Terrasano schreef:
Haha.. nee natuurlijk niet, iedereen is per definitie onderdeel van de wereld. En wat Raaf en Wolf ook zegt kan het alleen bij jezelf beginnen, alleen lees ik de slogan in een iets andere licht. Ik spot er een beetje mee eigenlijk, en dat doe ik omdat ik denk dat het concept een beetje inhoud mist.
En aan de andere kant ook erg vaag. De slogan kan zoveel omvatten dat het geen handvatten geeft om mee aan de slag te gaan. Dus als men zegt: Verbeter de wereld begin bij jezelf, dan zou een definitie en visie wel handig zijn

Ik zie het als realistisch proberen te blijven en je eigen rol in het geheel te zien. als individueel kan ik de wereld niet veranderen, nee, maar als ieder, nou ja, als méér individuelen elk hun eigen beetje doen, dan maken we al meer kans. Om maar een cliché te gebruiken, "samen staan we sterk".
Ik probeer niet meer de wereld te redden, maar zoals ik me ook bijvoorbeeld erger aan rotzooi op straat, neem ik -nét nog gedaan- een plastic tasje mee als ik de hond uitlaat, en raap zoveel mogelijk op. En dat doen meer mensen hier in de wijk. Eerst ergerde ik me er aan, en werd ik boos, maar liet het wel liggen. Terwijl ik er toch loop....Ik scheid mijn afval, plastic, sap- en melkpakken, papier, glas, blik, batterijen, spaarlampen....is routine geworden om mee te nemen als ik op zaterdag boodschappen doe, en weg te gooien bij het recyclepunt. kleine moeite.
Ik heb dus een dakloze verslaafde 'geadopteerd', die af wilde kicken. Dat betekent voor hem véél meer dan voor mij, maar voor mij is het echt ook nog gewoon leuk, dus het werkt twee kanten op. Ik heb een hond uit Spanje, en een een kat uit Frankrijk, en niet 'nieuw' gefokt. Er zijn zoveel honden en katten die een goed thuis zoeken, hoezo 'bestel' je dan nieuwe??
Ik doe vrijwilligerswerk op school, ik ben de biebjuf en bepaal zo voor een groot deel wat de kinderen lezen. Ik probeer ze zo plezier in lezen bij te brengen, en ik ben er ook voor hun kleine verdrietjes of trotse verhalen.
Ook probeer ik incidenteel aardige dingen te doen, zoals laatst bijde bank, toen een oude mevrouw haar ID niet bij zich had, en ik aanbood even met haar terug naar haar huis te rijden met de auto, om het op te halen...voor mij een kleine moeite.
(Jeetje, nou lijkt het net of ik heilig ben ofzo.....een heel aardig iemand

) Maar zo probeer ik mijn steentje bij te dragen aan een 'betere wereld', kleine dingetjes. Maar de oceaan bestaat ook uit miljarden druppels water, toch? E ngenoeg druppels water op een gloeiende plaat latn die plaat afkoelen......
Ja, ik ben lid van Greenpeace, van Amnesty, van Natuurmonumenten...... Zo hoop ik ook op grote schaal iets te kunnen bijdragen. Maar voor mij zijn die kleine dingen zeker zo belangrijk. Een kind dat mij een knuffel komt geven omdat ik leuke boeken heb gekocht voor in de bieb, de verbaasde glimlach van die oude mevrouw, de vriendschap die ik met mijn voormalig dakloze heb opgebouwd.......
Ik heb mijn zoons vernoemd naar soldaten uit WO II, die ons land bevrijdden, belangeloos bereid waren hun leven te geven voor onze vrijheid.....Voor hen was dat vernoemen de grootste eer!
Als je het zo op een rijtje leest, lijkt het veel, maar het zijn maar kleine dingetje die je dagelijks kunt doen. Níet die dakloze voorbijlopen alsof je hem niet ziet, maar knik hem of haar toe en zeg goeiedag. Het is óók een mens! Stuur eens 'zomaar' een kaartje naar iemand die iets liefs voor je deed, of die er altijd voor je is.... of naar iemand die wel wat steun kan gebruiken. In een volle bus vol duffe mensen hard en vrolijk 'goeiemorgen!' roepen......
We kunnen wellicht, waarschijnlijk, niet al het leed van de wereld oplossen, maar samen kunnen we de wereld wel een stukje mooier maken!!
(amen

)