Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Netto besteedbaar inkomen Nederland -nog steeds- laag.

plato schreef:
ma 29 jan 2018, 22:19
De cultuur van het land en de moraal van de mensen is sterker dan de wil.
plato schreef: Niet dat de Denen geen problemen kennen.
De belastingen zijn hoog. Al zijn de kosten voor gezondheidszorg inbegrepen.
Bij hoge lastendruk nemen mensen minder kinderen, wat vergrijzing in de hand werkt.
De private schulden, met name hypotheekschulden, zijn evenals in Nederland hoog. Maar de hypotheekrente is extreem laag, thans minus 0,2 %
De banken zijn niet sterk. Na 2008 is een aantal bankjes ten onder gegaan. Wat de Deense regering overigens wel bewust heeft laten gebeuren.

Wat wel weer gunstig is aan Denemarken:
1. Denen kunnen gemakkelijker worden ontslagen, maar bijscholing en opnieuw een baan vinden lukt ook gemakkelijker dan in Nederland.
2. Corruptie wordt bestraft. Ook van overheidsfunctionarissen en bestuurders.
Een burgemeester die illegaal geld doorsluist naar een voetbalclub kan een jaar gevangenisstraf verwachten.
In Nederland is het bestraft krijgen van corrupte overheidsfunctionarissen of partij-coryfeeën slechts mogelijk, indien de zaak omvangrijk is en uit de doofpot scheurt. Vaak is het hebben van een stevige smet op je blazoen juist een voorwaarde om tot hogere functies geroepen te worden.Degenen die jou benoemen weten dan zeker dat je binnen de door hen gewenste paden blijft. Anders zijn ze zo weer van je af.
Voor mij is dit net een visuele cirkel. Eerst de negatieve punten erkennen en dan aangeven dat het moraal en de cultuur van het land sterker is dan de wil. Het word er naar mijn idee ook niet beter op, misschien zelfs erger. Want je bent wakker, maar ervaart niet het vermogen om uit bed te komen. Dus blijf je liggen. Toevallig staan hier de negatieve en de positieve punten van Denemarken aan gegeven. Maar het gaat mij niet om Denemarken. Het gaat mij om jou positieve eigenschap, waarmee je op een realistische manier de negatieve en positieve eigenschappen van een land opschrijft. Dat is toch wel wat anders dan een irrationele interpretatie op basis van emoties.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Peach schreef:
wo 31 jan 2018, 23:54
plato schreef:
ma 29 jan 2018, 22:19
De cultuur van het land en de moraal van de mensen is sterker dan de wil.
plato schreef: Niet dat de Denen geen problemen kennen.
De belastingen zijn hoog. Al zijn de kosten voor gezondheidszorg inbegrepen.
Bij hoge lastendruk nemen mensen minder kinderen, wat vergrijzing in de hand werkt.
De private schulden, met name hypotheekschulden, zijn evenals in Nederland hoog. Maar de hypotheekrente is extreem laag, thans minus 0,2 %
De banken zijn niet sterk. Na 2008 is een aantal bankjes ten onder gegaan. Wat de Deense regering overigens wel bewust heeft laten gebeuren.

Wat wel weer gunstig is aan Denemarken:
1. Denen kunnen gemakkelijker worden ontslagen, maar bijscholing en opnieuw een baan vinden lukt ook gemakkelijker dan in Nederland.
2. Corruptie wordt bestraft. Ook van overheidsfunctionarissen en bestuurders.
Een burgemeester die illegaal geld doorsluist naar een voetbalclub kan een jaar gevangenisstraf verwachten.
In Nederland is het bestraft krijgen van corrupte overheidsfunctionarissen of partij-coryfeeën slechts mogelijk, indien de zaak omvangrijk is en uit de doofpot scheurt. Vaak is het hebben van een stevige smet op je blazoen juist een voorwaarde om tot hogere functies geroepen te worden.Degenen die jou benoemen weten dan zeker dat je binnen de door hen gewenste paden blijft. Anders zijn ze zo weer van je af.
Voor mij is dit net een visuele cirkel. Eerst de negatieve punten erkennen en dan aangeven dat het moraal en de cultuur van het land sterker is dan de wil. Het word er naar mijn idee ook niet beter op, misschien zelfs erger. Want je bent wakker, maar ervaart niet het vermogen om uit bed te komen. Dus blijf je liggen. Toevallig staan hier de negatieve en de positieve punten van Denemarken aan gegeven. Maar het gaat mij niet om Denemarken. Het gaat mij om jou positieve eigenschap, waarmee je op een realistische manier de negatieve en positieve eigenschappen van een land opschrijft. Dat is toch wel wat anders dan een irrationele interpretatie op basis van emoties.
Ik heb eens een stuk geschreven over de geconditioneerde beleving van mensen binnen hun maatschappelijke leven. Heel heel kort:

Als je voor het eerst naar een varkensboerderij gaat en je gaat de stal binnen, dan zul je ongetwijfeld zeggen: gadverdamme...wat stinkt het hier naar stront.

Naar stront stinken ? zal de varkensboer van die boerderij zeggen: ik ruik niets...en ik kom er iedere dag.
don't hide what you have !

Mercurious
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

plato schreef:
do 01 feb 2018, 00:02
Ik heb eens een stuk geschreven over de geconditioneerde beleving van mensen binnen hun maatschappelijke leven. Heel heel kort:

Als je voor het eerst naar een varkensboerderij gaat en je gaat de stal binnen, dan zul je ongetwijfeld zeggen: gadverdamme...wat stinkt het hier naar stront.

Naar stront stinken ? zal de varkensboer van die boerderij zeggen: ik ruik niets...en ik kom er iedere dag.
Ik ben opgegroeid in een boerendorp hier vlak over de grens in België. Tot m'n negende en toen naar Maastricht. Inimini dorpje, 2000 inwoners ongeveer.

Als ik nu die mestlucht ruik, vind ik het ook echt niet stinken. Die geur vrolijkt me vaak op zelfs. :rolleyes:
Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen, maar in het hebben van weinig behoeften.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik kom deze grafiek tegen die een beeld weergeeft van het aandeel deeltijdbanen in Europa. Nederland is de koploper geworden en nogal dominant in aantallen.

Mensen die binnen de groep deeltijdbanen beiden werken in een gezinssamenstelling of M/V samenwonen, worden in NL fiscaal beloond tov de alleenverdiener. Ze hebben ook betere beloningen op een ander gebied zoals een hogere woonhypotheek. Alleenstaanden betalen 4 tot 6 keer hogere belastingen.

Rondom de jaren laten we zeggen 1965-1970, kon de man des huizes van zijn inkomen alles betalen. Ik vraag mij af, gelet op de aantallen deeltijdwerkers, wat het in 2018 e.v. betekent voor je persoonlijke leven. Begint de deeltijdbaan door te schieten naar een voorwaardelijke vorm van je inkomen?

Wordt het of is het al een soort: je leeft om te werken of je leeft om te leven.

NB Ik kan alleen deze grafiek in het Deens vinden, maar mag veronderstellen dat deze duidelijk genoeg is.

https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=24077

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

plato schreef:
wo 21 feb 2018, 08:01
Mensen die binnen de groep deeltijdbanen beiden werken in een gezinssamenstelling of M/V samenwonen, worden in NL fiscaal beloond tov de alleenverdiener. Ze hebben ook betere beloningen op een ander gebied zoals een hogere woonhypotheek. Alleenstaanden betalen 4 tot 6 keer hogere belastingen.
Een beetje conditionerend vind je niet...... :wink:
Kost het de maatschappij geld wanneer getrouwde stellen besluiten te scheiden?

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Peach schreef:
wo 21 feb 2018, 22:47
plato schreef:
wo 21 feb 2018, 08:01
Een beetje conditionerend vind je niet...... :wink:
Kost het de maatschappij geld wanneer getrouwde stellen besluiten te scheiden?
Het is de overheid die het conditioneringsproces beheert.

Bij echtscheidingen begrijp ik, dat dikwijls een partner aanklopt bij de overheid voor geld, lees uitkering en toeslagen. De overheid heeft zelf geen geld, die haalt het als basisgegeven op bij de werkende burger.

Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Het zit toch wel een beetje vreemd in elkaar. Wij mogen op mensen stemmen die ons een betere leefkwaliteit beloven en daarbij een lijst met hun zelfverzonnen oplossingen. Dus stemmen wij eigenlijk op een partij dat gaat bepalen hoe wij leven en bepalen waar ons geld naartoe gaat.. Eenmaal aan de macht, functioneren de meesten toch niet zoals wij dat hebben gehoopt of niet zoals zij dat hebben belooft. Dan zijn we (de burgers) boos en teleurgesteld. Toch stemmen wij de volgende keer weer en misschien zelf gewoon weer op dezelfde partij. :huh:

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Peach schreef:
zo 25 feb 2018, 11:19
Het zit toch wel een beetje vreemd in elkaar. Wij mogen op mensen stemmen die ons een betere leefkwaliteit beloven en daarbij een lijst met hun zelfverzonnen oplossingen. Dus stemmen wij eigenlijk op een partij dat gaat bepalen hoe wij leven en bepalen waar ons geld naartoe gaat.. Eenmaal aan de macht, functioneren de meesten toch niet zoals wij dat hebben gehoopt of niet zoals zij dat hebben belooft. Dan zijn we (de burgers) boos en teleurgesteld. Toch stemmen wij de volgende keer weer en misschien zelf gewoon weer op dezelfde partij. :huh:
Of je gaat naar een ander land, dat wel democratisch is en de burger geeft dat wat de burger nodig heeft, rationeel als wel emotioneel.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Werk is geen garantie om niet meer arm te zijn.

Eurostat vogelde uit dat, gecorrigeerd voor het toeslagencircus, 1 op de 10 EU-burgers met baan een armoederisico loopt. Voor EU'ers met een tijdelijk contract (16,2%) en deeltijders (15,7%) ligt dat risico nog hoger.

Afbeelding

Stefan
Beheerder
Beheerder

Compleet eenzijdig draadje waarbij kritisch denken, objectiviteit en relativering ver te zoeken is.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Stefan schreef:
ma 19 mar 2018, 11:25
Compleet eenzijdig draadje waarbij kritisch denken, objectiviteit en relativering ver te zoeken is.
Ik reageer eind van de week wel even, ben nu mijn geld aan het tellen...dat duurt nog wel een tijdje.

Stefan
Beheerder
Beheerder

Prima hoor; ik zou er bijna aan mee betalen, maar besteed het liever in eigen land.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Stefan schreef:
Ik denk dat de strekking van het topic je niet geheel duidelijk is en je provocatieve zin bedoelt is om meer informatie te verkrijgen.

De laatste 10 jaar is het bruto inkomen dmv verhogingen voor de diverse doelgroepen zoals werkenden, uitkeringsgerechtigden, aow-ers, zzp-ers en verder nauwelijks tot geheel niet gestegen. De werkgever en andere groeperingen hadden daar geen economische belangstelling voor. Ook de vakbonden lieten het afweten om inkomensverhogingen voor elkaar te krijgen.

De economie van Nederland is sterk afhankelijk van de export en de transito handel. Omdat vooral de export concurrerend moet zijn met andere -goedkopere- landen is een loonsverhoging niet wenselijk, zo niet acceptabel. Kortom het bruto inkomen heeft in Nederland een pas op de plaats gemaakt. Het voordeel daarvan is een zeer matige prijsontwikkeling van producten en diensten.

Maar... wat niet stabiliseerde waren de bestaande en de nieuwe belastingen in Nederland. Zie ter informatie onderstaande lijst van die belastingen. Die belastingen stegen ieder jaar en dat eigenlijk onder het simpele motto: dat hoort zo, want dat hebben we ieder jaar gedaan. En dat betekent dus een verlaging van het netto besteedbaar inkomen. Maar ook de verhogingen van de premie ziektekostenverzekering en het verhogen van het eigen risico speelt een zeer dominante rol voor het netto besteedbaar inkomen. Die beiden, belastingheffing en ziektekostenpremie drukken en blijven drukken op het netto besteedbaar inkomen in Nederland

En mijn verwachting is dat dit proces ook de komende 10 jaar zo zal blijven. De reden is dat EU Brussel nauwlettend het financiële plaatje van Nederland volgt en de rekening presenteert: betalen. Verder is het Nederlandse beleid dat men de staatsschuld niet wil laten oplopen, die is gesteld op 60% van het BNP. Derhalve wordt dat vooral met belastingen heffen stabiel gehouden en niet met bezuinigingen. Niet de overheid betaalt dat maar de burger betaalt dat. De overheid heeft geen eigen geld.

En dan nog dit om de strategie van de overheid te verduidelijken, lees aan de kaak stellen. Als ik de berichten van het CBS moet geloven zijn er honderdduizenden aan een baan geholpen. Derhalve ook mensen die in een uitkeringssituatie zaten. Dat betekent dus dat er fors minder uitkeringsgelden nu worden gebruikt, oftewel opgebrachte belastingen door de burger. Wordt dat geld dan nu ook teruggegeven dmv belastingverlagingen aan de burger? Nee dus !

1. Motorrijtuigenbelasting.
2. Inkomstenbelasting.
3. Grondwaterbelasting.
4. Hondenbelasting.
5. Precariorechten.
6. Onroerend goed belasting.
7. Extra op schuimwijn
8. Vennootschapsbelasting.
9. Vaarbelasting.
10. Toeristenbelasting.
11. Vermogensbelasting
12. Overdrachtsbelasting.
13. Milieubelasting
14. Kansspelbelasting
15. Dividendbelasting
16. Extra op frisdrank
17. Premie volksverzekering.
18. Omzetbelasting.
19. Assurantiebelasting.
20. Belasting personenauto BPM.
21. Extra op vruchtendrank
22. Suiker accijns
23. Brandstof accijns
24. Successierechten
25. Alcoholaccijns
26. Bier accijns
27. Accijns op minerale olien.
28. Kapitaal belasting
29. Verontreinigingsheffing oppervlaktewateren
30. Waterkeringsomslag.
31. Waterbeheersingsomslag
32. Ingezetenenomslag
33. Waterschapbelastingen
34. Rioolrecht.
35. Reinigingsrecht.
36. Afvalstoffenheffing.
37. Marktgeld.
38. Leges
39. Bouwgrondbelasting.
40. Havengelden.
41. Begrafenisrechten.
42. Extra op limonadesiroop
43. Parkeerbelasting.
44. Forensbelasting.
45. Baatbelasting.
46. Energiebelasting.
47. Belasting op leidingwater.
48. Schenkingsrecht.
49. Huurbelasting.
50. Verhuurdersheffing.
51. Bouwleges
52. Windmolentoeslag
53. Verkeersboetes
54. Bp procedurekosten
55. Vooroverlegkosten gemeente
56. Recreatie toeslag
57. Schoolgeld
58. Netbelasting
59. Opritbelasting bij de dijken (bestaat al in rivierengebied)
60. Verpakkingsbelasting
61. Energiebelasting
62. Extra op mineraalwater
63. Zorgverzekering
64. Precariobelasting
65. Erfpacht
66. EU naheffing
67. Tabaksaccijns
68. Reclamebelasting
69. Extra op vruchtensap
70. Straatparkeren
71. Erfbelasting
72. Heffing op zonnepanelen
73. Luchthavenbelasting
74. Tol westerscheldetunnel
75. Ondergrondse gas- en elektriciteitsleidingen belasting
76. BIZ heffing
77. Kopieerrecht tbv hardware
78. Verwijderingsbijdrage
79. Renovatie stoeptegel belasting
80. Provinciale opcenten
81. Fietsbelasting
82. Winstbelasting
83. Buma-stemra
84. Aflosboete
85. VOG
86. Vermakelijkheidsbelasting (vermakelijkhedenretributie)

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Kreeg ik vanmiddag op de telex binnen. Het lijkt erop dat de 60% van het Nederlandse BNP is gehaald. EU Brussel zal zeer tevreden zijn.

De Nederlandse premie en belasting opbrengsten:

Afbeelding

Stefan
Beheerder
Beheerder

plato schreef:
Stefan schreef:
Ik denk dat de strekking van het topic je niet geheel duidelijk is en je provocatieve zin bedoelt is om meer informatie te verkrijgen.
Nee hoor, ik wil juist geen "informatie" meer. Dit draadje is niets meer dan een eenzijdige hetze met de insteek dat "de overheid" die "de burger" benadeelt, met als propagandistisch doel het bevorderen van emigratie naar denemarken (rationaliseren van jouw eigen emotie, vermoed ik). Wij van WC eend...
James Russell Lowell

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Stefan schreef:
di 27 mar 2018, 10:37
plato schreef:
Stefan schreef:
Nee hoor, ik wil juist geen "informatie" meer. Dit draadje is niets meer dan een eenzijdige hetze met de insteek dat "de overheid" die "de burger" benadeelt, met als propagandistisch doel het bevorderen van emigratie naar denemarken (rationaliseren van jouw eigen emotie, vermoed ik). Wij van WC eend...
Dit onderwerp heeft vanaf de start totaal 807 maal een view gehad, met de laatste 2 dagen 91 maal. Het lijkt me dat er kennelijk belangstelling is voor deze actualiteit.

Wat ik er nog aan wil toevoegen is mijn verwachting dat in Nederland de werknemer als klassieke werknemer op termijn niet meer bestaat. De principiële ommekeer zal met enkele jaren -5 jaar ?!- een structurele start gaan worden. Er zijn 2 hoofdredenen, de regelgeving die niet meer aansluit bij de werkelijkheid en de stijgende kosten voor een werknemer die via de werkgever wordt gesluisd. De ZZP-er zal deze plaats gaan innemen.

Om je belangstelling voor Denemarken inhoud te geven, heb ik nog 2 items die ik wel verder kan uitwerken:

- de rente op een woninghypotheek transactie is een negatieve rente, dwz je betaalt geen rente maar je ontvangt rente.

- per gemiddeld hoofd van de bevolking is het bruto inkomen vorig jaar gestegen met plm 100 euro en zal verder stijgen met plm 100 euro. Per maand.

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

plato schreef:
do 29 mar 2018, 08:04

Dit onderwerp heeft vanaf de start totaal 807 maal een view gehad, met de laatste 2 dagen 91 maal. Het lijkt me dat er kennelijk belangstelling is voor deze actualiteit.
Als kijker die verantwoordelijk is voor een paar van je views: Nee hoor, het is voor mij meer een "kijken naar een man op een kratje" en een "grab the popcorn" - situatie. Daarnaast hebben al twee mensen aangegeven dat ze het niks vinden, en dat negeer je /redeneer je weg.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

-P-
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nee hoor, het is voor mij meer een "kijken naar een man op een kratje" en een "grab the popcorn" - situatie.
Idem!

Ik kom sporadisch hier eens kijken en tot mijn verbazing gaat het ge-emmer over Denemarken met uit zn verband getrokken grafiekjes argumenten en algemene rants nog gewoon door. Het is alsof je naar een treinongeluk in slow motion aan het kijken bent, je weet dat het niks goeds is maar toch schuilt er in ieder van ons wel een ramptoerist.
Inactief, in afwachting tot permanente verwijdering van het account

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

En hierbij een overzicht van de gemeentelijke belastingen. Die zijn met 500 miljoen verhoogd. Een meerpersoonshuishouden met een koopwoning betaalt gemiddeld 1.312 euro aan gemeente (721 euro), provincie (259 euro) en waterschap (332 euro.

De gedachte was bezuinigen bij de landelijke overheid door taken naar gemeenten te delegeren. Het resultaat is dat de lasten van de overheid niet dalen maar eerder blijven stijgen.

Afbeelding

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

[:))]
Patrick1984 schreef:
vr 30 mar 2018, 15:25
Nee hoor, het is voor mij meer een "kijken naar een man op een kratje" en een "grab the popcorn" - situatie.
Idem!

Ik kom sporadisch hier eens kijken en tot mijn verbazing gaat het ge-emmer over Denemarken met uit zn verband getrokken grafiekjes argumenten en algemene rants nog gewoon door. Het is alsof je naar een treinongeluk in slow motion aan het kijken bent, je weet dat het niks goeds is maar toch schuilt er in ieder van ons wel een ramptoerist.

Nou inderdaad.

Boring.

Trouwens ik geloof niet dat in welk land dan ook echte democratie bestaat. Allemaal illusie.
Alle partijen beloven vanalles maar kunnen het nooit allemaal waar maken.
Altijd een paar mannetjes aan de macht die Toch het hoogste woord hebben.
Ik kan wel stemmen op de partij voor de pindakaas maar uiteindelijk is het altijd dezelfde partijen die winnen, of anders 4jaar later alles weer terug schroeven ten koste of op kosten van de brave burger
t !!!@#$???

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”