Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Re: actie!

Ik vond Flylady ondanks de kneuterige en freaking onoverzichtelijke site ook een prima plan van aanpak.
Het fijnste is dat je gewoon elke ochtend een mail krijgt met de aangewezen kamer + xtra klusje voor die dag: heeeeeeeel fijn om verder zelf niet over na te hoeven denken 8)

Even kort over Flylady voor geïnteresseerden:
- Stap voor stap aanleren van een vaste ochtend- en avondroutine: als die eenmaal routine zijn kost het alleen de energie van het doen en niet ook nog eens de energie van "bedenken wat je allemaal moet en dan ook nog wilskracht verzamelen" :stern:
- 20 Minuten per dag uitbaggeren in een aangewezen ruimte in je huis (rouleert).
- Als je na een tijd een ruimte helemaal uitgezocht en opgeruimd hebt bent ga je over op onderhoud van die ruimte.
No rest for the wicked...

mai-sze
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Wat grappig dat jij dat ook kent. Ik heb me nooit ingeschreven, dus hoe dat werkt met elke dag een mail weet ik niet. Dat routines werken heb ik wel gemerkt, en het loont de moeite om dat in te slijten. Als mijn kinderen hier zijn, doe ik veel meer, omdat het domweg ook moet, koken, opruimen, wasjes doen, en eigenlijk kost me dat minder moeite.
Sinds dinsdag heb ik (eindelijk) weer een vaatwasser, en ik ben weer helemaal blij. De hele dag een opgeruimd aanrecht, en 's morgens is het zo opgeruimd terwijl de koffie loopt..Had eigenlijk geen hekel aan afwassen, maar het is funest voor een uitsteller met een klein aanrecht ;)

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker
Contacteer: Website

Covey of geen Covey........... soms loopt mijn planning de mist in. De liefde, de liefde.
Of ik loop rond met een wazige smile op mijn gezicht, luister wat naar muziek en staar wat naar buiten of er gebeurt iets waardoor ik me in mijn iglo terug trek in stilte. Gelukkig, steeds weer nieuwe kansen om wel in beweging te blijven als ik op een roze of een donkere wolk zit.
Ervaren dat 'niets doen' me geen goed gevoel geeft, is wel een goeie.
Het is hoe dan ook een proces (vooral gewenning; gewoontes aanleren) en ik ben al verder dan ik ooit ben geweest.

Meike
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Dit is al een oude discussie, maar ik ben nog vrij nieuw hier, dus lees zo'n beetje alle draadjes die me maar enigszins (zouden kunnen) interesseren. Wat een verademing om dit te lezen. Ik herken hier zoveel in... (op zich wel jammer... :P)
Dé oplossing zit er natuurlijk niet tussen en tijd om boeken te lezen (Covey klinkt interessant), heb ik nu even niet, maar alleen al de (h)erkenning geeft energie en motivatie om dingen aan te pakken. Niet alleen qua huishouden, maar ook qua studie en tijdmanagement in 't algemeen. (voorzichtig... niet té hoge doelen stellen ;))

Morgen pak ik mezelf weer bij m'n lurven en ga ik (gedoseerd) aan de slag. En dat 'morgen' is voor deze keer eens geen uitstelgedrag, maar een gevolg van de beslissing dat ik voortaan voor middernacht in bed wil liggen, want dat een beetje slaap best goed is voor een mens... ;) (vorige week ook al 3x besloten, maar dat was ik alweer 'vergeten', maar ach... je kunt altijd opnieuw beginnen)

Groetjes, Meike
Ik ben niet nieuwsgierig, hoor, ik wil alleen graag altijd alles weten.

Grietje
Maagdelijk Gebruiker
Maagdelijk Gebruiker

Oh hihi, grappig.

Ik had het begin van het topic al gelezen en ik dacht dat het om Heel Belangrijke Dingen ging.
Maar 't gaat over het huishouden. En dat is best herkenbaar! :-)

Flylady is me te hysterisch, maar ik heb wel een poosje meegedaan op huishouden.tk.
(bestaat niet meer)
Ik ben nog steeds geen huishoudwonder. Asjeblieft zeg, wil het ook niet zijn.
Maar ik heb mijn aanpak wel een beetje veranderd.
Huishoudelijke klussen hebben nu een dag of tijdstip wanneer ik ze doe.
Dus niet meer: ik moet de badkamer eigenlijk doen, geen zin, is het eigenlijk wel nodig, kan het beter dan en dan doen, enz.
Maar gewoon: 't Is maandag, dùs ik doe de badkamer.

Werkt een stuk beter :-)

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Grietje schreef:Oh hihi, grappig.

Ik had het begin van het topic al gelezen en ik dacht dat het om Heel Belangrijke Dingen ging.
Maar 't gaat over het huishouden. En dat is best herkenbaar! :-)

Flylady is me te hysterisch, maar ik heb wel een poosje meegedaan op huishouden.tk.
(bestaat niet meer)
Ik ben nog steeds geen huishoudwonder. Asjeblieft zeg, wil het ook niet zijn.
Maar ik heb mijn aanpak wel een beetje veranderd.
Huishoudelijke klussen hebben nu een dag of tijdstip wanneer ik ze doe.
Dus niet meer: ik moet de badkamer eigenlijk doen, geen zin, is het eigenlijk wel nodig, kan het beter dan en dan doen, enz.
Maar gewoon: 't Is maandag, dùs ik doe de badkamer.

Werkt een stuk beter :-)
............volgens mij heb je wat stukken over geslagen want het woord 'passie' komt ook nog wel eens voorbij en ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die passie voelt voor 'huishouden'. :lol:

Mijn Covey-aanpak die in de regel werkt heb ik inmiddels gecombineerd met de tomatenmethode (exacte naam is me ontschoten) die Falijn ergens aanhaalde. 25 minuten studeren en/of werken aan een tekst en dan even pauzeren.
Nu nog ervoor zorgen dat 'in de regel' ook wegvalt :mrgreen: Stapje voor stapje.........

Enigma
Veelgebruiker
Veelgebruiker

No rest for the wicked...

willemijn
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Enigma schreef:I <3 Hyperbole and a half
:mrgreen:

Johanita
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Geweldig!!! :mrgreen:
You can close your eyes to things you don't want to see, but you can't close your heart to things you don't want to feel...

Luthier
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Fantastisch :mrgreen:

Net het boek. "Slimme jongens, hoe hou je ze gemotiveerd?" en "Te veel mens te weinig dier" aangevraagd bij de bieb. Ben benieuwd of dat meer -of een ander- licht op de zaak weet te werpen.
"Hij die werkt met zijn handen is een arbeider.
Hij die werkt met zijn handen en hoofd is een ambachtsman.
Hij die werkt met zijn handen, hoofd en hart is een kunstenaar."

Franciscus van Assisi

marleen
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Enigma schreef:I <3 Hyperbole and a half
Geweldig! Ik heb zojuist 3 uur op die site doorgebracht.

Terug naar “HB in het dagelijks leven”