Stefan
Beheerder
Beheerder

Re: Hoe maak ik onderscheid tussen invloed van God of de Dui

TB schreef:
Stefan schreef:
TB schreef:Nochtans komt de hoogste levensverwachting in landen voor die niet christelijk zijn en/of geloven in 1 god./quote]
Heb je daar een bron van?
Google is jouw vriend.
Is dat een "nee"? Of is dat meer een "zoek het zelf maar uit"?
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Drijft deze discussie niet een beetje te ver af van het echte onderwerp?

En zo kan je toch niet over een theologische kwestie discussieren?
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Stefan
Beheerder
Beheerder

Ja misschien wel (te ver afdrijven). Aan de andere kant is het ook wel interessant (vandaar mijn vraag naar de bron van TB, het is natuurlijk opmerkelijk als verschijnsel!)

Maar wat bedoel he precies met "zo kan je toch niet over..discussieren", hoe is dat dan wél te doen?
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Volgens mij ligt de oorzaak van die hogere levensverwachting ergens anders

Wel ik denk dat het aan mij ligt maar het klonk zo vijandig toen je zei van "is dat een nee of .....", en ik heb altijd het idee gehad dat dit soort discussies zelden afbrekend of vijandig zijn.
and the harvest is done

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik zeg nu enkel hoe ik denk (!) dat het niet gaat, maar ja ik denk dat ik je post verkeerd geinterpreteerd heb :)
and the harvest is done

Stefan
Beheerder
Beheerder

thaumadzomen schreef:Volgens mij ligt de oorzaak van die hogere levensverwachting ergens anders
Dat denk ik ook. Wat wel is onderzocht (en aangetoond) is dat Atheisten bijvoorbeeld vaker zelfmoordgedachten hebben e.d. Wat dat betreft lijkt me een functie van geloof ook het "verzachten" van de aardse realiteit, die nogal hard kan zijn. bron
Wel ik denk dat het aan mij ligt maar het klonk zo vijandig toen je zei van "is dat een nee of .....", en ik heb altijd het idee gehad dat dit soort discussies zelden afbrekend of vijandig is.
Oh, die was ook vijandig. Omdat er iets geclaimd wordt. Ik vind dat wanneer je dan vraagt naar een bron, die gewoon gegeven kan worden, da's gewoon fatsoen. Daar kan je dan wat mee. Met "google is je vriend" doe je je er wel erg makkelijk vanaf. Ik had trouwens toch wel de indruk dat TB meer aan het trollen was, maar desalniettemin vond ik het gegeven toch boeiend.

P.S: ik ben Atheist, en ik heb moeite met het begrijpen van de genoemde geloofsovertuigingen. Ik vind de vraag van Oscar echter wel interessant. Wat maakt, vanuit zijn perspectief, het onderscheid. Lijkt me moeilijk! Ook iets wat steeds terugvalt op jezelf, en waar (ik) dan in een "gedachtenblokkade" kom. Zelfs door de vraag te beantwoorden word (ik persoonlijk) meer gesterkt in mijn eigen overtuiging. (Stel dat de christenen gelijk krijgen he, dan heeft de duivel in mijn geval overtuigend gewonnen)
James Russell Lowell

cosmo volente
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Physeric schreef:
cosmo volente schreef:Want, in de hierboven beschreven zienswijze is het namelijk zo dat, van nature uit ziekte manifesteerd door een spirituele impuls, als een mechanisme binnen het geheel die de mens moet laten realiseren dat hij afwijkt van zijn pad, en men alsware "uitnodigd" even stil te staan, na te denken, en vervolgens weer koers de goede richting uit te nemen.
Ik maar denken dat de polio-uitbraken op de bible belt te wijten waren aan het zich niet laten vaccineren, maar ze bidden gewoon niet hard genoeg. Nee, mooi hoor, dat idee van een barmhartige god, die laat zien dat je afdwaalt door je Parkinson, ALS or alvleesklierkanker te geven; prachtige manier om even stil te staan bij het bestaan onze Vader van alle vertroosting. Vreugde!
Als je nou één zinnetje extra gequoot zou hebben, had je jezelf misschien wat moeite kunnen besparen.
Ik denk eerlijk gezegd dat je, met alle respect, al te rationeel denkend bent deze onderwerpen nu te kunnen bevatten. Wat naar mijn mening een grote limitatie op het ware potentieel is.

Maracaka schreef:almachtig?
Wetten die de mens beïnvloeden, maar waar de mens vice versa totaal geen invloed op uit kan oefenen, i.e. almachtig.
Het mooiste wat een mens kan ervaren is het mysterie, want dat is de bron van alle wetenschap
A. Einstein

Ken uzelf en ken het al
Hermes Trismagistus

Maracaka
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Lees in de bijbel wat er staat: God schiep de mensen op aarde in een volmaakte toestand, maar met een vrije wil. die hadden de engelen ook gekregen. Perfect, maat met de mogelijkheid om die ook te misbruiken. Anders was die niet VRIJ. Dat een engel die misbruikte voor eigenbelang, maakte heb tot duivel, tegenstander van God. en satan=lasteraar. Alles was hij doet is proberen iedereen van God af te trekken. En dat lukt vrij aardig, maar niet met iedereen. Grote religies, ook z.g. christelijke, vertellen lasterlijke dingen over God, telkens als ze dingen beweren die tegen God ingaan. Daarom moet je zelf in de bijbel nazoeken of wat er beweerd wordt WAAR is. En zelf controleren of de uitleg die men geeft aan een Bijbeltekst wel overeen komt met de rest van de bijbel.
Daarom moet je dus zelf de bijbel lezen al kan iemand die er langer mee bekend is, je de weg daarin wijzen.
Onderzoekt alles en behoudt het goede.
Ooit wordt het oorspronkelijke paradijs hier op aarde weer hersteld.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

cosmo volente schreef:Ik denk eerlijk gezegd dat je, met alle respect, al te rationeel denkend bent deze onderwerpen nu te kunnen bevatten.
Als ontluikend filosoof is het misschien raadzaam het verschil te bestuderen tussen diegenen die iets niet bevatten en diegenen die een andere mening zijn toegedaan. Maar even terugkomend op je andere opmerking een zin méér te citeren
cosmo volente schreef:Realiseer je wel dat de al ver afgedwaalde mens een wereld gecreëerd heefd, die ook onnatuurlijke ziekte voortbrengt, en dat hierin dus een onderscheid gemaakt zal moet worden.
Bij onnatuurlijke ziektes denk ik aan stralingsziektes, loodwitvergiftiging (neuropathie) of Hoogte- of Caissonziekte (over te ver afdwalen gesproken), maar ik weet niet precies wat je bedoelt. Welk onderscheid moet er gemaakt worden? Ik ben gewoon even benieuwd hoe onethisch en zelfgenoegzaam je religieuze opvattingen nog kunnen gaan worden.; ik heb zo het idee dat we snel uitkomen op dat niveau van spirituele inspiratie waar men zegt dat elke dood van een familielid het directe gevolg is van het zondig leven van die familie en dat ze eerder blij moeten zijn dat de heer niet eerder ingegrepen heeft. Echt mijn #1 begrafenistoespraak.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Als je het zou bekijken vanuit onbalans in voedingspatronen, stress, verontreiniging van de lucht, apathie door verschillende vormen van mediagebruik, tja, dan kun je stellen dat er wellicht iets onnatuurlijks aanhangt?

De mens is in die zin, vrij onnatuurlijk bezig, wat dat ook mogen betekenen. Maar ook dat is weer in the eye of the beholder.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Gisteren was er op de radio een arts die zei dat we ca. 80% van de huidige ziektes aan onszelf, aan onze leefstijl, te wijten hebben. De zogenaamde 'welvaartsziektes' : hart- en vaatziekten, diabetes type II, longziekten ed. Maar ik geloof er niks van dat we die aan God te danken zouden hebben.......
~~~Elck syn Waerom~~~Tesselschade
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tesselschade schreef:Gisteren was er op de radio een arts die zei dat we ca. 80% van de huidige ziektes aan onszelf, aan onze leefstijl, te wijten hebben. De zogenaamde 'welvaartsziektes' : hart- en vaatziekten, diabetes type II, longziekten ed. Maar ik geloof er niks van dat we die aan God te danken zouden hebben.......
Goddeloosheid misschien? :mrgreen:
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Ik denk niet dat we het hier hebben over "onnatuurlijk leven" ;) Ik zit eigenlijk al met spanning te wachten op AIDS als straf van god voor het zondig leven.

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik heb nog nooit gehoord over een wetenschappelijk onderzoek waaruit zou blijken dat vrome gelovigen langer leven en minder ernstige ziektes krijgen. :roll:
Wat op zich wel weer best jammer is, want ik ga elke week naar de kerk tegenwoordig, en mijn gezondheid laat nogal te wensen over..... :wink:
Maar in de kerk zitten betekent voor mij nog lang niet klakkeloos alles geloven, daar ligt het mss aan :doh: :mrgreen:
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Maracaka
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Waarom zo moeilijk doen? Adam was volmaakt geschapen met vrie wil. Kon eindeloos leven in gezondheid. Koos zelf om het enige verbod te overtreden en verdiende daarmee de dood, zoals hem beloofd was. Kreeg daarna kinderen die onvolmaaktheid erfden en dus ook ziekten en dood. Kans om ziek te worden door stom te leven is groter dan als je tracht zo gezond mogelijk te leven en je dus ook aan God's andere wetten probeert te houden. Maar alle onvolmaaktheid die je al van Adam en ook je andere voorouders geërfd hebt, die raak je niet kwijt. Uiteindelijk zal God een keer ingrijpen op aarde en het paradijs herstellen, maar nu is dat nog niet gebeurd, dus zitten we allemaal met ons onvolmaakte leven en met de vijandige omgeving. We kunnen niet anders dan ons best doen, maar voorlopig blijven we stervelijk.
Een idee om de bijbel eens serieus te gaan onderzoeken?

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@Maracaka, ik zie het verhaal van Adam en Eva, zoals de meeste verhalen in de bijbel, als een parabel. Zonder jouw geloof teniet te willen doen, is het voor mij als rationeel persoon onbestaanbaar dat de verhalen uit de bijbel letterlijk genomen moeten/kunnen worden. Mijn eigen kerk zegt trouwens ook dat dat niet zo is.
Adam was trouwens sowieso een beetje een sukkel, dat hij Lilith liet gaan, en zich daarna door Eva liet uitdagen...... Ik geloof niet dat wij nu nog voor zijn zonden zouden moeten boeten. Ik geloof niet in een boze rancuneuze God. Als die bestond had Hij de wereld toch al lang vernietigd?

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Maracaka schreef:Waarom zo moeilijk doen? Adam was volmaakt geschapen met vrie wil. Kon eindeloos leven in gezondheid. Koos zelf om het enige verbod te overtreden en verdiende daarmee de dood, zoals hem beloofd was. Kreeg daarna kinderen die onvolmaaktheid erfden en dus ook ziekten en dood. Kans om ziek te worden door stom te leven is groter dan als je tracht zo gezond mogelijk te leven en je dus ook aan God's andere wetten probeert te houden. Maar alle onvolmaaktheid die je al van Adam en ook je andere voorouders geërfd hebt, die raak je niet kwijt. Uiteindelijk zal God een keer ingrijpen op aarde en het paradijs herstellen, maar nu is dat nog niet gebeurd, dus zitten we allemaal met ons onvolmaakte leven en met de vijandige omgeving. We kunnen niet anders dan ons best doen, maar voorlopig blijven we stervelijk.
Een idee om de bijbel eens serieus te gaan onderzoeken?
Daar heb ik toch een andere mening in. Omdat ik denk dat wij niet moeten afwachten tot God ons zal bevrijden, maar het pad volgen die leidt naar het 'paradijs'. Het is te makkelijk om alles in de handen van andere, in dit geval God te leggen, en leidzaam toezien hoe de wereld naar de knoppen gaat. Daar ligt dus een verantwoording voor gelovigen, en ongelovigen, zwevers en non zwevers.

Met andere woorden, iedereen heeft daar een verantwoording in. En hoe eerder zulke onderwerpen ter sprake komen, des te beter is het. Het zou dagelijkse kost moeten zijn, ideeën en gedachten uitwisselen over hoe het beter kan, eventueel met de bijbel, maar het kan inmiddels evengoed zonder de bijbel.

Ik begrijp dat je dat wellicht bedoelt met 'ons best doen', maar ik kan mij niet aan het idee onttrekken dat het helemaal niet gebeurd op de schaal en manier die nodig is om wezenlijke veranderingen teweeg te brengen?

cosmo volente
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Physeric schreef:misschien raadzaam het verschil te bestuderen tussen diegenen die iets niet bevatten en diegenen die een andere mening zijn toegedaan
Je hebt gelijk, misschien wel noodzaak. Mijn gedachten is dat een ''verrationaliseerd'' brein misschien standvastig een gros aan mogelijkheden negeert, waar vervolgens gebreken gedachtegangen en mening uit voortkomen. Misschien heeft dat ook wel iets. En had ik dit echter ook niet gelijk op jou mogen betrekken, excuus.
Physeric schreef:Bij onnatuurlijke ziektes denk ik aan stralingsziektes, loodwitvergiftiging (neuropathie) of Hoogte- of Caissonziekte
dat, maar ik denk ook wat voort komt uit de manier van leven zelf. Mijn opvatting is dat, tussen het lichaam in leven houden, of het tot haar volledig potentieel laten functioneren, als ware 1000 werelden zitten, en de mens nu over het algemeen balanceert op het randje van levend houden. Onderscheid zou dan gemaakt moeten worden tussen wat de mens aan zichzelf te danken heeft, en welke een dieper liggende betekenis dragen. Een klein voorbeeldje is dat ik zeer vaak migraine kreeg vroeger, met namen als ik dingen moest leren die mij totaal niet lagen of konden interesseren. Sinds het moment dat ik voor mijn gevoel mijn ware drijfveer probeer na te leven heb ik nergens meer last van gehad. In die zin had mijn migraine dus een soort van dieper liggende betekenis.
Physeric schreef:#1 begrafenistoespraak
kan ik me echter niet in vinden.
Het mooiste wat een mens kan ervaren is het mysterie, want dat is de bron van alle wetenschap
A. Einstein

Ken uzelf en ken het al
Hermes Trismagistus

Stefan
Beheerder
Beheerder

Maracaka schreef: Ooit wordt het oorspronkelijke paradijs hier op aarde weer hersteld.
De grootste etnische zuivering sinds een paar miljoen jaar? Klinkt eerder des duivels als goddelijk.

Ik snap ook al niet hoe een volmaakt mens de mist in kan gaan, en hoe almachtigheid je in staat stelt zo'n systeem in disbalans te gooien. Daar komt nog bij dat het bewust testen van je vriendschap mij doet besluiten niet mee te doen aan de test, en ik ga dan gracieus met een onvoldoende naar huis.
James Russell Lowell

Maracaka
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Waar heb je het over?????

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”