Sunny
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Ontembare energie.

Ik denk trouwens dat dit een van de grootste valkuilen van HB is. Je door reacties van anderen uit het veld laten slaan en aan jezelf gaan twijfelen.
Het voelt goed, veel te goed om mij te storen aan welke wenkbrauw dan ook. Ik heb een mooie les van mijn vader gekregen die op zijn sterfbed opeens tot leven kwam. ‘Pas je niet te veel aan, want daar wordt je ongelukkig van’.
Herkenning... Qua energie en bezigheden. Zeker!
En helemaal herkenning bij het aanpassen en de valkuil van HB-zijn. Dat is nog een leerpuntje voor mij.

Ik ben wie ik ben, doe wat ik doe en dat is prima!
(zei ik enthousiast, en nu nog geloven en uitvoeren.. Soms een beetje ingeslapen/onderpresteren)

Ook bij HB-kids zie ik de beweeglijkheid/ energie die eruit moet

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Dinsdagochtend heb ik een interview uitgewerkt en dinsdagavond had ik een errrrug leuk interview met een slimme circusdirecteur. Ik kwam thuis met een tintelend hoofd. Die passie 'zien' bij anderen is zo leuk.
De volgende morgen moest ik weer ergens heen en in de :cry: :| :( kudde op het station kwam opeens een tekst van Klein Orkest in mij op. Zachtjes zingend 'en het moet omdat het zo hoort, omdat het zo hoort, omdat het zo moet' ben ik in de trein gesprongen waarin nog meer zuur kijkende mensen zaten. Het gaf mij weer eens het besef hoe belangrijk het is om je met mensen te omringen die gepassioneerd in het leven staan omdat dit aanstekelijk is. Uitkijken dat je niet mee gaat in 'en het moet omdat het zo hoort.............', flegmatiek en negativiteit. Voorbeelden zoeken die ergens voor gaan en inspireren.
Mooi is dat mijn jongste dochter een voorbeeld is. Gepassioneerd circusmeisje die erg veel traint, lak heeft aan allerlei regeltjes (ontembaar in meerdere opzichten :lol: ) en voorbij haar comfortzone gaat waardoor ze inmiddels een behoorlijk hoog niveau heeft bereikt.

Werner
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Als nieuweling op dit forum met interesse de teksten gelezen, al is het fysieke aspect drastisch geminderd kan ik slechts herhalend toevoegen 'herkenbaar'. Gezien het gemeenschappelijke kenmerk denk ik plots aan Michel Foucault, in zijn werk verwijst hij naar een element van 'utopische gespletenheid', geeft dit voor jullie ook herkenning, zij het misschien louter intuïtief?
In een wereld vol problemen is de moeilijkste taak aandacht krijgen voor oplossingen (http://www.chaospunt.org)

Werner
Veelgebruiker
Veelgebruiker

willemijn schreef:Dinsdagochtend heb ik een interview uitgewerkt en dinsdagavond had ik een errrrug leuk interview met een slimme circusdirecteur. Ik kwam thuis met een tintelend hoofd. Die passie 'zien' bij anderen is zo leuk.
De volgende morgen moest ik weer ergens heen en in de :cry: :| :( kudde op het station kwam opeens een tekst van Klein Orkest in mij op. Zachtjes zingend 'en het moet omdat het zo hoort, omdat het zo hoort, omdat het zo moet' ben ik in de trein gesprongen waarin nog meer zuur kijkende mensen zaten. Het gaf mij weer eens het besef hoe belangrijk het is om je met mensen te omringen die gepassioneerd in het leven staan omdat dit aanstekelijk is. Uitkijken dat je niet mee gaat in 'en het moet omdat het zo hoort.............', flegmatiek en negativiteit. Voorbeelden zoeken die ergens voor gaan en inspireren.
Mooi is dat mijn jongste dochter een voorbeeld is. Gepassioneerd circusmeisje die erg veel traint, lak heeft aan allerlei regeltjes (ontembaar in meerdere opzichten :lol: ) en voorbij haar comfortzone gaat waardoor ze inmiddels een behoorlijk hoog niveau heeft bereikt.
Mooie website overigens
In een wereld vol problemen is de moeilijkste taak aandacht krijgen voor oplossingen (http://www.chaospunt.org)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Na een aktief zakenleven ben ik geëmigreerd naar Denemarken. Ik heb onlangs dit pand aangekocht dat ik aan het restaureren ben. Zowel van binnen alswel van buiten.
Voor mij is dat allemaal nieuw in praktische zin, metselen, timmeren, schilderen, electra etc etc.

Het boeiende van alles is om je fantasie uit te leven hoe je het wilt hebben. Ik heb er inmiddels 2 jaar opzitten en nog 3 à 4 jaar te gaan. Ik doe alles zelf (single) en zoek op hoe je dat praktische moet doen, voor mij een leerproces.

Ik ben onlangs 68 jaar geworden. Dat leert mij dat energie oneindig is als je het een goede plek geeft.

Ter verduidelijking waar ik het over heb:

Afbeelding
don't hide what you have !

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wow, Plato, dan moet je zeker over ontembare energie beschikken! Het lijkt me een enorm project om alleen te doen, zeker als je geen aannemersachtergrond hebt... Succes, en doe (over een tijdje) nog eens wat fotootjes van bijv. het interieur, als je zin hebt. :)
Give me a break!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef:Wow, Plato, dan moet je zeker over ontembare energie beschikken! Het lijkt me een enorm project om alleen te doen, zeker als je geen aannemersachtergrond hebt... Succes, en doe (over een tijdje) nog eens wat fotootjes van bijv. het interieur, als je zin hebt. :)
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen. Dat zijn voorlopig wat technische plaatjes.

Maar mijn vriend Plato helpt me en motiveert mij wel. Dit is em :)

Afbeelding

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het leuke van mensen is dat ze creatief kunnen zijn. Ik heb vorig jaar een kuil in de tuin gegraven met een diameter van 1,5 mtr., omkleed met stenen waardoor het stabiel blijft.
Om daarmee s'avonds een groot warm open vuur te hebben.

Daarom heen heb ik een zit- annex ligplek bedacht van pallets. Ik ga deze pallets zwart spuiten. Een zwarte kleur in de natuur doet het goed.

Misschien een idee voor andere forumleden.

Afbeelding

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Wat mooi Plato!!! Het is dat onze tuin te klein is voor zoiets...

(O, en mooie omgeving trouwens. Ben je er al ingeburgerd?)
Give me a break!

kakelot
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Leuk zeg, Plato! Ik ben dol op dat soort oplossingen.

Zelf heb ik ooit tijdens het kamperen een stoel geknutseld voor mijn vriend die last kreeg van zijn rug van het op de grond zitten. De gebruikte materialen: een lege rugzak, touw en takken. Vriend was er erg blij mee, jammer genoeg heb ik er nooit een foto van gemaakt.
Keep an open mind
but not so open that your brain falls out

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Idd mooie oplossingen Plato. En wat een práchtig dier is Plato ook (net als de foto trouwens)! :)
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef:Wat mooi Plato!!! Het is dat onze tuin te klein is voor zoiets...

(O, en mooie omgeving trouwens. Ben je er al ingeburgerd?)
Ik woon hier nu een jaar of vijf.

Vanuit een management perspectief, mijn vakgebied, en een kennismaking met Denemarken en de Deen heb ik besloten om 2 dingen te doen om te integreren:

- Naar school gegaan om de Deense taal te leren

- Mijzelf als een zeg maar ZZP-er aangeboden om te werken in diverse Deense bedrijven. Ik heb varkens geslacht, melkpoeder gemixt, olieketels gemonteerd, ramen gemaakt en meer werkzaamheden. Op deze wijze heb ik veel contacten gemaakt.

De Deen is een zeer sociaal mens, serieus in zijn leven, eerlijk en houdt van Denemarken. Onderzoeken hebben aangetoond dat de laatste plm 10 jaar de Deen als de gelukkigste mens uit de bus kwam, worldwide.

Ik woon op het platteland en tussen de bossen. De mensen hebben hier een hoog saamhorigheidsgehalte om elkaar te helpen. Ik was nog geen 10 minuten hier en mijn buurman stond al voor me, kennismaken en zeer nadrukkelijk zeggen dat hij graag een handje wil helpen. Dat is ook gebeurd.

Ik ben zeker geïntegreerd en dat leid ik af aan de welwillendheid van de Denen die ik ken om met mij om te gaan en ik met hun. Ze geven je hun vertrouwen en dat heeft zich ontwikkeld tot leuke en zinnige ontmoetingen.

Ook blijkt dat je meer contacten krijgt met andere nationaliteiten. Ben bevriend geraakt bv met Duitsers en Noren.

Mijn overtuiging is dat teruggaan naar Nederland geen optie meer is. Mijn behoefte aan ruimte, rust en meer menselijke beschaving is uitgekomen.
Laatst gewijzigd door plato op zo 14 apr 2013, 22:17, 1 keer totaal gewijzigd.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

kakelot schreef:Leuk zeg, Plato! Ik ben dol op dat soort oplossingen.

Zelf heb ik ooit tijdens het kamperen een stoel geknutseld voor mijn vriend die last kreeg van zijn rug van het op de grond zitten. De gebruikte materialen: een lege rugzak, touw en takken. Vriend was er erg blij mee, jammer genoeg heb ik er nooit een foto van gemaakt.
De basis van creativiteit is vooral gelegd in de afwezigheid van standaard oplossingen. Daarom vind ik Nederland een veel te georganiseerd land.
Mensen hebben geregeld een push nodig om zichzelf te ontwikkelen. Dan komt er meer uit je vingers en ben je verbaasd wat je bedacht hebt en wat je zoal kunt. Het geeft je energie. Hulde voor je uitvinding :)
Laatst gewijzigd door plato op zo 14 apr 2013, 22:18, 1 keer totaal gewijzigd.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Girafje schreef:Idd mooie oplossingen Plato. En wat een práchtig dier is Plato ook (net als de foto trouwens)! :)
Plato is een herder die mensgericht en diergericht is. Hij speelt hier buiten met de kippen en de konijnen. Maar als hij een spoor vindt van een bv een ree dan is hij niet meer te houden en gaat er achteraan. Maar komt altijd weer thuis. De reeën zijn te snel voor hem. Ik heb dat wel eens live gezien.

In de vorige winter kwam hij terug uit het bos en sleepte een half karkas van een ree met zich mee, had hij gevonden. Die heeft hij in enkele weken opgegeten.

Over herders gesproken:

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef:Wow, Plato, dan moet je zeker over ontembare energie beschikken! Het lijkt me een enorm project om alleen te doen, zeker als je geen aannemersachtergrond hebt... Succes, en doe (over een tijdje) nog eens wat fotootjes van bijv. het interieur, als je zin hebt. :)
Hier zie je een ruimte die ik ingericht heb als werkplaats. Het bijzondere is de werkbank. Deze heb ik gebouwd door 4 pallets naast elkaar te monteren. Daardoor verkrijg je een sterk geheel, een pallet heeft namelijk 2 lagen.

Verder afgewerkt met laatjes aan de voorzijde, daar waar de vorkheftruck de pallet oppakt, een bovenplaat en afgeschilderd.

Ik zal ook pallets in de woonkamer en andere vertrekken verwerken, bv een zitbank maken van 4 meter breed en 4 meter lang in een L vorm.

Ik wil het interieur combineren met pallets en glas.

De basiskleuren worden donkerblauw en lichtgeel, zowel interieur als het gebouw buiten. De houten vloeren worden blauw en de wanden lichtgeel.

Afbeelding

Afbeelding

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik vind het bijzondder leuk wat je met die pallets doet, Plato! Als het zou kunnen, zou ik trouwens ook graag op een dergelijke manier mijn eigen interieur maken.

Wat ik je overigens nog wilde zeggen over die pallet-bank in je tuin: niet zwart schilderen!!! Die naturelkleur is juist zo mooi daar! Gewoon lakken zou ik zeggen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat jij je de les niet door iemand laat lezen, en dat je ze toch gewoon zwart maakt... :wink:
Give me a break!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef:Ik vind het bijzondder leuk wat je met die pallets doet, Plato! Als het zou kunnen, zou ik trouwens ook graag op een dergelijke manier mijn eigen interieur maken.

Wat ik je overigens nog wilde zeggen over die pallet-bank in je tuin: niet zwart schilderen!!! Die naturelkleur is juist zo mooi daar! Gewoon lakken zou ik zeggen. Maar ik heb zo'n vermoeden dat jij je de les niet door iemand laat lezen, en dat je ze toch gewoon zwart maakt... :wink:
Och..ik ruil een beter idee best wel in.

De keuze om het zwart te maken heeft ook te maken dat het op een meter of 10 staat van een overdekt terras dat ik zwart geschilderd hebt. Alsmede een dierenren die 2 zwarte hokken heeft voor die dieren. De palen van die ren zijn ook zwart gemaakt.

Ik denk zo in dat gebiedje een harmonie te creëren.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Hoe ik buiten leef geeft deze foto aan. ik ben bezig om een houtvoorraad aan te leggen voor de winterperiode 2014-2015.

Hout moet 2 jaar oud zijn, dan is het vocht eruit. De bomen moet je kappen in de winterperiode, dan zijn de levenssappen het minst. De bomen komen uit mijn eigen bos.

Afbeelding

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Haha Plato, ik vind bovenstaande wel een mooi bericht onder de noemer 'Ontembare energie'! Sjeezz, wat een onvoorstelbare hoop hout heb je al gekapt!!! :shock: Doe je dat allemaal alleen?
Je schreef:Hout moet 2 jaar oud zijn, dan is het vocht eruit.
...en hoe ga je er dan voor zorgen dat het niet opnieuw nat wordt? Dan kun je het niet zo onbedekt buiten laten liggen, lijkt me...

(Ik ga mijn beperkte energie zo eens inzetten voor het afronden van twee vakbladen... Eerst nog maar een koffie. :wink:)
Give me a break!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Laatbloeier schreef:Haha Plato, ik vind bovenstaande wel een mooi bericht onder de noemer 'Ontembare energie'! Sjeezz, wat een onvoorstelbare hoop hout heb je al gekapt!!! :shock: Doe je dat allemaal alleen?
Je schreef:Hout moet 2 jaar oud zijn, dan is het vocht eruit.
...en hoe ga je er dan voor zorgen dat het niet opnieuw nat wordt? Dan kun je het niet zo onbedekt buiten laten liggen, lijkt me...

(Ik ga mijn beperkte energie zo eens inzetten voor het afronden van twee vakbladen... Eerst nog maar een koffie. :wink:)
Ja...dat alles doe ik alleen. Maar het zijn wel van die zeldzame dagen waarop ik denk: waarom ben ik vandaag toch niet getrouwd :)

Ik werk wel met machines erbij, zaagmachine en een machine waarmee ik de stammen en stammetjes kan kloven. En een 'systeem' van 2 uur werken en daarna een pauze. Wel van smorgens 7 tot savonds 8 of zo.

Nat worden van de regen is niet zo'n probleem, na wat zon is die buitenkant snel droog. Wel opstapelen met de schors naar boven. Het gaat vooral om het vocht aan de binnenkant van het stanmmetje dat er uit moet.

Ik ben nu ongeveer op de helft. Daarna nog een partij reeds dood hout dat ik voor de winter 2013-2014 kan gebruiken.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”