Re: Moslimextremisme een misplaatste titel?
Geplaatst: di 17 feb 2015, 08:15
Dat is het verschil dan tussen jou en mij misschiennora schreef:Terrasano schreef:Laten we het eens anders bekijken. laten we stellen dat de sharia dit als wenselijk acht! Daar gaan we in dit voorbeeld vanuit. Dus alle smaad die richting de profeet gaat moet worden bestraft door middel van de dood, nu heeft dit consequenties meen ik, en wel de volgende.. Een is angst voor de sharia, en twee is de voortzetting van de smaad omwille van hetzelfde principe. Dit kan dus enkel en alleen de situatie in stand houden.. En is nooit de oplossing voor het probleem an sich?nora schreef:'
Welk geloof keurt zulke misdaden goed?’ is de vraag waarmee onze postmoderne goedmenslandgenoten worstelen als ze horen over de moorden bij Charlie Hebdo. Maar dat is niet de juiste vraag. De juiste vraag is of een godsdienst zulke daden kan voorschrijven. Nu, de officiële islamitische gedragsleer wordt door beroepsmoslims vastgelegd in de sharia. Die sharia eist dat moslims een straf uitdelen aan mensen die de profeet van de islam beschimpen. De juiste straf daarvoor, leert de sharia, is de dood. Misschien kunt u zich niet voorstellen dat er mensen zijn die zulke dingen voorstaan, maar het is te controleren in de handboeken van de sharia die overal te vinden zijn. De islamitische kwestie die over Europa hangt, zal nooit opgelost worden als de oplossers het verschil niet kunnen zien of horen tussen ‘geloof’ en ‘godsdienst’, want dat onderscheid hebben we nodig om er qua begrip uit te komen. Het onderscheid geloof/godsdienst is geen elitair woordspel. Het is een praktische kwestie. Je kunt in het Nederlands heel goed zeggen ‘godsdienstige liederen’. Daar kunt u zich iets bij voorstellen: psalmen, gezangen en kerstliedjes.'
Ja en? Het mag dan wel sharia zijn, moslims keuren dit af op extremisten die de misdaad plegen na. Je kunt dus stellen dat alleen diegene die de misdaad plegen er 100 procent achter staat en een imam mischien 99 procent maar niet de volle honderd anders had hij het heft in eigen hand genomen want het is immers een wet van de islam.
Je kan wel zeggen ja maar een imam heeft een goed leven en kinderen en doet het daarom niet maar een imam doet vrijwel alles wat in de sharia staat behalve dit.
Als je bang bent voor de dood beledig je niet.
Ben je niet bang zoals de tekenaars van charlie hebdo dan ga je door met de kans dat je vermoord wordt. Je weet dit dus van tevoren omdat je eerst bedreigd wordt.
Punt twee. Om de toekomst te voorspellen moet je het verleden kennen. We hebben in het westen maar twee van zulke gevallen gekent. De moord op theo van gogh en de moord op de tekenaars van charlie hebdo. (Bedreigingen niet meegerekend) terwijl er honderden miljoenen moslims in het westen leven.
Bovendien als je naar de achtergrond van de moordenaars kijkt van theo en charlie hebdo dan vraag je je af in hoeverre de islam heeft meegespeeld. Als we de psychologie erbij halen heeft de islam er (bijna) niets mee te maken maar verschuilt men zich daarachter.
Ps ik weet niet zeker of het echt in de islam staat dat je mensen moet gaan vermoorden als ze de profeet beledigen.
Ps 2. Ben geen voorstander van mensen vermoorden om wat dan ook.

Ik heb zelf nooit de Koran gelezen dus weet ook niet wat er precies staat, maar mijn vrij stellige overtuiging is op dit moment dat een eender welk geschrift uit welke stroming dan ook de mens voor een dilemma stelt, en wel die van eigen inzicht en overpeinzing en interpretatie. Vandaar dat in de geschriften zoveel tegenstrijdigheden blijken te staan. Sommigen willen het graag uitzonderingen noemen, maar dat is te makkelijk. Als de geboden 'eisen' dat men bijvoorbeeld niet zal doden, en vervolgens weer ergens anders uitzonderingen staan beschreven dan stelt dat de lezer voor een probleem? Wat is nu juist.. de geboden of de uitzonderingen.. Maar zo zie ik het dan
