Peach
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: Netto besteedbaar inkomen Nederland -nog steeds- laag.

Ook politieke partijen willen macht.
Daarom kan ook een democratisch land de-evalueren in haar vrijheden.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Peach schreef:
di 03 apr 2018, 10:41
Ook politieke partijen willen macht.
Daarom kan ook een democratisch land de-evalueren in haar vrijheden.
De NL politiek heeft geen intellectuele inzichten in dat deel van de maatschappij dat zich bezig houdt met de economie van het bedrijfsleven. De politiek komt daardoor niet verder dan het vasthouden zo niet vastklampen aan hun politieke idealen. De werkelijkheid van het bedrijfsleven en dat kunnen integreren in hun politieke idealen zijn twee werelden geworden. Dat nog kunnen integreren en omzetten in beleid is een meekoersen geworden, zeg maar sociaal gewenst gedrag.

Vakbonden hebben geen invloed meer, het kader bestaat nog vooral uit de oude garde die hun baantje belangrijker vinden dan hun bijdrage. De NL vakbonden zijn de pionnen op het economische schaakbord geworden.

Het uiteindelijke resultaat is dat de werkgever en de werknemer hun eigen gang gaan en nieuwe ontwikkelingen bedenken die nodig zijn om te leven en te overleven. Waarbij de bestaande regelgeving de basis is geworden. Want dat houdt de politiek vast...maar meer kunnen ze dus ook niet. Wel met ondersteuning van het ambtenaren apparaat.

Voorspelling derhalve nog eens van mij: de werknemer zal op korte termijn niet meer bestaan en overgaan naar een werkende ZZP-er.
don't hide what you have !

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ter verdere verduidelijking - zie de posting hierboven - dat een klassieke werknemer in Nederland zal worden vervangen door een ZZP-er, plaats ik hier wat verdere informatie.

Op deze tabel vind je per land een overzicht van zelfstandigen die wel en geen personeel in dienst hebben. Uden ansatte betekent zonder personeel en med ansatte betekent met personeel. Nederland zit ergens in de top van zelfstandigen zonder personeel. Dus relatief weinig organisaties/zelfstandigen met personeel.

https://www.dst.dk/da/Statistik/nyt/NytHtml?cid=25563

De groep Nederlanders die in het buitenland gaan werken blijft doorgaan. Als voorbeeld: in Sofia (Bulgarije): werken daar 7000 Nederlanders tw: NL ondernemers, NL ZZP-ers en NL werknemers.

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Afbeelding
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Werken in een ander land dan Nederland neemt niet af maar juist toe. Mijn gedachte in deze is, dat niet alleen het netto besteedbaar inkomen elders beter is, maar dat in Nederland de wetgevende regels in de verhouding werkgever en werknemer, lees arbeidscontracten en bijbehorende juridische regels, niet meer van deze tijd is.

Ter verdere informatie:

Vakmensen uit Nederland worden door buitenlandse bedrijven weggekaapt. Zij worden gelokt met baan- en huisgaranties, scholing en luxe voor het hele gezin. Hierdoor is er nu sprake van een nieuwe emigratiegolf. Een op de vijf emigranten vertrekt om deze reden. Dit blijkt uit onderzoek van de Emigratiebeurs. Afgelopen jaar vertrokken 157.000 Nederlanders naar het buitenland. Dit is bijna 30 procent meer dan tien jaar geleden.

In veel landen is een tekort aan werknemers. Daarbij komt dat Nederlanders gezien worden als goede en harde werkers. Daarnaast hebben zij een goede mentaliteit, hebben ze veel kennis, flexibiliteit en vakmanschap. Het meest vraag is er naar technici, ingenieurs, it’ers, bouwvakkers, piloten, truckchauffeurs, leraren, horeca en zorgpersoneel.

Uit het onderzoek van de Emigratiebeurs blijkt dat gemiddeld een half miljoen Nederlanders dit jaar nadenkt over emigratie.

https://ontslag-krijgen.nl/blog/nederla ... buitenland

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik maak even een tussenbalans over het eerste halfjaar 2018 mbt het netto besteedbaar inkomen. Het GFK geeft helaas alleen aan het eind van het boekjaar een overzicht.

Hier zie je de loonontwikkeling die op Prinsjesdag zal worden gepresenteerd en die volgens Loonwijzer geactualiseerd is. De daadwerkelijke verhogingen zijn minimaal geworden.

https://loonwijzer.nl/nieuws/loonwijzer ... profiteren

Er is derhalve geen berekening gemaakt van de verhogingen van je landelijke en lokale belastingen en andere verhogingen binnen je huishouding. Het lijkt me daardoor onwaarschijnlijk dat 2018 een hoger netto besteedbaar inkomen zal genereren dan in 2017 of daarvoor.

De groei van de Nederlandse economie is over haar hoogtepunt heen en heeft thans een dalend karakter. De werkloosheid daalt niet meer.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

'Tussen 2006 en 2016 is het gemiddelde besteedbare inkomen van tweeverdieners gestegen, terwijl het voor eenverdieners met partner en eventueel gezin in diezelfde periode afnam.' In 2016 lag het gemiddelde besteedbaar inkomen van tweeverdieners ruim 5% hoger dan in 2011.

En in 2011 was het weer 1,5% hoger dan in 2006. Bij paren met één kostwinner was er sprake van krimp, respectievelijk bijna 1% en 2%. In 2016 waren er 2,9 miljoen paren waar tenminste één van beiden werkt. Ongeveer 2,3 miljoen van die paren waren tweeverdieners, bij 610 duizend paren verdiende een persoon de kost. Dat betekent dat er nu bijna vier keer zoveel twee- als eenverdieners zijn, terwijl in 2006 de verhouding nog 3:1 was.

Volgens mij verdienen wij te weinig. Als je als alleenverdiener niet meer voor een gezin met, zeg, 2 kinderen, kunt opbrengen, wil dat alleen maar zeggen dat we sinds de jaren 70 van de vorige eeuw, toen dat allemaal heel gewoon was, hard achteruit zijn gehold met ons salaris.
Of zou ons leven nou echt zoveel duurder zijn geworden?

Afbeelding
Afbeelding

David
Veelgebruiker
Veelgebruiker

tekst verwijderd ivm niet volgen van discussie regels: op de man spelen

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zoals zo vaak leven en werken mensen in een soort ritme van een acceptatie van alledag, een soort: het is wel goed zo.
Wat dikwijls minder in beeld komt is de vraag van een maar hoe is het straks. Zeg maar een vorm van economische luiheid gecombineerd met een observeren van anderen die het ook zo doen en ook zo denken, een ritme systeem.

Mijn vraag voor mijzelf en mogelijk anderen is een financieel economisch inzicht te krijgen van een waarom leef ik en werk ik zoals ik dat doe en wat zijn de alternatieven.

Bij mij is anno 2018 en verder steeds meer de vraag geworden wat hou ik financieel netto over en kan ik financieel dat doen wat nodig is en wenselijk is.

Wat mij daarbij opvalt is het gegeven dat het netto besteedbaar inkomen doorlopend een pas op de plaats maakt door de afwezigheid van acceptabele loonsverhogingen. Een tweede is dat er geen woonruimte meer beschikbaar is. De sociale huurwoning is niet meer verkrijgbaar, het kopen van een woonhuis wordt steeds moeilijker door de extreem hoge prijzen van die koophuizen. En als derde is dat de overheid doorlopend haar opgelegde belastingen verhogen en nieuwe belastingen invoeren.

De som van dat alles is een sur place situatie voor de komende jaren geworden. Het werken voor je inkomen wordt steeds meer een afdracht in plaats van nieuwe mogelijkheden bedenken op de vraag: Hoe wil ik leven ?

Dat alles laat ik zien.

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Beloning van werknemers versus zzp'ers in één grafiek. Plaatje van De Nederlandsche Bank die met de niet zo heel schokkende constatering komen dat het zzp'ers in tijden van hoogjunctuur meer voor de wind gaat dan in tijden van economische neergang en hoge werkloosheid.

In groen de jaarlijkse percentuele stijging/daling van de beloning van de gewone werknemers bij bedrijven. In blauw van de zzp'ers die bedrijven tot hun opdrachtgevers rekenen. Gaat het momenteel dus erg lekker mee. En het is van belang, zegt DNB, om die beloning van de zzp'ers goed mee te rekenen bij de vraag of de inkomensgroei van werkenden gelijke tred houdt met de ontwikkeling van de bedrijfswinsten.

Van de 10 miljoen deel- en voltijdsbanen worden er namelijk 2 miljoen vervuld door zzp'ers (cijfers 2017)

Afbeelding

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Afbeelding
To all,
we are a super-intelligent extraterrestrial species who have lost our pet human, Tinus. We found out that he is dwelling around on this forum. We hacked his account to place this signature. Be aware not to feed him.

Tinus,
sit, down, logic off!

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het grootste alarmsignaal van de markten dreigt af te gaan.

De financiële markten zetten zich schrap voor een recessie. Terwijl de aandelenmarkten bezig zijn aan hun langste stijging ooit, de wereldeconomie in een degelijk tempo groeit, de huizenprijzen stijgen en de werkloosheid daalt, dreigt op de markten het alarmsignaal af te gaan dat sinds de jaren '60 al met succes alle recessies heeft voorspeld.

Dat alarmsignaal draait om de rentetarieven die de Amerikaanse overheid moet betalen op staatsobligaties. In een normale markt moet de schatkist meer rente voldoen naarmate het voor een langere periode geld wil lenen. Maar in uitzonderlijke gevallen wordt dat patroon doorbroken en zijn korte leningen duurder dan langere. Deze zogeheten omgekeerde rentecurve geldt als voorspeller van een mondiale recessie. En hij staat nu weer voor de deur.

Vrijdag zei Jerome Powell, de voorzitter van het Amerikaanse stelsel van centrale banken, in een speech dat hij vasthoudt aan een geplande serie renteverhogingen die vooral de korte rente stuwen. Dat gaf een nieuw zetje aan de Amerikaanse tweejaarsrente, die het afgelopen jaar al was verdubbeld en nu tot vlak bij het niveau van de tienjaarsrente is geklommen. Maandag bedroeg het gat nog een schamele 19 basispunten (2,62% versus 2,81%). Dat is het kleinste verschil sinds 2007, toen de omgekeerde rentecurve de voorbode was van de kredietcrisis die een jaar later zou uitbreken.

Goede voorspeller
'Dit is een signaal dat je serieus moet nemen', zegt Han de Jong, hoofdeconoom van ABN Amro. 'Het is een goede voorspeller van conjuncturele problemen.' De laatste zeven recessies werden voorafgegaan door een omgekeerde rentecurve. Het gebeurde dus voor de kredietcrisis, en ook voor het knappen van de internetzeepbel. De Jong: 'Obligatiemarkten zijn goed in het vroeg herkennen van een economische neergang.'

Van een daadwerkelijke omkering is nu nog geen sprake, maar op de markten groeit het ongemak over de aanhoudend opgaande koersen. Sinds afgelopen week is de Amerikaanse aandelenhausse de langste ooit: al ruim 3450 dagen is er geen correctie meer geweest. Maandag zetten de S&P 500, de Dow Jones en de Nasdaq nieuwe records neer.

Maar beleggingen zijn daardoor duur geworden, en de aandelenmarkten draaien op bedrijven die het belastingvoordeel van de Amerikaanse president Trump aangrijpen om eigen aandelen in te kopen. Die impuls ebt volgend jaar weg, en intussen schroeven centrale banken in Europa en vooral de VS hun stimuleringsbeleid terug. Problemen in opkomende markten, zoals de groeivertraging in China, remmen de wereldeconomie. Het escalerende handelsconflict tussen de VS en China kan dat nog eens verergeren.

Federal Reserve
De ogen zijn nu gericht op de Federal Reserve, die komende maand opnieuw de beleidsrente zal optrekken. Intussen lijkt de inflatie stabiel en blijft de tienjaarsrente al een tijdje onder de 3% hangen. 'Die verhoging van volgende maand is al helemaal ingeprijsd, dus die zal de korte rente niet voorbij de lange rente drukken', zegt obligatiebelegger Amir Saleem van Achmea Investment Management. 'Maar ik denk dat het in november wel kan gebeuren. Wij worden nu een beetje voorzichtig over de Amerikaanse economie. Die terugslag zal er komen.'

In de markt wordt erop gerekend dat omkering van de rentecurve begin volgend jaar zal gebeuren. Dan duurt het in de regel nog 6 tot 24 maanden voordat de recessie daadwerkelijk toeslaat.

Wel was er tweemaal, in 1968 en kortstondig in 1998, sprake van een omgekeerde curve zonder dat er een recessie volgde. Ook nu zijn er mensen die zich geen zorgen maken. Het nog altijd soepele monetaire beleid, de goede economische fundamenten en de immense opkoopprogramma's die centrale banken de afgelopen jaren hebben uitgevoerd, zouden de waarde van de rentecurve ondermijnen. Maar 'this time is different' zijn dure woorden op de financiële markten.

Afbeelding

Bron: FD

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Zo zien mijn hartritmestoornissen er ook uit

Tja maar alles leuk en aardig maar wat kunnen we er aan doen ? Ik heb geen geldboom .
t !!!@#$???

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Tinus schreef:
do 23 aug 2018, 22:28
Afbeelding
[:))]

( sorry plato )
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

nathalie schreef:
do 30 aug 2018, 21:50
Zo zien mijn hartritmestoornissen er ook uit

Tja maar alles leuk en aardig maar wat kunnen we er aan doen ? Ik heb geen geldboom .
Daar gaan leven waar geen Nederlandse regelgeving is. Een betonblok van 1000 kilo zakt in het water sneller naar de bodem dan een kiezelsteentje.

De Nederlandse belasting ambtenaren komen er zelf ook niet meer in uit zo te zien:

Afbeelding

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Dat kan toch noet . Ik heb geen geld en een huurhuis en kan niet zomaar mijn familie verkassen naar een zonnig oord of belastingsgunstig land
Bovendien vind ik het hier wel prima
Ik ben als kind al geëmigreerd met ouders mee , daar was het ook niet perse beter .

Ik bedoel wat kan dan de helaas thuisblijvende. Nederlander eraan doen ?
Als iedereen weg zou gaan dan heb je geen Holland meer , maar iedereen komt wel hier geen dis zo erg is het hier ook niet vergeleken met oorlogs landen
.
Even realistisch ajb
t !!!@#$???

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik snap je persoonlijke situatie en behoeftes best wel.

Het punt dat ik wil maken is dat in 2018 e.v. de bevolking niets meer te vertellen heeft, de politiek en de overheid bepalen het kunnen leven in Nederland. En wat andere landen.

Over 2 weken zijn er in Zweden landelijke verkiezingen, daar zul je zien dat de Zweedse burger een slagveld gaat openen waar de politieke en bestuurlijke honden -lees ambtenaren- er geen brood meer van lusten. Volg dat maar eens...

plato
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Het vrij besteedbare inkomen in Nederland is sinds 2002 niet gestegen, maar juist gedaald. Dat concluderen de onderzoekers Peter Keus en Johan Verbruggen in een vergelijkend onderzoek naar de welvaart in verschillende landen sinds de invoering van de euro. De resultaten zijn opmerkelijk, omdat consumenten in andere onderzochte Westerse economieën er wel 10% tot 25% op vooruit zijn gegaan.

Nederlandse huishoudens hebben per saldo minder te besteden dan in 2002, ondanks de sterke economische groei sinds de crisis van 2008. Canadezen hebben gemiddeld zelfs 30% meer vrij besteedbaar inkomen dan in 2002, terwijl Finland en Denemarken er ongeveer 20% op vooruit zijn gegaan.

Het achterblijven van het besteedbare inkomen is volgens de onderzoekers het resultaat van een zeer beperkte loonstijging. Werknemers gaan er minder op vooruit dan in andere landen, terwijl de Nederlandse arbeidsmarkt ook in toenemende mate wordt ingevuld door flexwerk. In 2004 had 73% van de werkende bevolking een vast contract, terwijl dat in 2017 voor slechts 61% het geval was.

Door de opkomst van deeltijdbanen en de toename van het aantal zelfstandigen zonder personeel staan de lonen onder druk, omdat werkgevers beroep kunnen doen op goedkopere arbeidskrachten.

De financiële crisis ligt op papier weliswaar achter ons, maar daar lijkt niet iedereen van te profiteren. In Nederland blijven de besteedbare inkomens duidelijk achter bij andere landen.

bron: MU Marketupdate

Plato:
Het gehele proces van werken is in Nederland veel te veel vastgelegd door de regelgeving van de overheid, jurisprudentie van rechtszaken mbt ontslagzaken e.d. , waarbij de afwezigheid van de flexibiliteit van het ondernemerschap juist de werknemer die rekening laat betalen. Verwachtingen dat het anders zal gaan heb ik niet, want -achterhaalde- regels opgeven is not done. Het is teveel een politiek gewenste zaak versus de economische werkelijkheid in 2018. Waarbij achter de schermen een heftige weerstand van de advocatuur is/zal zijn, immers geld verdienen aan ontslagzaken.

Afbeelding

Tinus
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Via twitter binnengekomen: een reeks foto's van Plato tijdens zijn examen voor statistiek

pink-teachers.ru/lonely-discalculic-boy-with-older-man.php?view=hd&redirect=denmark-trol

Dit keer geen directe foto omdat de beelden schokkend kunnen zijn
To all,

Tinus,
sit, down, logic off!

-b-
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Tja. Hij heeft met een aantal dingen wel gelijk.
Oh hey heb ik een onderschrift? Wat leuk! Ja. Ehm. Mijn onderschrift is net zo zinnig als het leven zelf. Ja.

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”