Ik ben altijd te lui om om spelfouten te veranderen ik heb nogal de neiging om bijvoorbeeld na een komma geen spatie te doen.
Ik erger me alleen wel aan ik vindt...
Dyslexie is meer dan het verwisselen van letters. Ook dat chronische gedoe met d/t en als/dan etc kan bij dyslexie horen. Bijvoorbeeld door automatiseringsproblemen, slecht woordbeeld etc.Enigma schreef:Ik ook! En met name die van mezelf![]()
Ik moet eerlijk toegeven dat ik veel te snel (ver)oordeel op taalvauten.
Niet op duidelijk dyslectische fouten (ik wissel zelf ook letters om en lees daarom mijn posts soms wel drie keer na), maar wel op chronisch gedoe met d/t, als/dan etc.![]()
Zelf heb ik de meeste moeite met samenstellingen met voorzetsels erin (erin/er in? erbovenop/er bovenop? hiernaast/hier naast?).
ps. In het kader van 'de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet' heb ik het toch maar even uitgezocht.
Ah, het is 'erbovenop' en 'hiernaast'.
Ik ben er net voor uitgekomen dat ik vooruit ben gekomen
Hehe, er is geloof ik een 'wet' die stelt dat je dit soort fouten altijd maakt als je iets corrigeert of het over taalgebruik van anderen hebtMeike schreef: als ik iets [knip] ombouwt...
Je moet het zo lezen: een associatief hoofd dat [...] ombouwt.Bezigheid schreef:Hehe, er is geloof ik een 'wet' die stelt dat je dit soort fouten altijd maakt als je iets corrigeert of het over taalgebruik van anderen hebtMeike schreef: als ik iets [knip] ombouwt....
Toch vind ik dat wel weer mooi als het gaat om een streektaal-achtige. Wat zou een willekeurig boeren dorp zijn zonder plat en hoe vreselijk zou het zijn als een Amsterdammer precies hetzelfde klinkt als een Rotterdammer, een Maastrichtenaar of een Fries. Dan heb ik het niet eens over de dialecten, maar juist over de tongval en het gebruik van bepaalde (uitgangen van) woorden. Je mag, vind ik, best horen waar iemand vandaan komt...Luna schreef:"ik wilt" of "ik gaat" hoor je veel hier in de omgeving, bah!
Heh, ja, moet je in Limburg eens een koffie drinken, dat krijg je in een tas. Maar voordat je bang bent dat je een grote plastic zak met koffie krijgt... het is gewoon een kopje.Esther schreef:Droogstek was het volledige woord, dat betekent blijkbaar wasknijper.
Laat ik het anders zeggen. Ik heb meerdere taal/schrijfcursussen gevolgd en daar werd erg getraind in het weghalen van de lijdende vorm, het is namelijk of vaag taalgebruik ("er móet iets gedaan worden aan.... " ja, maar wie moet dat doen dan) of het wordt gebruikt om het taalgebruik kunstmatig formeler te maken.Bezigheid schreef:In bepaalde teksten vind ik de lijdende vorm eigenlijk wel terecht moet ik zeggen. En wanneer pocht iemand met een moeilijk woord? Soms kan een 'moeilijk woord' het eerste zijn dat in je opkomt of simpelweg net iets meer nuance meebrengen. Het is dan natuurlijk wel zaak het correct te gebruiken. 'Pochen' zal voor veel mensen trouwens onder de moeilijke woorden vallen. Wat een moeilijk woord is is denk ik dus ook nog eens subjecti... uhm, persoonlijk.
Die is erg ja. Ik zag vandaag ook een erge... bij hyves spelletjes:"hun hebben"
Hiermee zeg je dus dat formele taal 'slecht' is. Dat dat zo is als je reclame wil maken, een beleidsplan opstelt of een persoonlijke brief schrijft ben ik het met je eens. Echter in een goede wetenschappelijke tekst zie ik wel het nut de bevindingen te onderscheiden van de uitvoerder (tenzij de uitvoerder relevant is). Ook wetsteksten en dingen als statuten moeten volgens mij heel formeel opgesteld worden omdat deze algemeen gelden. Het persoonlijk maken gebeurt later bij het toepassen eventueel.Luna schreef:Laat ik het anders zeggen. Ik heb meerdere taal/schrijfcursussen gevolgd en daar werd erg getraind in het weghalen van de lijdende vorm, het is namelijk of vaag taalgebruik ("er móet iets gedaan worden aan.... " ja, maar wie moet dat doen dan) of het wordt gebruikt om het taalgebruik kunstmatig formeler te maken.
Ik vind van niet hoor, maar aangezien je het niet dagelijks hoort zullen bepaalde mensen vinden van wel. Hoeveel geen idee natuurlijk, maar ze zullen er ongetwijfeld zijn (veilige uitspraak in een land waar veel mensen 'mijn' niet normaal kunnen schrijvenLuna schreef:Pochen is toch geen moeilijk woord? Toch?