Siouxsie schreef:Laatbloeier, is het nou zo dat als je je dromen opschrijft dat je dan beter wordt in lucide dromen?
Ja, ze zeggen het! En ik heb het geprobeerd: bij mij leverde het inderdaad direct meer luciditeit op. Maar ik vind het erg veel werk, dat opschrijven. Dus na verloop van tijd stop ik daar dan weer mee. Ook wel vanwege dat wat jij hieronder schrijft:
"Ik droom meestal redelijk saai en het is altijd te relateren aan gebeurtenissen van overdag die ik aan het verwerken ben." Ditzelfde geldt voor mij. Overigens droomde ik destijds ook tijdens het lezen van het boek '
Uittredingen' van Robert Monroe heel erg spannend! Dat boek inspireerde mij enorm. Ik geloof helemaal niet in werkelijk uit het lichaam treden, absoluut niet, in tegenstelling tot wijlen Robert Monroe himself*, ik geloof in een bepaald fenomeen, het lucide dromen, dromen waarin je vaak gaat vliegen en die heel anders voelen dan een gewone droom. Je ziet (en voelt, en ruikt!) bijv. superdesuper scherp, realistischer dan realistisch, je verkeert in een soort hyperfocus. Ik heb dit soort momenten soms ook bij het bijna in slaap vallen. Ik ben nou eenmaal buitengewoon geïnteresseerd in die rare, fascinerende fenomenen, ik vraag me dan af hoe dit werkt in dat intrigerende brein van ons!
*) Monroe had zijn 'uittredingen' dan ook altijd gedurende zijn slaap!
Ook een prachtig voorbeeld van een beroemd lucide dromer is Frederik van Eeden en dit boek van hem, dat ik tweedehands op de kop heb weten te tikken:
Hij heeft er nogal wat over geschreven, het is een dik boek, en wie weet hielp het erover schrijven hem ook wel bij het krijgen van al die prachtige dromen (want prachtig zijn ze, heerlijk om te lezen!

)
Ik droom meestal redelijk saai en het is altijd te relateren aan gebeurtenissen van overdag die ik aan het verwerken ben. Uitslapen geeft vaak betere dromen, dan is de verwerking allemaal gedaan en ontstaat de gelegenheid voor het betere fantasiewerk zal ik maar zeggen

Klopt, de mooiste dromen (de dromen ook die je het beste onthoudt) komen -vrijwel- altijd tegen het einde van je complete slaap, dat is bekend,. Het heeft ermee te maken dat dan je REM-slaap het meest intensief is.
Maar ook dan ben ik nog een typisch vrouwmens, ik droom bijna altijd over andere mensen en de daarbij horende emoties.
Ik heb inmiddels de indruk dat een vrouw als Nicole Kidman bij (sommige) mannen ook nogal wat aan emoties oproept!
Wat ik me afvraag, Siouxsie, en jou kan ik het vragen, want je bent net als ik vrouw, is of jouw dromen ook net een tikkeltje interessanter en intensiever zijn vlak voor je menstruatie. Bij mij is dat overduidelijk het geval, en ik kan wel stellen dat de lucide dromen die ik heb, ALTIJD plaatsvinden één of twee dagen voor mijn menstruatie. Zou zomaar kunnen dat jij daar nooit op gelet hebt, maar zou je dat eens willen doen? En andere vrouwen die hier lezen? Ik heb op PubMed er zelfs al artikelen over gevonden, die ik graag zou willen lezen (zoals:
Dream recall and the menstrual cycle) (weet alleen niet zo goed hoe daaraan te komen, maar dat zoek ik nog wel eens uit wanneer ik de geest heb, en de tijd!

)