Pagina 3 van 3

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 17:23
door Tinus
Jo Pipopi schreef:
Tinus schreef: Volgens mij zijn er veel intelligente mensen die ook door het vwo fietsen. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is maar vroeger kon je nog een pretpaket schei-nat-wisA-wisB-bio-eng-ned kiezen. De nerds uit de klas hebben van die eerste vier vakken al in de eerste maand het hele jaar doorgestudeerd. Het is absurd om te denken dat de slimsten en de domsten in de klas zodanig gelijk op gaan dat ze zes jaar lang dezelfde stof moeten krijgen voorgeschoteld. Is het niet triest dat degenen die in de eerste klas negens en tienen halen in de zesde klas nog steeds met hetzelfde bezig zijn als degenen die vijfen en zesjes haalden? Talent (niet alleen hb) wordt verkwanseld.
Wat ik alleen maar wil zeggen is dat het *mogelijk* is om als HB-er aan je trekken te komen op het vwo. Dan moet je dus GEEN pretpakket nemen maar een zwaar pakket (wat je daar dan ook onder verstaat), met eventueel extra vakken, hierdoor zul je wat lessen moeten missen etc. etc. In die gevallen zal ook de HB-er er hard aan moeten werken.
Een keuze van vakken die je niet liggen is mijn inziens niet de juiste manier om een pretpakket moeilijker te maken. Bijvoorbeeld, iemand met een wiskunde knobbel moet je niet lastig vallen met Frans en Duits maar juiste lastig vallen met extra zware sommen in de exacte studies. Al het mooie komt juist uit die verdieping. Het is geen toeval dat Nederland zeer slecht scoort op de internationale wiskunde olympiade. Talent moet noodgedwongen op het eigen zolderkamertje, afgesloten van enige stimulatie, de schoonheid van wiskunde uitzichzelf ontdekken.

Ik ben zelf maar één leraar tegen gekomen die mij uitdaagde met extra moeilijke opgaven en dat was pas in de 6e. Dit was ook de enige leraar die een echt goed inzicht had in Natuurkunde en dat probeerde over te brengen (de docent uit de 5e was ook wel goed). De rest gaf voornamelijk alleen sommen. Bijvoorbeeld wiskunde, dan heb je leraren die niet eens een bewijs voor de stelling van Pythagoras kunnen ophoesten.

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 17:30
door Tinus
Martine schreef:Iemand die altijd vijfen en zessen haalt, hoeft niet persé op een lager of trager niveau te zitten.
Intelligentie kan net zo goed hoog zijn, maar andere factoren waardoor die hoge cijfers niet lukken zoals bij mij het geval was.
Dit is wel waar maar het limiteert niet heel zeer de algemene gedachtengang. Het feit blijft dat er een spreiding is in talent voor specifieke vakken echter de studenten met deze spreiding blijven zes jaar lang hetzelfde doen (welliswaar is er enige spreiding in stof gedurende de laatste jaren met een keuze van vakkenpakket).

Een mogelijke en simpele oplossing zou zijn om scholieren de mogelijkheid te geven vooraf toetsen te laten afleggen waarmee ze bewijzen dat ze de stof beheersen, zodat ze zich niet vervolgens hoeven te verveelen in de klas. Deze scholieren hebben dan vrije tijd om zich te verdiepen in moeilijkere zaken of om vakken bij te spijkeren die ze minder goed beheersen. De klassen zijn minder vol en dit helpt het leraren tekort oplossen. Dus het resultaat is slimmere studenten voor minder geld.

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 17:38
door Tinus
Tinus schreef:De rest gaf voornamelijk alleen sommen. Bijvoorbeeld wiskunde, dan heb je leraren die niet eens een bewijs voor de stelling van Pythagoras kunnen ophoesten.
Dit zou een leuke test kunnen zijn. Ondervraag docenten naar een bewijs voor de stelling van Pythagoras (of mogelijk een moeilijkere stelling). Ondervraag de bovenbouw klassen naar een bewijs. Ik kan mij voorstellen dat de klassen de docenten overtreffen.

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 18:14
door Phileine2
Ik was geloof ik het één na laatste jaar met een vakkenpakket (thank God)

Bij ons was het mogelijk een achtste vak te nemen (geen negende) maar dan kwam het er op neer dat er twee vakken op hetzelfde blok vielen. Dus vier uur in de week had je zowel natuurkunde als biologie. En je werd er niet erg bij geholpen dus als je bij beide vakken op hetzelfde moment aanwezig moest zijn voor een practicum had je een probleem.
Ik heb er in t begin best moeite mee gehad, en niet omdat ik het niet aan kon maar omdat ik continu met twee benen in één kous zat en beide docenten graag wilden dat ik naar hun les kwam.

Alsnog een vak laten vallen was voor mij geen optie omdat mijn 'achtste keus' (latijn) in mijn basispakket moest, dat kon niet als extra vak. Dus ik heb biologie als achtste gezet terwijl ik dat wel wilde houden.

Mijn nicht zat op het stedelijk gymnasium waar een achtste vak meer regel dan uitzondering was en ook een negende vak tot de mogelijkheid behoorde.

Onze school was ook best groot met mavo/havo/vwo. Ik begrijp dat ze er niet aan konden beginnen om veel aanpassingen te maken. Maar voor sommigen zou het leuk geweest zijn.

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 18:33
door Tinus
Phileine2 schreef:Ik was geloof ik het één na laatste jaar met een vakkenpakket (thank God)

Bij ons was het mogelijk een achtste vak te nemen (geen negende) maar dan kwam het er op neer dat er twee vakken op hetzelfde blok vielen. Dus vier uur in de week had je zowel natuurkunde als biologie. En je werd er niet erg bij geholpen dus als je bij beide vakken op hetzelfde moment aanwezig moest zijn voor een practicum had je een probleem.
Ik heb er in t begin best moeite mee gehad, en niet omdat ik het niet aan kon maar omdat ik continu met twee benen in één kous zat en beide docenten graag wilden dat ik naar hun les kwam.

Alsnog een vak laten vallen was voor mij geen optie omdat mijn 'achtste keus' (latijn) in mijn basispakket moest, dat kon niet als extra vak. Dus ik heb biologie als achtste gezet terwijl ik dat wel wilde houden.

Mijn nicht zat op het stedelijk gymnasium waar een achtste vak meer regel dan uitzondering was en ook een negende vak tot de mogelijkheid behoorde.

Onze school was ook best groot met mavo/havo/vwo. Ik begrijp dat ze er niet aan konden beginnen om veel aanpassingen te maken. Maar voor sommigen zou het leuk geweest zijn.
Misschien dat middelbare scholen zich beter en in een groter gebied zouden moeten profileren wat betreft hun kwaliteiten. Zo'n stedelijk trekt voornamelijk lokale scholieren en slechts enkele scholieren van ver waarvan de pappa's en mamma's weet hebben van de verschillen tussen scholen. Ik kan mij voorstellen dat een school die extra investeert in bepaald onderwijs hier extra mee kan verdienen als de promotie maar goed genoeg is (en dus meer scholieren oplevert). Als de scholen op deze manier goed lopen zal het met de scholieren ook beter gaan. Zijn er mogelijkheden voor scholen om meer lesgeld te vragen en/of selectie procedures voor scholieren te houden?

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 20:53
door Hermes
Tijdens mijn laatste opleiding heb ik daar niet echt last van gehad op school, wel op het werk. Daar varieerden de reacties van een ongeïnteresseerd: 'zal wel weer een 9 zijn' tot tips om lagere cijfers te halen door minder inspanning te leveren. De inspanning was sowieso al 0, maar deed alsof ik er wel moeite voor moest doen door tentamen/examen dagen vrij te nemen om te 'leren' (lees: lekker uitslapen en niets doen). De opleiding werd overigens ook nog door mijn werkgever gefinancierd. :gruebel:

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: ma 22 aug 2011, 21:06
door Johanita
JoPipopi schreef:Wat ik alleen maar wil zeggen is dat het *mogelijk* is om als HB-er aan je trekken te komen op het vwo. Dan moet je dus GEEN pretpakket nemen maar een zwaar pakket (wat je daar dan ook onder verstaat), met eventueel extra vakken
Tja... moet je wel extra vakken mogen nemen. :? In theorie mocht het op mijn middelbare school wel hoor, maar... ik was de enige die het ook wou doen. Dat leverde een gesprek op bij de conrector met de vraag of ik dat per se door wilde zetten en of ik me realiseerde dat dat betekende dat ik er dan voor zorgde dat mijn medescholieren met heel veel extra tussenuren geconfronteerd zouden gaan worden.... Tja, als zestien-jarige was IK niet bestand tegen die morele druk.
Tinus schreef:Zo'n stedelijk trekt voornamelijk lokale scholieren en slechts enkele scholieren van ver....
Niets is minder waar is mijn huidige ervaring. Mijn dochter zit op een stedelijk gymnasium (waar je godzijdank gewoon achtste en negende vakken mag nemen en geen leraar of leerling die dat vreemd vindt! :D ). Slechts éénderde komt uit de stad, éénderde komt uit de omringende dorpen en steden, en de andere éénderde komt van ver tot heel ver.
Tinus schreef:Zijn er mogelijkheden voor scholen om meer lesgeld te vragen en/of selectie procedures voor scholieren te houden?
Ja, die zijn er. Zoon zit op zo'n school, beter gezegd op zo'n afdeling, want de rest van de school is een gewone VO. Met intake, met overlegging IQ-test, met extra jaarlijks te betalen schoolgeld.

Hmmm, maar volgens mij dwalen we enorm af van de vraag van topic-starter. Excuus!

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: di 23 aug 2011, 01:00
door Phileine2
Nee hoor, ik vind het een goede discussie!
Mijn ei over de cijfers ben ik kwijt en ik ben blij te horen dat anderen tegen dezelfde dingen aan gelopen zijn. (En sommigen juist niet).

Ben het niet geheel eens met wat hierboven werd genoemd, over meer lesgeld voor stedelijk gymnasium. (Als ik goed begreep).
Ik heb drie jongere broers waarvan één nog in de luiers zat toen ik naar de middelbare ging. Mijn vader verdiende goed maar het gezin kostte veel geld en mijn ouders wilden ons alle vier dezelfde kansen geven.
Dus niet zeggen dat de jongens niet op voetbal mochten zodat ik naar een dure school kon, bijvoorbeeld.

Maar het stedelijk is nooit aan de orde geweest. Of misschien heeft iemand het wel genoemd maar wilde ik niet. Ik durfde helemaal niet naar een andere school dan mijn vriendinnen.

Ik zat op een christelijke basisschool en we gingen eigenlijk met zijn allen naar de christelijke middelbare school. Een nette, (toen nog) veilige school, 20 min fietsen van t dorp. (En later 10 want toen konden we harder fietsen)

Er was één gymnasiumklas, waar je vanaf de tweede in kon. (Nu is dat geloof ik al vanaf klas 1) En ik denk dat wij pech hebben gehad dat we niet een typische gymnasiumklas waren vol leergierige types. Bij ons deden veel het denk ik omdat ze het 'stoer' vonden om later die titel te hebben of omdat de ouders t graag wilden. Maar dan wel de klasgenoten die makkelijker leerden afkraken.

Tja en er zal niet zo snel een leraar naar je toe komen om te vragen of je geen moeite hebt met je hoge cijfers.
In de brugklas is er een keer een gesprek geweest tussen mijn ouders en mentor (die gymleraar was). Dat gesprek was standaard. De uitkomst was dat ik op mensendieck moest vanwege mijn slechte houding.
Ik was best pissig en kan nog dat gevoel oproepen. Alsof ze hadden zitten zoeken naar iets wat niet goed was. En tadaa, gevonden: Mijn houding.

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: do 01 sep 2011, 12:57
door Hexakin
Heel herkenbaar. En niet zo vreemd ook.

Doorsnee mensen (waar ook veel mensen die havo / vwo doen onder vallen, al helemaal in de brugklassen) hebben niet echt een kern van logica in zich zitten maar een kern van sociale conventies en ego. Als iets buiten hun collectieve perceptie van "normaal" valt, dan zullen ze het altijd afkeuren. Niet afkeuren op een logische manier van "hij is anders dan ons dus we moeten het gaan plagen", maar puur een instinctieve handeling. Dit zie je overal terug in de maatschappij, vooral van vroeger. Wetenschappers werden massaal vermoord omdat ze buiten het normaal-plaatje vallen, en momenteel worden kinderen nog steeds gepest op basisscholen en in de vroege middelbare school (vooral op het VMBO) wanneer ze zich anders gedragen / andere kleding dragen.

Ik vind het érg jammer dat mensen nog steeds worden uitgelachen als ze intelligenter zijn, want dat komt het individu, noch de gehele samenleving, absoluut niet ten goede. Sterker nog, als zoiets in de kindertijd gebeurt kan het een kind tot op zekere hoogte voor altijd tekenen. Het verbaast me dus ook zeker niet dat hoogbegaafden vaak een wat zwak ontwikkeld ego hebben (waarmee ik dus bedoel: zwakke identiteit, waardoor je niet echt goed weet waarom iets gebeurde en twijfelt of het aan jezelf lag).

Re: Uitgelachen om hoge cijfers. Herkenbaar?

Geplaatst: zo 11 sep 2011, 20:28
door Pandora
Interessant topic. Ik herken het gepest worden om hoge cijfers niet bij mezelf. Ik voerde geen flikker uit, haalde hoge cijfers en had het dik naar mijn zin op de middelbare school. Verveling? Tuurlijk maar alle sociale aspecten maakten een hoop goed. Ik ben altijd naar school gegaan voor de gezelligheid. Wel was er een meisje in mijn klas die er totaal niet tegen kon dat ik, zonder te leren, hoge cijfers haalde.

Ik ben welgeteld een keer gepest door een stel mavomeiden die het eigenlijk op mijn hb-vriendinnen (achteraf bleek dat ze hb waren) hadden voorzien. Het was proefwerk week en iedereen moest zijn/haar cijfers bij de docenten ophalen. Ze kwamen langs en bimbo 1 zei op zo'n snerend toontje: "Jullie stuudjes hebben zeker allemaal 10 10 10." Mijn reactie was: "Inderdaad, en jullie vast allemaal 1, 1, 1." Gescheld en gevloek volgden en toen dropen ze af. Sindsdien hebben ze nooit meer een opmerking over cijfers gemaakt.

Ander meisje in mijn klas haalde nóg hogere cijfers dan ik. Denk aan: voor álles 9 en 10. Maar zij begon te huilen zogauw ze een enkele keer een 8 had. Ze werd niet gepest maar werd wel vreemd aangekeken om die houding. Immers, er is meer in het leven dan alleen hoge cijfers en zij leek moeilijk te kunnen relativeren.

Er is een docent geweest bij mij op de universiteit die doorhad dat ik ook daar, zonder wat te doen, mijn achten en negens binnensleepte. Ik heb een keer een werkstuk ingeleverd waarbij hij gewoon openlijk verklaarde dat hij ieder ander een 9 zou hebben gegeven als het ingeleverd was, maar mij maar een 7 omdat hij wist dat ik beter kon als ik een keer mijn best zou doen. Ja hallo hey, dat was niet de bedoeling :shock: ! Ben toch uiteindelijk maar de uitdaging aangegaan en heb er wat bij ingeleverd (ik moest meer dan mijn sciptie inleveren) en kreeg toen maar een 8! Toen was ik wel even klaar met deze docent. Het idee was goed maar de uitwerking werkte wel averechts.