Vuurvliegje
Beginnende Gebruiker
Beginnende Gebruiker

Re: Wat ik lees of gelezen heb

Girafje schreef:
Vuurvliegje schreef:recensenten doen.
Wie herkend dit? Is het misschien iets dat meer voorkomt bij dyslectici?
Wie zal 't zeggen? Heb ooit weleens etiketje dyslectisch gekregen, maar acht mezelf meer beelddenkend en heb dit ook wel gehad. Misschien komt het doordat ik van het boek al een film in mijn hoofd maak? Of doordat de film uiteindelijk toch gewoon een soort van 'ander verhaal' wordt, de film wordt toch door iemand anders gemaakt dan de auteur zelf meestal.

Exact, tijdens het lezen zie ik personages met bij behorend gedrag, stemgeluid e.d.
meestal kan ik tijdens het zien van een verfilming wel over deze bijzaken heenkijken maar als bepaalde karaktereigenschappen echt afwijken van mijn voorstelling van het personage dan raak ik geblokkeerd bij het kijken van de film.
Vandaar dat ik veel liever boeken lees dan films kijk.
Anderen kennen is intelligentie
jezelf kennen is pure wijsheid
Anderen beheersen is kracht
Jezelf beheersen is pure macht

Stefan
Beheerder
Beheerder

Hoe zit het eigenlijk met de leessnelheid hier, ik zie meerdere mensen tot bijna een boek per dag posten; leest men werkelijk zo onnatuurlijk snel of is het meer een "lijkt me interessant" of "heb ik ooit gelezen" ding?

Ik lees ongeveer een pagina per minuut als het om een roman gaat, 2 minuten als het om wat moeilijker stof gaat. een stephen king kost me dus meestel 5-8 uur.
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik ben ook vaak niet blij met verfilmingen. Ze gooien het boek door elkaar om er een logisch filmscript van te maken, de personages worden vlakker, en het tempo sluit lang niet altijd aan bij het boek. Plus idd dat wat een ander zich verbeeldt niet hetzelfde hoeft te zijn als wat ik deed...

Recensenten: tja, die zijn ook maar mensen en niet iedereen vindt hetzelfde. Ik recenseer zelf ook, en dan geef ik mijn mening, én ik probeer iets aan te geven wat je kan verwachten van het boek. Voorbeeld: ik hoef zelf niet zozeer een praktisch boek met veel voorbeelden, doe mij maar diepgang, onderbouwing en ideeën die me aan het denken zetten. Toch zou ik een praktisch boek wel kunnen aanraden, omdat ik weet dat er veel behoefte aan is, en ik het in die categorie een goed boek vind.

Het Parfum vond ik prachtig, trouwens. Het boek. Film niet gezien. Het boek staat nog in de kast, mss weer eens herlezen, dank voor het noemen!

Leessnelheid: ik lees naar mijn idee best vlot, ik heb nooit getimed ofzo. Maar tijd is een probleem. Vroeger las ik uren achtereen, die uren heb ik nu niet meer (of ik kies die tijd te gebruiken om te schrijven). Ik stort ook wat sneller in 's avonds dan vroeger, toen ik uren kon doorlezen in een boek dat me greep. Nu ik het schrijf bedenk ik me ook dat ik niet echt ben gegrepen door mijn recent gelezen romans... wel oké, maar niet meeslepend. En inhoudelijke stof lees ik minder makkelijk in bed, omdat ik dan wat anders doe volgens mij. Ik verwerk de informatie, in plaats van het beleven van een verhaal.
Nou ja, een boek per dag gaat niet meer lukken. Ooit wel weer, als de kinderen het huis uit zijn en ik de hele dag bij de haard kan zitten :)

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ik lees soms tot 80 pagina's per uur. Als het een makkelijk boek is. Bij de goddelijke komedie doe ik soms wel een minuut of twee over een bladzijde.

Ik ga niet veel lezen tot het einde van dit trimester. Veel werk en examens en zo.
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

seenoevil
Frequente Gebruiker
Frequente Gebruiker

Maar weet je dan ook wat je gelezen hebt? Ofwel: ik denk dat snellezers weinig/beperkt begrijpend lezen.
Daarentegen (hier komt ie weer) zal ik het gewoon niet snel kunnen. Hoogstens 400 w/min als het via zo'n browser plugin gaat. In boeken (mijn voorkeur) gewoon zo snel als ik spreek.
~ veranderlijk als de wind ~

Sawi
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik lees juist zeer langzaam. Zo langzaam dat ik daarom zelfs liever niet lees en school en studie er door belemmerd werden.
Ik ben zeer goed in spelling, maar heb moeite met de verklanking van woorden. Als ik lees begrijp ik de tekst alleen als ik 'm in mijn hoofd hoor. (En ik gebruik voor de klanken eu en ui voorbeelden als reus en huis om ze van letters naar klanken te vertalen). En van klank zet ik 'm weer om in beelden. Nogal omslachtig natuurlijk. Of het een vorm van dyslectie is weet ik niet. Ik ben er nooit op getest. Ik presteerde namelijk goed genoeg op school al lag mijn leestempo wel laag. Ik weet wel dat lezen me nog steeds veel tijd kost en dat scannend lezen vrijwel onmogelijk is (doe ik wel eens maar daar zitten dus veel fouten in omdat de context achterwege blijft en ik dus ook gewoon woorden niet herken of oversla omdat ik die niet snel genoeg kan vertalen).

Ik ben dan ook jaloers op al die lezers hier. Een hoop interessante boeken komen er voorbij. Ik zou ze best willen lezen, maar begin er meestal niet eens aan omdat het me veel te lang duurt om ze uit te lezen. Een gemiddeld boek waar ik elke avond in zou lezen kost me drie weken om het uit te krijgen. Laat staan een dik boek, een ingewikkeld boek, een boek met veel verhaallijnen of een boek in een andere taal. En ik heb niet eens elke avond tijd om te lezen.
Ontwerp je leven met je hoofd, bouw je toekomst met je handen, kleur de wereld met je hart

Laatbloeier
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik heb geen flauw idee, Sawi, of ik snel of langzaam lees. Ik doe ook best lang over een boek, vind ik zelf. Althans, ik wil altijd dat het sneller gaat! Maar toch lees ik stug door. Ik vind het gewoon te leuk om te doen!

:les:
Give me a break!

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Snelheid boeit me niet. Of je een boek (daadwerkelijk) gelezen hebt, het iets is voor mij, een review geeft of het kunt linken aan bepaalde stijl of auteur (linkje naar review van het boek mag ook) des te meer!

Als je Youp of Goedemondt leuk vindt zou ik je Brusselmans aanraden. Ik heb Mulisch gelezen, heerlijk. 'Liefde in tijden van cholera' van Márquez kon ik, mss daarom, niet laten liggen (ander werk vond ik minder) Stephen King heb ik ook veel van gelezen en zou dan 'Imagica' van C. Barker aanraden. Blumenthal was een tikkie olijke noot tussen de literatuur maar hij schrijft erg gepassioneerd.

Ik lees Stefan zijn vraag / opmerking meer als: hoe inspireer je met wat je hier aan boeken noemt? Linkdump vs kwaliteitstips.

Als ik de vraag toch letterlijk opvat: 'City' van Allesandro Baricco ben ik al vijf jaar mee bezig. 'Het bezoek van de lijfarts' van Enquist heeft ook even geduurd. Ik lees dus soms traag ;)

Esther
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Mijn laatste boek was Ademloos, van Kim Moelands. Zij en haar vriend hebben beiden cystic fibrosis. Hij overlijdt hieraan op 32 jarige leeftijd. De strijd om leven en dood vs de wens om te leven of op te mogen geven, ik vond het indrukwekkend. Ik ben net begonnen met Grenzeloos, het vervolg hierop, hierin krijgt ze nieuwe longen. Beide boeken zijn autobiografisch. De tweede wordt door iemand anders voorgelezen, dat is nog even wennen.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Ik lees heel snel. Altijd al gedaan, en door het worstelen door dikke juridische dossiers is dat alleen maar toegenomen. Een gemiddeld boek (fictie) van rond de 400 blz lees ik in een middag/avondje uit. Mede daarom lees ik graag in het engels, dat moet ik langzamer doen en zo "geniet" ik meer. Ook non-fictie gaat wat langzamer.
En er zijn boeken die ik gewoon niet weggelezen krijg. De slinger van Foucaut van Umberto Eco is er zo eentje. Tig keer in begonnen, en nog nooit uitgelezen. Het gaat me ooit lukken!!!!!

Lees nu
http://www.bol.com/nl/p/de-stad/9200000019075617/ De stad van Stella Gemmel
Het is best leuk. Ik wil het ook graag uitlezen, maar echt heel bijzonder, nee....
LEEF!

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

seenoevil schreef:Maar weet je dan ook wat je gelezen hebt? Ofwel: ik denk dat snellezers weinig/beperkt begrijpend lezen.
Daarentegen (hier komt ie weer) zal ik het gewoon niet snel kunnen. Hoogstens 400 w/min als het via zo'n browser plugin gaat. In boeken (mijn voorkeur) gewoon zo snel als ik spreek.
Ik begrijp lezen beter dan luisteren, omdat pratende mensen me nog wel eens te langzaam gaan en mijn gedachten afdwalen. Bij een interessante lezing trouwens heb ik dat helemaal niet, of de gedachten dwalen niet maar verbinden aan andere boeken/lezingen/meningen/enz.

Bij het lezen van een roman ben ik er niet zeker van dat ik alle woorden lees, zoals ik schreef beleef ik echt het verhaal. Wel kan ik tegelijkertijd genieten van mooi geschreven taal, of omgekeerd gehinderd worden door een onprettige stijl. Hoe dat dan met elkaar verenigbaar is in mijn hoofd weet ik niet precies... blijkbaar ben ik én met taal, én met het beeld/gevoel bezig.

Bij het lezen van een inhoudelijk stuk tekst heb ik inderdaad meer tijd nodig, soms lees ik ook een paar zinnen terug of pauzeer om te denken over wat ik gelezen heb. Ik vond Kairos van Joke Hermsen (filosoof) daar geweldig mooi voor... een stuk lezen, laten bezinken en verbinden aan ervaringen, en weer verder lezen. Stil de Tijd, ook van haar, had dat ook. Mss nog wel meer. Dat is een vrij dun boek, en toch heb ik me er een tijd mee vermaakt. Veel mijmeren tussendoor :) Het gaf veel nieuwe gedachten, vandaar.

En er zijn boeken, of ik ben zelf moe of slaperig, waarbij ik wel lees, maar het niet doordringt. Ach dat is met een film niet anders, dan is het voorbij en denk ik: waar heb ik eigenlijk naar gekeken. Dan raakte het me blijkbaar niet, of op dat moment niet.

EDIT ik wil hoe dan ook niet beweren dat snel beter is dan langzaam, of andersom; ik vertel hoe het voor mij werkt. Laten we er ieg geen wedstrijd van maken maar gewoon doen wat bij je past

Stefan
Beheerder
Beheerder

De vraag was een beetje bedoeld als: is het een linkdump van ogenschijnlijk interessante boeken, of een topic waar interessante boeken voorbijkomen. De snelheid waarmee sommigen boeken hier neerzetten en de hoeveelheid deden me de vraag stellen..

Ik lees snel, maar niet vaak genoeg; daardoor lees ik bijna niets uit helaas :(
.. inconsistency is one to which every honest thinker must subject himself. The foolish and the dead alone never change their opinion.
James Russell Lowell
http://quoteinvestigator.com
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_cognitive_biases

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Stefan schreef:Hoe zit het eigenlijk met de leessnelheid hier, ik zie meerdere mensen tot bijna een boek per dag posten; leest men werkelijk zo onnatuurlijk snel of is het meer een "lijkt me interessant" of "heb ik ooit gelezen" ding?
Ik lees langzaam. Licht dyslectisch.
Door de titel van dit topic, vat ik het op als "welk boek heb je net uit?".
Look where you're going.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Geen idee of ik snel lees of niet ...
Zoals ik het zelf beleef hangt het er maar net van af welk boek ik lees cq. waar het over gaat en hoe het geschreven is (veel vaktermen vertraagd mijn leestempo, behalve als het is op gebied waar ik in thuis ben natuurlijk) en de taal (in mijn geval Engels) scheelt soms ook (zeker in combi met vaktermen e.d.).
Komt nog bij dat ik graag 'graas' en dan weer een stuk/tijd in het ene boek lees en dan weer in een andere (en zo meerdere verschillende boeken 'tegelijkertijd' lees).
Ik tik hier boeken neer die me interessant lijken (waneer ik er net in begin/begonnen ben) en/of de ik goed, leuk of vermakelijk vind (als ik erin bezig ben of net uit heb).

Vanmorgen heb ik 'Animal Farm' maar eens uit de bieb gehaald. Lang geleden heb ik deze gelezen voor MO-examen en ben heel benieuwd wat ik er nu van vind. Ik herinner me nl. wel de verhaallijn en de opzet enzo (en namen, zoals Snowball en Napoleon, de varkens), maar kan me ook nog herinneren dat mijn leraar Engels destijds bij mijn mondeling examen me aankeek met een blik alsof ie wilde zeggen (weet niet meer zeker of hij dat nu ook echt gezegd heeft toen) of ik hem in de maling nam ... Ik had altijd hoge cijfers voor Engels, dus vandaag de dag denk ik hierbij: 'Of ik had het verhaal niet begrepen óf híj ...' :crazy:
Laatst gewijzigd door Girafje op di 04 nov 2014, 19:52, 1 keer totaal gewijzigd.
"The time is always right to do the right thing" ~ M.L. King jr. ~

lindar76
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Óf je had het boek echt gelezen, eigen antwoorden gegeven ipv die uit het uittreksel.

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

lindar76 schreef:Óf je had het boek echt gelezen, eigen antwoorden gegeven ipv die uit het uittreksel.
:laugh: Jaaa, dat zal 't zijn! :bow: Thanx Lindar, you made my day!

Verwijderde account
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Sun Tzu - The art of war. Oud boek en 'war' klinkt wat heftig. Desalniettemin het lezen waard; Tzu's filosofie is nog steeds toepasbaar op allerlei vlakken.

aletta
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

EDIT :verkeerde post in verkeerde topic :blush: (heb dus wat tekst weggehaald)
maar ik lees dus een dikke pil met Indiase recepten.... oeioeioei wat klinkt dat allemaal lekker!!!!!!! ( zijn er hier nog meer kookboekliefhebbers?)
LEEF!

Girafje
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

[quote="aletta"]( zijn er hier nog meer kookboekliefhebbers?)[/quote]
Yup, hier nog een kookboekfreak! :mrgreen:

nathalie
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Jaaaaa !!

mijn halve boeken kast zit vol mooie kook en bak boeken . Heerlijk om te bladeren en zeker met levensechte fotos zit ik te watertanden .
Zo nu ook het pasta machine boek met tortellini en zo zelf prutsen ..Ok er zitten wel vreemde ingredienten in. Konijn en artisjokken en zo eet ik niet dagelijks .
Eerder mijn konijn eet de artisjokken .

Momenteel lees ik veel over Dyslexie en Hb en Adhd en kinderen met het een of ander .
Ik wordt er niet vrolijker of wijzer van eigenlijk .Met alle wijsheid en handleidingen in de wereld moet toch het kind zelf het uiteindelijk doen en willen .Sterk positief doorzettingsvermogen heeft ze wel.Nu nog een passende school voor haar ontwikkelen .:grin::ugeek::smile:
Zijn daar ook boeken over?
t !!!@#$???

Terug naar “Links en Recensies”