seenoevil schreef:Maar weet je dan ook wat je gelezen hebt? Ofwel: ik denk dat snellezers weinig/beperkt begrijpend lezen.
Daarentegen (hier komt ie weer) zal ik het gewoon niet snel kunnen. Hoogstens 400 w/min als het via zo'n browser plugin gaat. In boeken (mijn voorkeur) gewoon zo snel als ik spreek.
Ik begrijp lezen beter dan luisteren, omdat pratende mensen me nog wel eens te langzaam gaan en mijn gedachten afdwalen. Bij een interessante lezing trouwens heb ik dat helemaal niet, of de gedachten dwalen niet maar verbinden aan andere boeken/lezingen/meningen/enz.
Bij het lezen van een roman ben ik er niet zeker van dat ik alle woorden lees, zoals ik schreef beleef ik echt het verhaal. Wel kan ik tegelijkertijd genieten van mooi geschreven taal, of omgekeerd gehinderd worden door een onprettige stijl. Hoe dat dan met elkaar verenigbaar is in mijn hoofd weet ik niet precies... blijkbaar ben ik én met taal, én met het beeld/gevoel bezig.
Bij het lezen van een inhoudelijk stuk tekst heb ik inderdaad meer tijd nodig, soms lees ik ook een paar zinnen terug of pauzeer om te denken over wat ik gelezen heb. Ik vond Kairos van Joke Hermsen (filosoof) daar geweldig mooi voor... een stuk lezen, laten bezinken en verbinden aan ervaringen, en weer verder lezen. Stil de Tijd, ook van haar, had dat ook. Mss nog wel meer. Dat is een vrij dun boek, en toch heb ik me er een tijd mee vermaakt. Veel mijmeren tussendoor

Het gaf veel nieuwe gedachten, vandaar.
En er zijn boeken, of ik ben zelf moe of slaperig, waarbij ik wel lees, maar het niet doordringt. Ach dat is met een film niet anders, dan is het voorbij en denk ik: waar heb ik eigenlijk naar gekeken. Dan raakte het me blijkbaar niet, of op dat moment niet.
EDIT ik wil hoe dan ook niet beweren dat snel beter is dan langzaam, of andersom; ik vertel hoe het voor mij werkt. Laten we er ieg geen wedstrijd van maken maar gewoon doen wat bij je past