Laatbloeier schreef:Wat mooi Plato!!! Het is dat onze tuin te klein is voor zoiets...
(O, en mooie omgeving trouwens. Ben je er al ingeburgerd?)
Ik woon hier nu een jaar of vijf.
Vanuit een management perspectief, mijn vakgebied, en een kennismaking met Denemarken en de Deen heb ik besloten om 2 dingen te doen om te integreren:
- Naar school gegaan om de Deense taal te leren
- Mijzelf als een zeg maar ZZP-er aangeboden om te werken in diverse Deense bedrijven. Ik heb varkens geslacht, melkpoeder gemixt, olieketels gemonteerd, ramen gemaakt en meer werkzaamheden. Op deze wijze heb ik veel contacten gemaakt.
De Deen is een zeer sociaal mens, serieus in zijn leven, eerlijk en houdt van Denemarken. Onderzoeken hebben aangetoond dat de laatste plm 10 jaar de Deen als de gelukkigste mens uit de bus kwam, worldwide.
Ik woon op het platteland en tussen de bossen. De mensen hebben hier een hoog saamhorigheidsgehalte om elkaar te helpen. Ik was nog geen 10 minuten hier en mijn buurman stond al voor me, kennismaken en zeer nadrukkelijk zeggen dat hij graag een handje wil helpen. Dat is ook gebeurd.
Ik ben zeker geïntegreerd en dat leid ik af aan de welwillendheid van de Denen die ik ken om met mij om te gaan en ik met hun. Ze geven je hun vertrouwen en dat heeft zich ontwikkeld tot leuke en zinnige ontmoetingen.
Ook blijkt dat je meer contacten krijgt met andere nationaliteiten. Ben bevriend geraakt bv met Duitsers en Noren.
Mijn overtuiging is dat teruggaan naar Nederland geen optie meer is. Mijn behoefte aan ruimte, rust en meer menselijke beschaving is uitgekomen.