Lorynia
Nieuwe Gebruiker
Nieuwe Gebruiker

Re: Verdrinken in onrecht

Tesselschade schreef: Als je het zo op een rijtje leest, lijkt het veel, maar het zijn maar kleine dingetje die je dagelijks kunt doen. Níet die dakloze voorbijlopen alsof je hem niet ziet, maar knik hem of haar toe en zeg goeiedag. Het is óók een mens! Stuur eens 'zomaar' een kaartje naar iemand die iets liefs voor je deed, of die er altijd voor je is.... of naar iemand die wel wat steun kan gebruiken. In een volle bus vol duffe mensen hard en vrolijk 'goeiemorgen!' roepen......

We kunnen wellicht, waarschijnlijk, niet al het leed van de wereld oplossen, maar samen kunnen we de wereld wel een stukje mooier maken!!

(amen :wink: )
Ik zag zojuist onderstaand filmpje, en toen moest ik aan bovenstaande quote denken.
Vandaar dat ik hem hier nu plaats. Volgens mij een heel mooi voorbeeld van een klein gebaar met een grote impact!

Stefan
Beheerder
Beheerder

Wat je zei is echt wel belangrijk, wees niet bang en doe je ding, stap in die bus en zeg vol zelfvertrouwen, Goedemorguh!! Weet je, te veel zitten in die aanpassings modus, wachtend op diegene die de stilte doorbreekt! Maar niemand wil de voorganger zijn.. Des te meer mensen er zijn die er sch**t aan hebben, des te beter het is :wink:
Niet om iets de kop in te drukken ofzo, maar ik kan er behoorlijk de * in hebben als iemand denkt mij lastig te moeten vallen met zijn goede humeur als ik middenin een boek, tijdschrift, of belangrijke mail zit. Ander perspectief: ik word er altijd erg vrolijk van als mensen zich rustig en stil gedragen in openbare gelegenheden zoals bus en trein ;-)
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Stefan schreef:
Wat je zei is echt wel belangrijk, wees niet bang en doe je ding, stap in die bus en zeg vol zelfvertrouwen, Goedemorguh!! Weet je, te veel zitten in die aanpassings modus, wachtend op diegene die de stilte doorbreekt! Maar niemand wil de voorganger zijn.. Des te meer mensen er zijn die er sch**t aan hebben, des te beter het is :wink:
Niet om iets de kop in te drukken ofzo, maar ik kan er behoorlijk de * in hebben als iemand denkt mij lastig te moeten vallen met zijn goede humeur als ik middenin een boek, tijdschrift, of belangrijke mail zit. Ander perspectief: ik word er altijd erg vrolijk van als mensen zich rustig en stil gedragen in openbare gelegenheden zoals bus en trein ;-)
Haha... :laugh: Uitzonderingen op de regel zullen er altijd zijn. Pro-tip, reis eerste klas! :wink:
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Nee hoor, dat is geen uitzondering. :mrgreen:

Ik wil - afhankelijk van mijn stemming - ook graag met rust gelaten worden in openbare gelegenheden. Ook in winkels trouwens. Ik kom daar niet om te beppen met het verkopend personeel.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

There's something about sunlight and smiling people I just can't explain, I always start smiling for some reason. 8)
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

<3
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Eva schreef:[...]Ook in winkels trouwens. Ik kom daar niet om te beppen met het verkopend personeel.
Dit, serieus! Die winkels waar verkopers als aasgieren staan te wachten sla ik gewoon over.
Don't forget to smile

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dus als iemand opgewekt "goedemorgen" zegt, dat dat jij ziet als lastig vallen? Ik vind dat een uiting van beleefdheid en welluidendheid, die vroeger heel normaal was, maar sinds de normvervaging haast verdwenen is. Ik vind al die mensen die maar met hun telefoon, laptop of oortjes in bezig zijn lomp en onbeschoft! Te druk met zichzelf bezig.....
Ik wil - afhankelijk van mijn stemming - ook graag met rust gelaten worden in openbare gelegenheden. Ook in winkels trouwens. Ik kom daar niet om te beppen met het verkopend personeel.
"Goededag" zeggen valt bij mij niet onder 'beppen'. Ik heb ook niet altijd behoefte aan een praatje in een openbare gelegenheid. Maar ik denk oo kgraag aan de ander. Misschien is dat wel een eenzaam iemand die blij is met een pietsje menselijk contact......

Wat me in beide reacties opvalt is dat er alleen maar gekeken wordt naar wat jij prettig vindt De 'ik' cultuur optima forma. Je bent niet alleen op de wereld.........

@Lorynia, Dat filmpje geeft precies aan wat ik bedoel. Die oude mevrouw zwaait gewoon. Wie zin heeft, zwaait terug. Blijkbaar raakt het die scholieren dat iemand de moeite neemt om naar ze te zwaaien, om welke reden dan ook. Prachtig.
~~~Elck syn Waerom~~~Tesselschade
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

@ <3 En ja, die aasgieren sla ik ook over....die willen niet aardig zijn, willen je niet helpen, alleen van je geld af helpen...... :roll:

@ Terrasano, Quite right!! :zustimm:
~~~Misschien moet je eerst jezelf tegenkomen, voor dat je het kunt zijn~~~Loesje

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

All great minds think alike :mrgreen:

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

:blush: Daar ga ik van blozen...... :rolleyes:

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Tesselschade schreef:"Goededag" zeggen valt bij mij niet onder 'beppen'. Ik heb ook niet altijd behoefte aan een praatje in een openbare gelegenheid. Maar ik denk oo kgraag aan de ander. Misschien is dat wel een eenzaam iemand die blij is met een pietsje menselijk contact......

Wat me in beide reacties opvalt is dat er alleen maar gekeken wordt naar wat jij prettig vindt De 'ik' cultuur optima forma. Je bent niet alleen op de wereld.........
Tjonge jonge... gooi er maar lekker meteen een oordeel in "je bent niet alleen op de wereld"...

Misschien kan je om verheldering vragen voordat je met je oordeel klaar staat? De oordeelcultuur in optima forma vind ik dat.

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Eva schreef:
Misschien kan je om verheldering vragen voordat je met je oordeel klaar staat? De oordeelcultuur in optima forma vind ik dat.
Ik vond je mening vrij helder..... maar misschien had ik het mis? Dan hoor ik je opheldering natuurlijk graag! En nee, je bent niet alleen op de wereld. Ik snap best, en dat zei ik ook, dat je niet altijd zin hebt in geklets. Maar ik had het in mijn voorbeeld ook niet over geklets, maar over simpel een opgewekt " goedemorgen......" als dat al teveel is voor iemand, dan oordeel ik daarover. Ik veroordeel niet, dat is iets heel anders.....

Stefan
Beheerder
Beheerder

Tesselschade schreef:
Dus als iemand opgewekt "goedemorgen" zegt, dat dat jij ziet als lastig vallen? Ik vind dat een uiting van beleefdheid en welluidendheid, die vroeger heel normaal was, maar sinds de normvervaging haast verdwenen is. Ik vind al die mensen die maar met hun telefoon, laptop of oortjes in bezig zijn lomp en onbeschoft! Te druk met zichzelf bezig.....
"Goededag" zeggen valt bij mij niet onder 'beppen'. Ik heb ook niet altijd behoefte aan een praatje in een openbare gelegenheid. Maar ik denk oo kgraag aan de ander. Misschien is dat wel een eenzaam iemand die blij is met een pietsje menselijk contact......

@Lorynia, Dat filmpje geeft precies aan wat ik bedoel. Die oude mevrouw zwaait gewoon. Wie zin heeft, zwaait terug. Blijkbaar raakt het die scholieren dat iemand de moeite neemt om naar ze te zwaaien, om welke reden dan ook. Prachtig.
Als je de bus inkomt en zwaait, iemand rustig groet, etc., zal ik me daar vast niet aan storen ;-)
Maar verder ga je compleet uit van je eigen voorkeur, normbesef en waarden; "als je je daar al aan stoort" ik-cultuur, yep..
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Stefan schreef: Als je de bus inkomt en zwaait, iemand rustig groet, etc., zal ik me daar vast niet aan storen ;-)
Maar verder ga je compleet uit van je eigen voorkeur, normbesef en waarden; "als je je daar al aan stoort" ik-cultuur, yep..
Als ik bij jou in de bus kom, dan ik heel voorzichtig groeten........ :wink:
En voor de rest ben ik van de ouderwetse normen en waarden qua wellevendheid, dat klopt. Zeg maar gerust een ouderwetse wereldverbeteraar... :blush:

(Heb ik eindelijk eens genoeg zelfvertrouwen om niet als superaardige, vooral-niemand-op-de-tenen-trappende, voorzichtige miep te reageren, maar mijn vilenie kant wat los te laten, krijg ik meteen de wind van voren) :stumm:

Stefan
Beheerder
Beheerder

Tesselschade schreef:
Stefan schreef: Als je de bus inkomt en zwaait, iemand rustig groet, etc., zal ik me daar vast niet aan storen ;-)
Als ik bij jou in de bus kom, dan ik heel voorzichtig groeten........ :wink:
En voor de rest ben ik van de ouderwetse normen en waarden qua wellevendheid, dat klopt. Zeg maar gerust een ouderwetse wereldverbeteraar... :blush:

(Heb ik eindelijk eens genoeg zelfvertrouwen om niet als superaardige, vooral-niemand-op-de-tenen-trappende, voorzichtige miep te reageren, maar mijn vilenie kant wat los te laten, krijg ik meteen de wind van voren) :stumm:
Nouja, wind van voren vind ik ook wel weer meevallen, misschien is het minder "streng" bedoeld als het overkomt. En ik word natuurlijk niet boos als iemand eens een keer vrolijk is en wat overenthousiast is ofzo.

Er zit wel enige irritatie achter geef ik toe: dat zit 'm in mijn beleving van wereldverbeteraars (veel gevonden onder vegetariërs, ecologisch activisten, en ook "oude normen waarden" aanhangers wellicht), ik ervaar deze vaak als opdringerig en passief agressief. Vooral de "hoe kan je nou" of "dat is toch logisch" houding stoort me verschrikkelijk, omdat het heel veroordelend is (je mag het er gewoonweg niet mee oneens zijn :P).
James Russell Lowell

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Stefan schreef: Nouja, wind van voren vind ik ook wel weer meevallen, misschien is het minder "streng" bedoeld als het overkomt. En ik word natuurlijk niet boos als iemand eens een keer vrolijk is en wat overenthousiast is ofzo.
Was een grapje........ blsh1:

[/quote]Er zit wel enige irritatie achter geef ik toe: dat zit 'm in mijn beleving van wereldverbeteraars (veel gevonden onder vegetariërs, ecologisch activisten, en ook "oude normen waarden" aanhangers wellicht), ik ervaar deze vaak als opdringerig en passief agressief. Vooral de "hoe kan je nou" of "dat is toch logisch" houding stoort me verschrikkelijk, omdat het heel veroordelend is (je mag het er gewoonweg niet mee oneens zijn :P).[/quote]

Ik zou als wereldverbeteraar natuurlijk vegetarisch moeten zijn ,maar helaas...en hoewel ik mijn best doe voor het milieu, heb ik ook geen geitenwollen sokken in de collectie :wink: oude normen en waarden vind ik fantastisch, totdat ze niet in mijn straatje passen :doh: Ik ben dan ook het type wereldverbeteraar dat uitgaat van 'verbeter de wereld, begin bij jezelf' ......en ook dat lukt niet altijd. Razendsnel oordelen ja, (is heel HB volgens mij?)VERoordelen nee. Type hart op de tong......... :doh: .(verbeterpuntje) :mrgreen:

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

What a guy :shocked2:

Eva
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Tesselschade schreef:(Heb ik eindelijk eens genoeg zelfvertrouwen om niet als superaardige, vooral-niemand-op-de-tenen-trappende, voorzichtige miep te reageren, maar mijn vilenie kant wat los te laten, krijg ik meteen de wind van voren) :stumm:
Ja, daar was ik me ook bewust van toen ik het schreef :oops: :wink:

Tegelijkertijd wil ik ook de vrijheid om te zijn zoals ik ben, zonder andermans normen opgelegd te krijgen. Als ik een winkel binnen loop en lekker sta te snuffelen in een paar rekken en er drie verkoopsters vanaf grote afstand goedemorgen naar me beginnen te roepen, dan vind ik dat vervelend. Dan denk ik, laat me toch. Als ik bij je in de buurt kom, wil ik prima groeten, maar ik heb geen behoefte om op deze manier gedwongen te worden.

Komt misschien ook door mijn irritatie bij verkoopsters in kledingwinkels die altijd opmerkingen moeten maken als ik sta te passen. Zelfs als ik vriendelijk zeg dat ik graag in alle rust even wil kijken en passen, dan nog weten ze van geen ophouden. Dat vind ik dan weer van weinig respect getuigen. Maar goed, dat is dan mijn wereldbeeld he.

Tesselschade
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Eva schreef:
Tesselschade schreef:(Heb ik eindelijk eens genoeg zelfvertrouwen om niet als superaardige, vooral-niemand-op-de-tenen-trappende, voorzichtige miep te reageren, maar mijn vilenie kant wat los te laten, krijg ik meteen de wind van voren) :stumm:
Ja, daar was ik me ook bewust van toen ik het schreef :oops: :wink:
Ik ben in training :biggrin: De ronde arena mijd ik nog eventjes :wink:
Tegelijkertijd wil ik ook de vrijheid om te zijn zoals ik ben, zonder andermans normen opgelegd te krijgen. Als ik een winkel binnen loop en lekker sta te snuffelen in een paar rekken en er drie verkoopsters vanaf grote afstand goedemorgen naar me beginnen te roepen, dan vind ik dat vervelend. Dan denk ik, laat me toch. Als ik bij je in de buurt kom, wil ik prima groeten, maar ik heb geen behoefte om op deze manier gedwongen te worden.

Komt misschien ook door mijn irritatie bij verkoopsters in kledingwinkels die altijd opmerkingen moeten maken als ik sta te passen. Zelfs als ik vriendelijk zeg dat ik graag in alle rust even wil kijken en passen, dan nog weten ze van geen ophouden. Dat vind ik dan weer van weinig respect getuigen. Maar goed, dat is dan mijn wereldbeeld he.
Gelijk heb je hoor. Dan loop ik heel snel weer naar buiten......gelukkig kom ik weinig in kledingzaken 8) ik beperk me meestal tot de supermarkt (waar ik vaste klant ben en iedereen me groet [:))] )

<3
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Eva schreef:Komt misschien ook door mijn irritatie bij verkoopsters in kledingwinkels die altijd opmerkingen moeten maken als ik sta te passen. Zelfs als ik vriendelijk zeg dat ik graag in alle rust even wil kijken en passen, dan nog weten ze van geen ophouden. Dat vind ik dan weer van weinig respect getuigen. Maar goed, dat is dan mijn wereldbeeld he.
Het lijkt ook wel alsof steeds meer verkopers dit doorhebben, gelukkig. Ik heb wel graag wat meer klanten in de winkel, anders voelt het net of alle ogen op je gericht zijn brrr. En inderdaad, één keer vragen is prima maar als ik zeg dat ik gewoon even rondkijk dan moet het klaar zijn :D

Wat betreft groeten in het openbaar vervoer of zo, heel lullig maar als iemand in zou stappen en "de menigte" zou groeten zou dit voor mij waarschijnlijk zo onwennig zijn dat ik meteen zou denken dat het vast aan iemand specifiek gericht is en daarmee niet aan mij..

Op straat is heel die "begroetingsdans" ook al zo complex. Veel mensen, vooral van de wat oudere generatie, groeten elkaar als ze elkaar tegemoet lopen. Maar de jongere generatie doet dit al veel minder, en wat doe je als het jongere + oudere is.. En ja, ik overanalyseer, maar dit is ook gewoon lastig ok?!
Don't forget to smile

Terug naar “HB in het dagelijks leven”