carpenter08 schreef:Het vervelende voor mij is dat ik wel alles hoor en alle gesprekken opvang en daar wordt ik knettergek van. Dan zijn er ook nog van die feestjes waarbij een gezellig muziekje zachtjes op de achtergrond draait. Dit kan ik nooit begrijpen. Ik denk dan altijd " ben ik nou de enige die zich hieraan stoort ?"
Wat een feest der herkenning..!
Helaas kan ik me nog niet achter mijn leeftijd verschuilen, word ik zeer vreemd aangekeken als ik vraag of de muziek wat zachter zou mogen en ben ik ook altijd de enige die er last van heeft, wat ik dan wel lastig vind. Ook hoor ik alle gesprekken en ik erger me vaak aan geroddel. Het is vaak nauwelijks uit te houden en ik moet op zo'n avond opvallend vaak naar het toilet....waar ik me dan heel even kan terugtrekken en kan proberen me wat op te laden.
-Sue- schreef:De verjaardagen van mensen die ik niet mag, ga ik sowieso al niet meer heen (nichtjes oid). Ik voel me er ook niet schuldig om.
De verjaardag van vrienden en familie heb ik vaak ook niet heel erg zin in.. Die gedwongen sociale gezelligheid kan ik slecht hebben. Toch ga ik dan wel, gewoon omdat het mn mensen zijn en ze belangrijk voor me zijn. Ben ik echt in een pestbui, dan kom ik later aan en ga ik vroeger weg. Voorheen leidde dit nog wel eens tot irritatie, maar nu zijn ze dat wel gewend.
En mijn eigen verjaardag probeer ik thuis zo min mogelijk te vieren, als heb je altijd mensen die toch willen langskomen (ouder, zus enz).
Ook heel herkenbaar en na veel strijd, lukt het me eindelijk om me niet meer schuldig te voelen als ik niet verschijn op verjaardagsfeestjes van nichtjes of andere familieleden, met wie ik helemaal niets heb.
Voor mensen in mijn omgeving die belangrijk voor me zijn en die echt verwachten dat ik kom, maak ik een uitzondering. Grootouders, ouders en schoonouders willen per se komen. Al jaren probeer ik voorzichtig een balletje op te gooien over het nut van het vieren van verjaardagen. Mijn schoonmoeder ligt weken voor haar verjaardag wakker en heeft na haar verjaardag migraine van de stress. Maar, een verjaardag MOET gevierd worden want dat wordt verwacht..zucht.
Voor vrienden vier ik het al jaren niet meer en dat bevalt me prima. Zij zijn er zelf ook mee gestopt.