Nickname schreef:Waarom denk je dat? Meer dan bij andere instellingen?
Dat denk ik omdat ik nog steeds vermoed dat er veel HB'ers mogelijk onterecht met een AD(H)D-stempel rondlopen.
Er zijn zoveel overlappende kenmerken.
Nickname schreef:Waarom denk je dat? Meer dan bij andere instellingen?
Dit is het bijbehorende onderzoek, is gepubliceerd in de Lancet, een gerenommeerd medisch tijdschrift:Sig schreef: Ik heb wel gehoord dat bij een redelijk percentage van de kinderen een voedingsgerichte aanpak wel werkt, ik dacht bij ongever30 tot 50%.
Nickname schreef:Ja graag. Want ook mijn oudste heeft sinds vorige week de AD(h)D diagnose en hij wil zelf liever geen medicatie gebruiken. En bij de jongste groeit de weerstand. Wij zijn dus wel geïnteresseerd in een geheel andere aanpak.Door de revalidatiearts (ik loop in een revalidatiecentrum vanwege de reuma) ben ik nu naar een andere psychiater doorverwezen. Hij schijnt op een totaal andere manier adhd aan te pakken en wellicht werkt dit voor mij. Ik hou jullie op de hoogte !
Noks schreef:Een paar maanden geleden ben ik naar een info avond van haar geweest en het viel mij toen op dat alles wat ze vertelde over ADHD en haar aanpak naadloos toepasbaar zou zijn op hoogbegaafdheid.
Mee eens. En helaas is het aanleren van dat laatste een stuk lastiger dan het bieden van structuur.Sig schreef:Ik denk dat structuur bieden alleen nooit gaat werken. Het zal mijns inziens op zijn minst gecombineerd moeten worden met het aanleren van organisatorische en planningsvaardigheden rekening houdend met de specifieke eigenschappen van mensen met ADHD.
Op die manier, dat zou dan voor elke adhd-geörienteerde instelling op gaan?Rianne schreef:Dat denk ik omdat ik nog steeds vermoed dat er veel HB'ers mogelijk onterecht met een AD(H)D-stempel rondlopen.Nickname schreef:Waarom denk je dat? Meer dan bij andere instellingen?
Er zijn zoveel overlappende kenmerken.
Dat vermoeden had ik niet toen ik dat stukje schreef dat jij aanhaalde, maar nu je het zegt..... Juist omdat zij zo kenbaar maken dat ze niet direct of in ieder geval niet alleen naar de medicatie grijpen, maar met cognitieve therapie-acthtige behandelmethoden aan de slag gaan, èn daar succesvol mee zijn, zou ik me er wel iets bij kunnen voorstellen!Nickname schreef: Ik dacht dat je een speciale reden had om te vermoeden dat er bij deze instelling specifiek meer hb-ers kwamen. Dat zou het voor ons namelijk wel interessant maken om er eens een kijkje te gaan nemen.
Ja, ik heb wel een vraag.Noks schreef:Ik krijg (als professional) vaak vragen hierover.
Van hoogbegaafden en van artsen en psychologen.
Binnenkort heb ik een gesprek bij een instelling waar ze ADHD diagnostiek doen en steeds vaker cliënten krijgen die zeggen dat ze HB zijn. Ze hebben mij gevraagd iets te komen vertellen over HB.
Mag ik anoniem wat verhalen meenemen van dit forum als illustratie? Of willen jullie mij jullie persoonlijk iets mailen?
Ik kan ook vragen van jullie meenemen.
Het zal vooral een verkennend gesprek zijn overigens en ik hoop dat er een vervolg uit kan voortkomen,
Bedoel je dat in het algemeen? over nav het voorbeeld van mijn zoon dat ik gaf?Ik erger me echt heel erg aan naar mijn idee te makkelijk gestelde diagnoses.
Dit heeft dan niet te maken met ADHD maar meer met onderpresteren als gevolg van onderstimulatie en gebrek aan uitdaging (en niet nodig hebben).
Volgens mij hoor je bij het stellen van de diagnose ADHD andere mogelijke oorzaken uit te sluiten, of op zijn minst bepaald hebben dat het onwaarschijnlijk is dat de klachten daardoor verklaard kunnen worden.
EEn gedachte die ook al eens bij mij is opgekomen maar waarvoor ik ook nog te weinig overtuigd ben van (en nog te weinig vediept heb in ) DabrowskiZoals ik al eerder gezegd heb zou je ADHD en hoogbegaafdheid beiden kunnen beschouwen als overexitabilities, zeker als je IQ niet alleen bepalend vindt voor het al dan niet hoogbegaafd zijn. Je zou dan kunnen stellen dat mensen met ADHD overexitable zijn zonder een hoog IQ. Bij beide is dan sprake van een (in ieder geval op sommige gebieden) minder sterke rem. Mogelijk dat daarbij dan ook weer een altijd (over)actief rustbrein een rol speelt. Ik moet hierbij wel opmerken dat ik zelf nog niet overtuigd ben door de ideeën van Dabrowski.
I have nothing to say / and I am saying it / and that is poetry / as I needed it - John CageAmbrose Bierce schreef:Cynic, n: a blackguard whose faulty vision sees things as they are, not as they ought to be.
En waaruit haal jij die indruk met betrekking tot het verhaal van mijn zoon? Zoals ik duidelijk schreef in mijn summiere stukje was het slechts een van de overwegingen...Sig schreef:Ik ergeer me zowel in het algemeen aan te makkelijk gestelde diagnoses, maar ook door de indruk die het voorbeeld van jouw zoon mij gaf en verschillende andere diagnoses die ik van dichtbij heb meegemaakt waar ik grote vraagtekens bij heb.
Daarom vroeg ik ook waarop je in ons geval die indruk op baseerde...Omdat je in dit geval helemaal geen informatie hebt om deze indruk op te baseren.... Verder vind ik opmerkingen als "Ik erger me echt heel erg aan naar mijn idee te makkelijk gestelde diagnoses " verder gaan dan een 'indruk' toch wel een oordeel inhouden, vandaar mijn opmerking daarover.Sig schreef:@Nickname: ik heb expliciet en bewust geschreven dat ik de indruk had dat er sprake is van een makkelijk gestelde diagnose,
Gewoon uit interesse, als jij in jouw geval niet kunt uitsluiten dat de adhd verschijnselen niet veroorzaakt worden door hb waarom heb je dan wel die diagnose geaccepteerd en gebruik je wel medicatie?Overigens is je verhaal voor mij ook heel herkenbaar en ook bij mij helpt methylfenidaat. Ik trek daar alleen niet de conclusie uit dat de ADHD-achtige verschijnselen bij mij niet door HB veroorzaakt worden. Daar zie ik namelijk geen basis voor en ik begrijp eigenlijk ook (nog) niet waar jij die conclusie op baseert.
Welke van jou symptomen zouden volgens jou verklaard kunnen worden met hb?Wat ik zeg is aangezien ADHD een puur op basis van het aanwezig zijn van kenmerken gebaseerde diagnose is, je deze mijns inziens alleen zou moeten stellen als de symptomen niet anderszins verklaard kunnen worden. Anders heb je namelijk geen basis meer voor een diagnose omdat alle symptomen al anderszins verklaard zijn. Als er sprake is van een hoog IQ (redelijk objectief vast te stellen met behulp van een IQ test) zou je dus eerst moeten onderzoeken of het aannemelijk is dat de symptomen door HB veroorzaakt worden. Als dit onwaarschijnlijk is dan kan je alsnog verder kijken naar bijvoorbeeld ADHD.