geld is een goede doelstelling

ja
16%
5
nee
48%
15
miscchien
35%
11

Totaal aantal stemmen: 31
Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: vooruitstrevend of behoudend, gaat het om geld?

Enigma schreef:
en ben verhuisd naar een stacaravan in the middle of nowhere. Geen warm water, geen tv, toilet: 200 m lopen.
4 Jaar gewoond, zielsgelukkig geworden.
Dit snap ik helemaal.

Ik heb een bedrijf gehad me een omzet van 1 mijoen
Heel veel vertegenwoordigers , verzekeringsagenten,bedrijfsbegeleiders, personeel ,millieumensen, regelgevers,bank ,telefoontjes, kerstpakketen........het lijkt heel interssant.
Maar zo gauw jezelf denkt ...ik ga niet werken voor jullie ...dat doe je mooi zelf maar........ben je niet interessant meer.
De een na de ander haakt af ......ze beloven dat ze nog een keer langskomen.
De praktijk leerd dat je gewoon samen met je partner op een eilandje zit...en zelf de zaak moet afhandelen.
Geluk zit in je zelf....gewoon die kippen die hier om het huis lopen.....de kleine dingetjes.....zoals een valkparkiet die ik geleerd heb "Jingle bells" te fluiten.....daar word ik blij van.
We zijn niet rijk trouwens.....maar wel gelukkig.
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

Luna
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Wat ik overigens wel deel met Zarathustra is nieuwsgierigheid naar waarom sommigen wel gedreven worden door de behoefte aan meer. En waarom die mensen het gevoel hebben dat zij ook als persoon meer waard zijn in de wereld. Hier in mijn dorp zijn er meerdere miljonairsvrouwen. Zij voelen zich ook veel beter dan anderen, terwijl hun enige prestatie is dat ze een rijke man getrouwd zijn.

marleen
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Luna schreef:Hier in mijn dorp zijn er meerdere miljonairsvrouwen. Zij voelen zich ook veel beter dan anderen, terwijl hun enige prestatie is dat ze een rijke man getrouwd zijn.
Dat zijn hele onzekere vrouwen.

Ik wil genoeg geld hebben om me geen zorgen meer te hoeven maken of ik mijn rekeningen elke maand wel kan betalen. Dat kan óf door te zorgen dat ik meer ga verdienen, óf door in een goedkoper huis te gaan wonen. Ik wil hier voorlopig niet weg en ik wil zelfs nog meer. Ik wil ooit een vrijstaande boerderij kunnen kopen met een lap grond eromheen. Dus ik moet meer gaan verdienen.
Maar ik weet, dat mijn geluk daar niet van afhankelijk is. Ik koop er mijn geluk niet mee.
Dat geluk, wat dat ook wezen mag, kan ik alleen uit mezelf halen.
Gaze schreef:Kun je niet beter eerst goed onderzoeken wat je nodig denkt te hebben voor een vol en gelukkig leven?
Is die zoektocht niet een levenslange zoektocht? Ik verwacht werkelijk nooit achter de zin van mijn/het leven te komen, dus een antwoord op die vraag zal ik denk ik ook nooit vinden.
Ergo: zal ik ooit gelukkig kunnen worden???

Bezigheid
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

marleen schreef:
Luna schreef:Hier in mijn dorp zijn er meerdere miljonairsvrouwen. Zij voelen zich ook veel beter dan anderen, terwijl hun enige prestatie is dat ze een rijke man getrouwd zijn.
Dat zijn hele onzekere vrouwen.
Ken je ze? :)

Ik zie dat verband helemaal niet zo zwart-wit. Het kan prima zijn dat deze vrouwen geheel tevreden zijn met deze manier van geld krijgen en dat ze zeker zijn in hun vermogen wel weer een andere rijke man te vinden als deze afvalt. Andere ambities maakt nog niet minder zeker denk ik. Niet dat ze niet onzeker kunnen zijn trouwens, maar dat blijkt hier niet noodzakelijk uit.
Door schade en schande naïef gebleven.

marleen
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dat onzeker sloeg op het feit dat ze zich beter voelen dan anderen. :wink:

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik kan me idd wel voorstellen dat je die relatie legt (onzeker - beter voelen dan een ander) in dit geval. Arrogantie vanuit materiële rijkdom heb ik altijd een beetje een vreemde gevonden in deze. Al helemaal als het niet een zelf opgebouwd vermogen is. Want waar ben je nou eigenlijk zo trots op dan? Waarom?
- :lol: omdat je pa een grotere kar rijdt... dan de mijne ... - (stukje oud liedje 'ben ik te min' is de titel geloof ik)

(Ik heb overigens niets tegen een beetje arrogantie, ik vind het wel grappig en prettig zo'n lekkere zelfbewuste houding. Maar dan moet het niet 'misplaatste' arrogantie zijn, da's alleen irri)
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Bezigheid
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Het beter voelen dan anderen zie ik in deze als een interpretatie van de maker van de opmerking. Voor deze mensen is materie blijkbaar belangrijk zodat ze inderdaad geneigd zijn deze zaken vooraan te zetten in de beoordeling van anderen. Wanneer je het van een andere kant bekijkt kan je net zo goed stellen dat de mensen die zich hier bevinden zich beter voelen dan anderen door zich te vereenzelvigen met termen als hoog-begaafd. Ik weet vrij zeker dat de meeste mensen hier dat niet zo bedoelen, maar voor een buitenstaander kan het prima zo overkomen. Aangezien 'wij' het hier ook niet op prijs stellen aangezien te worden voor mensen die zich boven anderen stellen lijkt het me niet ondenkbaar dat het voor die rijke vrouwen ook zo geldt.
Door schade en schande naïef gebleven.

marleen
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Eens

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb geen idee, ik weet niet uit welk 'gedrag' het door Marleen afgeleid wordt. 't zal niet uit de lucht vallen.

-edit: wat ik wel eens ben --> je kan niet ieder over een kam scheren, ze zullen ook diversiteit in gedrag vertonen (hoop ik :lol: )-

off topic:
HB associeer ik niet zo erg met je beter voelen. Ik kan me wel voorstellen dat slimme mensen gedrag vertonen waaruit blijkt dat ze zich op een voetstukje plaatsen ten opzichte van de ander. Maar je aanmelden op dit forum = op een voetstukje plaatsen ... kweenie, lijkt mij vergezocht. Je wil graag kletsen met peers, mensen die je interesse of je vragen delen, that's all, toch?
Je hebt ook fora voor psychologie, verpleegsters, aankomende ouders, tijdschriften, statistiek, wetenschap, etc etc
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

san
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Zarathustra ik begrijp, met de beste wil van de wereld, je logica niet...
Ik WEET dat er mensen zijn die deze verbanden leggen, maar ik voel het zelf zo totaal ánders.

vooruitstrevend heeft imho niets te maken met geld.
Vooruitstrevendheid zit in je gedachten en gedrag. Ik wil mijn kinderen een ruimdenkendheid meegeven, ander licht op een situatie laten schijnen, buiten de kaders denken, kansen durven en laten grijpen én rekening (leren) houden met anderen. Dat laatste lijkt wel eens verward te worden met behoudendheid, maar ik zie het als sociaal.
Ik hoop voor iedereen op momenten van flow (te bereiken in situaties van vooruitstrevendheid) Mijn eigen ervaringen van die staat van zijn, waarin the sky the limit lijkt te zijn, hebben NIETS met geld te maken gehad.... maar vooral met bewuste keuzes (en vaak ook prettig gezelschap) en een gezamenlijke gedrevenheid, wars van "hoe het hoort"- en andere beperkingen.

Ja, mijn leven zou eenvoudiger zijn als er maandelijks meer binnenkwam.
Het (voor)leven zoals ik het belangrijk vind lukt niet altijd, maar wel deels dankzij het parttime werken.

Wie gelukkig is in een andere situatie gun ik dit volledig... laat dat duidelijk zijn.
Het enige verband dat ik zie tussen geld en behoudendheid of vooruitstrevendheid is dat je mogelijk meer (financiele)ruimte hebt om keuzes te maken.
nieuwe ronde, nieuwe kansen

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik begrijp vooral de 'logica' van de eerste post voor geen meter, nog de bedoeling van dit hele topic.
Even in vogelvlucht de 'redenaties/conclusies' van die post:

HB-bedrijf = behoudend, beperkt aantal deelnemers: waarom?
Waarom = competitief
Het grote geld = weten hoe het zit
Geld maakt wel gelukkig, dus kies maar
Vooruitstrevend: geld is alles want: stel dat het er niet was?

WTF?! :shock:

Volgens mij interpreteer je het woord vooruitstrevend verkeerd, namelijk als: meer willen.
En dus zou het vooruitstrevend zijn om meer spullen te willen? Ofzo?
Maar dat betekent vooruitstrevend helemaal niet:

vooruitstrevend Bijvoeglijk naamwoord
Als je streeft naar vernieuwing, of als iets vernieuwend is.
Synoniem: progressief, vernieuwingsgezind.
Antoniem: conservatief, traditioneel.

Vernieuwing dus. En dat is natuurlijk niet 'dus, een nieuwe auto' :D
No rest for the wicked...

Barbara
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hoewel een nieuwe auto natuurlijk heel leuk is.... :mrgreen:

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik grijp even een klein stukje terug in dit topic, wil daar toch nog wat over kwijt.

Toen ik nog in Den Haag woonde verrichte ik vrijwilligerswerk voor http://www.atd-vierdewereld.nl/ deze organisatie. Ik heb heel wat voorbeelden gezien van kinderen/jongeren die in een beroerd sociaal milieu opgroeien, zonder voorbeelden van werkende volwassenen om zich heen, een omgeving waarin niemand hoger onderwijs volgt of volgde, vaak gecombineerd met financiële moeilijkheden, drankmisbruik, allerhande sociale problematiek, gezondheidsproblemen, slechte huisvesting en noem maar op.*

Je daaraan ontworstelen is ontzettend moeilijk, zo niet onmogelijk voor de meeste mensen. Hoe slim je ook bent, je sleept de ballast (of stimulatie in het omgekeerde geval) van je omgeving met je mee. Wie het beste is, komt het verst is dan ook een onzinnige opmerking.

Erfelijke armoede is een reëel fenomeen. Er is ook heel wat onderzoek naar gedaan, de eerste Google hit levert bv. dit (PDFje) rapport van het CBS op: http://www.cbs.nl/NR/rdonlyres/885D3CC3 ... 2v4p47.pdf

*Ik heb ook genoeg voorbeelden gezien van mensen die zich ondank alles ontvochten aan de cyclus van erfelijke armoede, en mensen met een laag inkomen die zich op vaak wonderbaarlijke wijze met een paar rotcenten weten te redden zonder in de problemen te komen. Maar dat is niet de norm helaas.

Korrel
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Arjan schreef
Toen ik nog in Den Haag woonde verrichte ik vrijwilligerswerk voor http://www.atd-vierdewereld.nl/ deze organisatie. Ik heb heel wat voorbeelden gezien van kinderen/jongeren die in een beroerd sociaal milieu opgroeien, zonder voorbeelden van werkende volwassenen om zich heen, een omgeving waarin niemand hoger onderwijs volgt of volgde, vaak gecombineerd met financiële moeilijkheden, drankmisbruik, allerhande sociale problematiek, gezondheidsproblemen, slechte huisvesting en noem maar op.*
Bij ons thuis was vroeger niks, geen voortgezet onderwijs, geen geld, ik was 13 jaar en werkte de hele week op een kwekerij ,Een paar uur perweek naar de tuinbouwschool. Kreeg aan het eind van die week 25 gulden.Die 25 gulden moest ik afgeven aan mijn ouders, zelf kreeg ik 2,50 zakgeld.
Dit heeft geduurd (ik ben natuurlijk wel meer gaan verdienen) tot mijn 20 jaar.Toen mocht ik wat voor mijzelf gaan sparen.

Toen ik trouwde had ik 3500 gulden gespaard, en al het geld was natuurlijk in een klap weg. Ik was toen bijna 25.

Wij zijn altijd zuinig geweest....en hebben ons los kunnen maken van die situatie die gewoon niet anders was.
In de avond uren (na mijn werk) mijn diploma's gehaald.
3 kinderen opgevoed. Een eigen bedrijf begonnen (toen was ik 35).

Doordat ik uit die situatie kom , weet ik beter wie en wat ikzelf waard ben.
Ik heb het gevoel terug te kunnen , materiele dingen los te kunnen laten, begrip te hebben voor iedereen met een rare achtergrond.
Maar ook weten (als je gezond bent) dat je daar ook uit kan komen....toekomst...dromen.
Dingen zijn niet moeilijk...ze worden moeilijk gemaakt

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Er is een duidelijk verschil in wereldbeeld hier.

Wat mijn eigen visie betreft, hij is heus niet zo plat als sommigen denken. Ik kan me beiden werelden voorstellen; daar waar geld belangrijk is, en daar waar het minder belang heeft. Ik ben er dagelijks mee bezig, en er zijn groeimogelijkheden. Het is een spel dat gespeelt, net zoals gebeurt op andere niveaus (bv muziek is een (samen)spel, maar dan van tonen, een gezin is een samenspel van mensen). Zaak is om het bijeen te zetten om een 'optimaal resultaat' (een mooi muziekstuk of een harmonieus gezinsleven) te halen. Je kan alles op zijn beloop laten, maar daar hebben we intelligentie niet voor. Nee, zo zwart/wit is het niet. Soms denk dat het leven keuzes maken is, anderszijds kan je ook 'go with the flow' gaan (verschil van persoonlijke instelling).

'Wie het beste is komt het verst', een vrij ongenuanceerde uitspraak van mij. Ik nam het als anologie van 'survival of the fittest'. Je kan de maatschappij zien als een 'ratrace', maar niet iedereen doet hieraan mee. Ik kijk om me heen, en ik zie wat en wie bepalend is, en ik vraag me af waarom dat zo is. Dit in het kader om de wereld beter te begrijpen, en daarmee iets te doen (niets doen is trouwens ook een optie).

Stefan
Beheerder
Beheerder

Wie het beste is komt het verst, dat klopt natuurlijk gewoon. Maar dan is "best" wel gedefinieerd als "survival of the fittest". Het baas-voorbeeld van enigma; het was de beste geldwolf die het best overkwam bij de klant en beter dan wie ook veel geld kon vangen zonder andere te veel te belonen. Je kan zeggen wat je wil, maar klanten betaalden hem & mensen werkten voor hem. Het is niet het soort "de beste" die ik wil zijn.

Uit een film: "my uncle can spit 50 yards away" maar spugen is geen sport, een bal in een doel schoppen wel. De een verdient niks, de ander miljoenen. Schaarste en Vraag, Toegevoegde waarde, Commercieel inzicht, en Motivatie zijn belangrijk.
Behoudend of vooruitstrevend en geld hebben er enkel zijdelings mee van doen.

Wat frappant is:
we zoeken steeds naar een bezigheid die nog niet bestaat
we drukken de grootte van een bedrijf uit in geld.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Binnen die context is 'Prestige' een veel grotere factor dan geld.
No rest for the wicked...

Zarathustra
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Prestige kan je ten gelde maken. Van prestige alleen kan je niks kopen.

Na prestige volgt is status. Ook zoiets wat je kan nastreven of niet.

Stefan
Beheerder
Beheerder

@enigma: binnen welke context?
@zarathustra: wat wil je precies zeggen? Status, geld, basisbehoeften of luxe, is het niet allemaal een keuze? er zijn veel mensen die de keuze maken niet aan hun basisbehoeften te voldoen door niet te werken bijvoorbeeld. Da's volgens mij een kwestie van geluk zoeken. Het lijkt me handig als je een stelling of vraag formuleert om de discussie een beetje vlot te trekken.

Volgens mij is prestige synoniem aan status, en wordt het meestal zichtbaar gemaakt met statussymbolen omdat geld verdienen en hebben nog steeds taboe is.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Laura
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Ik ken beide kanten van de medaille. Heb een tijdje veel in kroegen rondgehangen waar voornamelijk mensen waren met Geld. Dure telefoon, niet een pilsje maar altijd speciaalbier, rondje links, rondje rechts en degene die het meeste aan je uitgaf was je beste vriend. Heel gezellig, heel erg leuk maar uiteindelijk een ontzettend leeg bestaan. Mensen kochten vrienden, terwijl die uiteindelijk volgens mij helemaal niets waard zijn. Ik ben er vertrokken, was het zat (de katers overigens ook) en heb vervolgens van niemand ooit nog iets gehoord. Wat is gebleven zijn de echte vrienden die ook genoegen nemen met een huisgekookt potje en een goedkope fles wijn thuis. Of alleen een kop thee met eventueel een koekje. Ik heb niet de hipste telefoon, niet de hipste schoenen (wel de hipste laptop, maar dat is omdat ik windows een rotsysteem vind) en zie er vooral niet superhip uit. Hippe mensen lopen daarvoor weg, niet hippe mensen blijven en thank god zijn die een stuk minder vermoeiend.

Wat ik eigenlijk bedoel te zeggen: er is een grote groep mensen (vooral in homoland) die geld gebruiken als statussymbool en daarmee hun eigen ego proberen te pimpen. De een wil nog meer dan de ander en de ander wordt nog harder afgestraft door de een als die niet meedoet. Het gaat alleen maar om wat je bent en niet wie je bent. Ik heb daar geen zin in. Heb ik een afkeer tegen veel geld? Neuh, absoluut niet, ik heb alleen een afkeer aan laten zien hoe rijk je wel niet bent met hippe dingen omdat het hip is. Veel geld kan je ook op een andere manier gebruiken zoals bijvoorbeeld die duurdere wijn kopen die stiekem veel lekkerder is voor het etentje bij je thuis of die fantastische thee in plaats van huismerk.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”