Maracaka schreef:
Om een feit te bewijzen, die je plaats en tijd te kunnen aangeven. De rivier de Eufraat bestaat nog steeds, dus daar lag het paradijs ergens. Als je de leeftijden van Adam en zijn zoon en kleinzoons optelt, kom je uiteindelijk bij bestaande personen binnen het joodse volk. Bij wie moet dan de parabel ophouden en de werkelijke stamboom beginnen?
Maar de wetenschap heeft aangetoond, met feiten, dat de eerste mensen helemaal niet daar leefden, maar in Afrika.... En Bovendien blijft het lastig dat Adam en Eva met z'n tweetjes daar waren, 2 zonen kregen, (waarvan de een de ander ook nog vermoordde), en er toch nakomelingen kwamen, een heel Joods volk......Dat is technisch gezien niet haalbaar. Iedere religie heeft zijn eigen verhaal over het ontstaan de van mensheid, en ze zijn allemaal even prachtig, en allemaal parabels. Bedoeld om een antwoord te zijn toen wetenschap nog ver weg was...
Maracaka schreef:Die persoon Lilith bestaat niet in de bijbel. Is dus een verhaal van andere herkomst ik ken het niet.
Wat geestelijken in een kerk beweren is hun eigen mening. Ik zie de bijbel als Gods Woord, al is die soms moeilijk te begrijpen, maar dat Woord is altijd superieur aan dat van mensen.
Lilith was volgens de Thora de eerste vrouw van Adam. Zij wilde echter tijdens de gemeenschap boven, en dat wilde Adam niet..... Het oude Testament is nagenoeg gelijk aan de Thora. Toch is Lilith er op een handige wijze uitgelaten. Dat komt, nogmaals, omdat de bijbel pas in de 4e eeuw is vastgesteld uit meerdere verhalen. De kerkleiders hebben toen gekozen wat hun welgevallig was. Niet voor niets zijn bijv. de evangeliën van Maria Magdalena en Judas niet in de bijbel opgenomen. Terwijl ze er, zo weten we nu, wel degelijk waren.... En een vrouw die tijdens de seks bovenop wilde was voor hen duidelijk ook niet acceptabel....
Hoezeer ik ook geloof, en niet geloof, de bijbel is echt door mensen geschreven en bij elkaar gezocht. Misschien zijn de verhalen aan die mensen door God ingegeven, maar dan zijn er dus ook de nodige verhalen niet in de bijbel die God wél gegeven heeft.
Ik ben overigens Rooms-katholiek. De oudste Christelijke kerk dus, zo je wilt. en ik geloof
zeker niet! alles wat zij beweren....maar zelfs bij ons in de kerk geloven ze de bijbel niet letterlijk.....Nieuwe feiten en ontdekkingen, nieuwe inzichten maken dat men ook anders naar de bijbel kijkt. Zelfs deze Paus!