Diep gespit en gevonden: een topic over dromen! Als er
iets is dat ik boeiend vind...

Het topic is dus oud, en er zijn inmiddels genoeg nieuwe mensen bij gekomen hier die er wellicht óók een bijdrage aan willen leveren.
Ik kom dingen tegen als:
- lucide dromen (weten dat je droomt, je droom kunnen sturen)
- in kleur of in zwart-wit dromen
- droomthema's, terugkerende dromen
Ikzelf droom soms indrukwekkend, duidelijk, realistisch, móói. Zodanig dat de sfeer van de droom mij wel een dagje stevig bijblijft. Af en toe ook lucide, dromen die meestal als extra kenmerk een hele mooie sfeer hebben. Zeldzame dromen helaas... Ik kan vaak vliegen in dit soort dromen, en de dingen die ik zie zijn hyperrealistisch. Ik vlieg bijv. in een boomtop en zie van de bladeren elk nerfje, súperscherp. Of ik zweef in een oude kamer langs boekenkasten/-planken vol prachtige oude boeken en zie tot in detail de ruggen ervan. Ik kan er ook in bladeren en kan zelfs lezen. Ik begrijp de tekst, ik volg 'm zoals ik doe als ik écht lees. Helaas heb ik dit soort bijzondere dromen slechts eens per jaar ofzo.
Vaak ook heb ik enorme moeite om me een droom te herinneren, terwijl ik 'voel' dat ik er een gehad heb. Als ik me dan met ogen nog dicht even concentreer, en één klein detail naar boven krijg, volgt de rest vaak ook. Alsof ik een draadje te pakken heb waar ik aan kan trekken. Waardoor de rest ook naar boven komt. Een tijdje heb ik mijn dromen opgeschreven, dan maakte ik zelfs 's-nachts snelle aantekenen. Maar dat kostte teveel tijd, en zelfs nachtrust (omdat ik daarna moeilijker in slaap viel). Ik heb het toen nog een tijdje geprobeerd met een inspreekapparaatje waarmee ik MP3's kon opnemen. Die typte ik dan later uit. Kostte evengoed nog veel tijd. (Nu overweeg ik wel dit weer op te pakken, want het zorgde ervoor dat ik mezelf een soort trainde in het onthouden van dromen, en!, ik kreeg hierdoor ook vaker lucide dromen!

)
Grappig is te vermelden dat ik de meest duidelijke, indrukwekkende en mooie dromen heb in de tweede helft van mijn menstruatiecyclus. De dagen vóór ik ongesteld moet worden en ook nog eventjes tijdens. Helaas lijken daarna, weer in de eerste helft van mijn cyclus aangekomen, de dromen wederom flink te vervagen en moet ik echt mijn best doen ze naar boven te halen. Ze zijn dan vaak ook een stuk minder interessant. Andere dames: herkennen jullie dit? (De invloed van hormonen op dromen is volgens mij wel een redelijk bekend verschijnsel, je hoort ook dat zwangere vrouwen vaak vrij intensief dromen. Daar kan ik me dan weer niet zo heel veel van herinneren...)
Of ik in kleur of zwart-wit droom, weet ik eigenlijk niet eens. Soms droom ik slechts 'gevoelens', zo lijkt het. Zoals Enigma schreef:
Personen in mijn dromen zijn vaag, ik weet wie het is, maar ze hebben geen vaste, zichtbare vorm (ze kunnen ook ineens iemand anders of weg of met z'n tweeën zijn).
In ieder geval droom ik niet heel uitgesproken in kleur. Alsof kleur niet relevant is of zoiets.
Wat betreft herhaaldromen en droomthema's: als kind al had ik een herhaaldroom die tot ver in mijn volwassenheid regelmatig bleef terugkomen. Ik ben op een strand, het is er meestal enorm druk, heel veel (verder onbekende) mensen zijn er. Ineens begint het te betrekken en ontstaan er hoge golven. Zo enorm hoog (als hoge flatgebouwen) dat ze over ons heen torenen en alles en iedereen overspoelen. We kijken even tegen de diepdonkere 'wand' van de golf aan en daar gaan we... Klinkt misschien als een nachtmerrie, maar zo voelt het eigenlijk nooit. Het is eng-spannend, op een mooie manier. Heel zelden heb ik nog een vorm van zo'n droom, maar niet meer zo heftig en zo vaak als tot ong. mijn 30ste (ben inmiddels bijna 47).
Mijn droomthema's: grote donkere oude huizen, school- of fabrieksgebouwen met enorm veel verdiepingen, gangen, liften, trappen. Overal in het gebouw zeer veel mensen en spullen. Vaak moet ik er ook slapen, met veel mensen in een ruimte.
Mai-sze schreef:
Het ronddwalen in huizen interpreteer ik als ronddwalen in de eigen geest (ziel, geef het een naam). In moeilijke periodes droomde ik van grote gesloten huizen, met weinig ramen, met lange donkere gangen, met gesloten deuren en een wanhopig rondzoeken naar ik weet niet wat. Daar staan prachtige huizen tegenover, met spannende doorgangen, met achter elke deur een enorme nieuwe ruimte, met frisse wind, met belofte, met doorgaan.
Een ander thema is vervoer: ik moet ergens naartoe. Ik moet treinen halen of auto rijden (ik doe dit al jaren niet meer, autorijden bedoel ik), en vaak ook van de ene kant van Nederland naar de andere op de fiets.
Een bijzonder interessant fenomeen vind ik de OBE (out-of-body experience). Mijn lucide dromen hebben daar vaak iets van weg. En ik denk dat mensen die beweren regelmatig hun lichaam uit te zweven, een sterk soort lucide dromen hebben. Voorbeelden van deze mensen zijn
Robert Monroe <klik> en
Sten Oomen <klik> Ik heb de boeken van deze personen met zeer veel interesse gelezen, en mijn eigen interpretatie erop los gelaten. Want nee, ik geloof niet dat deze mensen werkelijk 'astrale reizen' maken, is niet
mijn manier van denken, maar ik denk dus dat zij een aanleg hebben tot een speciaal soort dromen! Wow, ik wilde dat ik die aanleg ook had...
Nou goed, het fenomeen dromen is er voor mij een van 'breek me het bekje niet open', maar dat merkten jullie al wel! Ik heb er nog heel wat te lezen boeken over liggen, met name een aantal over lucide dromen (wetenschappelijk onderzoek) en dit omvangrijke driedelige werk:
The New Science of Dreaming [3 volumes] [Hardcover]
Okay, laat je niet afschrikken door mijn lange verhaal! Mijn vraag is:
En jullie, wat hebben jullie met het 'droom-fenomeen'?!