Het is mij trouwens inmiddels duidelijk hoe jij de Bijbel hebt gelezen en bestudeerd, en hebt gekozen om het voor waarheid aan te nemen. Dank voor de heldere antwoorden.
Ik zelf lees het natuurlijk op een compleet andere manier. Het is ook lastig voor mij om me te concentreren op één stuk, omdat ik na een paar zinnen al ga beredeneren. Als ik
Noah (link) er weer even bij haal:
De HEER zag dat alle mensen op aarde slecht waren .... Alleen Noach vond bij de HEER genade.
Teleurstelling is begrijpelijk en herkenbaar. Maar tussen duizenden (tienduizenden? honderdduizenden?) zat er maar werkelijk één enkele persoon die je wel oké vond? Vooruit, laat ik er in meegaan:
De HEER zag dat alle mensen op aarde slecht waren..... Hij kreeg er spijt van dat hij mensen had gemaakt en voelde zich diep gekwetst.... Ik zal de mensen die ik geschapen heb van de aarde wegvagen.
...God zag dat de aarde door en door slecht was, dat iedereen een verderfelijk leven leidde....
‘Ik heb besloten een einde te maken aan het leven van alle mensen, want door hen is de aarde vol onrecht. Ik ga hen vernietigen´
Duidelijk.
Iedereen, maar dan ook echt iedereen, was bij God afgeschreven behalve Noach. Het staat er zwart op wit, glashelder.
Maar....
(God tegen Noach) ´Jij moet de ark in gaan, samen met je zonen, je vrouw en de vrouwen van je zonen.´
Ja ho ho. Wacht eens even. God zei duidelijk ALLEEN Noach. Oké, het kan begrijpelijk zijn dat zijn drie zonen alle drie net zo goed zijn in Gods ogen als Noach zelf. En zijn vrouw misschien ook, alhoewel zij natuurlijk al haar eigen normen en waarden had voordat ze elkaar ontmoette. Maar die drie aangetrouwde vrouwen van Noachs zonen kunnen onmogelijk in exact dezelfde gratie vallen als Noach zelf. Dus als je dan van mening bent dat mensen verdorven zijn, dat je van plan bent om ze allemaal uit te roeien op een paar na, waarom redt je dan een paar mensen die net zo verdorven zijn als al die andere die je wél gaat vermoorden?
En dan komt God achteraf ook nog eens aanzetten met
en hij zei bij zichzelf: Nooit weer zal ik de aarde vervloeken vanwege de mens, want alles wat de mens uitdenkt, van zijn jeugd af aan, is nu eenmaal slecht....
(God zegt' ´Deze belofte doe ik jullie: nooit weer zal alles wat leeft door het water van een vloed worden uitgeroeid, nooit weer zal er een zondvloed komen om de aarde te vernietigen.´
dan was die hele zondvloed van begin tot einde een volledig nutteloze actie. De hele wereldbevolking én alle landdieren (waarom???) uitroeien omdat je ze niet leuk vindt, en dan achteraf roepen `ach ja, zo zijn ze nou eenmaal. Laat maar, ik accepteer het wel´.
Trouwens, is er een stuk in de Bijbel waarin staat dat het boek op een dag in iemands bezit kwam? Door God geschreven?
Want als men aangeeft dat de Bijbel door vele mensen geschreven is door de hele geschiedenis heen, dan stamt uiteindelijk elke Bijbel af van die ene allestotnutoe Bijbel die Noach aan boord van zijn Ark had.
´ik plaats mijn boog in de wolken; die zal het teken zijn van het verbond tussen mij en de aarde. 14 Wanneer ik wolken samendrijf boven de aarde en in die wolken de boog zichtbaar wordt, 15 zal ik denken aan mijn verbond met jullie´
Dat is mooi, maar het is gewoon een regenboog natuurlijk.

En voor een regenboog is er een hele simpele natuurkundige verklaring.
Er zijn nog wel meer dingen in dat ene kleine stukje tekst waar ik aangeef dat het onmogelijk en/of onlogisch is.
Look where you're going.