Jo Pipopi schreef:Maar hoeveel HB-ers zijn er zonder moeite het vwo doorgefietst met een zwaar pakket en eventueel extra vakken[...]Kortom naar mijn mening kun je als HB-er echt wel aan je trekken komen op de middelbare school, zeker in de bovenbouw van het vwo.
Het is en blijft heel persoonlijk Jo Pipopi! Er zijn heus HB'ers die zonder moeite en noemenswaardige inspanning het vwo afronden, zelfs een hbo- of universitaire studie op die manier afronden.
Persoonlijk ben ik in de bovenbouw van het vwo niet erg aan mijn trekken gekomen, het curriculum was te eng begrensd, er was geen ruimte voor eigen interpretatie, en al helemaal niet voor eigen tempo. Het was gewoon een eenheidsworst die niet bij iedereen past, en de tijdsgeest (iedereen is 't zelfde en heeft het recht op dezelfde mate van scholing - en dus vooral niet meer) hielp ook niet erg mee.
Ik vind het te makkelijk om het middelbare schoolsysteem af te branden, naar mijn mening komt het aan op eigen verantwoordelijkheid en initiatief.
Helaas zijn veel leerlingen tegen de tijd dat het vwo (als ze dat advies al gekregen hebben) in beeld komt, hun motivatie, initiatief en leerhonger al lang kwijt ... HB'ers zijn daarnaast in veel gevallen (uitzonderingen zijn altijd mogelijk) ook gewoon pubers hoor. Pubers die tijdelijk niks doen, school stom vinden, etc. Niks eigen verantwoordelijkheid dus

. Tegelijkertijd kunnen ze zich overigens prima vervelen en gebrek aan uitdaging ervaring. Maar dat wil niet zeggen dat ze *dus* stappen ondernemen om daar iets aan te doen ...
Overigens is de samenstelling van het vakkenpakket tegenwoordig helemaal anders vanwege de profielen he. Is er iemand die op de hoogte is van het huidige systeem, en denkt hij/zij dat in dat systeem je als HB-er aan je trekken kunt komen?
De huidige profielen maken het m.i. nog moeilijker om meer uitdaging op school te vinden. Je bent enorm beperkt in je keuze, het profiel bestaat uit een aantal verplichte vakken en je kunt nog een keuze maken uit twee of drie vakken die eveneens bij dat profiel passen. Daarnaast mag je een extra vak kiezen als het gemiddelde van je profielvakcijfers >7 is. En that's it.
Onze oudste gaat nu 3 profielen tegelijk doen (ze wil graag haar opties open houden en zich niet nu al vastleggen in een bepaalde (studie)richting) en daar heeft ze flink voor moeten praten, want school ontraadde het haar ten sterkste. Zoveel vakken, dat zou te zwaar worden. Ze doet al drie jaar bitter weinig en had zelf bedacht dat ze dat nu misschien kon gaan veranderen. En dan roept een school dus dat 't niet verstandig is om zoveel te willen ... gelukkig kon ze haar standpunt duidelijk maken en is haar verzoek wel gehonoreerd. Maar dat lukt dus niet op elke school!
De ervaring van veel ouders is dat je enorm afhankelijk bent van de school waar je kind op zit. Er zijn scholen die echt veel extra's bieden, waar je in de bovenbouw college's mag lopen, verdieping en/of extra vakken kunt volgen. Maar er zijn ook scholen die niks meer of minder dan het wettelijke vereiste bieden. Of je als HB'er aan je trekken komt binnen het huidige systeem, is m.i. afhankelijk van individu en school.