippe” vlotte extravert..en in de meeste gevallen botst dat met mijn karakter. Tja en ik kreeg ook vaak te horen dat ik wat vlotter en meer commercieel / “mooier” moest overkomen.
Ik ben ook wel eens naar carrièredagen geweest, maar om nu te zeggen of het voor mij persoonlijk nuttig was…ik vond het persoonlijk een hoop gedoe en destijds had ik zoiets van; goh; kan ik weer mijn geweldige kwaliteiten laten zien voor een of andere shit-bedrijf en een hippe modieuze “kolere-manager” die me helemaal uitmelkt en me vervolgens op straat gooit, bij gebrek aan hielenlikgedrag.
In het ergste geval mag ik ook nog eens een testje doen, waaruit blijkt dat ik uitmuntende bovengoddelijke capaciteiten heb, doch toch ongeschikt wordt geacht, vanwege een autistisch voorkomen.
Ik hoorde het die manager nog zeggen: “Sorry meneer JJW, u past niet in ons superintelligente systeem dat speciaal is bedacht voor de klant. Dit systeem gaat uit van toewijzing van alle projecten aan hippe medewerkers, die altijd hun woordje klaar hebben en die niets en dan ook totaal niets kunnen, behalve de klant lekker uitmelken met zijn of haar mooie ogen”.
Ik ben na lang wikken en wegen een eigen bedrijf begonnen (zzp'er) en "verhuurde" mezelf destijds via een tussenbureau aan overheden. De laatste anderhalf jaar richt ik me ook op particulieren (vaarwel gulzige tussenbureaus! / heb het voorrecht dat er ook vraag is naar mijn diensten bij particulieren) en tot mijn verbazing, besta ik nog steeds. Ik probeer vooral mezelf te blijven tegen klanten en ik merk dat klanten (in combinatie met “eerlijke” communicatie, zeer goede kwaliteit, betrouwbaarheid en een goed resultaat) dat waarderen. Ter illustratie: ik zeg gerust tegen een klant dat het beter is om te stoppen met een bepaald project en geen geld te gooien in een bodemloze put. Dit is overigens geen zelfpromotie…
Wellicht iets voor de mede-Hb’er en “sociaal gestoorde” vakidioten: begin een bedrijf, waarin je je ziel en zaligheid in kunt stoppen, probeer in te schatten of de vraag naar je dienst en/of product goed is, hanteer een concurrerend tarief is en deins er niet terug om echt door te zetten.
Ik kan je alvast vertellen dat het hard werken is. Ik kwam daar vooral achter toen ik besloot om me ook te richten op particulieren. Ze stonden namelijk niet meteen voor mijn deur te kwijlen voor mijn diensten. Echter, het geef zeer veel voldoening als die eerste opdrachten komen en een goed resultaat voor de klant boekt <- klinkt wel netjes volgens het boekje, vinden jullie niet…
Het enige wat me niet bevalt is de administratie (Leve: boekhouden voor dummies! (reclame)) en de warme acquisitie. Ik vind het maken van folders / de website / onderzoeken naar de locatie van potentiele klanten wel leuk om te doen. Hiervoor gebruik ik dan ook mijn HB-mastermind

. Soms is het ook handig om HB te zijn….Ik ben alleen een enorme perfectionist, dus die flyer moet dan ook helemaal foutloos zijn, argh….en toch een soort “inhoud” hebben die de meeste meeste mensen kunnen begrijpen.
Ik moet toegeven dat het helaas geen vetpot is (de rekeningen zijn overigens wel betaald J), maar het is echt heerlijk om zelf te bepalen hoe de koers wordt gezet! Dat eindeloze geklapper en gedraai van managers en collega’s op de werkvloer mis ik in ieder geval niet. Ik krijg nog buikpijn als ik terugdenk aan die vreselijke ratten. Contact met klanten over inhoudelijke zaken en een goed resultaat voor de klant boeken geeft pas voldoening! Hoera, ik heb het licht gezien..
Ik ben een beetje afgedwaald en wil eigenlijk zeggen dat ik nooit op een werkvloer heb thuisgehoord….zielig heh

…