Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Re: Hoe maak ik onderscheid tussen invloed van God of de Dui

TB schreef:
Terrasano schreef:
mefmdv schreef:Geen idee of ik dat wil zeggen. Ik bedoel gewoon dat in mijn beleving deze vergelijking niet opgaat, omdat het één het ander niet uitsluit. Als ik iets zie dan kan me dat ergens aan doen denken, dat hetgeen wat ik zie nou wetenschappelijk verklaarbaar is doet daar niets aan af, dat lijkt me voor God ook te gelden.
Ik ben het er dan ook mee eens. Al vinden ze morgen the unifying theory of everything, dan weten we slechts hoe het werkt, niet waarom het er is, en hoe het er is gekomen, en wat het is.
Ik denk persoonlijk dat we er goed aan doen om nederig en verwonderd te blijven, ongeacht wie of wat er verantwoordelijk is voor de schepping.
Dat we nederig en verwonderd moeten blijven is een zekerheid maar voor de gelovige om het feit dat er een allesziende god zou kunnen zijn, voor mij omdat we sociale wezens zijn en verwaande kwasten uitgesloten worden in een sociaal systeem en gewoon het allerleukste is om steeds nieuwe dingen te leren en ontdekken. Wat niet is kan altijd wel komen, dat is wel al vaak voorgekomen. Het terrein van de godsdienst krimpt in gebieden met goede opleiding en groeit in gebieden met opleiding die verwaarloosd, genegeerd wordt. Het is idd niet 100% of 0% maar zeer veel tussenin. Zolang we de 100% niet bereiken is er ruimte voor minsten 0,1%. Ooit was godsdienst een verklaring voor allerlei ziektes, natuurfenomenen, ... Nu is dit ingekrompen (relatief) door de wetenschap omtrent natuurfenomenen en ziektes en worden andere fenomenen 'uitgebuit'. Ik geloof dat godsdienst een middel is om rust in het geweten te vinden omdat de mens nu eenmaal nieuwsgierig is, een verklaring wil voor vele dingen en anders angstig wordt. Indien iemand tevreden is met een poppenspeler in de coulissen, is dat voor mij ok zolang er mij niets opgelegd wordt zoals boko haram dat momenteel doet en in het verleden ook al zeer vaak misbruikt is geworden. Godsdienst is een sterk iets dat bij de onvolmaakte mens vaak de neiging geeft om deze macht te misbruiken, een zeer gevaarlijke combinatie. Zolang wetenschap niet alles verklaard en alle mensen al deze kennis onder de knie hebben, wat nooit zal gebeuren, zal godsdienst blijven bestaan. Het gaat om een kans en ik geloof in de kans dat godsdienst iets is wat vanuit de mens komt om macht te krijgen over andere mensen of vanuit een onzekerheid en dus niet omdat het zo zou zijn. There is no church in the wild, homofilie komt overal in de natuur voor. Het is enkel de mens die dit veroordeelt.
Ik denk dat je verhaal tot op zeker hoogte zeker zal gelden, alleen ben ik van mening dat het veel meer omhelst dan deze vrij pessimistische versie. Geloof heeft ook een zingevingsfunctie en een moraal om aan vast te houden in de voor de rest maakbare tijdsgeest van de mensheid. Dat onderscheidt is denk ik van onschatbare waarde omdat er anders geen enkele houvast meer is als de tijd voortschrijdt, dat wil zeggen dat de mens uiteraard zelf alles kan neerpennen en definiëren, maar er dan vervolgens weinig meer in de weg staat om het te herzien ten goede en ten kwade. Zonder een transcendentaal gerechtshof zogezegd is alles mogelijk, en is er geen beroep meer mogelijk! Dit is zowel positief als negatief.

Uiteraard zijn er nu teveel zaken die vanuit overtuiging worden geuit, en uitgevoerd, maar als er anders gelezen zou worden zie ik toch behoorlijk veel ingangen om de uitwassen uit de wereld te helpen zonder afbreuk te doen aan het gezag en woord van de overtuigingen. Ik zie dan ook een taak voor de diverse religieuze richtingen om daar optimaal gebruik van te maken. Want ik zie aan de andere kant ook weinig redenen tot hoop voor de lange termijn.
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Terrasano schreef: Ik zie dan ook een taak voor de diverse religieuze richtingen om daar optimaal gebruik van te maken. Want ik zie aan de andere kant ook weinig redenen tot hoop voor de lange termijn.
Ik ben het volkomen met je eens. Maar diegene die bovenaan de piramide staat bepaalt de weg die ingeslagen wordt en vaak loopt dat verkeerd af. Een zeer grote verantwoordelijkheid die maar weinigen kunnen dragen, beter dat niemand deze draagt en men leeft en laat leven. Diegene die geloven hebben vaak de neiging dit als enige waarheid te zien en willen dit maar al te graag opleggen, ik denk dat deze topic dat al meermaals aangetoond heeft. Vandaar dat ik het aantonen van enige relativiteit niet als sarcastisch zie maar een mogelijkheid om van dat ene kleine hoekje af te stappen en opnieuw het open terrein op te zoeken.

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker
Contacteer: Website

Oscar schreef:Ik wil best Christenlijk zijn, maar
duidelijk niet op hun manier. Alleen als je christelijk bent op je eigen manier is het niet christelijk meer. Dan ben je gewoon gelovig.

Je hebt je eigen standpunten/normen die niet overeenkomen met die van hen.
Als je je niet wil aanpassen, dan doe je het toch niet?

Persoonlijk vind ik dat je gelijk hebt en het niet uitmaakt dat je met je vriendin in dezelfde tent slaapt.
Maar het is hún festival en alles moet via hun regels.
Het is je aangeboren natuur die aangeeft dat jij je er niet prettig bij voelt. Doe het dan niet.
Look where you're going.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Terence schreef:
Oscar schreef:Ik wil best Christenlijk zijn, maar
duidelijk niet op hun manier. Alleen als je christelijk bent op je eigen manier is het niet christelijk meer. Dan ben je gewoon gelovig.

Je hebt je eigen standpunten/normen die niet overeenkomen met die van hen.
Als je je niet wil aanpassen, dan doe je het toch niet?

Persoonlijk vind ik dat je gelijk hebt en het niet uitmaakt dat je met je vriendin in dezelfde tent slaapt.
Maar het is hún festival en alles moet via hun regels.
Het is je aangeboren natuur die aangeeft dat jij je er niet prettig bij voelt. Doe het dan niet.
Er is niets leuker iets te doen wat niet mag. ;-)

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Terrasano schreef:Ik kan mij voorstellen dat je daar erg mee worstelt, en terecht ook. Maar tevens denk ik dat je opties ook beperkt zijn vanwege het feit dat anderen de organisatie en regels hebben opgesteld. Je kunt in gesprek gaan, en allerlei argumenten aandragen, en dat is ook aan te raden, maar daarna is het toch een kwestie van keuzes maken. Je kunt op hun verzoek apart de nacht gaan doorbrengen en je dus voegen naar de regels zoals die gesteld worden, of je kunt er voor kiezen de regels niet te accepteren en vervolgens niet deel te nemen aan het festival.

Veel andere keuzes zijn er volgens mij niet, en dan is het dus de vraag wat voor jullie belangrijker is? Het samen slapen en helpen met de opbouw en deelname aan het festival. Of niet deelnemen om diverse redenen zoals niet samen kunnen slapen, en vanwege meer praktische redenen die te maken hebben met je autisme, en 'hulp' daarbij. Al met al een lastige opgave.

Met andere woorden, is het je waard om deel te nemen ondanks al je principiële en praktische problemen?
Ik ben dan iemand die me dan maar ernaar voegt. Bij de op- en afbouw week maakt het niet veel uit, dan ben ik alleen met haar vader. Ik heb me nu van te voren al ingesteld dat ik alleen ga slapen, dus dan is het niet zo erg. Het kan ook zijn dat ik te hoge verwachtingen stel aan de functie die ik ga uitoefenen, dat heb ik altijd als ik iets ga doen wat ik nog niet ken. Het ging er mij ook om dat bij dat terrein ook verkondigt wordt dat ze hulp bieden aan autisme en dit hun ook heb verteld dat ik me erop had ingesteld om samen te slapen en de redenen die ik er nog meer bij heb en dit ook gezegt dat ze daar ook hulp aan bieden. Maar nee, hoeveel argumenten je aanhaald het antwoord bleef hetzelfde. Het kwam beetje overeen met hoe Maracaka reageert in dit topic. Bepaalde vragen worden gewoon genegeert en er wordt een automatisch bandje afgespeelt. En dat ergert mij vreselijk. Want dat betekent ook, stel je bent gelovig, je bent al 30 jaar samen maar je ziet geen reden om te trouwen omdat je het zo voldoende vind. Dan mag je dus als je naar dat festival gaat niet samen slapen :). Maar goed, ik ga er gewoon naar toe en ik zie het wel. Lonneke had nog met ze gesproken en volgens mij was daar een oplossing uitgekomen maar dat heb ik niet echt meer meegekregen.

En Terence, met wat jij zegt kom ik eigenlijk terug met waar ik eerst stond in mijn leven. Ik geloofde altijd gewoon in God, en luisterde naar mezelf. Sinds ik nu bij de gemeente ben lijkt het wel lastiger te zijn geworden. Ik heb meer vragen gekregen wat opzich niet verkeerd is, maar ik mag blijkbaar alleen de "juiste" stellen waar antwoord opgegeven kan worden. Stel ik er meer of diepere dan wordt het afgedaan met dat ik gewoon moet accepteren wat er in de bijbel staat of me er gewoon bij moet neerleggen dat niet alles te beantwoorden is. Tuurlijk is niet letterlijk alles te beantwoorden, maar dat is wel heel makkelijk om dat argument altijd maar te gebruiken. Het meest ironische blijf ik dan ook vinden dat de vraag in mijn beginpost 0 reacties had op de Facebook pagina van de gemeente. En hier op dit forum waar meer atheisten zitten dan bij die Facebook pagina het al 23 pagina's betreft... En ik dus ook meer zekerheid heb ik een aantal onderwerpen en handelingen.
“A clever fighter is not only who wins, but excels in winning with ease”

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Ik ben benieuwd naar wat die oplossing dan is. :-)
Ik weet trouwens niet of de discussie pas in een andere richting ging toen Maracaka ging posten.
En vergeet niet dat jullie beiden in dezelfde God geloven, alleen op een andere manier. Als je dan gaat roepen dat haar manier de verkeerde is, dan doe je dus precies hetzelfde als complete volksstammen al millennia doen wat de basis is van menig oorlog.
Oscar schreef:Ik geloofde altijd gewoon in God.
Dat is niet waar. :-D
Look where you're going.

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Terence schreef:Ik ben benieuwd naar wat die oplossing dan is. :-)
Ik weet trouwens niet of de discussie pas in een andere richting ging toen Maracaka ging posten.
En vergeet niet dat jullie beiden in dezelfde God geloven, alleen op een andere manier. Als je dan gaat roepen dat haar manier de verkeerde is, dan doe je dus precies hetzelfde als complete volksstammen al millennia doen wat de basis is van menig oorlog.
Oscar schreef:Ik geloofde altijd gewoon in God.
Dat is niet waar. :-D
Oke, voordat ik 4-5 was geloofde ik niet in God, mierenneuker :P

Ik wil ook niet impliceren dat haar manier de verkeerde is. Ze mag het zelf weten, maar als ze haar zienswijze wilt verkondigen met hoe zij de Bijbel opvat wat na zoveel pagina's al niks meer te maken heeft met mijn beginpost dan vind ik het niet zo gek dat ik vind dat ze dan haar eigen topic kan gaan openen. Ik hoef niet altijd lief te zijn :)

thaumadzomen
Veelgebruiker
Veelgebruiker

groot gelijk Oscar!

terug naar je vraag. hoe merk jij de invloeden van god en de duivel in je leven Oscar?
o what can ail thee, Knight-at-arms
so haggard and so woe begone
the squirrel's granary is full
and the harvest is done

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Je zou kunnen stellen:

God heeft Oscar gemaakt.
God heeft Oscar hoogbegaafd gemaakt.
Oscars hoge intelligentie heeft hem op dit forum gebracht.
Op dit forum roepen de meeste leden dat religie nonsens is, en velen roepen dat God niet bestaat.
Dit forum is dus des Duivels, en daarmee de test voor elke gelovige hoogbegaafde die hier terecht komt.
Look where you're going.

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Terence schreef:Je zou kunnen stellen:
God heeft Oscar gemaakt. Waar, althans de oorzaak als je geloofd dat Hij de mensheid heeft gemaakt.
God heeft Oscar hoogbegaafd gemaakt. Zal waarschijnlijk ook wel zo zijn.
Oscars hoge intelligentie heeft hem op dit forum gebracht. Niet waar, dat was Google.
Op dit forum roepen de meeste leden dat religie nonsens is, en velen roepen dat God niet bestaat. Waar
Dit forum is dus des Duivels, en daarmee de test voor elke gelovige hoogbegaafde die hier terecht komt. Niet waar, een mening uiten tegen het geloof hoeft niet Duivels te zijn.

Je snapt dat ik expres serieus reageer op je stellingen :P Vond ze wel grappig.

@ Thaumadzomen

Hoe ik de invloeden merk is dus lastig. Ik zal mijn best doen het te beschrijven waarvan ik denk dat het invloeden zijn.

Ik ben een aantal keer in mijn leven benaderd door een jongen die heel erg op mijn broer lijkt (Het was wel elke keer een andere jongen) die mij hielp in bepaalde situaties. Zoals dat ik door redenen ergens op straat lag diep in de nacht en diegene kwam mij helpen. Die bleef bij me en ging pas weg zodra m'n ouders mij hadden opgehaald. En ik had er ook elke keer gesprekken mee waarbij diegene mij dingen vertelde hoe ik mijn leven anders kon leiden.
Waarom ik erbij zeg dat die op mijn broer lijkt is omdat in die periode mijn broer met veel problemen uit huis is gegaan en ik hem erg miste. Tevens is hij ook een Asperge net zoals ik, dus we kunnen elkaar vinden. Ik woonde thuis met mijn moeder (Geen asperge plant) stiefvader en halfzusje. Ik had dus met niemand iets "in common" thuis met hoe ik denk en voel en dat liet me vaak eenzaam voelen.

Ook de keren dat ik in het ziekenhuis ben beland door bijv. aangereden te zijn door een auto of dergelijke was er altijd iemand die zich altijd in mijn buurt begaf en met mij contact probeerde te houden. En nee geen ambulance broeder waarbij het zijn werk is, maar soms gewoon een toevallige voorbijganger die niks met mij te maken zou hebben.

Ook de momenten dat ik God meer probeer te zoeken lijkt het alsof ik door toevallig teksten tegen te komen bevestigt word, maar ook als ik meer afstand maak door schijt aan alles te hebben, met verkeerde mensen ik weer dingen tegenkom waarbij ik eraan herinnert word met waar ik mee bezig ben.

Aan de andere kant merk ik ook de slechte invloeden. Ik geloof niet in het paranormale, en vind sommige mensen wel heel erg fanatiek en occult bezig zijn met dat "beroep" waarbij het duistere sferen krijgt. Mijn moeder had contact met een paranormaal begaafd stel, en die waren in ons huis om mijn kamer te "reinigen" met bezweringen en dergelijke. Sindsdien zijn er meer problemen gekomen. En hoe meer ik geloofde dat het paranormale waar was, hoe slechterdere dingen ik op mijn pad tegenkwam. Later las ik in de bijbel dat zoiets ook als heiden wordt gezien.

En zo heb ik meerdere dingen waar ik bij sommige dingen niet in het openbaar verder ga uitweiden.

Heb je beetje een beeld kunnen vormen wat ik bedoel? Vaak is iets uitleggen niet mijn sterkste kant :)

Terence
Verslaafde Gebruiker
Verslaafde Gebruiker

Maar Google is toch door een mens bedacht, en ook daarvan kan je stellen dat zijn/haar inspiratie kwam van God of de duivel.

Over je post hierboven:
Kan, maar het is net zo makkelijk te verklaren met Physerics "gewoon toeval, zoek er niks achter' en dood Stefan genoemde cognitieve dissonantie.

Jij zoekt (on)bewust naar bepaalde teksten, dus dan is het logisch dat je die tegenkomt. Je wil graag een boodschap achter die teksten vinden, dus dan vind je die ook.

En let je wel op dat je niet lamlendig op straat ligt 's nachts? :-)
Look where you're going.

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Ja ik weet dat Google door een mens is gemaakt. Gelieve die reactie niet al te serieus te nemen :P

Maar wat je daarna zegt is ook waar. Dat maakt het lastig, net zoals de reactie van Willem over het Forer-effect als reactie op Bedweter.

Het is slechts een gevoel, een gevoel waarbij ik zelf ook toets of het uberhaubt wel een invloed is van externe machten buiten ons mensen om of simpelweg te verklaren. Dus daarom is mijn reactie op Thaumadzomen dan ook eerder dat als ik het zou moeten omschrijven wat die invloeden kunnen zijn dan zijn die ervaringen o.a waar ik dan aan denk dat het dat zou KUNNEN zijn. Zeker weten doe ik dat natuurlijk niet. En dat is juist de hele euvel waar ik tegen aan kom, daarom ook de beginpost. Hoe kan je ze onderscheidden? Want alles is wel logisch te verklaren. En als dat zo is, hoe ver kan ik dan geloven in een Bijbel als je daarvan dus ook niet zeker kan weten of het echt boeken zijn van God zijn woord of verzonnen is door mensen of zoals ik hier ook las dat mensen zelf bepalen wat wel en niet in de Bijbel is gekomen stel dat het wel van het Woord af komt.

Dat geeft een grote angst voor mij, bang dat waar ik me jaren aan vast probeer te houden (Geloof en stroming naar het Christendom) misschien wel eens niet waar zou kunnen zijn. En als het wel waar is, hoe kan ik het onderscheidden? Daarom zoals ook in reacties is gegeven blijkt het toch maar weer het beste te zijn om wel naar mezelf te luisteren en oordelen of ik als mens goed leef of goed voor anderen.

De 10 geboden herleid ik ook naar 1 regel: Wat u niet wilt dat u geschiedt, doet dat ook een ander niet.

Oscar
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Terence,

ik heb de oplossing dus gehoord. We mogen wel bij elkaar slapen als we een andere functie uit-oefenen. Nu moeten we gewoon eten verzorgen in de medewerkers tent. Maar verder mogen we gewoon op dezelfde plek slapen in 1 tent. Dus nu is het minder aanstoot-gevend voor de "cry babies"? Hypocriet is waar ik gelijk aan dacht.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Oscar schreef:Terence,

ik heb de oplossing dus gehoord. We mogen wel bij elkaar slapen als we een andere functie uit-oefenen. Nu moeten we gewoon eten verzorgen in de medewerkers tent. Maar verder mogen we gewoon op dezelfde plek slapen in 1 tent. Dus nu is het minder aanstoot-gevend voor de "cry babies"? Hypocriet is waar ik gelijk aan dacht.
zo'n regel kan enkel en alleen maar door een mens verzonnen worden.

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Oscar schreef:
Terrasano schreef:Ik kan mij voorstellen dat je daar erg mee worstelt, en terecht ook. Maar tevens denk ik dat je opties ook beperkt zijn vanwege het feit dat anderen de organisatie en regels hebben opgesteld. Je kunt in gesprek gaan, en allerlei argumenten aandragen, en dat is ook aan te raden, maar daarna is het toch een kwestie van keuzes maken. Je kunt op hun verzoek apart de nacht gaan doorbrengen en je dus voegen naar de regels zoals die gesteld worden, of je kunt er voor kiezen de regels niet te accepteren en vervolgens niet deel te nemen aan het festival.

Veel andere keuzes zijn er volgens mij niet, en dan is het dus de vraag wat voor jullie belangrijker is? Het samen slapen en helpen met de opbouw en deelname aan het festival. Of niet deelnemen om diverse redenen zoals niet samen kunnen slapen, en vanwege meer praktische redenen die te maken hebben met je autisme, en 'hulp' daarbij. Al met al een lastige opgave.

Met andere woorden, is het je waard om deel te nemen ondanks al je principiële en praktische problemen?
Ik ben dan iemand die me dan maar ernaar voegt. Bij de op- en afbouw week maakt het niet veel uit, dan ben ik alleen met haar vader. Ik heb me nu van te voren al ingesteld dat ik alleen ga slapen, dus dan is het niet zo erg. Het kan ook zijn dat ik te hoge verwachtingen stel aan de functie die ik ga uitoefenen, dat heb ik altijd als ik iets ga doen wat ik nog niet ken. Het ging er mij ook om dat bij dat terrein ook verkondigt wordt dat ze hulp bieden aan autisme en dit hun ook heb verteld dat ik me erop had ingesteld om samen te slapen en de redenen die ik er nog meer bij heb en dit ook gezegt dat ze daar ook hulp aan bieden. Maar nee, hoeveel argumenten je aanhaald het antwoord bleef hetzelfde. Het kwam beetje overeen met hoe Maracaka reageert in dit topic. Bepaalde vragen worden gewoon genegeert en er wordt een automatisch bandje afgespeelt. En dat ergert mij vreselijk. Want dat betekent ook, stel je bent gelovig, je bent al 30 jaar samen maar je ziet geen reden om te trouwen omdat je het zo voldoende vind. Dan mag je dus als je naar dat festival gaat niet samen slapen :). Maar goed, ik ga er gewoon naar toe en ik zie het wel. Lonneke had nog met ze gesproken en volgens mij was daar een oplossing uitgekomen maar dat heb ik niet echt meer meegekregen.
Leuk dat je nu toch gaat! Over 'hulp' aan Autisme zou ik ook niet teveel hangen, zo te zien is daar een hoofdstuk aan gewijd duizenden jaren geleden :wink: Wat je verteld over automatische reacties is iets wat je heel vaak ziet, het neigt naar tunnelvisie en een gesloten blik. Maar ook dat is niet zo vreemd als steeds dezelfde passages op dezelfde manier worden gelezen en gepredikt. Ik voorzie wel dat dit langzaam gaande weg zal gaan slijten, gezien de mondigheid en roep van de nieuwe lichtingen.

Veel plezier daar in ieder geval :)
I believe we need to educate each other to the degree that we meet again in agreement :)

Terrasano
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

TB schreef:
Terrasano schreef: Ik zie dan ook een taak voor de diverse religieuze richtingen om daar optimaal gebruik van te maken. Want ik zie aan de andere kant ook weinig redenen tot hoop voor de lange termijn.
Ik ben het volkomen met je eens. Maar diegene die bovenaan de piramide staat bepaalt de weg die ingeslagen wordt en vaak loopt dat verkeerd af. Een zeer grote verantwoordelijkheid die maar weinigen kunnen dragen, beter dat niemand deze draagt en men leeft en laat leven. Diegene die geloven hebben vaak de neiging dit als enige waarheid te zien en willen dit maar al te graag opleggen, ik denk dat deze topic dat al meermaals aangetoond heeft. Vandaar dat ik het aantonen van enige relativiteit niet als sarcastisch zie maar een mogelijkheid om van dat ene kleine hoekje af te stappen en opnieuw het open terrein op te zoeken.
In zekere zin wel, en wie er heel even over nadenkt realiseert zich al heel snel dat de kans dat JIJ het bij het juiste eind zou hebben wel erg marginaal is!

Mijn overtuiging is dat verbroedering en begrip best haalbaar zouden kunnen zijn als gezocht wordt naar die verbroedering.. Zo werkt het bij mensen vaak, zoek je onrecht dan zie je hele dagen het onrecht in de wereld, zoek je naar rechtvaardigheid dan zie je overal de voorbeelden daarvan.

Op die manier kun je ook de geschriften benaderen.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuws/b ... /1.1982612

Is dit nu allah, de duivel of misschien toch wat geloof met een mens kan doen?

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Dat is meer een stukje lokale eercultuur, niet zo zeer geloof lijkt me.

TB
Veelgebruiker
Veelgebruiker

Physeric schreef:Dat is meer een stukje lokale eercultuur, niet zo zeer geloof lijkt me.
http://www.amnesty.nl/mensenrechten/enc ... k-eremoord

Je hebt gelijk hoor, het is iets wat mensen ervan gemaakt hebben en niet de godsdienst 'An Sich' maar dit zit wel vervat in de godsdienst.
Dat is de verantwoordelijkheid waarop ik wijs. Het is nu blijkbaar veel makkelijker om vanuit de ene godsdienst zoiets te creëren dan vanuit een andere daar in sommige deze dingen vervat zitten en in anderen dit nadrukkelijk wordt afgewezen.

Physeric
Overmatige Gebruiker
Overmatige Gebruiker

Nog niet overtuigd; keep m coming :D Maar, link zegt >95% van alle eerwraakmoordenaars zijn Islamitisch)

Tevens:
Van Eck zegt dat eerwraak vooral een cultuurprobleem is. Maar op bepaalde strenge voorwaarden van de islam mag er wel eerwraak gepleegd worden. Ze zegt hierover het volgende: ‘Het is een cultuurprobleem. Eerwraak komt ook voor in niet-islamitische landen zoals Italië en Griekenland. Mensen die eerwraak plegen doen wel vaak een beroep op hun geloof.
Maar dat geloof een geestlijke handicap is blijkt wel weer uit

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Bin ... veld.dhtml

Terug naar “Discussies en gedachtenwisselingen”