Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: mijn favoriete vraag; waarom?

Dat 'niet geloven in A', niet gelijk ook betekent 'geloven in niet A', dat vindt ik meer passend in een semantische discussie. Wat is geloven en wanneer noemen we een bepaald idee, gedrag of handelen een geloof? Geloof in God versus Geloof dat God bestaat. Dat lijkt mij nogal arbitrair.

In logische zin is 'niet geloven in God' overigens niet hetzelfde als 'geloven in niet God'. Dit is alleen het geval voor binaire logica, daarin komt bijvoorbeeld al niet zoiets voor als 'ik geloof een beetje in God', of 'ik heb geen idee over God'. Een argument dat iemand die niet in God gelooft toch nog altijd een gelovige is, of iets gelooft, moet niet worden geparreerd met een argument als 'maar nee, ik geloof toch niet in het niet bestaan van God'. Er is nog heel veel anders.

Ik denk dat de gedachten van veel atheisten nog wel te omschrijven is als een geloof alleen moet dat niet zo letterlijk worden omschreven als een geloof dat God niet bestaat, het is meer een geloof in andere begrippen, bijvoorbeeld het geloof dat de wetenschap ons de juiste kennis biedt en dat levensvragen niet beantwoord moeten worden met metafysische begrippen.

De stelling dat men afwezigheid kan hebben van geloof is denk ik net zo goed een klassieke vergissing. Als sinds de oudheid proberen sceptici een weg te vinden in hun ongeloof praktisch te maken. Dan zijn er bepaalde (evidente) dingen waarin men toch wel kan geloven zonder dat dit geloof te noemen is. Ik denk dat geloof de basis is van ons handelen, we maken berekende keuzes op basis van aannames waarin we een bepaalde mate van vertrouwen leggen. Ik denk dat er zo altijd wel een beetje geloof over is. Men dient zo niet te spreken van gelovig en ongelovig maar van de mate van geloof en ongeloof, of de grens van wat wel en niet geloven is.

Onderstaande wiki passage over Sextus Empiricus laat ook wat zien over de moeilijkheden om afwezigheid van geloof te defineren. Er is dan eigenlijk nog wel een geloof in het een (subjectectieve waarneming) maar niet in het ander (claims over de werkelijkheid voorbij de waarneming).
- the skeptic may well entertain the belief that God does or does not exist or that virtue is good.
vs
- But he may not believe that such claims are true on the basis of reasons

- Though I might know that the honey I eat at a certain moment tastes sweet to me,
vs
- this is merely a subjective judgment, and as such may not tell me anything true about the honey itself.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sextus_Emp ... Philosophy
Because of these and other barriers to acquiring true beliefs, Sextus Empiricus advises[5] that we should suspend judgment about virtually all beliefs; that is to say, we should neither affirm any belief as true nor deny any belief as false. This view is known as Pyrrhonian skepticism, as distinguished from Academic skepticism, as practiced by Carneades, which, according to Sextus, denies knowledge altogether. Sextus did not deny the possibility of knowledge. He criticizes the Academic skeptic's claim that nothing is knowable as being an affirmative belief. Instead, Sextus advocates simply giving up belief; in other words, suspending judgment about whether or not anything is knowable.[6] Only by suspending judgment can we attain a state of ataraxia (roughly, 'peace of mind'). Sextus did not think such a general suspension of judgment to be impractical, since we may live without any beliefs, acting by habit.

Sextus allowed that we might affirm claims about our experience (e.g., reports about our feelings or sensations). That is, for some claim X that I feel or perceive, it could be true to say "it seems to me now that X." However, he pointed out that this does not imply any objective knowledge of external reality. Though I might know that the honey I eat at a certain moment tastes sweet to me, this is merely a subjective judgment, and as such may not tell me anything true about the honey itself.

Interpretations of Sextus's philosophy along the above lines have been advocated by scholars such as Myles Burnyeat,[7] Jonathan Barnes,[8] and Benson Mates.[9]

Michael Frede, however, defends a different interpretation,[10] according to which Sextus does allow beliefs, so long as they are not derived by reason, philosophy or speculation; a skeptic may, for example, accept common opinions in the skeptic's society. The important difference between the skeptic and the dogmatist is that the skeptic does not hold his beliefs as a result of rigorous philosophical investigation. In Against the Ethicists, Sextus in fact directly says that "the Skeptic does not conduct his life according to philosophical theory (so far as regards this he is inactive), but as regards the non-philosophical regulation of life he is capable of desiring some things and avoiding others." (XI, 165). Thus, on this interpretation (and as per Sextus' own words), the skeptic may well entertain the belief that God does or does not exist or that virtue is good. But he may not believe that such claims are true on the basis of reasons.
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

kakelot schreef:Als je evolutionair succes afmeet aan het aantal individuen van de soort zijn er al een paar voorbeelden gegeven. Het is echter nog maar de vraag of een groot aantal individuen van een soort op de lange termijn wel zo goed is voor het voortbestaan van de soort. Je zou evolutionair succes ook kunnen afmeten aan andere criteria (zie dit artikeltje ) en dan wordt het verband tussen religie en evolutionair succes nog veel minder duidelijk. Neem het criterium 'het kunnen aanpassen van de leefomgeving' eens als voorbeeld: de oude Romeinen hadden een behoorlijk hoogstaande infrastructuur, met verharde wegen, een rioleringsstelsel etc. Na het ineenstorten van het Romeinse Rijk en de machtsovername door de katholieke kerk verviel die infrastructuur al heel snel tot een droevig niveau. In dat licht zou je dus even goed kunnen stellen dat religie juist een negatieve invloed heeft gehad op het succes van de mens als soort.
Mee eens, mi hangt veel af van hoe je dat woord 'religie' invult. Er zijn nogal wat opties waarbij het zien van verbanden ook een vorm van 'religie' is, dit kan door studie en ons bewust te worden dat alles - goedschiks, kwaadschiks - aan elkaar verbonden is. Wetenschap zie ik dan ook als een sterke 'religieuze' troef, het evolutionaire voordeel mag dan blijken wanneer we onze visie verruimen maar betekent mi ook dat we de grenzen van ons denken moeten verleggen (stretchen?). Een en ander zie ik weerspiegeld in onderstaand stukje, misschien hadden de Romeinen (ea) dit nog niet begrepen? Vandaag is dat niet anders waardoor 'religie' iets tijdloos herbergt, we kunnen leren van de geschiedenis maar dat biedt geen garantie, morgen misschien WOIII.
Kruiskatalytische cycli, steeds meer omvatting

Iedere nieuw gevormde sociaal-culturele organisatie omvat en integreert de vroegere vormen en transformeert deze gedeeltelijk. Dit leidt tot een nieuw en hoger systeemniveau waarbinnen de eerdere systemen functionele subsystemen vormen. De totstandkoming van hogere ‘suprasystemen’ ten gevolge van de integratie van voorheen relatief autonome systemen (die voortaan als subsystemen fungeren) is in de systeemtheorie een bekend begrip. Zulke suprasystemen ontstaan als gevolg van het creëren van ‘hypercycli’ waarin de subsystemen in elkaar grijpen onder invloed van cycli die elkaar wederkerig katalyseren : de zogeheten ‘kruiskatalytische cycli’. Hierdoor worden de subsystemen in toenemende mate afhankelijk van elkaar, terwijl het suprasysteem dat ze gezamenlijk vormen zijn structuur en autonomie verwerft. De met de Nobelprijs voor natuurkunde onderscheiden fysicus Manfred Eigen heeft aangetoond dat de vorming van suprasystemen onder invloed van auto- en kruiskatalytische cycli de grondslag vormt van de evolutie van alle levensvormen op aarde. In de rijke moleculaire ‘soep’ der oeroceanen werden kruiskatalytische cycli door de natuur verkozen boven andere vormen van samenhang, omdat ze in een turbulente omgeving stabieler waren dan ieder ander moleculaire organisatievorm. De fysisch chemicus en expert in thermodynamica Ilya Prigogine werd onderscheiden met de Nobelprijs nadat hij de wijze waarop kruiskatalytische systemen tot de evolutie van complexe systemen leiden had uitgewerkt.
Om het praktisch te maken, stel nu dat politiek hier geloof aan hecht, zouden we dan een evolutionair voordeel hieruit kunnen halen? Ik denk persoonlijk van wel maar wie gelooft dat? :wink:

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

kakelot schreef:Je zou evolutionair succes ook kunnen afmeten aan andere criteria (zie dit artikeltje ) en dan wordt het verband tussen religie en evolutionair succes nog veel minder duidelijk. Neem het criterium 'het kunnen aanpassen van de leefomgeving' eens als voorbeeld: de oude Romeinen hadden een behoorlijk hoogstaande infrastructuur, met verharde wegen, een rioleringsstelsel etc. Na het ineenstorten van het Romeinse Rijk en de machtsovername door de katholieke kerk verviel die infrastructuur al heel snel tot een droevig niveau. In dat licht zou je dus even goed kunnen stellen dat religie juist een negatieve invloed heeft gehad op het succes van de mens als soort.
Dus in hoe meer Goden je gelooft hoe beter?
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Volgens mij wel ja. Nou niet stiekem je post veranderen he :mrgreen:. Nee, ik denk niet dat polytheïsme 'beter' is dan monotheïsme.

Mijn voorbeeld rammelt ook wel een beetje hoor :wink:, maar ik heb wel het idee dat de Romeinse wijze van godsdienst bedrijven veel minder dogmatisch was dan de (vroeg)christelijke, en dat er meer ruimte was voor rationele/wetenschappelijke inbreng.
Laatst gewijzigd door kakelot op ma 20 okt 2014, 11:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

YYZ schreef:
Physeric schreef:In een serieuze discussie sta je met deze opmerking intellectueel buitenspel omdat men kennelijk niet begrepen heeft dat je niet kunt bewijzen dat dat wat niet bestaat niet bestaat. Zelfde niveau als "het is maar theorie". :laugh:
Met het lineaire denken is dat lastig inderdaad :wink:
Zoals gewoonlijk heb ik weer geen idee wat je bedoelt. Je impliceert weer dat je ergens een mening hebt maar het lijkt er meer op alsof je willekeurig een zin pakt uit een lijst dubbelzinnige antwoorden.
Birdman schreef:De evolutietheorie gaat er immers van uit dat natuurlijk selectie plaats vindt op het niveau van de genen. Het gaat dus om de reproductie van genen. Blijkbaar hebben de genen die religieuze gevoelens opwekken (let wel; dat gaat dus niet alleen over geloven in God) zich het best weten te reproduceren.
Het woord blijkbaar vind ik trouwens niet zo vanzelfsprekend! Ik weet niet of er wel of niet genen zijn die religieuze gevoelens opwekken; ik vraag me af of je nu nog wel op gen niveau moet denken nu de sociale setting zo belangrijk is geworden (en om nu die sociale setting weer als "evolutionaire" druk te zien... kweenie).
Tinus schreef:Dan zijn er bepaalde (evidente) dingen waarin men toch wel kan geloven zonder dat dit geloof te noemen is. Ik denk dat geloof de basis is van ons handelen, we maken berekende keuzes op basis van aannames waarin we een bepaalde mate van vertrouwen leggen. Ik denk dat er zo altijd wel een beetje geloof over is. Men dient zo niet te spreken van gelovig en ongelovig maar van de mate van geloof en ongeloof, of de grens van wat wel en niet geloven is.
Ik denk dat je dan weer terug komt op het geloven in versus geloven dat. Ik weet dat ik mijn beslissingen op basis van irrationele en soms foute aannames neem (als je maar ver genoeg terug gaat kun je geen enkele objectieve beslissing nemen). Maar zolang ik realiseer dat ik dit doe zou ik het geen geloof in de trend van een religie willen noemen? Iedereen zal zijn conclusies moeten trekken binnen zijn onvolledig kader?

Mijn stellige overtuiging dat God niet bestaat zie ik eveneens niet als geloof maar een logische gevolgtrekking. Ik kan het fout hebben (buitengewoon onwaarschijnlijk trouwens) maar de redenen om niet te geloven zijn rationeel en onderbouwd; niet op basis van gevoel. DWZ, de rationaliteit en onderbouwing van diegenen die wel geloven vind ik niet overtuigend en ik denk ook niet dat ze ooit overtuigend gaan worden. Daar komt nog een keer bij dat naast het niet geloven ik georganiseerd geloof (religie dus) als belangrijkste bedreiging zie van onze ontwikkeling zodat ik zelfs een beetje doorschiet naar de antitheïstische hoek... maar ook dat zou ik geen geloof willen noemen.

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Tinus schreef:Dat 'niet geloven in A', niet gelijk ook betekent 'geloven in niet A', dat vindt ik meer passend in een semantische discussie. Wat is geloven en wanneer noemen we een bepaald idee, gedrag of handelen een geloof? Geloof in God versus Geloof dat God bestaat. Dat lijkt mij nogal arbitrair.

In logische zin is 'niet geloven in God' overigens niet hetzelfde als 'geloven in niet God'. Dit is alleen het geval voor binaire logica, daarin komt bijvoorbeeld al niet zoiets voor als 'ik geloof een beetje in God', of 'ik heb geen idee over God'. Een argument dat iemand die niet in God gelooft toch nog altijd een gelovige is, of iets gelooft, moet niet worden geparreerd met een argument als 'maar nee, ik geloof toch niet in het niet bestaan van God'. Er is nog heel veel anders.

Ik denk dat de gedachten van veel atheisten nog wel te omschrijven is als een geloof alleen moet dat niet zo letterlijk worden omschreven als een geloof dat God niet bestaat, het is meer een geloof in andere begrippen, bijvoorbeeld het geloof dat de wetenschap ons de juiste kennis biedt en dat levensvragen niet beantwoord moeten worden met metafysische begrippen.

De stelling dat men afwezigheid kan hebben van geloof is denk ik net zo goed een klassieke vergissing. Als sinds de oudheid proberen sceptici een weg te vinden in hun ongeloof praktisch te maken. Dan zijn er bepaalde (evidente) dingen waarin men toch wel kan geloven zonder dat dit geloof te noemen is. Ik denk dat geloof de basis is van ons handelen, we maken berekende keuzes op basis van aannames waarin we een bepaalde mate van vertrouwen leggen. Ik denk dat er zo altijd wel een beetje geloof over is. Men dient zo niet te spreken van gelovig en ongelovig maar van de mate van geloof en ongeloof, of de grens van wat wel en niet geloven is.
Dank Tinus, dat is - geloof ik - wat ik in vereenvoudigde vorm wou zeggen, tenzij ik niet begrijp wat je wil zeggen.

'ik' (a priori) hecht geloof aan iets dat als een kenbaar object in mijn bewustzijn verschijnt, het wil niet zeggen dat dat kenbaar object ook 'bestaat'. Het is een beetje als getallen, naar mijn weten heeft nog niemand een getal zien voorbij wandelen, we hechten er wel geloof aan, zeer handige dingen dat ons een evolutionair voordeel kan opleveren, geen garantie.

Er bestaan veel 'ikken' die het leven 'kleuren' maar we weten niet goed wie die 'ikken' zijn, onze onwetendheid hierover verbindt ons als een innerlijke 'gelijkheid', iets dat niet altijd duidelijk is wanneer we gaan kijken naar dat wat zich oppervlakkig (kenbaar) voordoet. Deze 'gelijkheid' zou dan non-duaal zijn, onbewijsbaar omwille van z'n aard maar misschien wel ervaarbaar waardoor er zoiets ontstaat als een geloof in God als de bron.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Physeric schreef:Ik denk dat je dan weer terug komt op het geloven in versus geloven dat. Ik weet dat ik mijn beslissingen op basis van irrationele en soms foute aannames neem (als je maar ver genoeg terug gaat kun je geen enkele objectieve beslissing nemen). Maar zolang ik realiseer dat ik dit doe zou ik het geen geloof in de trend van een religie willen noemen? Iedereen zal zijn conclusies moeten trekken binnen zijn onvolledig kader?

Mijn stellige overtuiging dat God niet bestaat zie ik eveneens niet als geloof maar een logische gevolgtrekking. Ik kan het fout hebben (buitengewoon onwaarschijnlijk trouwens) maar de redenen om niet te geloven zijn rationeel en onderbouwd; niet op basis van gevoel. DWZ, de rationaliteit en onderbouwing van diegenen die wel geloven vind ik niet overtuigend en ik denk ook niet dat ze ooit overtuigend gaan worden. Daar komt nog een keer bij dat naast het niet geloven ik georganiseerd geloof (religie dus) als belangrijkste bedreiging zie van onze ontwikkeling zodat ik zelfs een beetje doorschiet naar de antitheïstische hoek... maar ook dat zou ik geen geloof willen noemen.
Het lijkt zo heel erg neer te komen op verschillende manieren van geloven. En bepaalde manieren noemt men dan vaak in een zwart wit wereld 'niet geloven'.

Georganiseerd geloof als bedreiging vindt ik nog wel vergaand. Het is misschien wel zo, het is negatief voor bepaalde ontwikkeling, maar hoe relevant is het? Het is maar hoe je je wilt ontwikkelen. Heel veel van onze pleziertjes zijn een bedreiging voor bepaalde ontwikkelingen maar dat is geen voldoende reden om ermee te stoppen. Wat ik interessant vindt aan religie is dat er ook een soort ongelovige variant van bestaat. Voor wat betreft het symbolisme dan. Een duidelijk voorbeeld hierbij is de vrijmetselaarij, maar het is vrijwel overal aanwezig. Een gesprek met iemand van de vrijmetselaarij over het belang van szmbolisme heeft mij doen realiseren dat georganiseerde religie, buiten de geloofsaspecten, ook veel andere (zinvolle) functies heeft.
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

[quote="kakelot"]Volgens mij wel ja. Nou niet stiekem je post veranderen he :mrgreen:....[/quote]

haha, mijn berichten verander ik over het algemeen wel een aantal keren. Meestal spelling of andere technische verbeteringen. Jij hebt nu even p̶e̶c̶h̶ (edit: pech dat het een wat grotere edit was). Maar geef toe dat deze kortere zin wat beter bekt en sterker over komt (andere edit: en tevens niet anders van aard of boodschap is). (plus wat andere edits met puntjes en typo's, ik ben maar een s̶l̶e̶c̶h̶t̶e̶ (en nog een edit: matige) schrijver)
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Tinus schreef:Het lijkt zo heel erg neer te komen op verschillende manieren van geloven. En bepaalde manieren noemt men dan vaak in een zwart wit wereld 'niet geloven'. Georganiseerd geloof als bedreiging vindt ik nog wel vergaand. Het is misschien wel zo, het is negatief voor bepaalde ontwikkeling, maar hoe relevant is het? Het is maar hoe je je wilt ontwikkelen. Heel veel van onze pleziertjes zijn een bedreiging voor bepaalde ontwikkelingen maar dat is geen voldoende reden om ermee te stoppen. Wat ik interessant vindt aan religie is dat er ook een soort ongelovige variant van bestaat. Voor wat betreft het symbolisme dan. Een duidelijk voorbeeld hierbij is de vrijmetselaarij, maar het is vrijwel overal aanwezig. Een gesprek met iemand van de vrijmetselaarij over het belang van szmbolisme heeft mij doen realiseren dat georganiseerde religie, buiten de geloofsaspecten, ook veel andere (zinvolle) functies heeft.
Ik geloof dat je hiermee dan een verschil maakt tussen 'literalisme' en 'gnosticisme', zoals Ghandi en Freke in hun leuke boekje 'De Lachende Jezus'. Het impliceert de potentie tot groei en realisatie.
Gnosticisme versus Literalisme

Gnostici leren dat het van het grootste belang is te ontwaken en zelf gnosis te ervaren

Literalisten leren dat het van het grootste belang is blind geloof te hechten aan religieuze dogma’s

Gnostici interpreteren hun leringen als richtingaanwijzers naar de ontwaakervaring

Literalisten zien hun leringen als de letterlijke waarheid zelf

Gnostici gebruiken symbolische gelijkenissen om de manier om tot ontwaken te komen over te dragen

Literalisten zien gnostische mythen aan voor de letterlijke verslagen van wonderbaarlijke historische gebeurtenissen en ontsporen daardoor tot irrationeel bijgeloof

Gnostici weten dat alle boeken de woorden van mensen bevatten

Literalisten geloven dat de Heilige Schrift het Woord van God is

Gnostici begrijpen dat de manier waarop de wijsheid van de ontwaakte geest tot expressie wordt gebracht voortdurend afgestemd moet worden op de voortdurend veranderende menselijke bestaanstoestand

Literalisten wensen een onwrikbare canon van geschriften waaraan voor eeuwig absoluut leergezag wordt toegekend

Gnostici willen dat we voor onszelf denken, waardoor we bewuster worden en ontwaken

Literalisten willen dat we geloven wat zij zelf geloven, opdat we deel uitmaken van hun cultus

Gnostici begrijpen dat het leven zelf een proces van ontwaken is

Literalisten geloven dat hun specifieke religie de enige weg naar de waarheid is en veroordelen eenieder die iets anders gelooft als iemand die een duivelse dwaling begaat

In het gnosticisme draait het om het ontwaken uit de illusie van afzondering tot eenheid en liefde

Het literalisme bestendigt onze slaaptoestand in een ‘wij versus zij’ wereld van gescheidenheid en verdeeldheid, bevolkt door ‘uitverkorenen’ en, ‘verdoemden’

Gnosticisme verenigt on

Literalisme scheidt ons

http://www.literatuurplein.nl/boekdetai ... kId=511262

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Physeric schreef:Zoals gewoonlijk heb ik weer geen idee wat je bedoelt. Je impliceert weer dat je ergens een mening hebt maar het lijkt er meer op alsof je willekeurig een zin pakt uit een lijst dubbelzinnige antwoorden.
Lineair denken verhoudt zich tot tijd en ruimte, het is een OF/OF perspectief dat zich niet kan voorstellen dat er ook een EN/EN perspectief bestaat. Wanneer we gaan denken over het denken bestaat de mogelijkheid om ahw het denken te doorzien, het OF/OF perspectief krijgt hierdoor een extra dimensie. 'Het denkende' komt dan centraal te staan, het verbindt zich met dat wat het bedacht heeft, het hecht er geloof aan. Diepe introspectie maakt het mogelijk deze hechting te doorzien, geen garantie.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wat wil dat nu concreet zeggen op het stuk tekst van mij waar je op reageerde?

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Physeric schreef:Wat wil dat nu concreet zeggen op het stuk tekst van mij waar je op reageerde?
Op het onderstaande
Physeric schreef:In een serieuze discussie sta je met deze opmerking intellectueel buitenspel omdat men kennelijk niet begrepen heeft dat je niet kunt bewijzen dat dat wat niet bestaat niet bestaat. Zelfde niveau als "het is maar theorie". :laugh:
Je spreekt over het intellect 'buitenspel' zetten, dit kunnen we vertalen als buiten tijd en ruimte (cfr het levenspel). Ik kan jou niet bewijzen dat het intellect buiten het spel is, kan jij bewijzen dat het er binnen is? Anders gezegd, wat we zien is dat intellect werkzaam is binnen het spel, het bestaat mi niet als een kenbaar object binnen de definitie zoals we dat wetenschappelijk hebben afgesproken.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik zou graag nog uren willen doorgaan maar mijn discussiebundel heeft haar maandelijkse gelullimiet bereikt.

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Physeric schreef:Ik zou graag nog uren willen doorgaan maar mijn discussiebundel heeft haar maandelijkse gelullimiet bereikt.
Ja, dat zou je het evolutionaire voordeel van religie kunnen noemen, je kan er eeuwen over lullen of huizen bouwen voor de armen. :wink:

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Je had de troll bin uitbreiding erbij moeten nemen, Physeric.

Als je je afvraagt waarom mensen nog gelovig (kunnen) zijn, is Oscars topic handig. De vele posts van Maracaka zijn prima bewijs voor hoe een intelligent iemand voor zichzelf logische beredeneringen kan bedenken.

Onderwerp: Hoe maak ik onderscheid tussen invloed van God of de Duivel?
Look where you're going.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

YYZ schreef:
Physeric schreef:Ik zou graag nog uren willen doorgaan maar mijn discussiebundel heeft haar maandelijkse gelullimiet bereikt.
Ja, dat zou je het evolutionaire voordeel van religie kunnen noemen, je kan er eeuwen over lullen of huizen bouwen voor de armen. :wink:
101,2% mee eens! Physerics opmerking ís iets wat je het evolutionaire voordeel van religie kunt noemen.
Look where you're going.

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Terence schreef:101,2% mee eens! Physerics opmerking ís iets wat je het evolutionaire voordeel van religie kunt noemen.
Ja, het gemis wordt transparant en kan makkelijk gemeten worden, het is dat wat aan de oppervlakte verschijnt en onze afschuw wekt. Logischerwijs geldt dat niet voor iedereen waardoor het menselijke groeipotentieel onderwerp wordt van debat.

Stefan
Beheerder
Beheerder

YYZ schreef:
Terence schreef:101,2% mee eens! Physerics opmerking ís iets wat je het evolutionaire voordeel van religie kunt noemen.
Ja, het gemis wordt transparant en kan makkelijk gemeten worden, het is dat wat aan de oppervlakte verschijnt en onze afschuw wekt. Logischerwijs geldt dat niet voor iedereen waardoor het menselijke groeipotentieel onderwerp wordt van debat.
HEEEE Werner! Door de mand ouwe rakker :)
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

YYZ
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Stefan schreef:
YYZ schreef:
HEEEE Werner! Door de mand ouwe rakker :)
Ik niet :wink:

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Werner schreef:
Nou, niet zo heel makkelijk; de bouwstenen die je gebruikt voor je fundering moeten maar net passen binnen het tijdsbeeld. In de Renaissance ging men daardoor regelmatig onderuit. Het is wat je noemt een zee aan inadequate zelfreflectie.
Look where you're going.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”