Het is niet zo verwonderlijk dat naar mate iemand verder uit het midden ligt diegene minder aansluiting ervaart in zijn directe omgeving. Om een vergelijkbaar deeltje tegen te komen moet je niet alleen ongeveer even ver uit het midden liggen, maar ook nog eens ongeveer in dezelfde richting. Dat beeld klopt zowel met mijn eigen leven en dat van de mensen die ik spreek in een informele of coachings-relatie.
Hierbij hoef je nog niet eens over IQ te spreken of wat dan ook. In iedere groep liggen er meer mensen in het midden en minder in de periferie. Zo werkt zo'n normale verdeling nu eenmaal.
Daar kun je nog aan toevoegen dat iedere sociale groep streeft naar normering - zo'n beetje de bron van iedere controverse ever in een notendop

En ook: een veelgemaakte denkfout (vooral door mensen die niet zo in de materie zitten, en daarbij zeg ik maar meteen dat ik niet bedoel te zeggen dat mensen in deze discussie er niet in zouden zitten) is de groep definiëren juist door te kijken naar die klassieke Bell curve. Zonder verdere kennis wordt die vaak geïnterpreteerd als 'jullie / wij zitten toch allemaal in datzelfde smaldeel van de mensen?' en op basis daarvan wordt er dan een forse congruentie binnen die groep verwacht. Dat is onzin natuurlijk.
/my five cents, garantie tot aan de server.