willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Re: Mindfulness, iets voor HB-ers met een druk hoofd?

Mooi om te lezen!
Wat me giga opvalt is dat het, zoals je het omschrijft enorm lijkt op wat ik ooit bij haptonomie heb geleerd cq. weer heb aangeleerd :lol: .

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

citaat: Ik zoek het persoonlijk (dus) meer in het proberen de dingen te doen met aandacht, en, nog veel belangrijker!, zonder schuldgevoel en onrust.

Persoonlijk heb ik mindfullness geprobeerd.. en het werkte wel wat.. maar ik zat nog met als het ware "gordijntjes" die de weg naar mijn zijn belemmerde. En daardoor werkte het niet echt ontspannend.

Ik heb, om daar wel te komen.. eerst het boek van Eckhart Tolle (de kracht van het NU) gelezen, zodat ik mijzelf los ging zien van mijn denken en mijn pijnlichaam los kon laten.. daarna ben ik dus via mijn dochter erachter gekomen hoe de vork bij mij in de steel zit.. en vervolgens ben ik nog bij een bioresonantie therapeut geweest, die mij heeft helpen "aarden", omdat ik dus echt niet wist wie ik dan eigenlijk ben.
Het klinkt allemaal misschien een beetje zweverig.. en de grap is dat een van mijn beste vriendinnen deze zelfde ontdekkingstocht heeft gedaan via een - en nou weet ik de naam niet, maar zal de therapie omschrijven- therapeut die je in contact laat komen met je eigen hartslag, waardoor je daar invloed op kunt krijgen, waardoor je jezelf langs die route rustig kunt maken. Misschien ook nog een aanvulling voor mijzelf -spring in 't veld/ onzekere pietje- !
de zon schijnt altijd

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

offtopic reacties verwijderd

Stefan
Beheerder
Beheerder

Het stikt in de mindfulness (of aandachtsontwikkkeling) van de zweverij. In Nijmegen is het Radboud Universitair Medisch Centrum voor Mindfulness verbonden aan de Universiteit. Niks gezweef: http://www.radboudcentrumvoormindfulness.nl/

Het heeft mij wel degelijk geholpen, geen wonderen trouwens, gewoon een beetje geholpen.

Ik heb me verbaasd en gelachen om de bioresonantie (waarmee ik niet wil zeggen dat het mensen niet geholpen heeft), ik had daar nog nooit van gehoord!
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nee, de meesten niet... Ik kwam er ook toevallig bij terecht en ben er super enthousiast over!

Natuurlijk ook geen wonderen.. maar toch wel weer net wat meer diepgang dan bv mindfullness.

Het heeft mij gebracht van compleet onzichtbaar naar onzeker.. maar dat laatste heeft er misschien ook mee te maken dat ik moet wennen aan de nieuwe situatie.

Degene waar ik geweest ben werkt ook samen met huisartsen. Ik was echt blij om dat te horen!

Neemt niet weg dat een mindfullness cursus al een grote stap voor iemand kan zijn naar bewustwording..

En ook voor die bioresonantie geldt dat dat niet DE weg is.. ik wilde de optie alleen noemen, voor degenen, zoals jij, die daar nog nooit van gehoord hebben!
de zon schijnt altijd

Stefan
Beheerder
Beheerder

Om niet mis te verstaan: het lijkt mij persoonlijk klinkklare onzin, dat bioresoneren. Lijkt wel wat op scientology ideeën.
(Dit is aanval noch uitnodiging tot discussie, gewoon mijn mening)

Mindfullness is trouwens niet per see bedoeld om te ontspannen, maar om de aandacht te trainen. Je traint het dus. Door het vaak te doen. Veel te leren valt er niet.
Reductie van stress bijvoorbeeld is daar een "bijkomend voordeel" van. Mij heeft het vooral geholpen niet overal over door te draven en oordelen over te hebben, daar kan je best druk mee zijn. Gewoon "zijn" en meemaken wat er gebeurd werkt soms erg verhelderend zonder dat je meer hoeft na te denken. Oordelen, mening vormen, emotie over die mening hebben.. da's soms erg vermoeiend.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik kan mij herinneren eind jaren 70 een artikel gelezen te hebben waarin bioresonantie genoemd werd als optie om grote protheses (complete arm bijvoorbeeld) aan te sturen. Zo onwetenschappelijk is het dus niet als Stefan doet klinken.

Ik geloof niet dat het uiteindelijk in die zin gebruikt wordt, maar sommige protheses laten zich wel degelijk aansturen door bepaalde zenuwen te activeren, waarna die signalen vertaald worden in bewegingen van servomotoren van een prothese. Alleen geloof ik dat dan zoveel mogelijk gebruik gemaakt wordt van "natuurlijke" signalen, die dus veel minder getraind hoeven te worden dan in de jaren 70 gedacht werd.

Bijkomend voordeel van zo bewust met je lichaam bezig zijn, kan inderdaad zijn dat je ook mentaal bewuster wordt en andere keuzes gaat maken juist omdat je je bewust bent van het effect op je lichaam.

Voor mij zelf klinkt mindfulness iets te vaag, maar het kan geen kwaad als ik wat meer in het moment leef soms en niet probeer 20 dingen tegelijk te doen.

gr [propeller]
Hay que ser duros

Stefan
Beheerder
Beheerder

"ik kan mij herinneren..eind jaren 70..iets met protheses" Da's mij veel te vaag. Bovendien zegt het als het 100% klopt nog steeds niets.

Van hun eigen site:

"Het is een diagnose en therapie systeem dat al ruim 30 jaar op de markt is en z’n werkzaamheid meer dan bewezen heeft. Wereldwijd..meer dan 6000 artsen, dierenartsen, tandartsen en diverse soorten therapeuten.... Jaarlijks worden er miljoenen behandelingen mee uitgevoerd... De BICOM Bioresonantie therapie is nog niet wetenschappelijk bewezen en daardoor in de reguliere geneeskunde niet erkend.

On-Wetenschappelijk dus.

Bioresonantie apparaten kosten 15 a 20 mille. Wichelroede's kosten niks, en zijn even effectief.
Ik ga toch weer on-topic, het is niet mijn bedoeling deze discussie hier te starten of eraan bij te dragen (waarbij ik vrees dat ik dat nu al gedaan heb)
James Russell Lowell

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Ik heb geen flauw idee van bioresonantietherapie; wat ik ervan weet betreft het bewust leren aansturen van bepaalde biologische en voorheen als autonoom geziene processen zoals hersengolven en zo.
Ik weet dat in de jaren 90 er serieus onderzoek gedaan is naar het besturen van voertuigen dmv hersengolven. Dat onderzoek gaat nog door.

Voor de rest interesseert het me niet of er een bedrijf is dat een term kaapt en gebruikt alsof het de enige manier is om die term te gebruiken. Ik ken het bedrijf niet, ik ken de therapie niet.
Jij doet nu alsof dat de enige vorm van bioresonantie is en dat is gewoon niet waar, dat vertekent de discussie. Over vaag gesproken.

gr [propeller]
Hay que ser duros

Yet
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Spinner schreef:Ik heb geen flauw idee van bioresonantietherapie; wat ik ervan weet betreft het bewust leren aansturen van bepaalde biologische en voorheen als autonoom geziene processen zoals hersengolven en zo.
Ik weet dat in de jaren 90 er serieus onderzoek gedaan is naar het besturen van voertuigen dmv hersengolven. Dat onderzoek gaat nog door.

Voor de rest interesseert het me niet of er een bedrijf is dat een term kaapt en gebruikt alsof het de enige manier is om die term te gebruiken. Ik ken het bedrijf niet, ik ken de therapie niet.
Jij doet nu alsof dat de enige vorm van bioresonantie is en dat is gewoon niet waar, dat vertekent de discussie. Over vaag gesproken.

gr [propeller]
klopt niet wat je zegt Spinner, dat is niet bioresonantie. Je haalt de termen door elkaar. Bioresonantie zit in de alternatieve hoek. Persoonlijk zou ik het kwakzalverij noemen. Het heeft niets van doen met gedegen onderzoek.

jij doelt waarschijnlijk op biofeedback / ook wel neurofeedback genoemd. Daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Fantoompijnen, aansturen van aparatuur (ook 'ledematen') etc.

Mij interesseert het overigens bijzonder veel of een bedrijf een term kaapt of niet. Ik onderscheid graag scherp wat wel en wat niet wetenschappelijk onderzocht is. En wil die termen waar onderzoek onder ligt liefst beschermd hebben.
"To be very honest Baldrick, your brain is like the four-headed, man-eating haddock fish beast of Aberdeen."
"In what way, my lord?"
"It doesn't exist."

Spinner
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Yet schreef:jij doelt waarschijnlijk op biofeedback / ook wel neurofeedback genoemd. Daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Fantoompijnen, aansturen van aparatuur (ook 'ledematen') etc.
Je hebt gelijk, mea culpa.
Volgende keer toch maar de tijd nemen om het op te zoeken. Was idd neurofeedback die ik bedoelde.
Mij interesseert het overigens bijzonder veel of een bedrijf een term kaapt of niet. Ik onderscheid graag scherp wat wel en wat niet wetenschappelijk onderzocht is. En wil die termen waar onderzoek onder ligt liefst beschermd hebben.
Pah, na de laatste wetenschappelijke schandalen over verzonnen onderzoeken lijkt het niks meer uit te maken.
Cynisch, ik weet het.

gr [propeller]
Hay que ser duros

Stefan
Beheerder
Beheerder

Ah, neurofeedback, dat verheldert veel. Thanks Yet & Spinner.
James Russell Lowell

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Spinner schreef:Voor mij zelf klinkt mindfulness iets te vaag, maar het kan geen kwaad als ik wat meer in het moment leef soms en niet probeer 20 dingen tegelijk te doen.
Mindfulness is juist heel praktisch. En om precies dat te leren wat je noemt.

inge mulder
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik begrijp dat er mensen zijn die door mindfullness in het nu komen.
Bij mij was dat niet echt aan de orde, waarschijnlijk omdat ik nog te veel lading vanuit het verleden met me mee droeg. Om dat los te laten heb ik dus Tolle gelezen. Waarschijnlijk hebben anderen dat dus niet nodig.

En biorestonantie therapie valt wat mij betreft binnen de cathegorie het werkt niet, maar het helpt wel!
de zon schijnt altijd

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het is denk ik maar net wat je op je pad nodig hebt, of mindfulness het juiste antwoord is. Het is geen therapie of iets wat je leert het verleden te verwerken. Daar heb ik bv al het nodige van gedaan.

Mijn ervaring is dat je ook door gewoonten bepaalde dingen in stand kan houden. Het in je hoofd leven, oude denkbeelden levend houden, druk doen, vechten tegen wat is. Ik heb de afgelopen jaren geleerd dat mijn lichaam vaak meer wijsheid heeft dan mijn intellect kan verzinnen. Met stilte van binnen kan ik zoveel meer kracht aanboren en geloof in mezelf, dan wanneer ik me laat meevoeren in de stroom van denkwijzen die ik ooit heb aangeleerd. Veel van deze denkwijzen heb ik al onderzocht, maar het is ook uit gewoonte dat ze nog blijven stromen en ik nog moet ontdekken hoe ik van die stroom af stap. De mindfulness leert me om vaker die stilte in mezelf op te zoeken en bewuster mijn leven te kiezen en niet op de automatische piloot verder te gaan zoals ik geleerd heb en nog in mijn systeem aanwezig is. Pas door zelf bewust andere keuzes te gaan maken, kan het ook op onbewust niveau veranderen om op een andere manier te gaan leven.

Er zijn ook mensen die de Mindfulness kiezen juist als start van een therapie. Wanneer ze nog op de wachtlijst staan. Om alvast iets meer handvatten te hebben om rust te vinden en bewuster te worden wat er van binnen speelt. Het is geen therapie, het is dan slechts de start. De therapie heb ik gehad, voor mijn gevoel is het voor mij nu meer een afleren van oude gewoonten en leren om bewust nu zelf te gaan kiezen hoe ik mijn leven vorm wil gaan geven. Het enige wat het leert is bewuster te leven en meer vanuit de stilte in jezelf. De rest moet je nog steeds zelf voor elkaar krijgen. Overigens heb ik nog 1 grote reis in mijn ontwikkeling te gaan, waar ik begin 2012 ondersteuning bij ga regelen. Mindfulness is niet een wondermiddel om gelukkig te leven. Voor mijn gevoel wel een handvat om bewust en meer in mijn kracht te zijn en van daaruit standvastiger straks mijn reis te gaan starten.

Rithmomachia
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ooit begonnen aan een cursus, maar de cursus-leider hield er na 3 lessen mee op. Was voor hem een try-out. Weet nog steeds eigenlijk niet of ik het opnieuw zou moeten proberen.

Meditatie is een ander verhaal. Ik heb mezelf al vroeg een eigen methode aangeleerd om van een 'vol hoofd' af te komen vlak voor het slapen. Werkt nu nog steeds prima.
Eerst lichaam ontspannen, dan alle gedachten, beelden en ideeën laten vervagen in een zwarte achtergrond.
(Grappig, nu ik er over nadenk bedenk ik me dat het ook mijn vroegste herinnering is van doelbewust beelddenken. Hmmm...)
Everybody understands Mickey Mouse. Few understand Hermann Hesse. Only a handful understood Albert Einstein.
Nobody understood Emperor Norton.

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Laatbloeier schreef:...ligt dan ook weer in de lijn van wat ik onlangs ergens las: dat er onderzoek is gedaan naar mensen die mediteerden, en mensen die gewoon wat dagdroomden, resultaat was in beide controlegroepen hetzelfde...
Laatste methode gebruik ik al mijn hele leven naar volle tevredenheid. Ook om in slaap te komen. Opwindende dagdromen werken echter averechts :). Heb je van dit onderzoek ook een link, Laatbloeier?

In het verleden werd ik van haptonomie lekker rustig. Na zo'n sessie was mijn hoofd stil. Opmerkelijk. Helaas kon ik deze staat niet lang volhouden. Enige vorm van bewuste controle was gedoemd te mislukken. Of juist de oorzaak van het mislukken zelf? Ook zat er natuurlijk een prijskaartje aan vast.

Heeft er iemand ervaring met elektronische hulpmiddelen om in een andere staat te komen (delta-golven)? Of misschien met behulp van (il)legale chemicaliën?
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Rithmomachia
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Thom schreef:Heeft er iemand ervaring met elektronische hulpmiddelen om in een andere staat te komen (delta-golven)? Of misschien met behulp van (il)legale chemicaliën?
Ik heb wel wat geëxperimenteerd naar aanleiding van Alexander Shulgin's PiHKAL.
Over het algemeen is de conclusie dat het leuk is maar niet interessant genoeg om te herhalen. Beste 'verruimende' ervaringen heb ik gehad onder invloed van paddo's (Psilocybe Cubensis, Psilocybe Semilanceata en enkele Copelandia-soorten). Helaas zitten daar ook weer nadelen aan zoals hoge mate van afleiding, onvoorspelbaarheid, gebrek aan controle en vergeetachtigheid. Dit naast risico's van mogelijk trauma naar aanleiding van een bad trip, flashbacks en 'blijven hangen'.
Naar mijn idee is het nuttiger om veel te mediteren en daar steeds dieper in te gaan. Mogelijk geleide meditaties zodat je op verschillende vlakken nieuwe dingen kunt leren en daar het beste uit kunt halen voor jezelf.
Everybody understands Mickey Mouse. Few understand Hermann Hesse. Only a handful understood Albert Einstein.
Nobody understood Emperor Norton.

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Meditaties en mindfulness kunnen inderdaad ook helpen naar een stiller en rustiger staat van zijn. Die op dat moment uit jezelf komt en niet van buitenaf. Een stuk veiliger en echter, het vraagt wel veel meer volharding.

Porcay
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

NRC-Wetenschapkatern zaterdag 26 november pagina over mindfulness.
Nog geen inhoud online gevonden.
Lezenswaardig m.i.
Bekijk het eens HBPositief!

Terug naar “HB in het dagelijks leven”