Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Re: Mindfulness, iets voor HB-ers met een druk hoofd?

(Terug van weggeweest, maar heel even, want ik verleng mijn HB-stilte met een onbepaald stukje tijd...)

Er is veel interessants toegevoegd aan dit topic ondertussen! Esther, bedankt voor het delen van jouw ervaringen met de mindfulness-cursus die je momenteel volgt. Fijn dat je er zoveel baat bij hebt. :) Ik reageer binnenkort nog uitgebreider, voor nu sluit ik af met een interessant en (gematigd) positief artikel over mindfulness dat ik zojuist vond op de Skepsis-website (jawel, zowaar!). Zie hier:

http://www.skepsis.nl/mindfulness.html

In het artikel in NRC-Wetenschapkatern van zaterdag 26 november, waar lvvtt het over heeft, ben ik overigens ook geïnteresseerd! Is iemand in de gelegenheid om het te scannen en het hier te delen?
Give me a break!

Nickname
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Bedankt Laatbloeier.
Ik ben ook wel geïnteresseerd in dat artikel van het NRC.
Je kunt de golven niet bedwingen, maar je kunt wel leren om te surfen. Jon Kabat-Zinn

Rianne
Eigenaar
Eigenaar
Contacteer: Website

Laatbloeier schreef:In het artikel in NRC-Wetenschapkatern van zaterdag 26 november, waar lvvtt het over heeft, ben ik overigens ook geïnteresseerd! Is iemand in de gelegenheid om het te scannen en het hier te delen?
Heb'm ingescand en HIER geplaatst

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

@Rianne, ik ben er een beetje laat mee, :oops: sorry, maar ik heb het artikel gelezen en wilde je (als)nog bedanken voor je gedane moeite!

O, en om nog iets toe te voegen aan het topic, dit is wel een leuk boekje over mindfulness. Heel helder en nuchter beschreven, de schrijfster is psychologe (klik op het plaatje voor meer info).

Afbeelding
Give me a break!

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Leuk om te lezen.

Ik heb vanmorgen weer cursus gehad. Ik merk dat een HB-setting vermoedelijk fijner zou zijn voor deze cursus. Je gaat immers ook onderzoeken hoe je denken en voelen werkt en hoe je daarop reageert. Dan merk ik toch dat ik daar vaak net iets anders in sta dan andere mensen. Ik zie soms ook linken, die bij de anderen inclusief de cursusleider dan niet goed aankomen.

We moesten vandaag gedachten in 4 categorieën plaatsen om voor jezelf te zien waar je denken zich mee bezig houdt. Die 4 categorieën waren (ver)oordelen, plannen, herinneren en fantaseren. Wat ik miste was analyseren! Ik ging er vervolgens alleen maar meer door analyseren. Wanneer waren die categorieën nu compleet? En hoe denk ik eigenlijk? Dat is niet altijd in woorden. Hoe zat het nu in elkaar? Terwijl de opdracht was, aandacht voor je ademhaling, komt er een gedachte op kijk even wat voor soort gedachte het is en ga dan terug naar je ademhaling.

Easywriter
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Lange tijd heb ik gedacht dat mediteren en mindfulness voor mij een te hoog new-age gehalte hadden. Maar je moet alles een keer proberen; ik vond een meditatie-youtubeje dat maar een kwartier duurde en vermaledijd, het werkte! Het helpt nog steeds om op momenten dat ik mezelf uitgeput voel, weer tot rust te komen en opnieuw te kunnen focussen. Ik ben een aantal dingen mindful gaan doen (eten, koken, zelfs werken), en heb er daardoor meer plezier in gekregen (wat overigens niet geldt voor afwassen). De diehard-mindfullers vinden dat je vooral minder moet gaan denken; dat ben ik niet met ze eens - het kan immers erg leuk zijn om je gedachten over allerlei onderwerpen te laten gaan en dat hoeft niet altijd tot piekeren te leiden.
Niettemin, ik zou mindfulness/meditatie niet snel aan anderen aanbevelen. Het is iets waar je blijkbaar uit jezelf aan toe moet zijn; een paar jaar geleden probeerde ik het ook al eens op advies van een vriendin en toen bracht ik er het geduld en de aandacht gewoon nog niet voor op. If it doesn't come naturally, leave it.
Niet perfect maar goed genoeg

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Easywriter, heb je mss ook een linkje naar het betreffend Youtubefilmpje?
Want ik zie best het nut in van Mindfullness, maar mij lukt het ook echt niet...... Ik denk er ongeveer hetzelfde over als jij :rolleyes:
mss met jouw filmpje wel...

Enne, Welkom hier!!! :flower:
~~~Elck syn Waerom~~~Tesselschade
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik had hem elders ook al geplaatst. Dit gaat over meditatie.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Huh?? Terrasano? Ben jij ook Easywriter dan??? Ik snapput ff nie............. blsh1:

Maar ik zal het eens proberen. tot nu toe heeft niets mijn gedachten nog kunnen intomen, dus.... :biggrin:
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Stefan
Beheerder
Beheerder

(disclaimer, ik ben betrokken bij deze app)

De Mindfulness App staat al een tijd hoog aangeschreven voor een scala aan begeleide meditaties en tools die je kunnen helpen mediteren: https://itunes.apple.com/nl/app/de-mind ... 66748?mt=8. De app staat al een tijdje in de top 3 bij health/fitness.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Thom
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik heb in het verleden een 'drie-minuten' mindfulness-oefening geleerd. Je krijgt je hoofd er niet stil mee, maar het helpt wel om weer even bij jezelf terug te komen. Voordeel is dat je bijna overal kunt doen. Dus als je in de bus zit (in de auto is wat minder verstandig :biggrin: ) of als je ergens (zittend) moet wachten etc.. Bij mij werkte het beter dan die lange zitmeditatiesessies. Het werd indertijd door de Mindfulnesscoach aangeraden.
Nothing is right in my left brain, nothing is left in my right brain.

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ìk heb ooit ook een cursus mindfullness gedaan. Ik kon er echt helemaal niets mee. Als ik er iets van werd, dan was het wel gestrest. Kan beter mijn handen in een bak aarde steken, daar word ik veel meer mindfull van.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tesselschade schreef:Huh?? Terrasano? Ben jij ook Easywriter dan??? Ik snapput ff nie............. blsh1:

Maar ik zal het eens proberen. tot nu toe heeft niets mijn gedachten nog kunnen intomen, dus.... :biggrin:

Haha.. Nee, maar ik dacht dat hij hier wel mooi zo passen, vandaar de toevoeging zogezegd. :)
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Terrasano schreef:
Haha.. Nee, maar ik dacht dat hij hier wel mooi zo passen, vandaar de toevoeging zogezegd. :)
Aha! Tja, je hoort wel eens van die verhalen van mensen die meerdere profielen aanmaken....kun je lekker met jezelf in discussie :roll:
Kon ik me al niet voorstellen van jou, Terrasano!

en verder...ik denk dat ik erg op Eva lijk (wat dit betreft dan toch blsh1: ) Ik heb zowel op de Sociale Academie als op de Toneelschool van die oefeningen moeten doen, en dat werkte dus echt niet voor mij......
Maar ik ga het proberen, wie weet! 8)

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Tesselschade schreef:
Terrasano schreef:
Aha! Tja, je hoort wel eens van die verhalen van mensen die meerdere profielen aanmaken....kun je lekker met jezelf in discussie :roll:
Kon ik me al niet voorstellen van jou, Terrasano!

en verder...ik denk dat ik erg op Eva lijk (wat dit betreft dan toch blsh1: ) Ik heb zowel op de Sociale Academie als op de Toneelschool van die oefeningen moeten doen, en dat werkte dus echt niet voor mij......
Maar ik ga het proberen, wie weet! 8)

De oefeningen zijn slechts een klein onderdeel van een veel groter plaatje. De rest van zijn verhaal is veel interessanter dan de uiteindelijke oefeningen. :wink:

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Iets buiten de gebaande paden, maar voor gevorderden.. :mrgreen:

Arjan
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Eva schreef:Ìk heb ooit ook een cursus mindfullness gedaan. Ik kon er echt helemaal niets mee. Als ik er iets van werd, dan was het wel gestrest. Kan beter mijn handen in een bak aarde steken, daar word ik veel meer mindfull van.
Idem hier. Ik vroeg achteraf of ik me dan nu kon inschrijven voor de cursus mindemptyness, want mindfull ben ik al genoeg. :wink:

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Misschien moet ik maar zo'n cursus gaan ontwikkelen. Ik ben master in niet denken :mrgreen: :roflma:

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Arjan schreef: Idem hier. Ik vroeg achteraf of ik me dan nu kon inschrijven voor de cursus mindemptyness, want mindfull ben ik al genoeg. :wink:

Volgens mij begint die cursus binnenkort bij de TROS....aanmelden kan bij Johnny of Anita.......... :stumm:

Sorry, ik konnut niet laten......... :roll:

Stefan
Beheerder
Beheerder

Arjan schreef:
Eva schreef:Ìk heb ooit ook een cursus mindfullness gedaan. Ik kon er echt helemaal niets mee. Als ik er iets van werd, dan was het wel gestrest. Kan beter mijn handen in een bak aarde steken, daar word ik veel meer mindfull van.
Idem hier. Ik vroeg achteraf of ik me dan nu kon inschrijven voor de cursus mindemptyness, want mindfull ben ik al genoeg. :wink:
Het is ook niet mindfull, maar mindful, "Een zachtmoedige relatie aangaan met wat er zich nu aanbiedt" ;-), en dat lukt niet iedereen (blijkt).
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Terug naar “HB in het dagelijks leven”