Ehhh, ja, zo kun je het zien (cirkelredenering?)... Als vergelijk komt echter bij me op overmatig alcohol- of drugsgebruik. Heeft dit een meerwaarde voor de gebruiker? In de zin van 'n tijdelijke vlucht uit de werkelijkheid wellicht wél, maar ik heb nooit een problematisch drinker of drugsverslaafde horen zeggen dat het middelenmisbruik voor hem/haar een meerwaarde heeft. Eerder hoor je deze mensen over hun verslavingsprobleem praten... Gelukkig lijken ze er in ieder geval niet van te worden!Stefan schreef:korte PS; ik ben het met je eens dat geloven voor sommigen een meerwaarde hgeeft, sterker nog; het lijkt me nodig, die meerwaarde, waarom anders geloven?
Maar Stefan, hoe zie jij die zgn. uitroeibaarheid van het geloof? Is het wenselijk? (Veel atheïsten roepen heel hard "JA!") Is het mógelijk??? Ik heb de neiging om toch ook vrij hard te roepen: "Nee!" Mensen maken veelvuldig gebruik van zelfbedrog <klik>, het lijkt van levensbelang te zijn. Ook op andere vlakken dan op de existentiële...